Eind afrekening 17.000 euro na slimme meter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
lolavdbol
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 nov 2023 13:53

Eind afrekening 17.000 euro na slimme meter

Ongelezen bericht door lolavdbol »

Goedemiddag,

Heeft iemand dé tip?
Vorig jaar november hebben wij een slimme meter gekregen bij ons bedrijf.
Vanaf dat moment is onze stroom aanzienlijk gestegen.
Verbruik

Ik heb het verbruik van de afgelopen jaren op een rijtje gezet:

2020
25913 kWh stroom en 2868 m3 gas

2021
34661 kWh stroom en 3533 m3 gas

2022
42808 kWh stroom en 3552 m3 gas

2023
70031 kWh stroom en 2020 m3 gas

Het gekke is dat wij juist enorm hebben bezuinigd afgelopen jaar op stroom en gas. De stroom auto is eruit gegaan, de heftrucks zijn vervangen voor gasheftrucks (gas via tanks ;)). We hebben geen nieuwe apparaten aangeschaft.
Als wij kijken bij Vattenfall zien we dat de eerste 4 maanden het stroom verbruik echt enorm is, en daarna lijkt het wel of het normaal wordt, dat maakt het ook lastig te bewijzen dat er iets mis ging.
We worden van het kastje naar de muur gestuurd en weten gewoon niet meer wat te doen nu.

Heeft iemand de tip ?

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Eind afrekening 17.000 euro na slimme meter

Ongelezen bericht door Methusalah »

Het gaat dus om zakelijk. Dan zit je hier eigenlijk niet helemaal op het juiste adres want het is een consumentenforum. En zakelijke contracten en afspraken werken vaak even iets anders.

Maar zo te zien is je stroom gestegen en je gas gedaald, dus het tegenovergestelde van wat je zou verwachten. Dus of iets moet meer zijn gaan verbruiken of de meter klopt niet. Weet je heel zeker dat er geen enkele elektrische apparatuur is bijgekomen? Of dat iemand het misschien heel koud had en dus meer is gaan stoken.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Eind afrekening 17.000 euro na slimme meter

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Toevallig airco's die ook verwarmen en op een bepaalde temperatuur zijn ingesteld? Dan kun je het gas terugdraaien, maar gaat het elektriciteitsverbruik omhoog.

En inderdaad, toevallig toch andere apparatuur die meer stroom verbruikt dan de oude?

witte angora
Berichten: 30809
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eind afrekening 17.000 euro na slimme meter

Ongelezen bericht door witte angora »

Als ik naar het staatje kijk zie ik sowieso een stijgende lijn over alle jaren. Kan het zijn dat je ergens een of meer apparaten hebt die meer zijn gebruiken? Misschien kapot of wat anders? Of dat er wat anders speelt?

Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Eind afrekening 17.000 euro na slimme meter

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Laat de meter maar testen.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Eind afrekening 17.000 euro na slimme meter

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Is er al gecontroleerd of de EAN nummers die op de factuur vermeld staat overeen komen met de EAN nummers op de gas- en elektriciteitsmeter in het pand?
Het komt wel eens voor dat de administratie rond de meter-wissel niet goed gaat en u nu het verbruik van iemand anders moet betalen. Omdat simpelweg de monteurs twee meter nummers hebben verwisseld.

Als de meternummers wel kloppen, dan zie ik dat gasverbruik fors gedaald is. 1500m3 minder gas omdat er deels met airco's gestookt wordt betekent normaal gesproken echter slechts een toename van het elektra verbruik met 3000-3500 kWh.

Terwijl het elektra verbruik met 30.000 kWh omhoog is gegaan. Maar.... Wat voor apparaten en machines staan er in het pand? Hoeveel zijn die machines gebruikt. Ik noem maar wat, een spuitgiet machine verbruikt nogal wat stroom. Als die machine extra uren draait (hogere bezettingsgraad), dan loopt het energieverbruik hard op.

rwolters
Berichten: 1551
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Eind afrekening 17.000 euro na slimme meter

Ongelezen bericht door rwolters »

En als je naar vandaag kijkt (of morgen even kijken), wat is het dagverbruik? Is die hoger dan wat je verwacht?

DeZevendeHenk
Berichten: 794
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Eind afrekening 17.000 euro na slimme meter

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Bedrijfsmatig? Haal d'r iemand bij om zicht te krijgen op het werkelijke dagelijkse gebruik en dan moet dat aansluiten bij het jaarverbruik. Dat verbruikt stijgt sowieso gigantisch van jaar tot jaar dus wat er ook verkeerd gaat, et de slimme meter van afgelopen jaar heeft het waarschijnlijk niets te maken.

Een Wiskunde Student
Berichten: 217
Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56

Re: Eind afrekening 17.000 euro na slimme meter

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

lolavdbol schreef:
29 nov 2023 14:11
Heeft iemand de tip ?
Je zou kunnen beginnen om minstens elke dag de slimmer meter uit te lezen of als het mogelijk is de data te uploaden .
Als je hoge verbruiken ziet kun je ook per groep het actuele verbruik laten loggen.

Pas als je het huidige verbruik over een wat langere periode inzichtelijk heb, heb je argumenten naar de energieleverancier toe, of zie je in je eigen bedrijfsvoering toch een paar energie-slurpers

witte angora
Berichten: 30809
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eind afrekening 17.000 euro na slimme meter

Ongelezen bericht door witte angora »

Uitlezen kan ook via SlimmemeterPortal of een vergelijkbare site. Eenmaal aangemeld kun je van iedere dag je verbruik zien, tot aan het uur aan toe. Updates zijn dagelijks trouwens. Maar ook veel energieleveranciers bieden een dergelijke service.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Eind afrekening 17.000 euro na slimme meter

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
30 nov 2023 10:34
Uitlezen kan ook via SlimmemeterPortal of een vergelijkbare site. Eenmaal aangemeld kun je van iedere dag je verbruik zien, tot aan het uur aan toe. Updates zijn dagelijks trouwens. Maar ook veel energieleveranciers bieden een dergelijke service.
Slimmemeterportal is alleen voor particulieren.

Janpiet2000
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 dec 2023 08:29

Re: Eind afrekening 17.000 euro na slimme meter

Ongelezen bericht door Janpiet2000 »

Je kan een paar dingen doen, je laat een eigen meter plaatsen na de slimme meter zodat je altijd de kan controleren of ze wel gelijk lopen
Wat je ook kan doen, vraag aan je installateur of die bv een week een schrijvende meter kan plaatsen. dan kan je kijken of de slimmer meter wel goed is.
Je moet altijd met bewijs komen

Ee Bee
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 okt 2018 15:07

Re: Eind afrekening 17.000 euro na slimme meter

Ongelezen bericht door Ee Bee »

Toevallig ook net ergens illegaal stroom afgetapt in je bedrijf? Medewerkers die EV's opladen op jouw kosten? Allerlei vervelende verklaringen zijn helaas ook mogelijk ...

e.w.m.lagerweij
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 mei 2009 12:23

Re: Eind afrekening 17.000 euro na slimme meter

Ongelezen bericht door e.w.m.lagerweij »

Meer mensen hebben na de installatie van de slimme meter plotseling hogere energiekosten. Heb hiermee meermalen te maken gehad (ben jurist). Energie maatschappij deed niets. Nadat een klager zelf de zaak op eigen kosten heeft laten onderzoeken, bleek dat er onder haar huis allemaal warmte lekte naar de buren. Reactie energieleverancier, nou ze waren beledigd. Na hertel fout in de aanleg moest gewacht worden tot het volgende jaar en dan zou aan de hand van het nieuwe verbruik het verschil worden verrekend.
Zelf heb ik nog een oude meter en die laat ik zo lang mogelijk staan, ook handig met zonnepanelen je ziet de meter dan ook teruglopen.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Eind afrekening 17.000 euro na slimme meter

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

e.w.m.lagerweij schreef:
01 dec 2023 13:00
Meer mensen hebben na de installatie van de slimme meter plotseling hogere energiekosten. Heb hiermee meermalen te maken gehad (ben jurist). Energie maatschappij deed niets. Nadat een klager zelf de zaak op eigen kosten heeft laten onderzoeken, bleek dat er onder haar huis allemaal warmte lekte naar de buren. Reactie energieleverancier, nou ze waren beledigd. Na hertel fout in de aanleg moest gewacht worden tot het volgende jaar en dan zou aan de hand van het nieuwe verbruik het verschil worden verrekend.
Zelf heb ik nog een oude meter en die laat ik zo lang mogelijk staan, ook handig met zonnepanelen je ziet de meter dan ook teruglopen.
1 voorbeeld in een heel specifiek geval is natuurlijk geen referentie. Dat er in het prille begin van de slimme meters een aantal waren die niet goed waren zegt natuurlijk ook niets over deze tijd waarin het wel goed gaat. En ja, soms is er een gekke uitschieter en ja, de gebruiker moet op zijn kosten laten ijken, maar als blijkt dat de meter de boosdoener is word alles netjes opgelost.
En ook met een domme meter kan er warmte weglekken. Dat staat namelijk los van elkaar.

Wees er wel van bewust dat als het salderen afgebouwd word u helemaal niet meer kan salderen.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eind afrekening 17.000 euro na slimme meter

Ongelezen bericht door Moneyman »

e.w.m.lagerweij schreef:
01 dec 2023 13:00
Energie maatschappij deed niets. Nadat een klager zelf de zaak op eigen kosten heeft laten onderzoeken, bleek dat er onder haar huis allemaal warmte lekte naar de buren. Reactie energieleverancier, nou ze waren beledigd.
Waarom zou een eventuele constructiefout in de woning van klager het probleem van de energieleverancier zijn? De energie is blijkbaar gewoon geleverd. Het heeft dus sowieso niets met de slimme meter te maken.

Vrij nietszeggend voorbeeld dit. Het onderstreept je argument dus totaal niet. Van iemand die claimt jurist te zijn verwacht ik een betere argumentatie.

Vattenfall Webcare
verified
Berichten: 355
Lid geworden op: 28 mei 2008 10:49

Re: Eind afrekening 17.000 euro na slimme meter

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Goedemiddag,

Ik kan me voorstellen dat je schrikt van deze bijbetaling. In het overzicht dat je meestuurt is te zien dat het stroomverbruik ieder jaar stijgt. Het gasverbruik is dit jaar lager dan vorig jaar. Met de maatregelen die je noemt snap ik dat je een lager stroomverbruik had verwacht.

Is er wellicht (via kachels, een warmtepomp en/of airco's) elektrisch verwarmd? Ik kijk graag inhoudelijk met je mee. Stuur je hiervoor een mailtje naar [email protected] met het klantnummer en een omschrijving van de situatie?

Vriendelijke groet,
Ellen, Vattenfall

Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Eind afrekening 17.000 euro na slimme meter

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Dit was ook nog zakelijk, dus vermoedelijk geen energieplafond van de overheid.

Harry Breda
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 dec 2009 11:56

Re: Eind afrekening 17.000 euro na slimme meter

Ongelezen bericht door Harry Breda »

Natuurlijk bent u zo verstandig geweest om in het verleden maandelijks even uw verbruikscijfers vast te leggen, waardoor u nu simpel deze naast elkaar kunt leggen. Ik heb ze vanaf 2004. Of bent u na al die jaren ineens wakker geschrokken ?
Zo kwam ik er dus achter, dat een ventiel van mijn stadsverwarming niet goed werkte. Was een 0,02GJ/dag, doch x 365 dagen x € 78,24/GJ = € 571,15
op Jaarbasis. Valt niet op bij 65 GJ/jr, maar wel 's zomers bij 0,01-0,02 GJ/dag verbruik. En helemaal als er een dag geen warm water verbruikt is.

Ik zou stap-voor-stap in kaart brengen, waar mijn elektriciteit naar toe gaat = zo veel mogelijk uitschakelen en meten, hoeveel per nog werkende kring verbruikt wordt. Dan stap-voor-stap meer kringen inschakelen, en meten hoeveel er extra verbruikt wordt. Een vermogensmetertje, dat in het stopcontact gaat, koste bij Lidl € 11,85 of zoiets. Vangt al veel ??? weg per gebruikt stopcontact.
En bij een "slimme" meter is veel uit te lezen: hoeveel er "nu" verbruikt wordt ( dus kring na kring in- resp. uitschakelen) , of wat er vanaf de zonnepanelen per dag wordt terug geleverd, weer te vergelijken met de waarden van de "app", ipv gelukkig kijken, als de oude meter terugdraait, doch geen idee hoeveel...

- als Ee Bee » 01 dec 2023 09:46 reeds aangaf - Is er toevallig een kabeltje van de buren verbonden met uw stroomnet, voor plantjes bijv. ? Of.. per ongeluk iets anders, bijv e-auto's opladen ?

"Door meten tot weten" was de slagzin van het natuurkundig laboratorium van Prof. Heike Kamerlingh Onnes in Leiden . Deze lijfspreuk introduceerde hij bij zijn inaugurele rede in 1882.

Kees007
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 okt 2014 22:24

Re: Eind afrekening 17.000 euro na slimme meter

Ongelezen bericht door Kees007 »

ZeerPrivé schreef:
30 nov 2023 10:43
witte angora schreef:
30 nov 2023 10:34
Uitlezen kan ook via SlimmemeterPortal of een vergelijkbare site. Eenmaal aangemeld kun je van iedere dag je verbruik zien, tot aan het uur aan toe. Updates zijn dagelijks trouwens. Maar ook veel energieleveranciers bieden een dergelijke service.
Slimmemeterportal is alleen voor particulieren.
Je kunt de P1-meter van Homewizard aanschaffen voor € 30,=. Die geeft heel nauwkeurig door de dag heen hoeveel er verbruikt wordt. Daar word je misschien ook wijzer van.

Plaats reactie