LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Jaarafrekening NUON +233%

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
rolowest

Jaarafrekening NUON +233%

Ongelezen bericht door rolowest »

Beste forumleden,

We hebben gisteren een jaarafrekening van NUON ontvangen. Opeens is ons elektriciteitsverbruik met 233% gestegen: we schrokken ons rot. Hoe kan dit??

Zijn zeer zuinig.

Om je een idee te geven: 1997/1594KWh, 1998/1533KWh, 1999/1603KWh, 2000/1491KWh, 2001/1565KWh, 2002/1463KWh.

En dan komt het: verbruik 2003/3414 KWh!!!!!

Nee, we hebben geen electrische kachels aangeschaft; noch andere electrische stroomvreters. Leven nog steeds heel zuinig. En nee, we wonen hier niet opeens met 10 mensen meer etc etc.

Piekeren ons suf over het bijna 2,5 keer grote verbruik-want kunnen dit niet betalen, maar tot nog toe geen verklaring gevonden.

Weet iemand hoe dit technisch mogelijk kan zijn? (De meter-stand klopt. Klopt de meter?)

Kan de meter raar gaan doen? En hoe toon je dat dan aan: geen idee.

Hoe verder te handelen met NUON: heeft iemand tips.

(We hebben al een mail gestuurd, maar begrijpen inmiddels dat dat zonder succes zal zijn. Bellen: daar beginnen we niet aan gezien onze beperkte portemonnaie, en de vele negatieve ervaringen hier en op de site van de Consumentenbond.)

:arrow: Graag je adviezen: [email protected].

Alvast bedankt voor je eventuele reactie!!! Je krijgt zeker reactie terug.
[email protected]

Gast

Re: Jaarafrekening NUON +233%

Ongelezen bericht door Gast »

Familie van ons is vorig jaar precies hetzelfde overkomen. Bellen, mailen, heeft niks geholpen. Overzichten opgevraagt, maar volgens Nuon klopte alles. Ze hebben er een monteur laten bijkomen die alle apparaten heeft doorgenomen, de meter is nagekeken en ze gebruikten maar ZO ineens veel meer. Rara, hoe kan dat?
Om een lang verhaal kort te maken, ze moesten gewoon € 1100 betalen en mochten dat dan wel bij de maandelijkse termijn inlossen.

En zo gaat het bij duizenden gezinnen en toon jij maar eens aan dat je het niet verbruikt hebt! Hoezo slapend rijk worden? Daar moet toch ietes tegen te doen zijn? Maar wat?
Nu beste mensen, sterkte ermee!

celesta

Re: Jaarafrekening NUON +233%

Ongelezen bericht door celesta »

beste rolowest

Niets byzonders hoor , gebeurt wel meer bij NUON , ik had van het ene op het andere jaar bijna 600% meer gas verbruikt volgens NUON .
Ik heb mijn meter door NUON laten ijken , "niets aan de hand "volgens de monteur , maar de volgende morgen moest er wel persee een nieuwe meter in , gek he ? o ja de meter is niet voor de gebruikelijke eindtest aangeboden bij KEMA , schrijf in ieder geval meter mek,type,nummer en bouwjaar op .
Het nederlands meetinstituut kan ook uitsluitsel geven over de zuiverheid van de meter.
Dat de man van NUON zegt dat de meter goed is moet je maar met een korrel zout nemen , NUON is immers partij en als zij zeggen de meter deugd niet zeggen ze eigenlijk we moeten terugbetalen , en dat woord kent men niet bij NUON.

succes , je hebt nog een lange weg te gaan.

aartwillemijn

Re: Jaarafrekening NUON +233%

Ongelezen bericht door aartwillemijn »

Wij hebben hetzelfde probleem met Essent (wij wonen in Brabant) Volgens de jaarrekening gebruiken wij heel veel electriciteit. Wij zijn een gezin met 2 volwassenen en 2 kinderen. Wij hebben onderzoek gedaan bij vergelijkende gezinnen en die verbruiken veel minder. Vandaag de nieuwe afrekening gekregen en die was alweer veel hoger. Wij zouden het dubbele verbruiken van een vergelijkend gezin. Wij hebben gevraagd om een onderzoek, maar dat zou ongeveer 40 euro per uur kosten. Terwijl we al zoveel betalen! We doen heel zuinig en proberen het in de gaten te houden.
Waarom ligt de bewijslast bij de klant en niet bij de energiemaatschappij?

Adrianus van Schaik

Re: Jaarafrekening NUON +233%

Ongelezen bericht door Adrianus van Schaik »

Omdat hun verantwoordelijkheid ophoud bij de meter.
Alles wat daarna komt daar ben je zelf voor verantwoordelijk.
Zou ook waanzinnig zijn als een energie bedrijf bij elke aansluiting zou moeten gaan controleren waar alle energie naar toe gaat in een huishouden; ze hebben per slot van rekening ook niet de huishoudelijke apparatuur bij jouw in huis geinstalleerd. Waarom zouden ze dan wel verantwoordelijk zijn voor het stroomverbruik hiervan?
Met behulp van een goede electricien en een paar praktijktesten moet wel vast te stellen zijn of het stroomverbruik reeel is ofdat de meter defect is. Alleen kost dit natuurlijk geld dus roepen we gelijk maar dat de NUON/ESSENT/ENECO de schuldige is!!!!!!!

Gast

Re: Jaarafrekening NUON +233%

Ongelezen bericht door Gast »

Dit is een goede rede om je meterstanden wekelijks bij te houden.

Gast

Re: Jaarafrekening NUON +233%

Ongelezen bericht door Gast »

Maar meneer van Schaik. Weleens gehoord dat ze de fout WEL toegeven, maar dat het altijd komt door ons nieuwe computersysteem? Volgens mij krijgen sommige energie bedrijven ieder jaar een nieuw computersysteem.

En ja die maakt weleens fouten. Wie zit erachter dat ding? Wie programmeerd de computer? Ach ja! Het zal je toch maar overkomen!

Adrianus van Schaik

Re: Jaarafrekening NUON +233%

Ongelezen bericht door Adrianus van Schaik »

Nee meneer gast dat heb ik zelf nog niet meegemaakt :wink:
Mijn reactie had ook geen betrekking op de kwaliteiten van het Nuon CCC personeel en hun computersystemen maar op de vraag waarom de bewijslast voor een defect aan de meter bij de klant ligt en niet bij het energiebedrijf!

De betrouwbaarheid van deze Nuon afdeling is juist een reden te meer om bewuster met je energieverbruik om te gaan en af en toe toch eens even naar je meters te kijken :)

Adrianus van Schaik

Re: Jaarafrekening NUON +233%

Ongelezen bericht door Adrianus van Schaik »

Oeps, daar kwam een stukje frustratie naar boven :o

Lees voor "Nuon" de diverse, grote energiebedrijven in Nederland :!:

F.F.WALRAVEN

Re: Jaarafrekening NUON +233%

Ongelezen bericht door F.F.WALRAVEN »

ik heb onlangs met verbijstering mijn jaarafrekening bekeken, een verhoging van 218% t.o.v.het jaar daarvoor.] de mate van bewoning is niet verandert, de cv.installatie niet, mijn huis niet,ik ben zeer verbaasd! er is inmiddels een aangetekend bezwaarschrift de deur uit, maar de commentaren op deze pagina doen me het ergste vrezen.de eerste acceptgiro met het nieuwe termijnbedrag ligt inmiddels op de mat, heeft er iemand ervaring met het inschakelen van rechtsbijstand? met vriendelijke groet, F.F.Walraven [/i]

A.K.

Re: Jaarafrekening NUON +233%

Ongelezen bericht door A.K. »

Wat kan gebeuren is dat apparaten als vriezer, koelkast ed na jaren meer gaan verbruiken. Een heel simpele manier om dergelijke 'grootverbruikers' werkelijk afnemen aan stroom is een zogenaamde tussenmeter te kopen bij de doe het zelf zaak.
Kosten zijn ongeveer 25 euro en wie weet kom je er zo achter wat de energieslurpers zijn thuis.
Kom je er dan nog niet uit; maw meterstanden kloppen, ook voorgaande jaren zitten er geen schattingen tussen, en geen vreemde grootverbruikers in huis? Misschien is het dan raadzaam een onafhankelijke EPA adviseur in huis te halen. EPA - energie prestatie advies. Wat daarvan de kosten zijn verschilt per bedrijf, offertes vragen kost u niets.

Adelbert van Hano

Re: Jaarafrekening NUON +233%

Ongelezen bericht door Adelbert van Hano »

En een meter ijken kost wel een hoop!
In het forum zijn al bedragen van 600 euro en meer naar voren gekomen en deze bedragen zijn beslist realistisch!
Dus zul je heel sterk in je schoenen moeten staan om een energieleverancier ervan te overtuigen dat ze je meter moeten ijken.
Daarnaast is het niet logisch om dit door je Energieleverancier te laten doen; een onafhankelijk raport van TNO/Kema kan een energiemaatschappij niet zomaar naast zich neerleggen terwijl, zoals Celesta al meldde, de meter dan onder het mom van regulier onderhoud een week later uitgewisseld wordt zonder dat je enig bewijs hebt.

Gesloten