Energielabel A tekortkomingen: geen garantie voor energie-optimalisatie

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
barabas
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 nov 2010 13:19

Energielabel A tekortkomingen: geen garantie voor energie-optimalisatie

Ongelezen bericht door barabas »

Energielabel A lijkt een heel gunstig energielabel. Ik wil wijzen op twee tekortkomingen:
  • Een centrale thermostaat is niet verplicht: met een centrale, liefst programmeerbare thermostaat kun je het warmteverbruik in je woning makkelijker naar behoefte aanpassen waardoor je kunt bezuinigen op energieverbruik. Nu moet ik al mijn 6 radiatoren meermalen per dag langslopen om ze aan en uit te zetten. Het ontbreken van een centrale thermostaat zie ik als een valse bezuiniging van de verhuurder die daarmee wel voldoet aan de wetgeving Energielabel A, maar die het uiteindelijk toch een worst zal zijn hoeveel zijn huurders uiteindelijk verbruiken aan warmte.
  • De warmteleidingen in mijn appartementencomplex die buiten mijn appartement lopen, dus boven mijn plafond en in de plafonds van de hal, zijn niet geïsoleerd. Kennelijk is dat geen verplichting voor het behalen van Energielabel A (of toch!?). Veel gezamenlijke energie gaat zo verloren aan het opwarmen van de hal en enkele bewoners hebben gratis vloerverwarming.
Uw reactie wordt zeer gewaardeerd.

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Energielabel A tekortkomingen: geen garantie voor energie-optimalisatie

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Dat u A niet voldoende vindt is goed mogelijk, de schaal loopt immers verder via A+ tot en met A++++, dus dan moet er nog zat beter kunnen dan bij een simpele A beoordeling.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Energielabel A tekortkomingen: geen garantie voor energie-optimalisatie

Ongelezen bericht door Cro »

Een centrale thermostaat is volgens mij juist helemaal niet zo zuinig en optimaal in bepaalde situaties. Het lijkt mij beter een systeem te hebben waarmee je de ruimtes onafhankelijk kan regelen voor een A label.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Energielabel A tekortkomingen: geen garantie voor energie-optimalisatie

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Het energielabel wordt berekend aan allerlei factoren en wordt dan gebaseerd op een energieverbruik per m2 per jaar.

Een appartement heeft daar sowieso al een groot voordeel, want naar de buren toe heb je veel minder warmteverlies dan naar buiten toe.

Het warmteverlies van ongeïsoleerde leidingen speelt in de berekening pas een rol indien deze leidingen zich ook buiten de geïsoleerde schil van het gebouw bevinden. Binnen de geïsoleerde schil komt de warmte immers gewoon 'binnen' terecht. En betekent het warmteverlies van de leidingen simpelweg dat de radiatoren minder warmte hoeven te leveren. Dat vlakt elkaar uit.

Een centrale thermostaat is in principe minder zuinig dan losse regelingen per ruimte, indien de bewoners er verstandig mee om gaan.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energielabel A tekortkomingen: geen garantie voor energie-optimalisatie

Ongelezen bericht door 16again »

Cro schreef:
13 dec 2023 12:47
Een centrale thermostaat is volgens mij juist helemaal niet zo zuinig en optimaal in bepaalde situaties. Het lijkt mij beter een systeem te hebben waarmee je de ruimtes onafhankelijk kan regelen voor een A label.
Ook met een centrale thermostaat kun je individuele radiatoren min of meer open draaien.
En dan heb je tenminste een knop om alles uit/aan te zetten.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Energielabel A tekortkomingen: geen garantie voor energie-optimalisatie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Cro schreef:
13 dec 2023 12:47
Een centrale thermostaat is volgens mij juist helemaal niet zo zuinig en optimaal in bepaalde situaties. Het lijkt mij beter een systeem te hebben waarmee je de ruimtes onafhankelijk kan regelen voor een A label.
Er zijn uiteraard thermostaten waarmee dat kan. Die van mij heeft dat ook, maar ik heb vloerverwarming.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Energielabel A tekortkomingen: geen garantie voor energie-optimalisatie

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Voor de BG-bewoners geldt het voordeel van de warmte die wordt afgegeven door de leidingen niet/minder (koude vloer). Maar dat weet je als je een appartement gaat huren.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Energielabel A tekortkomingen: geen garantie voor energie-optimalisatie

Ongelezen bericht door Ivo.w »

HandigeHarrie schreef:
14 dec 2023 16:54
Voor de BG-bewoners geldt het voordeel van de warmte die wordt afgegeven door de leidingen niet/minder (koude vloer). Maar dat weet je als je een appartement gaat huren.
Daardoor hebben appartementen op een hoek, op de begane grond en/of op de bovenste etage soms ook een slechter energielabel (en altijd een slechtere EPC waarde) dan de appartementen "middenin" het gebouw.

Ook bij rijtjeshuizen zie je vaak dat de hoekwoningen een label hebben wat net een stap slechtet is dan de tussenwoningen, omdat de hoekwoning aan de zijgevel veel extra warmte verliest.

Plaats reactie