Eneco berekend fout tarief in de eindafrekening voor plafondprijs berekening.

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Langras
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 dec 2023 15:04

Eneco berekend fout tarief in de eindafrekening voor plafondprijs berekening.

Ongelezen bericht door Langras »

De eindafrekening is foutief berekend met betrekking op de verrekening van de plafondprijs.

Ik heb een simpele aansluiting. Ik lever niets terug en ik heb een slimme meter.
Er is dus geen discussie in het verbruik en over de prijzen zowel voor gas en elektra.

Wat Eneco doet en eerlijk gezegd na alle mail wisselingen waarschijnlijk bewust is dat ze de gemiddeld betaalde prijs nemen over alle periodes. Ook over de periodes waar de normale prijs lager was dan de plafondprijs.

Dat is niet juist. De periodes die een normale prijs hadden, dus lager dan de plafondprijs horen niet meegewogen te worden.
Dit gebeurt dus wel, waardoor in de periode met een lagere prijs je dus weer meebetaald tot de plafondprijs.

De eindafrekening klopt dus niet, maar helaas krijg ik geen gelijk tot nu toe.
Bij mij scheelt het maar 114 euro, maar het kan natuurlijk voor anderen heel anders uitpakken.

Ik heb de klacht ook doorgegeven aan het programma RADAR en ik hoop echt dat men de moeite wil nemen om dit aan de kaak te stellen.

Het gaat tenslotte over zeker 2.000.000 aansluitingen/gezinnen X € 114 = € 228.000.000. Lekker appeltje voor Eneco.

Ook zal de verkeerde berekening naar de overheid gaan. Dan betalen we het met zijn allen nog een keer.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Eneco berekend fout tarief in de eindafrekening voor plafondprijs berekening.

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ze moeten toch bij elke prijsveranderingen de meterstanden in de slimme meter uitlezen. Ik heb elke keer een mail gehad met de door hun opgenomen meterstanden. Die vind ik ook altijd op de afrekening terug. Daarom wel vrij lange lijsten met veel getallen.
Ik noteerde ze ook steeds om 0 uur snachts.
Zij namen de meterstanden op om ca 8 uur smorgens ,dit kon ik zien aan de opgeschreven standen. Dit gaat door de jaren heen al zo bij de diverse stroomleveranciers.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eneco berekend fout tarief in de eindafrekening voor plafondprijs berekening.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@langras

U kunt naar de geschillencommissie gaan.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Eneco berekend fout tarief in de eindafrekening voor plafondprijs berekening.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Langras schreef:
20 dec 2023 15:39
Wat Eneco doet en eerlijk gezegd na alle mail wisselingen waarschijnlijk bewust is dat ze de gemiddeld betaalde prijs nemen over alle periodes. Ook over de periodes waar de normale prijs lager was dan de plafondprijs.
Dat is de correcte berekeningswijze. Zie ook:
viewtopic.php?t=201630

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco berekend fout tarief in de eindafrekening voor plafondprijs berekening.

Ongelezen bericht door 16again »

In dat topic ging het daar ook over, al is de correcte berekeningswijze daar m.i. niet onomstotelijk vastgesteld.

Langras
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 dec 2023 15:04

Re: Eneco berekend fout tarief in de eindafrekening voor plafondprijs berekening.

Ongelezen bericht door Langras »

Thijs124 schreef:
21 dec 2023 10:13
Ze moeten toch bij elke prijsveranderingen de meterstanden in de slimme meter uitlezen. Ik heb elke keer een mail gehad met de door hun opgenomen meterstanden. Die vind ik ook altijd op de afrekening terug. Daarom wel vrij lange lijsten met veel getallen.
Ik noteerde ze ook steeds om 0 uur snachts.
Zij namen de meterstanden op om ca 8 uur smorgens ,dit kon ik zien aan de opgeschreven standen. Dit gaat door de jaren heen al zo bij de diverse stroomleveranciers.

Langras
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 dec 2023 15:04

Re: Eneco berekend fout tarief in de eindafrekening voor plafondprijs berekening.

Ongelezen bericht door Langras »

Ja dat klopt, ik heb geen afwijking in het verbruik en prijs schrijf ik ook.
Het verschil is de berekening van de plafondprijs

Langras
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 dec 2023 15:04

Re: Eneco berekend fout tarief in de eindafrekening voor plafondprijs berekening.

Ongelezen bericht door Langras »

Lady1234 schreef:
21 dec 2023 11:05
@langras

U kunt naar de geschillencommissie gaan.

Langras
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 dec 2023 15:04

Re: Eneco berekend fout tarief in de eindafrekening voor plafondprijs berekening.

Ongelezen bericht door Langras »

@lady1234.
Ja, naar de geschillencommissie kan natuurlijk, maar dan moet iedereen apart naar de geschillencommissie.

Langras
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 dec 2023 15:04

Re: Eneco berekend fout tarief in de eindafrekening voor plafondprijs berekening.

Ongelezen bericht door Langras »

16again schreef:
21 dec 2023 12:04
In dat topic ging het daar ook over, al is de correcte berekeningswijze daar m.i. niet onomstotelijk vastgesteld.

Langras
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 dec 2023 15:04

Re: Eneco berekend fout tarief in de eindafrekening voor plafondprijs berekening.

Ongelezen bericht door Langras »

@18again.
Inderdaad, daar ben ik het mee eens.
Betekent het dus dat er meer zijn die het fout doen.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eneco berekend fout tarief in de eindafrekening voor plafondprijs berekening.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Langras schreef:
21 dec 2023 18:54
@lady1234.
Ja, naar de geschillencommissie kan natuurlijk, maar dan moet iedereen apart naar de geschillencommissie.
En wat dan nog? Altijd die veronderstelling dat je samen meer kan bereiken.

Langras
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 dec 2023 15:04

Re: Eneco berekend fout tarief in de eindafrekening voor plafondprijs berekening.

Ongelezen bericht door Langras »

Intussen maar ingediend bij de geschillencommissie.

Het valt mij tegen, dat er zo weinig reacties komen.
Het gaat toch iedereen aan zou je zeggen. Ik denk echt dat bij niemand de eindafrekening klopt en
men teveel betaald.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Eneco berekend fout tarief in de eindafrekening voor plafondprijs berekening.

Ongelezen bericht door rwolters »

Langras schreef:
28 dec 2023 15:12
Intussen maar ingediend bij de geschillencommissie.

Het valt mij tegen, dat er zo weinig reacties komen.
Het gaat toch iedereen aan zou je zeggen. Ik denk echt dat bij niemand de eindafrekening klopt en
men teveel betaald.
Gezien de miljoenen aansluitingen zou je verwachten dat als dat het geval was het op z'n minst voorpaginanieuws was geweest. Maar goed, als jij het denkt zal het wel zo zijn. Je zult wel onderzoek gedaan hebben.

Langras
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 dec 2023 15:04

Re: Eneco berekend fout tarief in de eindafrekening voor plafondprijs berekening.

Ongelezen bericht door Langras »

Intussen heeft de geschillencommissie de klacht aangenomen en gaat hem behandelen.
We zullen zien.

F-L
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 dec 2022 14:03

Re: Eneco berekend fout tarief in de eindafrekening voor plafondprijs berekening.

Ongelezen bericht door F-L »

Langras schreef:
08 jan 2024 12:33
Intussen heeft de geschillencommissie de klacht aangenomen en gaat hem behandelen.
We zullen zien.
Hoi,
Al meer nieuws van de geschillencommissie?
Ik heb hetzelfde probleem qua afrekening (bij een andere leverancier) en overweeg ook n klacht in te dienen.
Is echter interessant om even te zien wat er in soortgelijke gevallen wordt beslist..
M.v.g. Frank L

Langras
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 dec 2023 15:04

Re: Eneco berekend fout tarief in de eindafrekening voor plafondprijs berekening.

Ongelezen bericht door Langras »

Hallo Frank,
Nee nog niets gehoord van de geschillencommissie.
Wel telefoontje van Eneco, maar geen zinnige antwoorden.
Alleen maar herhalen dat het klopt.
Ik heb gezegd ik ga niet akkoord dus doe je ding.
Volgens mij mogen ze niet alles bij elkaar middelen. Dat hebben de energieleveranciers denk ik zelf bedacht.
Ik vind het te gek voor woorden.
Succes ook gewenst en ik zou zeker het bij de geschillencommissie neerleggen.
Mvrgr Jos

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: Eneco berekend fout tarief in de eindafrekening voor plafondprijs berekening.

Ongelezen bericht door Leon74 »

Hallo Jos:

Eneco is een oplichtersbende.
Ik herken je verhaal. Ik heb een ander akkefietje met ze aan de hand: Ze hebben me een opzegboete van 180 euro aangerekend die ze helemaal niet hadden mogen aanrekenen.
Ik heb tig malen contact met ze gehad: Zelfde liedje als bij jou: Een zinnig antwoord krijg je niet. Alleen maar dat de berekening klopt. Als je dan vraagt waarop die gebaseerd is, komt er niets.

Ik hoop dat je verder komt met de geschillencommissie. Als ik de beoordelingen van die commissie op Google en ervaringen.nl zie, dan heb ik niet veel hoop. Daarom dat ik zelf dan ook besloten heb om daar mijn tijd niet aan te verdoen en daarbovenop nog meer dan 50 euro te gaan betalen.

Ik beraad me nog op verdere stappen. Misschien aangifte van verduistering omdat ze het bij mij van de voorschotten hebben afgehouden. Eigenlijk is het ordinair jatten wat ze doen.
En net zoals in jouw geval vrees ik dat ook wat de opzegboetes betreft veel mensen opgelicht worden. Probleem is dat veel/ de meeste mensen de vaak ingewikkelde regels niet goed kennen en daarom maar alles voor zoete koek aannemen.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eneco berekend fout tarief in de eindafrekening voor plafondprijs berekening.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Leon74 schreef:
09 feb 2024 03:28
Eneco is een oplichtersbende.
Ah, daar is'tie weer... :lol: :mrgreen: :lol:

Langras
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 dec 2023 15:04

Re: Eneco berekend fout tarief in de eindafrekening voor plafondprijs berekening.

Ongelezen bericht door Langras »

Nog maar eens de Staatscourant tekst uitgediept. Ik denk er het volgende over:

Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie Organisatie Jaargang en nummer Rubriek Datum ondertekening
14-12-2022 17:14 Ministerie van Economische Zaken en Klimaat Staatscourant 2022, 34154 ander besluit van algemene strekking 12-12-2022


CLEkva: het gemiddelde contractuele leveringstarief voor elektriciteit in € per kWh per kleinverbruikaansluiting, op basis van de leveringstarieven in € per kWh die in 2023 door de subsidieontvanger in rekening zijn gebracht aan de kleinverbruikaansluiting gewogen naar de hoeveelheid elektriciteit die in 2023 is geleverd aan deze kleinverbruikaansluiting,

Het woord gewogen en het woord gemiddelde betekent hier niet alles gemiddeld over het hele jaar, maar gewogen rekenend met het verbruik in een periode met de berekende contractprijs. Hier gaat het nou net mis dus.
Er staat niet zoals Eneco hanteert de gemiddelde prijs met verbruik over alle perioden middelen. Dus ook de perioden met een prijs die onder de plafondprijs zitten.
Dan moet deze periode niet meegenomen worden in de berekening. Je hebt tenslotte recht om de normale contractprijs te betalen. i.p.v de plafondprijs.


waarvoor de toepassing van het prijsplafond heeft plaatsgevonden en een eindfactuur is verstrekt;
De toepassing van het prijsplafond had dus niet plaats moeten vinden in de periode met en lager contracttarief dan de plafondprijs. Dit is precies waar het om gaat hier !!

Plaats reactie