LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Contract opzeggen bij Eneco

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
woodyh
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 dec 2011 19:52

Contract opzeggen bij Eneco

Ongelezen bericht door woodyh »

Wij hebben een nieuwbouw huis en tijdens de bouw, werd er via de bouwer de mogelijkheid gebouwen om ons aan te melden bij Eneco Energie. We zaten bij Essent, maar uit goed vertrouwen zijn we overgestapt. Bij het in gebruik nemen van ons nieuwe huis kregen we in de eerste week al een nota over transportkosten van energie. Iets wat Eneco was vergeten te vermelden ! Wij waren dit niet gewend, bij Essent zat deze immers verrekend in de prijs. Hierop besloten we weer terug te gaan naar Essent. Eneco reageerde hierop aggresief door gelijk te dreigen met een boete en wilde ons contract niet beeindigen. Tot op heden kunnen we nog steeds niet ons contract beeindigen en krijgen inmiddels dubbele facturen van zowel Essent als Eneco, dit tewrijl Eneco helemaal geen energie meer levert (dit heeft men na kunnen kijken). We vragen ons af hoe we dit contract kunnen beeindigen, want dit is pure diefstal en overwegen de Eneco aan te geven bij de politie voor diefstal !

kerstmannetje
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 dec 2011 18:47

Re: Contract opzeggen bij Eneco

Ongelezen bericht door kerstmannetje »

Dit bericht is verwijderd door de moderator i.v.m. het overtreden van de gedragsregels.

woodyh
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 dec 2011 19:52

Re: Contract opzeggen bij Eneco

Ongelezen bericht door woodyh »

Bedankt voor de reactie maar we willen graag zelf de energie maatschappij kunnen kiezen en niet zoals nu gedwongen bij Eneco te moeten blijven. Wij zijn van mening dat we in dit land zelf keuzes mogen maken ipv iets worden opgedwongen, w
e leven niet in Noord Korea !

MAXIEM

Re: Contract opzeggen bij Eneco

Ongelezen bericht door MAXIEM »

woodyh

Het is inderdaad zo, dat je bij een tussentijdse switch vrijwel altijd een boete betalen. Vaak wordt die boete dan betaald door het bedrijf waarmee je een nieuw kontrakt afsluit. Dat ENECO hierover erg vervelend doet en rekening blijft zenden, is natuurlijk dom en onfatsoenlijk.

Maxiem.
Laatst gewijzigd door MAXIEM op 25 dec 2011 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Contract opzeggen bij Eneco

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Bedankt voor de reactie maar we willen graag zelf de energie maatschappij kunnen kiezen en niet zoals nu gedwongen bij Eneco te moeten blijven. Wij zijn van mening dat we in dit land zelf keuzes mogen maken ipv iets worden opgedwongen, we leven niet in Noord Korea !
Je hebt toch gewoon een overeenkomst gesloten met Eneco. Wat is dit nu voor een onzin dat je niet zou kunnen kiezen. Je dient gewoon eerst het contract uit en daarna kun je overstappen naar elke leverancier die je maar wilt. Wil je onder de aangegane verplichtingen uit dan kost je dat een boete.

Hier is helemaal niks Noord Koreaans bij, maar gewoon : Doen wat je beloofd hebt.

woodyh
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 dec 2011 19:52

Re: Contract opzeggen bij Eneco

Ongelezen bericht door woodyh »

Ik accepteert ook een boete en deze wordt inderdaad ook door Essentie betaald, maar na beeindiging van het contract blijft Eneco gewoon door gaan met sturen van facturen en aanmaningen. Een boete accepteert ik ok geen probleem, maar ik niet va Eneco af kan hierna is onfatsoenlijk. De reden dat ik er vanaf wil is dat men bij aanmelding ook niet de volledige voorwaarden hebben verteld, dus in principe is de boete ook nog eens niet mijn schuld. IK WIL VAN ENECO AF HELP !

Vervreemdeling
Berichten: 62
Lid geworden op: 09 apr 2011 19:59

Re: Contract opzeggen bij Eneco

Ongelezen bericht door Vervreemdeling »

Beste Woody,

Kan het niet zo zijn dat er misschien nog een maandtermijn nog niet betaald is door u? Het kan zijn dat er in hun systeem nog iets 'open' staat, door een stornering o.i.d., terwijl u dit misschien niet heeft opgemerkt.

Anders zou ik Eneco bellen en om tekst en uitleg vragen. Succes!

woodyh
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 dec 2011 19:52

Re: Contract opzeggen bij Eneco

Ongelezen bericht door woodyh »

Ik kan niet opzeggen zegt Eneco ook al accepteren we de boete. We zitten al bij Essentie en krijgen nu dubbele facturen en dit zijn geen facturen die elkaar "overlopen". We zouden echt niet weten wat te doen als we bellen zeggen ze gewoon dat ze ons niet helpen en ww gewoon moeten betalen.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Contract opzeggen bij Eneco

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

woodyh schreef:Ik kan niet opzeggen zegt Eneco ook al accepteren we de boete. We zitten al bij Essentie en krijgen nu dubbele facturen en dit zijn geen facturen die elkaar "overlopen". We zouden echt niet weten wat te doen als we bellen zeggen ze gewoon dat ze ons niet helpen en ww gewoon moeten betalen.
Heel apart bericht, en ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat dit maar de halve waarheid is.

Je kunt altijd opzeggen, alleen inderdaad er kan een boete opgelegd worden, omdat je contractbreuk pleegt.

Als je gewoon het Eneco servicenummer, belt en aangeeft dat je contract wil opzeggen omdat je een andere leverancier hebt gevonden, zal dat heus worden toegestaan

woodyh
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 dec 2011 19:52

Re: Contract opzeggen bij Eneco

Ongelezen bericht door woodyh »

Ik zou willen dat het halve waarheid was, ben sinds half november bezig om het op te zeggen en het lukt helaas NIET !

stofzuigertje

Re: Contract opzeggen bij Eneco

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je binnen 1 jaar overstapt moet je boete voor Gas en/of Stroom betalen.
U had dus beter 52 weken kunnen wachten en voortaan zelf dit regelen na onderzoek online naar werkelijke prijzen.

Vaak krijg je een leuke welkomst korting en ik vermoed dat de bouwer van dit huis deze provisie nu lekker aan het opmaken is.....

Jammer maar binnen 1 jaar overstappen kost nu eenmaal geld.
Dubbel betalen hoeft niet, alleen de boete tenzij ze jou volgend jaar overschrijven en deze overstap ongedaan maken en die kans is er wel als je het vriendelijk vraagt als oude tevreden klant...

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Contract opzeggen bij Eneco

Ongelezen bericht door Shine »

We zaten bij Essent, maar uit goed vertrouwen zijn we overgestapt. Bij het in gebruik nemen van ons nieuwe huis kregen we in de eerste week al een nota over transportkosten van energie. Iets wat Eneco was vergeten te vermelden ! Wij waren dit niet gewend, bij Essent zat deze immers verrekend in de prijs.
Enexis is de netbeheerder. Essent verzorgt de facturen voor Enexis. Bent u klant bij Essent, dan krijgt u 1 factuur. Dit wordt het Leveranciers model genoemd.
Aan Essent betaalt u de netbeheerders/transportkosten en de leveranciekosten.

De netbeheerkosten zitten niet in de prijs verrekend. Dit is een foute conclusie.
Het enige voordeel van het hebben van 1 factuur is dat u beide kosten in 1x betaalt en geen twee facturen ontvangt. Qua transportkosten maakt het echter niets uit bij welke leverancier u zit.

U bent overgestapt naar Eneco. U krijgt 2 facturen. Dit wordt het Netbeheerdersmodel genoemd. Te weten: 1 van Essent (tbv Enexis) inzake netbeheer/transportkosten en 1 van Eneco voor leveranciekosten.

Als u wisselt van leverancier is het zeker niet ondenkbaar dat bepaalde facturen elkaar gaan overlappen. Dit heeft te maken met het tijdsbestek met de procedure/verwerking van de switch. Variërend van 4-8 weken. Ook is het mogelijk dat 1 product sneller switcht dan het andere. Zo kan het dan voorkomen dat u aan de nieuwe leverancier al voor 1 product betaalt, maar bij de oude leverancier nog uw gebruikelijke termijn. U zegt sinds half november bezig te zijn met overstappen. Dit betekent dat ergens in januari uw switch voltooid is. Tot die tijd zult de facturen van uw oude en nieuwe leverancier gewoon moetne betalen.
U zult niet te veel betale omdat u afgerekend wordt op uw tussentijdse (hopenlijk ook door u doorgegeven) meterstanden.
Als u aanmaningen e.d. dergelijke krijgt van Eneco mag geconcludeerd worden dat u niet alle betalingen aan hun hebt voldaan.
Uw switch is pas helemaal klaar als u van uw oude leverancier een eindfactuur hebt gekregen en u àlle betalingen aan uw oude leverancier hebt voldaan.

Eneco kan en mag u niet weigeren om over te stappen. Als u contact hebt gehad met Essent dat u weer naar ze terug wilt komen dan plaats Essent er een switch in. Eneco kan en mag deze switch niet weigeren.
Uw switch procedure is nog bezig als ik naar het tijdsbestek kijk.

woodyh
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 dec 2011 19:52

Re: Contract opzeggen bij Eneco

Ongelezen bericht door woodyh »

Vandaag weer een e-mail van Eneco mogen ontvangen. Zij blijven nog steeds volhouden dat ze nog geen overstap hebben ontvangen van Essent en goedkeuring van de netwerkbeheerder. Tot die tijd is er voor Eneco niets verandert en blijft men nog steeds facturen sturen.

Wanneer we contact opnemen met Essent en Westland Infra (netwerkbeheerder), horen wij het tegenovergestelde. Essent zegt de meterstanden en de overstap door te hebben gegegeven aan Eneco en Westand Infra bevestigd dit ook en kan ook zien dat per 1 december de energie wordt geleverd door Essent.

Wij als klant zitten er middenin en zullen helaas door die criminele activiteiten van Eneco dubbele facturen moeten betalen tot .................. ? Eneco als jullie nou eens je verantwoordelijkheid trekken en dit nou eens gaan regelen !

MAXIEM

Re: Contract opzeggen bij Eneco

Ongelezen bericht door MAXIEM »

woodyh
Wij als klant zitten er middenin en zullen helaas door die criminele activiteiten van Eneco dubbele facturen moeten betalen tot .................. ? Eneco als jullie nou eens je verantwoordelijkheid trekken en dit nou eens gaan regelen !
Of hier sprake is van het toepassen van oneerlijke handelspraktijken (of zoals jij het noemt criminele activiteiten), kan ik niet beoordelen. Wel schat ik in, dat de oplossing nog ver weg is en dat je uiteindelijk bij de GeschillenCommissie Energie en Water in Den Haag zult terechtkomen.

Maxiem.
Laatst gewijzigd door MAXIEM op 31 dec 2011 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Contract opzeggen bij Eneco

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Wij als klant zitten er middenin en zullen helaas door die criminele activiteiten van Eneco dubbele facturen moeten betalen tot .................. ? Eneco als jullie nou eens je verantwoordelijkheid trekken en dit nou eens gaan regelen !
Even een vraagje.
Hebben de beide facturen wel betrekking op het gelijke EAN-nummer , en betreft het voor beiden wel de gelijke energiesoort ?

Verder dient Eneco, zoals Shine al aangeet een switch gewoon te verwerken, en kunnen ze dit, (en zullen ze dit) ook niet weigeren. Het kan een paar dagen duren voordat de switch van Essent is doorgegeven, en met de feestagen misschien iets langer, maar dat is het.

Als je volgens Essent al vanaf 1 december hun klant bent, dan duurt dit inderdaad veel te lang.
Mischien kun je Westland Infra eens contact laten opnemen met Eneco, aangezien zij kunnen bevestigen dat Essent inderdaad de energieleverancier is

woodyh
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 dec 2011 19:52

Re: Contract opzeggen bij Eneco

Ongelezen bericht door woodyh »

Alvast bedankt voor jullie antwoorden, maar weet totaal niet wat te doen we hebben al van alles geprobeerd. Ook al contact gehad met Essent, Eneco en Westland Infra maar enige verandering helaas. Maar er komt een punt dat ik de rekeningen niet meer kan betalen. Ze hebben ook al gedreigd met extra kosten indien niet betalen, maar we willen graag een oplossing !

MAXIEM

Re: Contract opzeggen bij Eneco

Ongelezen bericht door MAXIEM »

woodyh

Als laatste zou ik een aangetekend schrijven richten aan ENECO en hen meedelen dat je een klacht zult indienen bij de GeschillenCommissie Energie en Water in Den Haag en dat je alle kosten en schade zowel in- als buiten rechte op hen zult verhalen.

Sukses, Maxiem.

Eneco mdw
Berichten: 183
Lid geworden op: 03 feb 2010 11:43

Re: Contract opzeggen bij Eneco

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

Beste Woodyh,

Graag kijk ik samen met u naar een gepaste oplossing voor het probleem. Daarom vraag ik u om uw contactgegevens door te mailen via [email protected]. Ik neem dan spoedig contact met u op.

Ik zie uw reactie graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Mike, medewerker Eneco

forumessent
Berichten: 321
Lid geworden op: 19 nov 2008 09:26

Re: Contract opzeggen bij Eneco

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste Woodyh,

Heel erg vervelend voor u wat hier allemaal gaande is. U kunt rechtstreeks een email sturen naar [email protected] met daarin vermeld uw klantnummer, postcode en huisnummer. Ik zal dan zo spoedig mogelijk telefonisch met u contact opnemen.

In afwachting op uw reactie.

Met vriendelijke groet,
Richard
Medewerker Klantenservice Essent

woodyh
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 dec 2011 19:52

Re: Contract opzeggen bij Eneco

Ongelezen bericht door woodyh »

Dachten we toch nog van het probleem af te komen, maar helaas het lukt Eneco niet om het snel en fatsoenlijk op te lossen. Ze hebben weer een nieuwe manier geprobeerd te vinden, om onder alles uit te komen. We krijgen een kaart om onze meterstanden door te geven, we willen dit versnellen door dit per online te doen maar we zijn al afgesloten van de "service" ? Daarna volgt de afrekening die veel te hoog is, de meterstanden kloppen gewoon NIET met de meterstanden de we hebben doorgegeven aan onze nieuwe leverancier. Eneco zegt hier ook niets aan te kunnen doen. Als klap op de vuurpijl sturen ze gewoon nog een rekening en ze dreigen dat deze eerst betaald moet worden, voordat we ons te veel betaalde geld dan pas 2 weken later zouden ontvangen. Dus het is helaas nog steeds niet opgelost !

Gesloten