Dubbele misleiding door Innova Energie?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
NL-Toontje
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 okt 2017 11:30

Dubbele misleiding door Innova Energie?

Ongelezen bericht door NL-Toontje »

- Wij zijn bijna 2 jaar klant bij Innova Energie; vanaf medio '22 tot medio '23 een jaar vast en vanaf medio '23 tot nu flexibel.
- Wij hebben al jaren zonnepanelen en uiteraard leveren wij ook terug (voor dit verhaal is belangrijk dat Innova dit vanaf de ingang van ons eerste, vaste, contract weet).
- Gisteren, 1 maart, onttving ik een mail over de wijzigingen per 1 april. Dit was voor mij reden om weer eens te onderzoeken wat wij het komende jaar met ons energiecontract willen.

Daarom als eerste ingelogd in 'Mijn Innova'. Niet te missen op de eerste pagina is de melding "U kunt verlengen! Bekijk hier uw persoonlijke aanbod." Daar maar eens op geklikt, dan krijg je het volgende te zien:

Afbeelding

Geinteresseerd door €600 loyaliteitsbonus de 'Prijsspecificatie' van het '3 jaar zeker' pakket geopend:

Afbeelding

Mmm.... OK, dat ziet er interessant uit. Jammer dat je 3 jaar moet wachten op die €600, maar OK, je kan niet alles hebben.
Eens kijken of die 'Disclaimer' een addertje onder het gras laat zien:

Afbeelding

Hier trigger ik op het woordgebruik in de zinnen: "De kosten zijn indicatief en berekend aan de hand van het opgegeven energieverbruik.
De inschatting voor teruglevering is gebaseerd op een gemiddelde opwekking van 250 kWh per zonnepaneel per jaar. "

Het OPGEGEVEN energieverbruik??? Ze weten na bijna 2 jaar toch precies wat wij verbruiken (en terugleveren)?
Eens kijken wat er te vinden is onder "Electriciteit 3 jaar (incl. btw)":

Afbeelding

Dat is raar: Waar is mijn teruggeleverde stroom gebleven? Wij produceren al jaren meer dan wij gebruiken. Het variabele deel van onze stroomrekening is dan ook al jaren negatief en geen €500+ zoals hier voorgesteld. (en dat weet Innova van de jaarafrekening '22-'23 en alle overige keren dat ik de meterstanden heb moeten doorgeven).
Waarom nemen ze dat niet op in het 'persoonlijke aanbod'?

OK, verder graven maar weer....
Door op 'Kies pakket' te klikken (eerste screenshot) ga ik weer een stapje verder in het proces en kom ik uiteindelijk, op de laatste pagina bij de algemene voorwaarden

Afbeelding

Ah! Actievoorwaarden Loyaliteitsbonus. Interessant, eens kijken wat daar in staat:

Afbeelding

Huh?? WTF Innova! Proberen jullie mij nu lekker te maken met een bonus van €600 terwijl jullie weten dat ik daar geen recht op ga hebben?
Wie leest er tegenwoordig nog voorwaarden?

Dat is de eerste poging tot misleiding, maar er is meer:
Van veel energieleveranciers is bekend dat ze werken met terugleverkosten. Betalen dus wanneer je teruglevert.
Zoals je kunt zien is er in ons 'persoonlijke aanbod' nog niets geweest dat wijst op een terugleververgoeding die in rekening gebracht gaat worden.
Dus ook daar maar naar op zoek:
- de Algemene leveringsvoorwaarden Die zijn uit 2017, daar komt het woord 'terugleverkosten' niet in voor
- Wellicht de Contractvoorwaarden Particuliere Kleinverbruikaansluitingen dan?

Ah, ook daar weer verstopt in een wollig document dat natuurlijk niemand leest:

Afbeelding

OK, maar hoe hoog zijn die terugleverkosten dan wel? Eens kijken wat ik te zien krijg wanneer ik op 'Tarieven' klik op de pagina waar ook de voorwaarden stonden:

Afbeelding

Nee, dat is hetzelfde als wat we al gezien hebben. Dan maar even Googelen: https://www.innovaenergie.nl/vaste-teru ... ngskosten/

Voor ons, die ruim 3000kWh terugleveren betekent dat een extra kostenpost van €339,45 per jaar waarover niets te vinden is in ons 'Persoonlijk Aanbod'.

Innova bedankt voor het aanbod van €600 waar we blijkbaar geen recht op hebben en het verzwijgen van minimaal €1020 aan terugleverkosten.
Jullie weten dat wij zonnepanelen hebben en dat wij dus terugleveren. Hoe moelijk is het om gewoon een eerlijk aanbod te doen o.b.v. informatie die bij jullie bekend is?
Ik ga wel op zoek naar een andere leverancier,

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Dubbele misleiding door Innova Energie?

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Waarom zou je dan ingaan op dit aanbod. Je kan ook gewoon nee zeggen en naar een ander gaan.
Alles is standaard dus verwacht geen "persoonlijk" aanbod.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Dubbele misleiding door Innova Energie?

Ongelezen bericht door BL2 »

Wat een lang verhaal.
Dit aanbod is persoonlijk aan jou aangeboden, houd niet in dat het ook past bij je persoonlijke situatie. Dus simpel, je gaat er op in, of niet
Heeft echt niets met misleiding te maken.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Dubbele misleiding door Innova Energie?

Ongelezen bericht door 16again »

BL2 schreef:
02 mar 2024 12:36
Dit aanbod is persoonlijk aan jou aangeboden, houd niet in dat het ook past bij je persoonlijke situatie
Waarom niet?
Een "persoonlijk aanbod" suggereert meer dan het simpelweg doorgeven van tarieven, met name bij een bekende klant, die eerst moet inloggen om het aanbod te zien.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Dubbele misleiding door Innova Energie?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Beter in gaslicht.com je exacte verbruik en teruglevering invullen. Dan krijg je een duidelijke vergelijking tussen alle leveranciers. Ze houden ook rekening met eventuele terugleververgoedingen.

NL-Toontje
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 okt 2017 11:30

Re: Dubbele misleiding door Innova Energie?

Ongelezen bericht door NL-Toontje »

BL2 schreef:
02 mar 2024 12:36
Wat een lang verhaal.
Dit aanbod is persoonlijk aan jou aangeboden, houd niet in dat het ook past bij je persoonlijke situatie. Dus simpel, je gaat er op in, of niet
Heeft echt niets met misleiding te maken.
Ik heb het juist uitgebreid opgeschreven om het gehele verhaal te vertellen.
Wanneer ik dat niet had gedaan zijn er altijd trollen die claimen dat er aan cherry picking is gedaan en dat er relevante informatie is achtergehouden.

Definitie misleiding:
Afbeelding

Iemand een 'loyaliteitsbonus' aanbieden terwijl je weet dat hij/zij daar uiteindelijk geen recht op heeft (en daar achter komt aan het einde van het contract, of in ieder geval na de 14 dagen bedenktijd) valt daar niet onder?

En kosten, die gerelateerd zijn aan het aangeboden produkt, waar de verkoper op voorhand weet dat die voor de potentiele koper gaan gelden, niet vermelden? Dat valt niet onder misleiding?

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dubbele misleiding door Innova Energie?

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
02 mar 2024 12:36
Wat een lang verhaal.
Inderdaad - een verademing, wat mij betreft. Ik zie zelden een zo duidelijke en onderbouwde openingspost.
BL2 schreef:
02 mar 2024 12:36
Dit aanbod is persoonlijk aan jou aangeboden, houd niet in dat het ook past bij je persoonlijke situatie.
Dat is nu juist de kern van de misleiding. Als je iets als "persoonlijk" verkoopt aan een bestaande klant waar je alle gegevens van hebt, dan moet het ook persoonlijk zijn.
BL2 schreef:
02 mar 2024 12:36
Dus simpel, je gaat er op in, of niet
Da's een open deur, maar mist volledig het punt van deze klacht.
BL2 schreef:
02 mar 2024 12:36
Heeft echt niets met misleiding te maken.
Juist wel - het heeft er alles mee te maken. Ik zou het bijna een schoolvoorbeeld noemen.
NL-Toontje schreef:
02 mar 2024 14:38
Iemand een 'loyaliteitsbonus' aanbieden terwijl je weet dat hij/zij daar uiteindelijk geen recht op heeft (en daar achter komt aan het einde van het contract, of in ieder geval na de 14 dagen bedenktijd) valt daar niet onder?

En kosten, die gerelateerd zijn aan het aangeboden produkt, waar de verkoper op voorhand weet dat die voor de potentiele koper gaan gelden, niet vermelden? Dat valt niet onder misleiding?
Natuurlijk wel. Ik ben echter wel benieuwd of je andere aanbieders gaat vinden die daar eerlijker en duidelijker over communiceren.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Dubbele misleiding door Innova Energie?

Ongelezen bericht door alfatrion »

NL-Toontje schreef:
02 mar 2024 14:38
Definitie misleiding:
Afbeelding
Die definitie is iets te breed. Bij misleiding gaat het om het geven van onjuiste, dubbelzinnige of onduidelijkheden informatie waardoor iemand een besluit neemt over transactie die hij anders niet had genomen. Ook het verzwijgen van informatie valt onder misleiding. Er zijn ook andere manieren waarop een handelaar oneerlijk te werk kan gaan zoals aggresief.

Op basis van de verstrekte informatie zou ik zeggen dat je recht hebt op de korting en de terugleverkosten niet hoeft te betalen. Immers, overeengekomen wordt dat je een korting krijgt en dat je geen terugleverkosten hoeft te betalen. De voorwaarden kunnen niets aan die afspraak veranderen.

NL-Toontje
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 okt 2017 11:30

Re: Dubbele misleiding door Innova Energie?

Ongelezen bericht door NL-Toontje »

NL-Toontje schreef:
02 mar 2024 14:38
Op basis van de verstrekte informatie zou ik zeggen dat je recht hebt op de korting en de terugleverkosten niet hoeft te betalen. Immers, overeengekomen wordt dat je een korting krijgt en dat je geen terugleverkosten hoeft te betalen. De voorwaarden kunnen niets aan die afspraak veranderen.

@alfatrion Dat is dus juist het verneukeratieve..... In de disclaimer van 'het persoonlijke aanbod' bouwen ze al een achterdeur in met: "De kosten zijn indicatief en berekend aan de hand van het opgegeven energieverbruik."

Los van het woord 'indicatief' is 'het persoonlijke aanbod' alleen o.b.v. afgenomen stroom. Als je inderdaad alleen stroom afneemt (en dus niet teruglevert) is het aanbod correct en heb je recht op de loyaliteitsbonus en krijg je niet te maken met terugleverkosten.
Lever je toch terug, dan klopt de indicatieve kostenberekening dus niet en wordt er volgens de voorwaarden mee omgegaan. Dit betekent dan dat je geen recht hebt op de loyaliteitsbonus en ook terugleverkosten moet gaan betalen.
Achteraf klagen heeft dan geen zin want "U bent toch bij het aangaan van het contract akkoord gegaan met de voorwaarden die u, voor het accepteren, hebt kunnen inzien?"

Wie trouwens 'het energieverbruik' heeft opgegeven is mij onduidelijk; ik was het in ieder geval niet.

NL-Toontje
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 okt 2017 11:30

Re: Dubbele misleiding door Innova Energie?

Ongelezen bericht door NL-Toontje »

Misschien wel zo netjes om nog even een follow up te geven:

N.a.v. bovenstaande heb ik Innova Energie gevraagd om een nieuw 'Persoonlijk voorstel' te doen o.b.v alle bekende gegevens (dus incl. terugleverkosten en zonder loyalityteitsbonus).
Ik heb geen antwoord mogen ontvangen.......

Ik zit nog te twijfelen of ik de moeite ga nemen dit verhaal ook te melden bij de ACM. Iemand ideeen over hoe zinvol dat is?

Ondertussen via energievergelijk.nl naar een nieuwe leverancier die geen terugleverkosten rekent zodat ik overga voordat de nieuwe voorwaarden van Innova Energie ingaan.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Dubbele misleiding door Innova Energie?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als het om reclame gaat, dan kun je ook bij de richting reclame code terecht. De kans dat je daarmee doel treft lijkt mij groter dan een melding bij de ACM. Ik zou zelf niet focussen op de terugleverkosten, maar wat er onderaan de streep staat.

NL-Toontje
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 okt 2017 11:30

Re: Dubbele misleiding door Innova Energie?

Ongelezen bericht door NL-Toontje »

Het laatste dat ik erover ga zeggen:

Uiteindelijk, 2 weken na mijn verzoek, heb ik het gevraagde aanbod gekregen. Hierin was inderdaad de loyaliteitsbonus verdweden en de terugleverkosten toegevoegd. Men realiseert zich dus dondersgoed dat het eerdere aanbod veel te optimistisch was!
Onder de streep was dit aanbod daardoor totaal niet competatief t.o.v. andere aanbieders, dus verder niet meer op gereageerd.

Ondertussen is mijn nieuwe contract ingegaan bij een leverancier die (nog) geen terugleverkosten berekent en ik verwacht binnenkort de eindafrekening van Innova Energie.

Ik ga er verder ook geen aandacht meer aan besteden, Ik ga dit niet melden bij de ACM of reclame code commissie.
Ik hoop dat er niet te veel mensen ingetrapt zijn, maar zelf verwacht ik in de toekomst nog wel een topic op dit forum van mensen die er dan achter komen dat ze zijn misleid en dat ze een kat in de zak hebben gekocht en ervan balen dat ze dit topic niet eerder hebben gezien.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Dubbele misleiding door Innova Energie?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach, ik heb net ruzie gehad bij de Lidl vanwege een 'actie' waarvan de kleine, letterlijk onleesbare, lettertjes iets heel anders vertelden dan de groot vermelde prijs. Heb ze beloofd dat ze me er nooit meer zullen zien, ik laat me niet bedonderen.

Punt is, daar heb ik dus onderweg naar huis over zitten mijmeren: vroeger, op de Meao, leerden we onder andere hoe je effectieve reclame maakt. Twee dingen zijn van belang: je moet bij de klant een behoefte creëren die hij nog niet had (in geval van energie: iemand had niet de behoefte over te stappen, daar ga je dus wat aan doen), en de reclame moet dusdanig zijn dat de klant in één keer zegt: 'dat wil ik!!'. Het noodgedwongen uitspitten naar allerlei addertjes onder het gras valt m.i. niet onder de noemer reclame. Want iemand die de moeite neemt, zegt vervolgens: 'dat wil ik dus niet'. En daarmee bereik je niet je doel. Je aanbod beantwoord niet aan de behoefte die je net gecreëerd hebt. Maar om nu een klant over de streep te trekken door informatie waar ze recht op hebben heel ver weg te stoppen, en ze te lokken met dingen waar ze geen recht op hebben? No way. Dat heeft niks met reclame te maken.

Ik noem het doelbewust misleiding, omdat veel mensen niet goed weten waar ze voor tekenen - en dan krijg je dus geen tevreden klanten, maar boze en gefrustreerde klanten. Helaas kunnen ze dan niet meer weg... en in de huidige markt is de vijver wel zo vol met vissen dat ze dat geen bal uit maakt. Gaan ze weg, dan komt er wel weer een boze klant van elders die daar iets soortgelijks heeft mee gemaakt.

Ik kan niet zeggen dat het allemaal zo fraai is, maar wat doe je er aan?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Dubbele misleiding door Innova Energie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Minder hebberig zijn en verstand gebruiken.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Dubbele misleiding door Innova Energie?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Wat doe je er aan? Je eens niet zo druk maken over allerlei onbenulligheden.

PGros
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Dubbele misleiding door Innova Energie?

Ongelezen bericht door PGros »

witte angora schreef:
29 mar 2024 13:44
.... Heb ze beloofd dat ze me er nooit meer zullen zien, ik laat me niet bedonderen.
Mooi. Kun je de lidl app die altijd traag opstart, waardoor je aanbiedingen mist, ook verwijderen van je telefoon.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Dubbele misleiding door Innova Energie?

Ongelezen bericht door witte angora »

Die heb ik inderdaad verwijderd. Had vanochtend mijn account geactiveerd, werkte het ding nog langzamer. Maar dat is dus voorbij.

peter17111962
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Dubbele misleiding door Innova Energie?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

ontving ik een mail over de wijzigingen per 1 april

En die datum zegt U niets????

NL-Toontje
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 okt 2017 11:30

Re: Dubbele misleiding door Innova Energie?

Ongelezen bericht door NL-Toontje »

Gezien het aangepaste 'persoonlijke aanbod' dat ik kreeg was het helaas geen 1 april grap.......

Plaats reactie