Eneco keert opzegvergoeding niet uit

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Basvanrijckevorsel
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 aug 2023 10:24

Eneco keert opzegvergoeding niet uit

Ongelezen bericht door Basvanrijckevorsel »

Beste Allen,

Ik heb een wellicht een interessante case. Volgens mij zijn er overigens meerdere dan alleen ik. Mijn rechtsbijstandverzekering geeft overigens aan dat ik in mijn recht staat maar dat het juridisch belang te laag is en ik verdien teveel voor het juridisch loket.

Mijn case:

Op 6 juni 2023 heb ik een 3 jarig energiecontract aangevraagd met als startdatum 1 juli. Bij mijn besteloverzicht stond aangegeven dat ik een boetevergoeding (wat niet ongebruikelijk is voor energieleveranciers) kon aanvragen, 14 dagen na mijn bestelling (oftewel 20 juni 2023, oftewel heel toevallig de 14 dagen bedenktijd).

Ik had op het moment van aanvragen binnen de 14 dagen overigens een andere leverancier welke onder de prijs dook van Eneco, oftewel Oxxio, welke geen boetevergoeding had maar wel nog eens 3 cent per kuub gas goedkoper was dan Eneco. Zij keerden echter geen boetevergoedingen uit. Ik rekende het de getallen uit en kwam er achter dat Eneco met de boetevergoeding alsnog lager was dan Oxxio dus heb mijn bestelling aangehouden.

Nu probeer ik deze boetevergoeding al geruime tijd aan te vragen ben ik onlangs, na lang wachten en het aanleveren van bewijs van het de ontvangen boete, vorige week (tijdens mijn vakantie) opgebeld door Eneco met de mededeling dat de boetevergoeding niet meer vergoed kan worden voor bestellingen na 1 juni 2023 en dat het betreffende regeltje een foutje was op hun website welke ze zijn vergeten te verwijderen. Ik kan nergens vinden waarin dit wettelijk is geregeld dus lijkt mij dit binnen Eneco zelf een wijziging te zijn geweest. Ik voel mij dus best misleid, vooral omdat het zo duidelijk in het besteloverzicht stond (en bleef staan). Er staat overigens op de website van Eneco nergens dat ze de boetevergoeding vanaf 1 juni niet meer uitkeren.

Hun coulance waar ze eventueel mee komen is dat ik voor 52 weken, 1 dag per week 1 uur gratis stroom van ze krijg welke ik zelf kan activeren. Dit wat dus totaal niet in overeenstemming staat met de boetevergoeding van 100 euro.

Mijn vraag is: Hoe kan ik die boetevergoeding nog steeds opeisen? En zo ja, hoe?

Copy paste van besteloverzicht:

Afbeelding

Vriendelijke groet,
Bas

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Eneco keert opzegvergoeding niet uit

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Contract gaat toch in per datum levering? en dan zie ik toch echt na 20 juni staan

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Eneco keert opzegvergoeding niet uit

Ongelezen bericht door alfatrion »

Basvanrijckevorsel schreef:
08 aug 2023 10:43
Mijn vraag is: Hoe kan ik die boetevergoeding nog steeds opeisen? En zo ja, hoe?
Je kan naar de geschillencommissie als je dat binnen een bepaalde termijn doet, of naar de kantonrechter. Je kan met het reclame deel ook naar de Stichting Reclame Code. Dat laatste is goedkoper dan de rechter en geeft je wel een idee van hoe de gang naar de rechter zal uitpakken.

Maar in het overzicht staat dat je een boetevergoeding kan aanvragen, niet dat je recht hebt op vergoeding van een boete. Ze kunnen altijd aanvoeren dat het recht op de vergoeding er niet is tenzij ze het verzoek accorderen.
Basvanrijckevorsel schreef:
08 aug 2023 10:43
Nu probeer ik deze boetevergoeding al geruime tijd aan te vragen ben ik onlangs, na lang wachten en het aanleveren van bewijs van het de ontvangen boete, vorige week (tijdens mijn vakantie) opgebeld door Eneco met de mededeling dat de boetevergoeding niet meer vergoed kan worden voor bestellingen na 1 juni 2023 en dat het betreffende regeltje een foutje was op hun website welke ze zijn vergeten te verwijderen.
Heb je een opname van het gesprek? Zo niet, dan zou ik proberen om daar een schriftelijke bevestiging van te krijgen.

Basvanrijckevorsel schreef:
08 aug 2023 10:43
Ik kan nergens vinden waarin dit wettelijk is geregeld dus lijkt mij dit binnen Eneco zelf een wijziging te zijn geweest. Ik voel mij dus best misleid, vooral omdat het zo duidelijk in het besteloverzicht stond (en bleef staan). Er staat overigens op de website van Eneco nergens dat ze de boetevergoeding vanaf 1 juni niet meer uitkeren.
De hele boetevergoeding is niet wettelijk geregeld.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Eneco keert opzegvergoeding niet uit

Ongelezen bericht door Dirkie »

Basvanrijckevorsel schreef:
08 aug 2023 10:43
Beste Allen,

Ik heb een wellicht een interessante case. Volgens mij zijn er overigens meerdere dan alleen ik. Mijn rechtsbijstandverzekering geeft overigens aan dat ik in mijn recht staat maar dat het juridisch belang te laag is en ik verdien teveel voor het juridisch loket.
Als je vooraf even Google gebruikt had dan had je kunnen lezen dat het systeem rond de opzegboete per 1 juni 2023 veranderd is. En dat daarom het weer mogelijk wordt om contracten met een langere looptijd aan te bieden.
De boete is nu geen vast bedrag meer maar wordt gebaseerd op de inkomsten die de leverancier niet gaat krijgen als je je vaste contract opzegt (net zoals als bij hypotheken bijvoorbeeld). En de leveranciers hebben besloten om deze boete niet meer te gaan betalen. De boetevergoeding maakte het overstappen namelijk aantrekkelijk voor de klanten in de tijd dat de prijzen heel laag waren. En zo kregen de goedkope leveranciers veel klanten maar konden geen energie meer inkopen waardoor er een aantal omgevallen zijn. Maar met de nieuwe methode wordt overstappen met een vast contract minder aantrekkelijk. Aan de andere kant weten zowel de klant als de leverancier waar ze aan toe zijn.
En nee ik werk niet bij Eneco maar ik gebruik gewoon Google en dan kun je deze informatie zo vinden.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco keert opzegvergoeding niet uit

Ongelezen bericht door 16again »

Dirkie schreef:
09 aug 2023 15:09
De boete is nu geen vast bedrag meer maar wordt gebaseerd op de inkomsten die de leverancier niet gaat krijgen als je je vaste contract opzegt (net zoals als bij hypotheken bijvoorbeeld). En de leveranciers hebben besloten om deze boete niet meer te gaan betalen.
Maar dan moet de leverancier beginnen met weghalen van de vermelding dat ze wel de oude boete voor rekening nemen.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eneco keert opzegvergoeding niet uit

Ongelezen bericht door witte angora »

Als je nu eerst eens begint met enkel de relevante dingen te noemen, en de niet relevante dingen weg te laten, dan wordt het alweer een stuk overzichtelijker. Het hele Oxxio-verhaal bijvoorbeeld is in deze casus totaal niet interessant.

Maar om inhoudelijk op je 'casus' in te gaan: bij welke energieboer zat je eerst, had je er een vast contract, zo ja, tot wanneer liep dat? En waarom heb je dat beëindigd? Overigens zie ik uit het berichtenverkeer dat het contract op 29 juni is ingegaan, niet op 1 juli, wat je schrijft.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Eneco keert opzegvergoeding niet uit

Ongelezen bericht door Dirkie »

16again schreef:
09 aug 2023 17:12
Dirkie schreef:
09 aug 2023 15:09
De boete is nu geen vast bedrag meer maar wordt gebaseerd op de inkomsten die de leverancier niet gaat krijgen als je je vaste contract opzegt (net zoals als bij hypotheken bijvoorbeeld). En de leveranciers hebben besloten om deze boete niet meer te gaan betalen.
Maar dan moet de leverancier beginnen met weghalen van de vermelding dat ze wel de oude boete voor rekening nemen.
In het plaatje van het bestel overzicht staat dat je van 20 juni de boetevergoeding kan aanvragen. Er staat nergens dat je er recht op hebt of dat de aanvraag ook gehonoreerd wordt. Je kunt altijd alles aanvragen maar of je het ook krijgt weet je niet.
TS schrijft ook
Er staat overigens op de website van Eneco nergens dat ze de boetevergoeding vanaf 1 juni niet meer uitkeren.
Maar staat er dan wel ergens dat ze dat wel doen?

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Eneco keert opzegvergoeding niet uit

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Mijn advies is om naar www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... s/energie/ te gaan. Hun uitspraak is bindend.

J. Deltoer
Berichten: 3089
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Eneco keert opzegvergoeding niet uit

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Geschillencommissie lijkt inderdaad de voornaamste route.
Onderstaande opmerking van TS prikkelde bij mij nog even:
Basvanrijckevorsel schreef:
08 aug 2023 10:43
Mijn rechtsbijstandverzekering geeft overigens aan dat ik in mijn recht staat maar dat het juridisch belang te laag is en ik verdien teveel voor het juridisch loket.
Als je rechtsbijstandverzekering hebt hoef je niet naar het juridisch loket.
Maar ik vind wel dat ze iets voor de premie die TS betaalt kunnen doen, en TS een beetje kunnen begeleiden, bijvoorbeeld naar die geschillencommissie.

Basvanrijckevorsel
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 aug 2023 10:24

Re: Eneco keert opzegvergoeding niet uit

Ongelezen bericht door Basvanrijckevorsel »

Dirkie schreef:
09 aug 2023 15:09
Basvanrijckevorsel schreef:
08 aug 2023 10:43
Beste Allen,

Ik heb een wellicht een interessante case. Volgens mij zijn er overigens meerdere dan alleen ik. Mijn rechtsbijstandverzekering geeft overigens aan dat ik in mijn recht staat maar dat het juridisch belang te laag is en ik verdien teveel voor het juridisch loket.
Als je vooraf even Google gebruikt had dan had je kunnen lezen dat het systeem rond de opzegboete per 1 juni 2023 veranderd is. En dat daarom het weer mogelijk wordt om contracten met een langere looptijd aan te bieden.
De boete is nu geen vast bedrag meer maar wordt gebaseerd op de inkomsten die de leverancier niet gaat krijgen als je je vaste contract opzegt (net zoals als bij hypotheken bijvoorbeeld). En de leveranciers hebben besloten om deze boete niet meer te gaan betalen. De boetevergoeding maakte het overstappen namelijk aantrekkelijk voor de klanten in de tijd dat de prijzen heel laag waren. En zo kregen de goedkope leveranciers veel klanten maar konden geen energie meer inkopen waardoor er een aantal omgevallen zijn. Maar met de nieuwe methode wordt overstappen met een vast contract minder aantrekkelijk. Aan de andere kant weten zowel de klant als de leverancier waar ze aan toe zijn.
En nee ik werk niet bij Eneco maar ik gebruik gewoon Google en dan kun je deze informatie zo vinden.
Beste,

Waarschijnlijk wist je dit nog niet, echter is het boetesysteem 1 maand opgeschoven. Dus 1 juni is 1 juli geworden waarop het nieuwe boetesysteem in ging.

Basvanrijckevorsel
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 aug 2023 10:24

Re: Eneco keert opzegvergoeding niet uit

Ongelezen bericht door Basvanrijckevorsel »

Dirkie schreef:
10 aug 2023 08:43
16again schreef:
09 aug 2023 17:12
Dirkie schreef:
09 aug 2023 15:09
De boete is nu geen vast bedrag meer maar wordt gebaseerd op de inkomsten die de leverancier niet gaat krijgen als je je vaste contract opzegt (net zoals als bij hypotheken bijvoorbeeld). En de leveranciers hebben besloten om deze boete niet meer te gaan betalen.
Maar dan moet de leverancier beginnen met weghalen van de vermelding dat ze wel de oude boete voor rekening nemen.
In het plaatje van het bestel overzicht staat dat je van 20 juni de boetevergoeding kan aanvragen. Er staat nergens dat je er recht op hebt of dat de aanvraag ook gehonoreerd wordt. Je kunt altijd alles aanvragen maar of je het ook krijgt weet je niet.
TS schrijft ook
Er staat overigens op de website van Eneco nergens dat ze de boetevergoeding vanaf 1 juni niet meer uitkeren.
Maar staat er dan wel ergens dat ze dat wel doen?
Dit is een beetje raar wat je hier zelf aangeeft. Waarom staat er anders dat je de boetevergoeding vanaf een bepaalde datum kunt aanvragen? Zodat je die uiteindelijk niet kan krijgen? Ofwel misleiding? Nog steeds dus die 14 dagen (officiële bedenktijd) na aanvraag contract.

Basvanrijckevorsel
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 aug 2023 10:24

Re: Eneco keert opzegvergoeding niet uit

Ongelezen bericht door Basvanrijckevorsel »

witte angora schreef:
09 aug 2023 18:54
Als je nu eerst eens begint met enkel de relevante dingen te noemen, en de niet relevante dingen weg te laten, dan wordt het alweer een stuk overzichtelijker. Het hele Oxxio-verhaal bijvoorbeeld is in deze casus totaal niet interessant.

Maar om inhoudelijk op je 'casus' in te gaan: bij welke energieboer zat je eerst, had je er een vast contract, zo ja, tot wanneer liep dat? En waarom heb je dat beëindigd? Overigens zie ik uit het berichtenverkeer dat het contract op 29 juni is ingegaan, niet op 1 juli, wat je schrijft.
Oxxio is wel degelijk interessant, aangezien ik ook naar hun toe had kunnen overstappen binnen de 14 dagen als ik wist dat Eneco de boete niet zo vergoeden. Ik zat eerst bij Greenchoice, contract was net ingegaan onder de oude boeteregeling. Ik heb het contract beëindigd omdat het verschil in de gasprijs vergeleken met Eneco dermate hoog was dat het sowieso de 100 euro al waard was.

Daarnaast het volgende. Ik heb Eneco een mail gestuurd en hun in gebreke gesteld. Aangegeven dat ik niet akkoord ging met hun "aanbieding" en dat ik de boetevergoeding va 100 euro binnen 30 dagen op mijn rekening gestort wil hebben omdat ik anders naar de ACM Consuwijzer stap en naar de Geschillencommissie Energie. Ook heb ik hun 14 dagen de tijd gehad om te reageren. Dit hebben ze niet gedaan, dus 1 dag voordat de 14 dagen ophielden telefonisch contact gezocht. Hierin benadrukt dat als de boetevergoeding niet overgeboekt wordt, ik dus naar de geschillencommissie energie zou stappen met alle gevolgen van dien. Ik neem aan dat ze uiteindelijk de boete wel overboeken. Ze hebben nu nog 10 dagen om het bedrag over te boeken of contact te zoeken.

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Eneco keert opzegvergoeding niet uit

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

U kunt veel denken maar dat wil niet zeggen dat ze het ook gaan doen.
Ik kan nergens vinden dat de datum van 1 juni naar 1 juli is verschoven.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Eneco keert opzegvergoeding niet uit

Ongelezen bericht door scontra »

Basvanrijckevorsel schreef:
05 sep 2023 21:23


Daarnaast het volgende. Ik heb Eneco een mail gestuurd en hun in gebreke gesteld. Aangegeven dat ik niet akkoord ging met hun "aanbieding" en dat ik de boetevergoeding va 100 euro binnen 30 dagen op mijn rekening gestort wil hebben omdat ik anders naar de ACM Consuwijzer stap en naar de Geschillencommissie Energie. Ook heb ik hun 14 dagen de tijd gehad om te reageren. Dit hebben ze niet gedaan, dus 1 dag voordat de 14 dagen ophielden telefonisch contact gezocht. Hierin benadrukt dat als de boetevergoeding niet overgeboekt wordt, ik dus naar de geschillencommissie energie zou stappen met alle gevolgen van dien. Ik neem aan dat ze uiteindelijk de boete wel overboeken. Ze hebben nu nog 10 dagen om het bedrag over te boeken of contact te zoeken.
Kan het zo zijn dat de boetevergoeding verrekend wordt in de eindafrekening over het eerste verbruiksjaar ?

Basvanrijckevorsel
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 aug 2023 10:24

Re: Eneco keert opzegvergoeding niet uit

Ongelezen bericht door Basvanrijckevorsel »

WeerIemandanders schreef:
05 sep 2023 22:36
U kunt veel denken maar dat wil niet zeggen dat ze het ook gaan doen.
Ik kan nergens vinden dat de datum van 1 juni naar 1 juli is verschoven.
Oftewel komt dit dus onder het stukje misleiding, een potentiele klant lekker maken en achteraf zeggen: Ja maar we hoeven het niet te doen....
scontra schreef:
06 sep 2023 11:56
Basvanrijckevorsel schreef:
05 sep 2023 21:23


Daarnaast het volgende. Ik heb Eneco een mail gestuurd en hun in gebreke gesteld. Aangegeven dat ik niet akkoord ging met hun "aanbieding" en dat ik de boetevergoeding va 100 euro binnen 30 dagen op mijn rekening gestort wil hebben omdat ik anders naar de ACM Consuwijzer stap en naar de Geschillencommissie Energie. Ook heb ik hun 14 dagen de tijd gehad om te reageren. Dit hebben ze niet gedaan, dus 1 dag voordat de 14 dagen ophielden telefonisch contact gezocht. Hierin benadrukt dat als de boetevergoeding niet overgeboekt wordt, ik dus naar de geschillencommissie energie zou stappen met alle gevolgen van dien. Ik neem aan dat ze uiteindelijk de boete wel overboeken. Ze hebben nu nog 10 dagen om het bedrag over te boeken of contact te zoeken.
Kan het zo zijn dat de boetevergoeding verrekend wordt in de eindafrekening over het eerste verbruiksjaar ?
Nee, ze hebben echt expliciet vermeld dat dit een fout was op hun website en dat ze dit niet kunnen/mogen uitkeren.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco keert opzegvergoeding niet uit

Ongelezen bericht door 16again »

Basvanrijckevorsel schreef:
08 sep 2023 15:22
Nee, ze hebben echt expliciet vermeld dat dit een fout was op hun website en dat ze dit niet kunnen/mogen uitkeren.
Uitingen op die website valt onder hun eigen verantwoordelijkheid.
En als het geen kenbare fout is, kunnen ze daar m.i niet onderuit.

"niet mogen"..... Anders dan van hun baas zie ik geen reden waarom dat niet zou mogen.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Eneco keert opzegvergoeding niet uit

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Dirkie schreef:
10 aug 2023 08:43
16again schreef:
09 aug 2023 17:12
Dirkie schreef:
09 aug 2023 15:09
De boete is nu geen vast bedrag meer maar wordt gebaseerd op de inkomsten die de leverancier niet gaat krijgen als je je vaste contract opzegt (net zoals als bij hypotheken bijvoorbeeld). En de leveranciers hebben besloten om deze boete niet meer te gaan betalen.
Maar dan moet de leverancier beginnen met weghalen van de vermelding dat ze wel de oude boete voor rekening nemen.
In het plaatje van het bestel overzicht staat dat je van 20 juni de boetevergoeding kan aanvragen. Er staat nergens dat je er recht op hebt of dat de aanvraag ook gehonoreerd wordt. Je kunt altijd alles aanvragen maar of je het ook krijgt weet je niet.
TS schrijft ook
Er staat overigens op de website van Eneco nergens dat ze de boetevergoeding vanaf 1 juni niet meer uitkeren.
Maar staat er dan wel ergens dat ze dat wel doen?
Door aan te geven dat de nieuwe klant een boetevergoeding aan kan vragen suggereren ze wel dat het dus mogelijk is dat Eneco deze uitkeert.

Dat is gewoon ronduit misleidend aangezien men nimmer meer een boetevergoeding na 1 juni 2023 uitkeert.

Er is in deze Cowboy markt gewoon veel strenger toezicht nodig met hardere handhaving. Hierbij moet men niet alleen denken aan hogere boetes maar ook directie leden verbieden nog werkzaam te zijn in deze branche zodra malafide praktijken geconstateerd worden.

Aygulf
Berichten: 379
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Eneco keert opzegvergoeding niet uit

Ongelezen bericht door Aygulf »

16again schreef:
09 aug 2023 17:12
Dirkie schreef:
09 aug 2023 15:09
De boete is nu geen vast bedrag meer maar wordt gebaseerd op de inkomsten die de leverancier niet gaat krijgen als je je vaste contract opzegt (net zoals als bij hypotheken bijvoorbeeld). En de leveranciers hebben besloten om deze boete niet meer te gaan betalen.
Maar dan moet de leverancier beginnen met weghalen van de vermelding dat ze wel de oude boete voor rekening nemen.
Volgens mij staat er slechts dat je een boete vergoeding kunt aanvragen, niet dat ze die sowieso voor hun rekening nemen.

Basvanrijckevorsel
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 aug 2023 10:24

Re: Eneco keert opzegvergoeding niet uit

Ongelezen bericht door Basvanrijckevorsel »

Aygulf schreef:
11 sep 2023 16:26
16again schreef:
09 aug 2023 17:12
Dirkie schreef:
09 aug 2023 15:09
De boete is nu geen vast bedrag meer maar wordt gebaseerd op de inkomsten die de leverancier niet gaat krijgen als je je vaste contract opzegt (net zoals als bij hypotheken bijvoorbeeld). En de leveranciers hebben besloten om deze boete niet meer te gaan betalen.
Maar dan moet de leverancier beginnen met weghalen van de vermelding dat ze wel de oude boete voor rekening nemen.
Volgens mij staat er slechts dat je een boete vergoeding kunt aanvragen, niet dat ze die sowieso voor hun rekening nemen.
Wat een onzin, zelfde als je een auto koopt met bovag garantie. Als je later een probleem hebt: Ja meneer, het staat dat je er aanspraak op kan maken, niet dat je het daadwerkelijk ontvangt.

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Eneco keert opzegvergoeding niet uit

Ongelezen bericht door PGros »

Dat is bij bovag ook zo. Soms zeggen ze dat de garantie ergens niet voor geldt.

Plaats reactie