Eneco wijzigt terugleververgoeding zonder voorafgaand persoonlijk bericht. Kan dat?
Eneco wijzigt terugleververgoeding zonder voorafgaand persoonlijk bericht. Kan dat?
Eneco heeft aangekondigd de terugleververgoeding vanaf 5 September te verlagen van 36 cts naar 9 cts per kilowatt. Echter heb ik tot nu toe geen bericht over deze wijziging ontvangen. Op hun website, onder het voorwaardenoverzicht schrijven ze :
« Bij wijziging ontvangt u minimaal 10 dagen voor ingangsdatum persoonlijk bericht met daarin de gewijzigde terugleververgoeding. »
Op 5 september had ik nog geen bericht ontvangen. Niet per e-mail en niet per post. Echter kon ik op de app van Eneco zien dat ze de terugleververgoeding wel hadden gewijzigd.
Op 5 september heb ik telefonisch contact met Eneco gehad, er werd me gezegd dat Eneco te laat was met het versturen van berichten en dat ik binnenkort nog bericht zou ontvangen. Echter de ingang van de prijswijziging was en bleef 5 september. Ik gaf aan het hiermee niet eens te zijn en dat de prijswijziging alleen kon worden toegepast tien dagen na ontvangst van het bericht, zoals gestipuleerd wordt in artikel 3, lid 1 van het voorwaardenoverzicht
Op 12 september had ik nog steeds geen bericht van Eneco ontvangen. Mijn partner chatte dan op de website van Eneco. De persoon van Eneco schreef « yes, unfortunately there have been many people who have not received the return notification » en ook « we are working hard to get a solution for it, please contact us again in 5 working days, then there should be a solution »
Vandaag heeft mijn partner weer met Eneco gechat. De reactie was erg kort « I make a notice »
Ik ben van mening dat de termijnen die in de voorwaarden worden aangegeven, verplicht zijn en niet slechts indicatief. Het zijn essentiële voorwaarden. Eneco kan niet zeggen dat de klant bij een wijziging tien dagen van tevoren een bericht ontvangt, en geen bericht sturen, en het vervolgens toegeven dat ze hun verplichtingen niet zijn nagekomen en gewoon doen alsof alles in orde is.
Er heeft zich geen situatie van overmacht voorgedaan die zou kunnen rechtvaardigen dat zij van de deadline zouden kunnen afwijken.
Uit de reacties van Eneco maak ik op dat er veel mensen zijn die in dezelfde situatie als ik zitten en dat Eneco speelt met het feit dat hun fout niet publiekelijk bekend is. Wat ik eis is dat Eneco de prijs pas tien dagen na het ontvangst van het bericht wijzigt.
Waarom vraag ik dit. Ik wek meer stroom op dan ik verbruik Eneco moet mij bij de jaarafrekening geld terugbetalen. In september produceer ik nog steeds meer energie dan ik verbruik. Het verschil van 27 cts per kilowatt is dus niet niets. Mijn bezwaar is niet alleen principieel, maar er is eveneens sprake van financiele schade . En ik denk dat dit het geval is voor velen klanten van Eneco.
Alvast dank voor uw reacties en advies.
« Bij wijziging ontvangt u minimaal 10 dagen voor ingangsdatum persoonlijk bericht met daarin de gewijzigde terugleververgoeding. »
Op 5 september had ik nog geen bericht ontvangen. Niet per e-mail en niet per post. Echter kon ik op de app van Eneco zien dat ze de terugleververgoeding wel hadden gewijzigd.
Op 5 september heb ik telefonisch contact met Eneco gehad, er werd me gezegd dat Eneco te laat was met het versturen van berichten en dat ik binnenkort nog bericht zou ontvangen. Echter de ingang van de prijswijziging was en bleef 5 september. Ik gaf aan het hiermee niet eens te zijn en dat de prijswijziging alleen kon worden toegepast tien dagen na ontvangst van het bericht, zoals gestipuleerd wordt in artikel 3, lid 1 van het voorwaardenoverzicht
Op 12 september had ik nog steeds geen bericht van Eneco ontvangen. Mijn partner chatte dan op de website van Eneco. De persoon van Eneco schreef « yes, unfortunately there have been many people who have not received the return notification » en ook « we are working hard to get a solution for it, please contact us again in 5 working days, then there should be a solution »
Vandaag heeft mijn partner weer met Eneco gechat. De reactie was erg kort « I make a notice »
Ik ben van mening dat de termijnen die in de voorwaarden worden aangegeven, verplicht zijn en niet slechts indicatief. Het zijn essentiële voorwaarden. Eneco kan niet zeggen dat de klant bij een wijziging tien dagen van tevoren een bericht ontvangt, en geen bericht sturen, en het vervolgens toegeven dat ze hun verplichtingen niet zijn nagekomen en gewoon doen alsof alles in orde is.
Er heeft zich geen situatie van overmacht voorgedaan die zou kunnen rechtvaardigen dat zij van de deadline zouden kunnen afwijken.
Uit de reacties van Eneco maak ik op dat er veel mensen zijn die in dezelfde situatie als ik zitten en dat Eneco speelt met het feit dat hun fout niet publiekelijk bekend is. Wat ik eis is dat Eneco de prijs pas tien dagen na het ontvangst van het bericht wijzigt.
Waarom vraag ik dit. Ik wek meer stroom op dan ik verbruik Eneco moet mij bij de jaarafrekening geld terugbetalen. In september produceer ik nog steeds meer energie dan ik verbruik. Het verschil van 27 cts per kilowatt is dus niet niets. Mijn bezwaar is niet alleen principieel, maar er is eveneens sprake van financiele schade . En ik denk dat dit het geval is voor velen klanten van Eneco.
Alvast dank voor uw reacties en advies.
Re: Eneco wijzigt terugleververgoeding zonder voorafgaand persoonlijk bericht. Kan dat?
Welk advies zoek je nog? Je weet immers al wat je eis is.
Voor wat het waard is: ik onderschrijf je betoog volledig. Voorwaarden zijn niet voor niets onderdeel van de overeenkomst en binden dus beide partijen.
caesar62
vindt dit leuk
Re: Eneco wijzigt terugleververgoeding zonder voorafgaand persoonlijk bericht. Kan dat?
Eventuele spamfilters, ook die bij een eventuele provider / hoster ook gecontroleerd?
Dit is zelfs ruim voor die tijd landelijk in het nieuws gekomen bij o.a. de NOS https://nos.nl/artikel/2441830-eneco-sc ... link-terug
Dat E-mail niet altijd aankomt door filters aan de ontvangende kant is bekend, maar ik zie nergens in hun reactie staan dat de melding niet verzonden zou zijn, enkel dat deze mogelijk niet door iedereen ontvangen is.
Dit is zelfs ruim voor die tijd landelijk in het nieuws gekomen bij o.a. de NOS https://nos.nl/artikel/2441830-eneco-sc ... link-terug
Dat E-mail niet altijd aankomt door filters aan de ontvangende kant is bekend, maar ik zie nergens in hun reactie staan dat de melding niet verzonden zou zijn, enkel dat deze mogelijk niet door iedereen ontvangen is.
caesar62
vindt dit leuk
Re: Eneco wijzigt terugleververgoeding zonder voorafgaand persoonlijk bericht. Kan dat?
Maar uiteindelijk gaat het om de ontvangst, niet om de verzending.
caesar62
vindt dit leuk
-
- Berichten: 12329
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Eneco wijzigt terugleververgoeding zonder voorafgaand persoonlijk bericht. Kan dat?
Hoeveel is daadwerkelijk het verschil in 10 dagen? Als ik kijk naar de vele slechte dagen die we gehad hebben is de opbrengst niet super goed geweest. Laat het heel positief eens 50kWh zijn die u over zou hebben gehad, dan gaat het over een bedrag van net meer van €10,-. Is het dat waard om daar veel werk van te maken?caesar62 schreef: ↑20 sep 2022 16:24Waarom vraag ik dit. Ik wek meer stroom op dan ik verbruik Eneco moet mij bij de jaarafrekening geld terugbetalen. In september produceer ik nog steeds meer energie dan ik verbruik. Het verschil van 27 cts per kilowatt is dus niet niets. Mijn bezwaar is niet alleen principieel, maar er is eveneens sprake van financiele schade . En ik denk dat dit het geval is voor velen klanten van Eneco.
Daarnaast gaat het om de daadwerkelijke terugleververgoeding. Dat is dus na het salderen wat er overblijft. Dat is helemaal een administratie om dat uitte gaan pluizen en zal op de jaarrekening echt niet meer opvallen.
Als klacht is het absoluut te melden, maar gezien het geringe gedrag zal het meer gaan kosten om het terug te krijgen.
caesar62
vindt dit leuk
Re: Eneco wijzigt terugleververgoeding zonder voorafgaand persoonlijk bericht. Kan dat?
NeoDutchio schreef: ↑21 sep 2022 10:36
Hoeveel is daadwerkelijk het verschil in 10 dagen? Als ik kijk naar de vele slechte dagen die we gehad hebben is de opbrengst niet super goed geweest. Laat het heel positief eens 50kWh zijn die u over zou hebben gehad, dan gaat het over een bedrag van net meer van €10,-. Is het dat waard om daar veel werk van te maken?
Daarnaast gaat het om de daadwerkelijke terugleververgoeding. Dat is dus na het salderen wat er overblijft. Dat is helemaal een administratie om dat uitte gaan pluizen en zal op de jaarrekening echt niet meer opvallen.
Als klacht is het absoluut te melden, maar gezien het geringe gedrag zal het meer gaan kosten om het terug te krijgen.
Wat is het verschil in 10 dagen? Vandaag is het echter al 16 dagen sinds de wijziging en er komen mininum nog 10 dagen meer als ik hun bericht vandaag ontvang.
Ik heb net mijn meter zojuist gecontroleerd : Sinds 5 september heb ik 130kWh over -> €35,10 verschil op de jaarlijkse afrekening...
Re: Eneco wijzigt terugleververgoeding zonder voorafgaand persoonlijk bericht. Kan dat?
Re: Eneco wijzigt terugleververgoeding zonder voorafgaand persoonlijk bericht. Kan dat?
Dat zijn geen vergelijkbare situaties (het tweede is een actieve keuze, het eerste meestal niet). Er valt ook wel heel veel over te zeggen, en er is jurisprudentie over, maar dat voert voor dit topic te ver.
Feitelijk geldt dat Eneco moet bewijzen dat TS het bericht heeft ontvangen, of dat het aan TS zelf te wijten is dat hij het niet heeft ontvangen.
Re: Eneco wijzigt terugleververgoeding zonder voorafgaand persoonlijk bericht. Kan dat?
Met de huidige saldering wordt de teruglever vergoeding alleen op de eindafrekening gezet en dus geldt denk ik alleen het bedrag wat op dat moment voor terugleveren staat. Dat je nu stroom terug levert is niet iets dat direct afgerekend wordt. Want straks verbruik je meer dan je levert en wordt het gesaldeerd met nu terug gerekend.
NeoDutchio
vindt dit leuk
-
- Berichten: 12329
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Eneco wijzigt terugleververgoeding zonder voorafgaand persoonlijk bericht. Kan dat?
En van de winter hebt u weer stroom te kort wat u uit dit potje haalt. Het daadwerkelijke verschil is dus een stuk kleiner.caesar62 schreef: ↑21 sep 2022 11:19NeoDutchio schreef: ↑21 sep 2022 10:36
Hoeveel is daadwerkelijk het verschil in 10 dagen? Als ik kijk naar de vele slechte dagen die we gehad hebben is de opbrengst niet super goed geweest. Laat het heel positief eens 50kWh zijn die u over zou hebben gehad, dan gaat het over een bedrag van net meer van €10,-. Is het dat waard om daar veel werk van te maken?
Daarnaast gaat het om de daadwerkelijke terugleververgoeding. Dat is dus na het salderen wat er overblijft. Dat is helemaal een administratie om dat uitte gaan pluizen en zal op de jaarrekening echt niet meer opvallen.
Als klacht is het absoluut te melden, maar gezien het geringe gedrag zal het meer gaan kosten om het terug te krijgen.
Wat is het verschil in 10 dagen? Vandaag is het echter al 16 dagen sinds de wijziging en er komen mininum nog 10 dagen meer als ik hun bericht vandaag ontvang.
Ik heb net mijn meter zojuist gecontroleerd : Sinds 5 september heb ik 130kWh over -> €35,10 verschil op de jaarlijkse afrekening...
Daarbij zal er een berekening moeten komen welk percentage van het overschot uit het duurdere gedeelte komt en wat uit het goedkopere gedeelte.
U rekent nu met de cijfers van nu terwijl het salderen nog moet gebeuren.
caesar62
vindt dit leuk
-
- Berichten: 12329
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Eneco wijzigt terugleververgoeding zonder voorafgaand persoonlijk bericht. Kan dat?
Ik riep niet, ik zei dat het geringe bedrag meer zal kunnen kosten om het terug te krijgen. En ja, dat is dan de keuze van TS. Ik zei ook nergens dat TS het maar moest laten rusten. Mij geen woorden in de mond leggen.fonsflons schreef: ↑21 sep 2022 13:20Als TS in zijn recht staat lijkt mij dat geen probleem van TS maar een probleem van de leverancier. Degene die het probleem veroorzaakt mag het ook oplossen. Roepen dat een paar tientjes niet de moeite is staat daar los van en heeft niets met de vraag van TS te maken. Dat is aan TS om te oordelen toch?NeoDutchio schreef: ↑21 sep 2022 10:36Als klacht is het absoluut te melden, maar gezien het geringe gedrag zal het meer gaan kosten om het terug te krijgen.
TS maakt de fout door te denken dat de overproductie nu terugverkocht word, terwijl er eerst nog gesaldeerd moet gaan worden.
caesar62
vindt dit leuk
Re: Eneco wijzigt terugleververgoeding zonder voorafgaand persoonlijk bericht. Kan dat?
Dankjewel voor uw reacties! Ik voel me minder eenzaam... Ik heb inderdaad een fout gemaakt in mijn berekeningen maar mijn interesse blijft om zo lang mogelijk de hoogste prijs te krijgen. Ik heb elk jaar een positief saldo van zo'n 2500 kWh en sinds de laatste jaarafrekening heb ik meer kWh teruggeleverd dan een jaarverbruik...
Re: Eneco wijzigt terugleververgoeding zonder voorafgaand persoonlijk bericht. Kan dat?
Hier staat NIET dat het gewijzigde tarief 10 dagen na het ontvangst van het bericht zal in gaan.caesar62 schreef: ↑20 sep 2022 16:24Eneco heeft aangekondigd de terugleververgoeding vanaf 5 September te verlagen van 36 cts naar 9 cts per kilowatt. Echter heb ik tot nu toe geen bericht over deze wijziging ontvangen. Op hun website, onder het voorwaardenoverzicht schrijven ze :
« Bij wijziging ontvangt u minimaal 10 dagen voor ingangsdatum persoonlijk bericht met daarin de gewijzigde terugleververgoeding. »
Ds uitkomst van een rechtszaak zal afhangen van of er is afgesproken dat Eneco de tarieven mocht wijzigen, onder welke voorwaarden, of je er van op de hoogte was, en wat je eist.
Neen
Neen op de negatieve bewijslast en neen op de mogelijkheid om te ontbinden.
Re: Eneco wijzigt terugleververgoeding zonder voorafgaand persoonlijk bericht. Kan dat?
Persoonlijk bericht kan natuurlijk ook in de online omgeving zijn. Dat hoeft niet een brief of email te zijn. En zoals TS aangeeft, stond er wel iets toen hij inlogde.
Re: Eneco wijzigt terugleververgoeding zonder voorafgaand persoonlijk bericht. Kan dat?
Overweeg een overstap. Innova biedt nu iets van 60 cent per teruggeleverde kWh. Ik zou wel naar het hele plaatsje kijken. En hou er ook rekening mee, dat de winter er nog aankomt en je misschien beter daarna kunt overstappen ivm saldering.
Re: Eneco wijzigt terugleververgoeding zonder voorafgaand persoonlijk bericht. Kan dat?
Ja, maar daar zijn geen consequenties aan verbonden.
Maar TS wist al langer dat de tarieven zijn gewijzigd en had dus feitelijk kunnen sturen.
Re: Eneco wijzigt terugleververgoeding zonder voorafgaand persoonlijk bericht. Kan dat?
Toezichthouder: energiebedrijven in de fout met tariefsverhoging - https://nos.nl/l/2445718
Re: Eneco wijzigt terugleververgoeding zonder voorafgaand persoonlijk bericht. Kan dat?
En dat stond duidelijk gecommuniceerd in het gebruikersportaal, zoals TS al aan heeft gegeven. En als dat de aangegeven plek is voor dat persoonlijk bericht, dan kan het zelfs zo zijn dat Eneco niet te laat was.snuffel1 schreef: ↑23 sep 2022 14:34@Alfatrion, Ts baseert zich op iets wat iedereen kon weten maar Ts stelt dat hij/zij als klant zijnde niet tijdig op de hoogte is gesteld. Ik zie hier wel een reden voor contractbreuk omdat elke klant die met het veranderen van het terugleveringsbedrag persoonlijk bericht zou krijgen en wat die verandering voor Ts in zou gaan houden.
Erthanax
vindt dit leuk
Re: Eneco wijzigt terugleververgoeding zonder voorafgaand persoonlijk bericht. Kan dat?
Dat de nieuwe tarieven te zien zijn in gebruikersportaal maakt nog niet dat de nieuwe tarieven te zien zijn in een bericht.
En als via het gebruikersportaal berichten zijn uit te wisselen en de nieuwe tarieven in een bericht zijn opgenomen dan komt pas werking toe aan dat bericht op het moment dat dit de consument heeft bereikt, tenzij het niet of het niet tijdig bereiken van de consument veroorzaakt is door hem, een persoon waar hij aansprakelijk voor is, of andere omstandigheden die zijn persoon betreffen en rechtvaardigen dat hij het nadeel draagt. Het klaar zetten van een bericht in een gebruikersportaal is dus onvoldoende.
En als via het gebruikersportaal berichten zijn uit te wisselen en de nieuwe tarieven in een bericht zijn opgenomen dan komt pas werking toe aan dat bericht op het moment dat dit de consument heeft bereikt, tenzij het niet of het niet tijdig bereiken van de consument veroorzaakt is door hem, een persoon waar hij aansprakelijk voor is, of andere omstandigheden die zijn persoon betreffen en rechtvaardigen dat hij het nadeel draagt. Het klaar zetten van een bericht in een gebruikersportaal is dus onvoldoende.
Re: Eneco wijzigt terugleververgoeding zonder voorafgaand persoonlijk bericht. Kan dat?
Dat is natuurlijk onzin. Je zegt nu dat als TS een brief zou krijgen en deze pas op 10 januari opent, dat Eneco de prijzen niet mag veranderen. Want er komt pas werking toe aan dit bericht als dit de consument heeft bereikt.
Het gekregen hebben geldt niet, volgens jou, want als er een bericht op het portaal is achtergelaten, dan heb je het ook gekregen, alleen niet gelezen.
Het gekregen hebben geldt niet, volgens jou, want als er een bericht op het portaal is achtergelaten, dan heb je het ook gekregen, alleen niet gelezen.