Einddatum en meterstanden energiecontract bekend, maar leverancier bepaalt zelf einddatum. Is dit geoorloofd?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Melkkoe65
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 feb 2015 15:01

Einddatum en meterstanden energiecontract bekend, maar leverancier bepaalt zelf einddatum. Is dit geoorloofd?

Ongelezen bericht door Melkkoe65 »

29-9 jl. op de datum van de sleuteoverdracht keurig variabel energiecontract bij Energiedirect opgezegd, met vermelding van meterstanden. Leverancier bepaalt echter zelf dat de einddatum 2 oktober is en maakt op basis van die datum de eindafrekening op. Heb er al meerdere chats en telefoontjes aan gespendeerd, maar ze weten van geen wijken. Vraag mij af of dit juridisch geoorloofd is, de leveringskosten stroom, netbeheerkosten en belasting en toeslagen worden ook t/m 2 oktober berekend?

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Einddatum en meterstanden energiecontract bekend, maar leverancier bepaalt zelf einddatum. Is dit geoorloofd?

Ongelezen bericht door witte angora »

Heb je de correcte opzegtermijn in acht genomen?

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Einddatum en meterstanden energiecontract bekend, maar leverancier bepaalt zelf einddatum. Is dit geoorloofd?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als u pas op 29-09 opgezegd hebt, dan stopt echt niet direct de levering. De 29ste was op een vrijdag, dus op 2 oktober is de opzegging pas ontvangen. 1 kalendermaand verder (opzegtermijn) is dus 2 november.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Einddatum en meterstanden energiecontract bekend, maar leverancier bepaalt zelf einddatum. Is dit geoorloofd?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De opzegtermijn van een variabel contract is 30 dagen.

Melkkoe65
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 feb 2015 15:01

Re: Einddatum en meterstanden energiecontract bekend, maar leverancier bepaalt zelf einddatum. Is dit geoorloofd?

Ongelezen bericht door Melkkoe65 »

29-9 is de sleuteloverdracht en is de verhuurder degene waaraan geleverd wordt. Er is een formulier waarop de meterstanden zijn opgenomen en beide partijen hebben getekend. Het betreft hier een overlijden.

Melkkoe65
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 feb 2015 15:01

Re: Einddatum en meterstanden energiecontract bekend, maar leverancier bepaalt zelf einddatum. Is dit geoorloofd?

Ongelezen bericht door Melkkoe65 »

Bij overlijden en een variabel contract is er nooit sprake van een opzegboete, zorg in dit geval wel dat je contact opneemt met de leverancier om het contract op te zeggen. Zo weet je zeker dat het goed gaat en je niet onnodig langer hoeft te betalen voor een contract waar niemand (meer) gebruik van maakt.

Bellen ging in dit geval niet omdat ze alles online doen. In de chat van 29-9 is de verzamelde informatie met beëindiging contract gewoon opgenomen inclusief de meterstanden en toch houden ze 2-10 aan.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Einddatum en meterstanden energiecontract bekend, maar leverancier bepaalt zelf einddatum. Is dit geoorloofd?

Ongelezen bericht door witte angora »

Alles leuk en aardig, maar heb je pas op 29-9 contact opgenomen om op te zeggen? Dan kan ik me indenken dat het goed fout gaat ja. Om wat voor bedrag gaat het eigenlijk? Die drie dagen?

Melkkoe65
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 feb 2015 15:01

Re: Einddatum en meterstanden energiecontract bekend, maar leverancier bepaalt zelf einddatum. Is dit geoorloofd?

Ongelezen bericht door Melkkoe65 »

Je kan wel eerder contact opnemen, maar ze willen toch de meterstand hebben. Het gaat mij niet om het bedrag, maar om het principe. Ik kon niet eerder dan 29-9 opzeggen omdat dat de datum is van de sleuteloverdracht en dus dan pas de meterstanden bekend zijn. Bij het opzeggen van het water ging het wel direct op de dag zelf goed en wordt er pro rata afgerekend. De meterstanden worden ook gevraagd om de eindafrekening op te kunnen maken, dat kunnen ze dan net zo goed achterwege laten als ze zelf een datum kiezen. Kreeg eerst nog een flauwekul verhaal over het uitlezen van de slimmemeter, die kon alleen per 2-10 uitgelezen worden. Nou die hier thuis, kan gewoon dagelijks en zelfs per uur uitgelezen worden.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Einddatum en meterstanden energiecontract bekend, maar leverancier bepaalt zelf einddatum. Is dit geoorloofd?

Ongelezen bericht door witte angora »

Kortom, je snapt er niks van hoe het gaat en je denkt de boel op eigen houtje naar je hand te kunnen zetten.

Ik zal het je uitleggen: een opzegging doe je 30 dagen van tevoren. In geval van een huuropzegging: uiterlijk op dezelfde dag als je de huur opzegt. De opzegtermijn van een woning is ook 30 dagen. Een paar dagen voor de einddatum krijg je een mail met het verzoek de meterstanden door te geven. Tenzij het een slimme meter is, dan wordt het vanzelf op afstand uitgelezen.

Dat is de normale gang van zaken. In dit geval hebben we het over een overlijden, niet over een verhuizing. Het is dus niet vreemd dat ED nu even niet de volle 30 dagen opzegtermijn in rekening brengt. Maar ze hebben toch wel even tijd nodig om dingen te verwerken.

Leuk dat het je om het principe gaat, maar als je zo principieel was had je het contract gewoon op moeten zeggen op de dag dat je de huur opzegde.
Dan was er ook geen probleem. Jammer dat 'principieel' ook nu weer slechts één kant op werkt.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Einddatum en meterstanden energiecontract bekend, maar leverancier bepaalt zelf einddatum. Is dit geoorloofd?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Melkkoe65 schreef:
13 okt 2023 21:17
Ik kon niet eerder dan 29-9 opzeggen omdat dat de datum is van de sleuteloverdracht en dus dan pas de meterstanden bekend zijn.
U kunt opzeggen op elk moment. U kunt daarbij een einddatum aangeven. De sleuteloverdracht is niet van vandaag op morgen en na het overlijden zal er ook tijd nodig zijn geweest om alles leeg te halen. U had dus al lang de tijd gehad om op te zeggen.
Melkkoe65 schreef:
13 okt 2023 21:17
Bij het opzeggen van het water ging het wel direct op de dag zelf goed en wordt er pro rata afgerekend. De meterstanden worden ook gevraagd om de eindafrekening op te kunnen maken, dat kunnen ze dan net zo goed achterwege laten als ze zelf een datum kiezen.
Elektra is geen water.
Melkkoe65 schreef:
13 okt 2023 21:17
Kreeg eerst nog een flauwekul verhaal over het uitlezen van de slimmemeter, die kon alleen per 2-10 uitgelezen worden. Nou die hier thuis, kan gewoon dagelijks en zelfs per uur uitgelezen worden.
In weekenden word niet gewerkt.

In mijn eerdere reactie dacht ik dat het ging om een maand, hier gaat het om 2, hooguit 3 kalenderdagen. Even kijkend naar mijn eigen gegevens:
Vaste leveringskosten: €0,21323 per dag
Netbeheerkosten: €0,89286 per dag
Vermindering energiebelasting: minus €1,63522 per dag
Gas €0,21323+€0,39446.
Als het verbruik in dat weekend 0 was gaat het om afgerond €0,08 per dag. Al zou er wel wat verbruikt zijn, dan gaat het niet om veel euro's per dag.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Einddatum en meterstanden energiecontract bekend, maar leverancier bepaalt zelf einddatum. Is dit geoorloofd?

Ongelezen bericht door witte angora »

Kortom, voor ongeveer 24 eurocent wordt er ongelooflijk veel stampij gemaakt, want: 'het principe'. Terwijl de fout toch echt bij jezelf ligt. Kosten voor verbruik zijn er niet, want de meterstanden zijn opgenomen, dus dat zal ook precies zo verrekend worden.

Ik verlang toch wel weer even naar mijn Onafhankelijk Eiland, waar ter wereld het ook mag zijn.

Melkkoe65
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 feb 2015 15:01

Re: Einddatum en meterstanden energiecontract bekend, maar leverancier bepaalt zelf einddatum. Is dit geoorloofd?

Ongelezen bericht door Melkkoe65 »

NeoDutchio schreef:
13 okt 2023 22:26
In mijn eerdere reactie dacht ik dat het ging om een maand, hier gaat het om 2, hooguit 3 kalenderdagen. Even kijkend naar mijn eigen gegevens:
Vaste leveringskosten: €0,21323 per dag
Netbeheerkosten: €0,89286 per dag
Vermindering energiebelasting: minus €1,63522 per dag
Gas €0,21323+€0,39446.
Als het verbruik in dat weekend 0 was gaat het om afgerond €0,08 per dag. Al zou er wel wat verbruikt zijn, dan gaat het niet om veel euro's per dag.
Fijn dat er ook forum-leden zijn die to the point kunnen reageren en niet verkondigen wat zij allemaal van jou m.b.t. je vraag vinden.

Verbruik was overigens geen 0. Er was na de opname van de meterstand toch nog stroom - zonder bewoning - verbruikt.

@NeoDutchio
Dank voor je hulp en een fijn weekend gewenst.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Einddatum en meterstanden energiecontract bekend, maar leverancier bepaalt zelf einddatum. Is dit geoorloofd?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien een koelkast die nog aan stond? Of een lamp die automatisch aangaat als men binnenkomt.

Het zal u in ieder geval de kop niet kosten.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Einddatum en meterstanden energiecontract bekend, maar leverancier bepaalt zelf einddatum. Is dit geoorloofd?

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Zodra u de eindstanden doorgegeven heeft wordt op basis van die eindstanden de afrekening opgemaakt en dus niet de eindstanden van 2 oktober.
Kan het niet zo zijn dat het energiecontract dan op de eerst volgende werkdag beëindigd wordt in dit geval op maandag 2 oktober omdat er in het weekend geen personeel aanwezig is.
Ik zie uw probleem niet zo want vanaf het moment van de sleuteloverdracht is de verhuurder voor het eventuele meer verbruik verantwoordelijk.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Einddatum en meterstanden energiecontract bekend, maar leverancier bepaalt zelf einddatum. Is dit geoorloofd?

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
13 okt 2023 23:41
Misschien een koelkast die nog aan stond? Of een lamp die automatisch aangaat als men binnenkomt.

Het zal u in ieder geval de kop niet kosten.
Of de mechanische ventilatie die je niet uit kan zetten. Kost hier nog niet eens 1 Kwh per dag. Althans: ik heb dagen dat ik niet meer dan 2 Kwh gebruik, staat de ijskast ook nog te loeien, het licht gaat aan en uit, de laptop gebruikt stroom en ik zet dan ook nog eens thee en koffie.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Einddatum en meterstanden energiecontract bekend, maar leverancier bepaalt zelf einddatum. Is dit geoorloofd?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Ron5300 schreef:
14 okt 2023 08:10
Mijn tekst kwam niet goed door, volgens mij hangt de administratieve verwerking niet af van de datum van binnenkomst. Het kan drie weken later nog prima verwerkt worden. De gegevens zijn immers bekend.
En de energiemaatschappij inkasseerd vele kleine bedragen als ze de vastrechtkosten een paar dagen te lang doorberekenen dus die principevraag vind ik helemaal niet gek.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Einddatum en meterstanden energiecontract bekend, maar leverancier bepaalt zelf einddatum. Is dit geoorloofd?

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
13 okt 2023 18:40
Als u pas op 29-09 opgezegd hebt, dan stopt echt niet direct de levering. De 29ste was op een vrijdag, dus op 2 oktober is de opzegging pas ontvangen.
De opzegging is ontvangen op het moment dat deze in de brievenbus beland. Dan is 28 oktober dus de laatste dag.

Melkkoe65 schreef:
13 okt 2023 21:17
Ik kon niet eerder dan 29-9 opzeggen omdat dat de datum is van de sleuteloverdracht en dus dan pas de meterstanden bekend zijn.
Waarom kan je niet eerder de overeenkomst opzeggen en later de meterstanden doorgeven?

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Einddatum en meterstanden energiecontract bekend, maar leverancier bepaalt zelf einddatum. Is dit geoorloofd?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:
12 jan 2024 20:56
NeoDutchio schreef:
13 okt 2023 18:40
Als u pas op 29-09 opgezegd hebt, dan stopt echt niet direct de levering. De 29ste was op een vrijdag, dus op 2 oktober is de opzegging pas ontvangen.
De opzegging is ontvangen op het moment dat deze in de brievenbus beland. Dan is 28 oktober dus de laatste dag.
En jij weet zeker dat die in de brievenbus is beland?

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Einddatum en meterstanden energiecontract bekend, maar leverancier bepaalt zelf einddatum. Is dit geoorloofd?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
12 jan 2024 21:52
alfatrion schreef:
12 jan 2024 20:56
NeoDutchio schreef:
13 okt 2023 18:40
Als u pas op 29-09 opgezegd hebt, dan stopt echt niet direct de levering. De 29ste was op een vrijdag, dus op 2 oktober is de opzegging pas ontvangen.
De opzegging is ontvangen op het moment dat deze in de brievenbus beland. Dan is 28 oktober dus de laatste dag.
En jij weet zeker dat die in de brievenbus is beland?
Dat staat er niet. Er staat niet voor niets "dan is 28-10 de laatste dag".

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Einddatum en meterstanden energiecontract bekend, maar leverancier bepaalt zelf einddatum. Is dit geoorloofd?

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio, je schrijft hier (ten onrechte) de opzegging pas ontvangen wordt op maandag 2 oktober 2023, omdat de twee dagen daarvoor een weekend zijn. Je schrijft elders dat een e-mail wordt ontvangen wanneer deze in de spambox beland en ongelezen verwijderd wordt. Het juiste antwoord is dat een verklaring, zoals een brief of mail, ontvangen wordt op het moment dat deze binnen komt en dat is dus ook het moment waarop de opzegtermijn gaat lopen. Dat deze verklaring pas later gelezen worden komt voor risico van de ontvanger.

Plaats reactie