Essent rekent een extra maand na overstap

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
nejrak
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 dec 2023 12:11

Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door nejrak »

Per 1 december ben ik van Essent overgestapt naar Vattenfall voor mijn gas en licht. Vattenfall zou alles regelen, en zij zeggen dit ook allemaal op tijd hebben gedaan. Maar ondanks dat ik al een eindrekening van Essent heb gekregen gehad. Werd er gister toch nog nogmaals mijn maandbedrag voor december van €56 van mijn rekening afgeschreven. Ook in mijn betalingen overzicht bij Essent staat dat dit bedrag voor de maand december is. Terwijl ik dus ook bij Vattenfall voor december betaal.

Toen heb ik Essent gebeld om te vragen of dit klopt, en de medewerkster zei dat Essent inderdaad na afloop van het contract nog een extra maand in rekening brengt. Zij vond dit ook heel krom maar dit was nou eenmaal zo. Ze zei dat ze dit per dag heel vaak hoorde en er geen doekjes om ging winden. Ik moest maar een klachtenprocedure beginnen of een rechtszaak. Dit slaat toch nergens op, mijn contract was afgelopen dus ik was gewoon vrij om over te stappen, maar alsnog voel ik dat ik "gestraft" word voor mijn overstap.

Ik heb de afschrijving via mijn bankapp gelijk gestorneerd. Dus ik heb erg benieuwd of ik hier van nu heel veel gezeik krijg. Maar dit mag toch niet zomaar. Essent wil mij voor iets laten betalen wat ik niet bij ze afneem?

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

En op die eindafrekening, is daar de voorschot van december ook in meegenomen? Voorschotten hoeven niet perse van de eerste tot de laatste dag van de maand te gaan, deze kunnen ook in de maand vallen. En als in de eindafrekening december is meegenomen, dan zit dat al in de berekening. Als december er niet in zit, dan hoeft u ook niet te betalen.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door Moneyman »

Exact. De kans dat jij iets verkeerd begrijpt of niet goed uitgelegd krijgt, lijkt me veel groter dan de kans dat Essent een mand factureert waarin ze niet leveren.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Zoals als geschreven, kan in de eindafrekening best het voorschot van december al zijn meegenomen.

De incasso opdracht wordt vaak al ruim een week voordat de incasso wordt uitgevoerd naar de bank gestuurd. Die incasso zal daarna hoe dan ook worden uitgevoerd.

Als de incasso opdracht al verstuurd was op het moment dat de eindafrekening wordt opgemaakt, dan wordt bij de eindafrekening ervan uitgegaan dat die incasso wordt uitgevoerd. In de berekening zal de incasso dan ook worden meegenomen bij de "in rekening gebrachte voorschotbedragen".
Het bedrag telt dan dus mee in de berekening, ook al wordt het pas op een later moment wordt afgeschreven.

U betaalt dan dus niet dubbel. Maar u betaalt daardoor mogelijk wel twee voorschotbedragen in één maand. Dat is een wezenlijk verschil.

Als de eindafrekening nét iets eerder was opgemaakt dan het versturen van de incasso opdracht naar de bank, dan zou u bij de eindafrekening €56 meer moeten bijbetalen óf €56 minder terugkrijgen.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Wanneer de medewerkster van Essent zelf zegt dat het krom is mag je daar neem ik aan toch wel vanuit gaan. Klinkt mij in ieder geval betrouwbaarder dan een of andere incassomedewerker die denkt dat Essent manden factureert ipv gas en stroom

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ook in mijn betalingen overzicht bij Essent staat dat dit bedrag voor de maand december is. Terwijl ik dus ook bij Vattenfall voor december betaal.
Dat klopt helemaal. zit zelf bij Essent. Essent brengt het voorschot van bijv. december pas aan het einde vd maand in rekening, bij Vattenfall moet je het voorschot aan het begin van december betalen. Vandaar nu 2x in 1 maand.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door alfatrion »

nejrak schreef:
05 dec 2023 12:19
Werd er gister toch nog nogmaals mijn maandbedrag voor december van €56 van mijn rekening afgeschreven.
Staat dat voorschotbedrag op de eindafrekening?
nejrak schreef:
05 dec 2023 12:19
Toen heb ik Essent gebeld om te vragen of dit klopt, en de medewerkster zei dat Essent inderdaad na afloop van het contract nog een extra maand in rekening brengt. Zij vond dit ook heel krom maar dit was nou eenmaal zo. Ze zei dat ze dit per dag heel vaak hoorde en er geen doekjes om ging winden. Ik moest maar een klachtenprocedure beginnen of een rechtszaak.
Met zo'n reactie vragen ze er ook om.
Ivo.w schreef:
05 dec 2023 21:59
De incasso opdracht wordt vaak al ruim een week voordat de incasso wordt uitgevoerd naar de bank gestuurd. Die incasso zal daarna hoe dan ook worden uitgevoerd.
Het kijkt mij dat de machtiging tot automatische incasso vervallen is op 1 december 2023. Volgens de voorwaarden van het incassocontract met de bank moet de incassant een opdracht intrekken op het moment dat een machtiging wordt ingetrokken.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Essent kan pas een eindafrekening opmaken als de overstap daadwerkelijk heeft plaatsgevonden en dat is per 1 december geweest en is het bijna onbegrijpelijk dat u die eindafrekening nu al ontvangen heeft
Op die dag worden de eind meterstanden het zij digitaal of door u zelf doorgegeven en dan pas volgt een eindafrekening.
Mocht het zo zijn dat u direct bij het overstappen de toenmalige standen heeft doorgegeven dan heeft Essent nog wel energie geleverd en volgt er alsnog een nabetaling voor die periode.

Een Wiskunde Student
Berichten: 215
Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

nejrak schreef:
05 dec 2023 12:19
Per 1 december ben ik van Essent overgestapt naar Vattenfall voor mijn gas en licht. Vattenfall zou alles regelen, en zij zeggen dit ook allemaal op tijd hebben gedaan. Maar ondanks dat ik al een eindrekening van Essent heb gekregen gehad. Werd er gister toch nog nogmaals mijn maandbedrag voor december van €56 van mijn rekening afgeschreven.

....

Ik heb de afschrijving via mijn bankapp gelijk gestorneerd. Dus ik heb erg benieuwd of ik hier van nu heel veel gezeik krijg.
Als het precies zo is als je hier schrijft heb je het juiste gedaan en is de zaak hiermee afgehandeld.

Methusalah
Berichten: 1174
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door Methusalah »

Een Wiskunde Student schreef:
06 dec 2023 16:08
nejrak schreef:
05 dec 2023 12:19
Per 1 december ben ik van Essent overgestapt naar Vattenfall voor mijn gas en licht. Vattenfall zou alles regelen, en zij zeggen dit ook allemaal op tijd hebben gedaan. Maar ondanks dat ik al een eindrekening van Essent heb gekregen gehad. Werd er gister toch nog nogmaals mijn maandbedrag voor december van €56 van mijn rekening afgeschreven.

....

Ik heb de afschrijving via mijn bankapp gelijk gestorneerd. Dus ik heb erg benieuwd of ik hier van nu heel veel gezeik krijg.
Als het precies zo is als je hier schrijft heb je het juiste gedaan en is de zaak hiermee afgehandeld.

Nee, natuurlijk is de zaak daar niet mee afgehandeld. Er is nog nooit een zaak afgehandeld door een eigenhandige stornering. Er zijn wel heel veel zaken moeilijker en duurder gemaakt door dit soort handelingen. Herinnering > aanmaning > incassobureau. Dat is wat hij nu kan verwachten.

Een Wiskunde Student
Berichten: 215
Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

Methusalah schreef:
06 dec 2023 16:18

Nee, natuurlijk is de zaak daar niet mee afgehandeld. Er is nog nooit een zaak afgehandeld door een eigenhandige stornering. Er zijn wel heel veel zaken moeilijker en duurder gemaakt door dit soort handelingen. Herinnering > aanmaning > incassobureau. Dat is wat hij nu kan verwachten.
Jawel hoor, een eindafrekening is immers een de laatste factuur. Als die is voldaan is het klaar.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ivo.w schreef:
05 dec 2023 21:59
De incasso opdracht wordt vaak al ruim een week voordat de incasso wordt uitgevoerd naar de bank gestuurd. Die incasso zal daarna hoe dan ook worden uitgevoerd.
Er is meestal een maand opzegtermijn, dus naast dat ze de incasso kunnen intrekken, hebben ze ook de tijd om te voorkomen dat deze wordt gestuurd naar de bank.
Een Wiskunde Student schreef:
06 dec 2023 16:35
Methusalah schreef:
06 dec 2023 16:18
Nee, natuurlijk is de zaak daar niet mee afgehandeld. Er is nog nooit een zaak afgehandeld door een eigenhandige stornering. Er zijn wel heel veel zaken moeilijker en duurder gemaakt door dit soort handelingen. Herinnering > aanmaning > incassobureau. Dat is wat hij nu kan verwachten.
Jawel hoor, een eindafrekening is immers een de laatste factuur. Als die is voldaan is het klaar.
Nee. Je mag van die incasso vinden dat deze niet mag worden uitgevoerd, omdat [redenen], maar dat staat los van een betalingsverplichting. Met het verweer "ja, maar er is een eindafrekening en de wederpartij was zo stom om daarop een voorschot in december op te nemen en die hoef ik niet te betalen, want ik ben geen klant, dus nu hoef ik x euro van de door mij gebruikte energie niet te betalen" red je het niet bij de rechter.

Methusalah
Berichten: 1174
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door Methusalah »

Een Wiskunde Student schreef:
06 dec 2023 16:35
Methusalah schreef:
06 dec 2023 16:18

Nee, natuurlijk is de zaak daar niet mee afgehandeld. Er is nog nooit een zaak afgehandeld door een eigenhandige stornering. Er zijn wel heel veel zaken moeilijker en duurder gemaakt door dit soort handelingen. Herinnering > aanmaning > incassobureau. Dat is wat hij nu kan verwachten.
Jawel hoor, een eindafrekening is immers een de laatste factuur. Als die is voldaan is het klaar.

Hoe naïef kan je zijn? Als ik jou was zou ik nog even flink door studeren want je bent nog niet klaar voor de echte wereld.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door Moneyman »

Een Wiskunde Student schreef:
06 dec 2023 16:35
Jawel hoor, een eindafrekening is immers een de laatste factuur. Als die is voldaan is het klaar.
Uiteraard is dit onjuist. Wees voorzichtig met dit soort stelligheden, want je stuurt iemand die hulp zoekt het bos in.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
06 dec 2023 19:47
Een Wiskunde Student schreef:
06 dec 2023 16:35
Jawel hoor, een eindafrekening is immers een de laatste factuur. Als die is voldaan is het klaar.
Uiteraard is dit onjuist. Wees voorzichtig met dit soort stelligheden, want je stuurt iemand die hulp zoekt het bos in.
Ik zie de vanzelfsprekendheid, waarom dit onjuist is niet.
De eindafrekening heet niet voor niets eindafrekening.
Al is dat wel gebaseerd op betaald hebben van eerdere termijnen, zonder storneren.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Methusalah schreef:
06 dec 2023 18:04
Een Wiskunde Student schreef:
06 dec 2023 16:35
Methusalah schreef:
06 dec 2023 16:18

Nee, natuurlijk is de zaak daar niet mee afgehandeld. Er is nog nooit een zaak afgehandeld door een eigenhandige stornering. Er zijn wel heel veel zaken moeilijker en duurder gemaakt door dit soort handelingen. Herinnering > aanmaning > incassobureau. Dat is wat hij nu kan verwachten.
Jawel hoor, een eindafrekening is immers een de laatste factuur. Als die is voldaan is het klaar.

Hoe naïef kan je zijn? Als ik jou was zou ik nog even flink door studeren want je bent nog niet klaar voor de echte wereld.
Inderdaad zegt dit iets over het niveau van deze student :mrgreen:

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
06 dec 2023 20:38
Ik zie de vanzelfsprekendheid, waarom dit onjuist is niet.
Een vordering verjaard pas na twee jaar. Het is niet zo dat een bedrijf een vordering heeft prijsgegeven wanneer hij het opstellen van een factuur een post vergeet of verkeerd berekend heeft.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Een Wiskunde Student schreef:
06 dec 2023 16:35
Methusalah schreef:
06 dec 2023 16:18

Nee, natuurlijk is de zaak daar niet mee afgehandeld. Er is nog nooit een zaak afgehandeld door een eigenhandige stornering. Er zijn wel heel veel zaken moeilijker en duurder gemaakt door dit soort handelingen. Herinnering > aanmaning > incassobureau. Dat is wat hij nu kan verwachten.
Jawel hoor, een eindafrekening is immers een de laatste factuur. Als die is voldaan is het klaar.
De eindafrekening kan er prima van uitgaan dat er nog een laatste incasso opdracht uitgevoerd zal worden.

Wanneer je dan die laatste incasso storneert heb je dus niet aan alle betaalverplichtingen voldaan. En dan komt vanzelf de herinnering, aanmaning, incassobureau etc om de hoek kijken als geweigerd wordt om het wat door de stornering weer open komt te staan alsnog te voldoen.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
06 dec 2023 20:38
Moneyman schreef:
06 dec 2023 19:47
Een Wiskunde Student schreef:
06 dec 2023 16:35
Jawel hoor, een eindafrekening is immers een de laatste factuur. Als die is voldaan is het klaar.
Uiteraard is dit onjuist. Wees voorzichtig met dit soort stelligheden, want je stuurt iemand die hulp zoekt het bos in.
Ik zie de vanzelfsprekendheid, waarom dit onjuist is niet.
De eindafrekening heet niet voor niets eindafrekening.
Al is dat wel gebaseerd op betaald hebben van eerdere termijnen, zonder storneren.
Je zegt dat je het niet ziet, en tegelijk zeg je zelf met je laatste zin al waarom het onjuist is. Het is gewoon nonsens, zowel praktisch als juridisch.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Er is natuurlijk wel een verschil tussen eerdere termijnen en latere termijnen.

Plaats reactie