gezocht: Variabele energietarieven van Essent in 2022

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
ajuga
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 sep 2023 11:34

gezocht: Variabele energietarieven van Essent in 2022

Ongelezen bericht door ajuga »

Context:

1. Dochter huurt een verdieping in een woning met één slimme meter voor gas en één voor electra.
2. Er is sprake van een gescheiden huurcontract (huur en energie apart verrekend)
3. De andere huurder huurt de andere verdieping.
4. Beide huurder betalen elke maand een voorschot voor energie
5. Door middel van 'tussenmeters' voor gas en electra wordt bijgehouden wie wat gebruikt.
6. Het energiecontract staat op naam van de verhuurder.
7. De energieleverancier is Essent. Het betreft een vast contract dat per 1 juli overging naar een variabel contract
8. De verhuurder vertikt het om de jaarnota energie over 2022 op te sturen.

volgens mij geldt (corrigeer me als ik het mis heb):

a. De verhuurder mag op de servicekosten/energiekosten geen winst maken. Alleen op de huur
b. De verhuurder is verplicht een kopie van de originele jaarnota van de energieleverancier op te sturen (zie ook a). De huurder moet immers in staat zijn om zelf te controleren hoeveel hij moet bijbetalen/terugontvangen.
c. De energiecompensatie van 2x190 euro komt ten gunste van de huurder(s) en niet ten gunste van de verhuurder (zie ook a)


Omdat het nog een heel gedoe is om je recht te halen willen we in ieder geval van te voren proberen in te schatten om welk bedrag het gaat. Vandaar het volgende verzoek:
- Is er iemand die klant in 2022 klant was bij Essent en variabele tarieven had gedurende in ieder geval de tweede helft van het jaar
- Zou u zo vriendelijk willen zijn om een geanonimiseerde jaarnota persoonlijk te mailen of te posten op dit forum, zodat wij zelf een berekening kunnen maken aan de hand van het eigen verbruik in de verschillende maanden.

Heel erg bedankt!

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: gezocht: Variabele energietarieven van Essent in 2022

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Woont de verhuurder ook in hetzelfde pand? Dus zit hij ook op die meter?

Punt a, dat is juist.

Punt b, dat is juist,

Punt c, als de verhuurder ook op dezelfde meter zit, moet het uiteraard in drieën.

Laat het kind lid worden van de Woonbond. Kost een paar tientjes per jaar, maar ze helpen met alles.

ajuga
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 sep 2023 11:34

Re: gezocht: Variabele energietarieven van Essent in 2022

Ongelezen bericht door ajuga »

De verhuurder woont niet in hetzelfde pand. Dus hij zit zelf niet op de meter.

Bedankt voor de tip van de Woonbond. Dat zullen we zeker gaan doen

Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: gezocht: Variabele energietarieven van Essent in 2022

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ik denk dat hij geen energiecompensatie heeft gekregen op een verhuurobject.
Ik heb geen Essent, maar variabele tarieven waren ook niet voor iedereen gelijk.
En het prijsplafond van de overheid lijkt me ook onmogelijk te berekenen met twee huishoudens op 1 gezamenlijke meter.
Woonbond of een huurders commissie is de beste raad.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: gezocht: Variabele energietarieven van Essent in 2022

Ongelezen bericht door jonis »

Essent maakte ook verschil voor variabele tarieven voor bestaande en nieuwe contracten.
Dus zul je moeten zoeken naar tarieven voor nieuwe variabele contracten per 1-7
Daar zat een fors prijsverschil in vorig jaar.

ajuga
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 sep 2023 11:34

Re: gezocht: Variabele energietarieven van Essent in 2022

Ongelezen bericht door ajuga »

Thijs124 schreef:
15 sep 2023 21:41
Ik denk dat hij geen energiecompensatie heeft gekregen op een verhuurobject.
Ik heb geen Essent, maar variabele tarieven waren ook niet voor iedereen gelijk.
En het prijsplafond van de overheid lijkt me ook onmogelijk te berekenen met twee huishoudens op 1 gezamenlijke meter.
Woonbond of een huurders commissie is de beste raad.
Toen we hem attent maakten op het feit dat er ook de energiecompensatie nog moest worden verrekend zei hij niet dat die niet was uitgekeerd. Het is gewoon een woonadres. Ik zou verwachten dat er per woonadres/huishouden met een aansluiting energiecompensatie geldt. Essent heeft geen inzicht in tussenmeters. De afrekening moet dus worden gesplitst door de verhuurder. Ik weet in ieder geval dat Essent de compensatie verrrekend heeft met de jaarrekening.
jonis schreef:
15 sep 2023 21:47
Essent maakte ook verschil voor variabele tarieven voor bestaande en nieuwe contracten.
Dus zul je moeten zoeken naar tarieven voor nieuwe variabele contracten per 1-7
Daar zat een fors prijsverschil in vorig jaar.
We zoeken naar variabele tarieven voor bestaande klanten/contracten
Laatst gewijzigd door ajuga op 15 sep 2023 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: gezocht: Variabele energietarieven van Essent in 2022

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dochter heeft gewoon recht op een kopie van de afrekening van Essent.

Of die 2 x € 190 is uitbetaald is de vraag, ook of daar recht op is, maar daar kan de Woonbond haar alles over vertellen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: gezocht: Variabele energietarieven van Essent in 2022

Ongelezen bericht door moederslink »

huren-f18/dochter-vindt-verhuurder-inti ... 01280.html

Misschien is het handig om er één topic van te maken?

ajuga
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 sep 2023 11:34

Re: gezocht: Variabele energietarieven van Essent in 2022

Ongelezen bericht door ajuga »

moederslink schreef:
15 sep 2023 22:50
huren-f18/dochter-vindt-verhuurder-inti ... 01280.html

Misschien is het handig om er één topic van te maken?
dat topic is afdoende afgehandeld. Ik probeer de verschillende aspecten juist te splitsen. De context geef ik er alleen bij zodat duidelijk is waarom ik de tarieven zoek

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: gezocht: Variabele energietarieven van Essent in 2022

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar die tarieven doen er in principe niet toe. Uw dochter en de andere huurder moeten samen die rekening voldoen, in de verhouding van hun gebruik.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: gezocht: Variabele energietarieven van Essent in 2022

Ongelezen bericht door jonis »

ajuga schreef:
15 sep 2023 21:57


We zoeken naar variabele tarieven voor bestaande klanten/contracten
Als er voorafgaand een jaarcontract was, ben je een klant met een nieuw variabel contract. Dat is de duurdere variant.
Zo was het tarief van mij voor variabel op 1-1-2022 alleen voor klanten die variabel hadden in juli 2021
Nieuwe contracten variabel was dan een ander tarief.
Je zult naar nieuwe contracten variabel tarief 1-7 moeten kijken, ook al was het eerdere jaarcontract ook bij Essent.

De 2x190,- zijn bij Essent verrekend met voorschotten in de maanden november/ december.
Die zie je niet terug op jaarnota.

ajuga
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 sep 2023 11:34

Re: gezocht: Variabele energietarieven van Essent in 2022

Ongelezen bericht door ajuga »

Lady1234 schreef:
15 sep 2023 23:19
Maar die tarieven doen er in principe niet toe. Uw dochter en de andere huurder moeten samen die rekening voldoen, in de verhouding van hun gebruik.
Dat besef ik. Ons probleem is dat de verhuurder weigert de jaarnota op te sturen. Dus voor ons doen die tarieven er wel toe want dan kunnen we in ieder geval een eigen berekening maken, zodat we weten om welk bedrag het ongeveer gaat.
jonis schreef:
15 sep 2023 23:43
.....De 2x190,- zijn bij Essent verrekend met voorschotten in de maanden november/ december.
Die zie je niet terug op jaarnota.
Ik stond er even niet bij stil dat je dat niet terugziet op de jaarnota. Als je voorschot bv 200 euro per maand was, stond er dus op je jaarnota gewoon 2400 euro voorschot, maar heeft Essent in november en december maar 10 euro geïncasseerd in plaats van 200?
jonis schreef:
15 sep 2023 23:43
Als er voorafgaand een jaarcontract was, ben je een klant met een nieuw variabel contract. Dat is de duurdere variant.
Zo was het tarief van mij voor variabel op 1-1-2022 alleen voor klanten die variabel hadden in juli 2021
Ik zie dat ik een foutje maakte. De verhuurder had een vast contract dat per 1 januari 2022 een variabel contract werd. De 2 huurders hebben echter pas vanaf 1 juli een gescheiden contract huur/energie met de verhuurder. Daarvoor was het een all-in contract. Mag ik zo vrij zijn om te vragen wat uw tarieven waren voor gas en electra vanaf 1 juli en vanaf 7 november (ik las tenminste dat Essent vanaf 7 november de tarieven tussentijds verhoogd heeft)? Eventueel in een persoonlijk bericht

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: gezocht: Variabele energietarieven van Essent in 2022

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

De tarieven bij Essent zijn inderdaad per 7-11-2022 verhoogd. Maar zoals @Jonis al schrijft, verschillen de tarieven afhankelijk van de situatie. Ik had zelf al 2-3 jaar een variabel contract, daardoor was mijn kWh prijs lager dan bij iemand die daarvoor een vast contract had.
Essent (e.a. leveranciers) kan zelfs verschillende prijzen hebben gehanteerd tussen mensen die al jaren een vast contract hadden, of nog maar bijv. 1 jaar.

En heeft je dochter wel de tussenstanden genoteerd op het moment dat de prijzen wijzigden? Zo niet, is het nauwelijks controleerbaar. Dit was mijn nieuwe kWh prijs (geen gas) per 7-11-22.
Essent.jpg
(28.39 KiB) 345 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

ajuga
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 sep 2023 11:34

Re: gezocht: Variabele energietarieven van Essent in 2022

Ongelezen bericht door ajuga »

ZeerPrivé schreef:
16 sep 2023 12:40
... Dit was mijn nieuwe kWh prijs (geen gas) per 7-11-22.
Dank u voor deze info.

Zijn er nog meer mensen die hun prijzen voor gas en electra willen delen, per 1-7-22 en 7-11-22?

Graag ook met vermelding van het hoe lang ze reeds een variabel contract hadden.

Eventueel via een persoonlijk bericht. Bij voorbaat hartelijk dank

Plaats reactie