Elektrische CV ketel

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Duc
Berichten: 109
Lid geworden op: 24 aug 2016 15:01

Re: Elektrische CV ketel

Ongelezen bericht door Duc »

jonis schreef:
08 nov 2023 09:45
Duc schreef:
08 nov 2023 08:47
.

Hoop dat ik je hiermee een beetje geholpen heb.

Ik heb een 2 onder 1 kap.
10 Zonnepanelen , CV + 2 airco-units.
2de airco-unit heb ik recent pas op bovenverdieping bij laten plaatsen, gaat max zo'n 60-80M3 jaarlijks besparen, maar kan ook koelen in zomer indien nodig.
Mijn energierekening afgelopen jaar was;
180M3 gas
verbruik stroom 2000kwh en 1800kwh terug geleverd = 200kwh
Dat wordt dit jaar met 2de airco-unit erbij ongeveer 100-120M3 gas + beetje meer stroomverbruik.
Idee om eerst een paar convectors aan te schaffen (zijn niet zo duur) en deze bij de “eerste” kou te gebruiken?
Die verwarmen een ruimte best snel.
Kijk dan ook of je met de airco’s op deze manier rondkomt en of je dan uiteindelijk zonder gas kan.
Gezien hetgeen wat je terug levert, zou je dit kunnen proberen.
Ook infrarood is een optie, alleen die verwarmd voorwerpen en niet de lucht.
Dus op plekken waar je veel zit is dit ook een optie en die verbruiken in verhouding vrij weinig.
Ook gedacht aan opslag elektriciteit? Geen idee of dat nu voor je mogelijk is.
Wij slaan de overcapaciteit van de zonnepanelen op door het water in de boilers overdag te verwarmen, wij hebben nog geen batterijen omdat het rendement zeer laag is. En nee ook geen elektrische auto.

Wij begonnen ook met de losse convector kacheltjes en deze reduceerden het gasverbruik enorm, zeker omdat de ruimte snel op warmte is en de centrale verwarming daarna het warm hield.
Die dingen kosten ongeveer €25,=

Ruud Luttmer
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jun 2019 15:18
Locatie: Nieuwegein

Re: Elektrische CV ketel

Ongelezen bericht door Ruud Luttmer »

Er komt een zeer interessante elektrische ketel dit jaar is gezegd.
Het is de thermisch akoestische warmtepomp.
Een ontwikkeling van TNO en Blue Hearth Enenergy. Het hart van deze ontwikkeling wordt aan diverse cv leveranciers in Europa geleverd.
Het is een revolutionair systeem:
- Kan direct in de plaats komen van huidige cv ketel
- Heeft een zeer hoog rendement, beter dan huidige HR ketel op gas
- Levert heet water en kan ook koelen
- Bestaande cv platen blijven hetzelfde en er hoeft zeker geen dure vloerverwarming aangebracht te worden.
- Is zeer stil en zou goedkoop moeten zijn wordt gezegd
Lees hierover meer op internet onder thermisch akoestische warmtepomp of de leverancier van dit systeem aan de cv leveranciers, Blue Heart Energy.
Ik zelf wacht er ook op. Is veelbelovend en zeker in combinatie met zonnepalen, indien mogelijk.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Elektrische CV ketel

Ongelezen bericht door 16again »

Ruud Luttmer schreef:
08 nov 2023 11:22
Er komt een zeer interessante elektrische ketel dit jaar is gezegd.
Het is de thermisch akoestische warmtepomp.
Een ontwikkeling van TNO en Blue Hearth Enenergy. Het hart van deze ontwikkeling wordt aan diverse cv leveranciers in Europa geleverd.
Het is een revolutionair systeem:
- Heeft een zeer hoog rendement, beter dan huidige HR ketel op gas
....ik zou rendement juist vergelijken met een normale warmtepomp

Franskia
Berichten: 127
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:18

Re: Elektrische CV ketel

Ongelezen bericht door Franskia »

We MOETEN niet van het gas af, wij laten ons van het gas af jagen door onze overheid die ons enkel als pinautomaat ziet. Als we samen niet van het gas af willen gaat dit niet gebeuren. Daarnaast zet een warmtepompinstallatie uiteindelijk maar ongeveer de helft van de electriciteit die gebruikt wordt om in bruikbare energie. Het verlies wat optreedt tussen de meter en wat er uiteindelijk geleverd wordt, wordt voor het gemak maar niet erbij verteld..

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Elektrische CV ketel

Ongelezen bericht door xflorisx »

Het meeste is al wel gezegd. Voor al die andere oplossingen die hier genoemd zijn is isolatie en isolatie aan de beurt. Daar bespaar je het meest mee. Als je dat heel extreem zou doen kun je gerust een elektrische cv kopen. Al raad ik dat niet aan.
Als je al een laag gasverbruik hebt loont er niet veel meer. Zo kan er bij mij met een verbruik van 500 m3 geen echte warmtepomp meer uit. Maar een lucht/lucht warmtepomp nog wel. Vroeger noemden we die een airco. Ik heb recent een vloermodel airco gekocht. Wel een beetje duurder dan die dingen aan het plafond, maar wel prettige warmte. Het verbruik in kWh valt ook nog reuze mee.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Elektrische CV ketel

Ongelezen bericht door jonis »

Franskia schreef:
08 nov 2023 11:45
We MOETEN niet van het gas af, wij laten ons van het gas af jagen door onze overheid die ons enkel als pinautomaat ziet.

Het geld komt echt niet bij je naar binnen voor alleen maar leuke dingen ermee te doen.
Daarnaast staat het je vrij om gewoon alles bij het oude te houden/laten en veranderingen zo lang mogelijk uit te stellen.
Mij heeft niemand van gas gejaagd; ik vond alleen dat Putin niets meer van mij moest krijgen.
Dus over die laatste 100m3 gas die ik nu nog verbruik denk ik ook nog na of dat een boiler moet gaan worden.
Dat mijn energierekening nu nog maar 3 tientjes is, is dan meegenomen. Alle besparingen tov "energierekening in verleden" betaal ik de investeringen in toekomst van.

Consumentt
Berichten: 754
Lid geworden op: 20 nov 2005 19:27

Re: Elektrische CV ketel

Ongelezen bericht door Consumentt »

Prikker schreef:
08 nov 2023 10:14
Waarom zouden we van het gas af moeten ?!?
Omdat onze overheid dat wil ?!?
Dat maakt onze overheid niet uit... dat maken wij zelf uit !
`
Wacht maar tot het besloten is door een of andere overheid.
Dan gaat gewoon de kraan dicht en wordt een hele straat of wijk afgesloten.
Of het wordt indirect afgedwongen met hoge belastingen op ongewenste brandstof die dan onbetaalbaar wordt (zelfde scenario voorzie ik om je naar een elektrische auto te drammen).

Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Elektrische CV ketel

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Straks denken we met weemoed terug aan salderen.
We betalen de hele winter de stroom inclusief btw en verhoogde energiebelasting vanwege de berekening in schijven per (winter)maand.
In de zomer mogen we dan nog 4 of 5 cent krijgen voor de zonneenergie. Het enigste wat dan nog zin heeft is de stroom die je meteen zelf verbruikt.
Ik saldeer al tien jaar dus mijn installatie is allang betaald. Maar bij een storing mag alles opgeruimd worden.

Prikker
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 jul 2005 17:19

Re: Elektrische CV ketel

Ongelezen bericht door Prikker »

jonis schreef:
08 nov 2023 12:25
Franskia schreef:
08 nov 2023 11:45
We MOETEN niet van het gas af, wij laten ons van het gas af jagen door onze overheid die ons enkel als pinautomaat ziet.

Het geld komt echt niet bij je naar binnen voor alleen maar leuke dingen ermee te doen.
Daarnaast staat het je vrij om gewoon alles bij het oude te houden/laten en veranderingen zo lang mogelijk uit te stellen.
Mij heeft niemand van gas gejaagd; ik vond alleen dat Putin niets meer van mij moest krijgen.
Dus over die laatste 100m3 gas die ik nu nog verbruik denk ik ook nog na of dat een boiler moet gaan worden.
Dat mijn energierekening nu nog maar 3 tientjes is, is dan meegenomen. Alle besparingen tov "energierekening in verleden" betaal ik de investeringen in toekomst van.
Je zegt 't zelf... "Putin moest niets meer van jou krijgen".. dat betekent dat je je hebt laten hersenspoelen dat Putin jouw vijand is.
Terwijl Putin de leider is van het land dat ieder land die dat wil graag van goedkoop gas en olie voorziet... zoals België, Frankrijk en Spanje dat ook afnemen.. van Rusland ja.
En toch maar met droge ogen beweren dat niemand je van het gas heeft gejaagd... je bent echt blind hiervoor he ?!?

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Elektrische CV ketel

Ongelezen bericht door witte angora »

jonis schreef:
08 nov 2023 12:25
Dus over die laatste 100m3 gas die ik nu nog verbruik denk ik ook nog na of dat een boiler moet gaan worden.
Dat doe je volgens mij heel netjes. Ik ben nu bezig om het gasverbruik onder de 300 m3 te krijgen. Zit t/m gisteren op 201 m3. Op basis van historie zou ik in heel 2023 op ca 270 m3 uit kunnen komen. Nog even zien wat de winter gaat doen. Feit is wel dat mijn elektrische blazertje (heb hem pas één keer hoeven te gebruiken) een veel fijnere en snellere warmte geeft dan de cv-ketel. Veel heeft het niet gekost aan stroom; maar de hele verdere avond hoefde de cv niet meer aan.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Elektrische CV ketel

Ongelezen bericht door jonis »

Prikker schreef:
13 nov 2023 14:38
Je zegt 't zelf... "Putin moest niets meer van jou krijgen".. dat betekent dat je je hebt laten hersenspoelen dat Putin jouw vijand is.
Terwijl Putin de leider is van het land dat ieder land die dat wil graag van goedkoop gas en olie voorziet... zoals België, Frankrijk en Spanje dat ook afnemen.. van Rusland ja.
En toch maar met droge ogen beweren dat niemand je van het gas heeft gejaagd... je bent echt blind hiervoor he ?!?
Je post gezien en belachelijk bevonden.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Elektrische CV ketel

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:
13 nov 2023 14:48
jonis schreef:
08 nov 2023 12:25
Dus over die laatste 100m3 gas die ik nu nog verbruik denk ik ook nog na of dat een boiler moet gaan worden.
Dat doe je volgens mij heel netjes. Ik ben nu bezig om het gasverbruik onder de 300 m3 te krijgen. Zit t/m gisteren op 201 m3. Op basis van historie zou ik in heel 2023 op ca 270 m3 uit kunnen komen. Nog even zien wat de winter gaat doen. Feit is wel dat mijn elektrische blazertje (heb hem pas één keer hoeven te gebruiken) een veel fijnere en snellere warmte geeft dan de cv-ketel. Veel heeft het niet gekost aan stroom; maar de hele verdere avond hoefde de cv niet meer aan.
Maar het is ook nog helemaal niet koud.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Elektrische CV ketel

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Blinde paniek is een slechte raadgever mede omdat niemand verplicht is om gasloos te gaan leven en de huidige oorlogen er bij betrekken heeft al helemaal geen nut want voordat Rusland de oorlog begon was de gasprijs nog hoger dan nu het geval is.
Bestaande cv installaties worden niet verboden en pas als ze vervangen worden moeten ze ik meen vanaf 2026 vervangen worden door een CV installatie in combinatie met een warmtepomp ook wel een hybride cv installatie genoemd. Als de warmtepomp te weinig opbrengst heeft dan wordt gas gebruikt en nu is het al mogelijk om naast de bestaande cv installatie een warmtepomp te plaatsen.
Waarom dan volledig gasloos gaan met alle kosten van dien als het niet noodzakelijk is en voor nu nog veel stroom gebruiken wat de besparing op gas deels teniet doet.
Het is puur geld weggooien om een nog goed werkende cv installatie naar de sloop te doen en voor een elektrische cv installatie te gaan waarbij bij de goedkopere ook nog een warmwater voorziening aangeschaft dient te worden.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Elektrische CV ketel

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Ron5300 schreef:
13 nov 2023 16:27
Blinde paniek is een slechte raadgever mede omdat niemand verplicht is om gasloos te gaan leven en de huidige oorlogen er bij betrekken heeft al helemaal geen nut want voordat Rusland de oorlog begon was de gasprijs nog hoger dan nu het geval is.
Bestaande cv installaties worden niet verboden en pas als ze vervangen worden moeten ze ik meen vanaf 2026 vervangen worden door een CV installatie in combinatie met een warmtepomp ook wel een hybride cv installatie genoemd. Als de warmtepomp te weinig opbrengst heeft dan wordt gas gebruikt en nu is het al mogelijk om naast de bestaande cv installatie een warmtepomp te plaatsen.
Waarom dan volledig gasloos gaan met alle kosten van dien als het niet noodzakelijk is en voor nu nog veel stroom gebruiken wat de besparing op gas deels teniet doet.
Het is puur geld weggooien om een nog goed werkende cv installatie naar de sloop te doen en voor een elektrische cv installatie te gaan waarbij bij de goedkopere ook nog een warmwater voorziening aangeschaft dient te worden.
Nadenken over alternatieven omdat gas (en olie) zowel op persoonlijke bezwaren kan rekenen (o. a. De situatie in Rusland, maar ook het Midden-Oosten) en omdat er in Nederland simpelweg een politieke koers is ingeslagen die gebruik van fossiele energie fors moet beperken heeft niets te maken met blinde paniek.
Eerder met gezond verstand. Al die fossiele energie maar eindeloos impoteren is hoe dan ook duur en de trend is dat het nog duurder zal worden.
En de gaskraan in woonwijken gaat op termijn hoe dan ook dicht als het aan de huidige politieke ligt (kabinet + flink deel van de oppositie partijen).

Nadenken over mogelijkheden is dus slim. Door tijdig na te denken over de mogelijkheden en de stappen die je moet nemen om tot een mooi eindresultaat te komen, kun je ten eerste de kosten spreiden en ten tweede heel veel geld besparen.
Want je ruiten laten vervangen door isolatieglas, kan het beste als de kozijnen toch al aan een schilderbeurt toe zijn. En als je zolder na het plaatsen van een dakkapel of dakramen deels opnieuw afgetimmerd en afgewerkt moet worden, is het relatief goedkoop om dan meteen door te pakken en het hele dak van isolatie te voorzien.

Zodat als je cv-ketel bijna aan vervanging toe is, het huis wellicht al volledig klaar is voor een warmtepomp. En in de tussentijd verhoog je met elke stap het comfort en verlaag je de energierekening.

Wachten en de kop in het zand steken voor de opgave die komen gaat is minstens net zo dom als in blinde paniek en zonder nadenken allerlei maatregelen te nemen.

Vrijwel iedereen die in een verduurzaamd huis woont is daar tevreden mee. En niet in de laatste plaats vanwege het hoge comfort.

Plaats reactie