Klem tussen Enexis en Budget Beheer door kapotte slimme meter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
hansvanderlinden
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 sep 2023 15:01

Klem tussen Enexis en Budget Beheer door kapotte slimme meter

Ongelezen bericht door hansvanderlinden »

Sinds april is mijn slimme meter kapot. Ik heb dat bij Enexis gemeld en die stuurden mij naar mijn energieleverancier omdat er niks kapot zou zijn. Budget Energie zegt van wel. Zij zouden contact opnemen met Enexis. Daarna: radarstilte.
Op 20 juni zelf gebeld met Enexis. Nu zien ze wel dat er een storing is. Sinds 13 april. Klantenservice gaat het doorgeven aan de betreffende afdeling. 'Kan 10 weken duren eer er iemand bij u komt, mijnheer'. Kapotte meters hebben geen prioriteit en personeelstekort zijn de oorzaken van de lange wachttijd.

Ondertussen loopt op 13 juni mijn driejarencontract met Budget Energie af. Zij willen graag de meterstanden van mij want zij kunnen die niet uitlezen, want slimme meter is kapot. Ik lees de standen uit en geef ze door. Reactie: dit kan niet kloppen. Gevolg: ze doen een inschatting op eerder verbruik. Periode juni 2021-juni 2022. Dat levert een terugstortbedrag op van € 268,-. Prima. Maar of het klopt met het werkelijk verbruik?

Nieuwe situatie. Ik ga akkoord met een eenjarig contract met Budget Energie. Voelde me gedwongen om bij ze te blijven omdat ik geen meterstanden aan een nieuwe leverancier zou kunnen doorgeven omdat de slimme meter kapot is.

Gevreesde situatie. Dat dit eindeloos duurt. Vandaag Enexis weer gebeld en die geven wederom aan dat het weken, misschien maanden kan duren.
Dan het worst case scenario: In juni 2024 wederom een inschatting van budget Energie. Gebaseerd op laatst bekende verbruik, dat van juni 2021-juni 2022. Terwijl wij sinds de situatie in Oekraïne de verwarming lager hebben gezet en minder elektriciteit verbruiken. Met het oog op de nieuwe, hogere tarieven van het eenjarig contract zou dat weleens zeer nadelig (lees: duur) voor ons kunnen uitvallen.
Daarbij komt dat wij 10 zonnepanelen hebben. Wordt met die geproduceerde energie nog iets gedaan? Ik heb werkelijk geen idee.

Als klant zit ik klem tussen Enexis en Budget Energie. Een heel vervelende, afhankelijke positie.

Hebben jullie tips voor mij? Herkennen jullie dit soort situaties? Kunnen jullie iets betekenen? Ik hoor dat dan graag.

Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Klem tussen Enexis en Budget Beheer door kapotte slimme meter

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Kun je zelf de meter nog wel uitlezen?
Maak er dan fotos van en stuur die zowel electronisch als per post aangetekend door.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Klem tussen Enexis en Budget Beheer door kapotte slimme meter

Ongelezen bericht door Seinhuis »

De netwerkbeheerder (Enexis) moet uw meter repareren of vervangen. Hun zijn de enige partij die dat mag.

Mijn advies is om contact op te nemen met uw rechtsbijstandverzekering of met www.juridischloket.nl. U kunt uw netwerkbeheerder uitnodiging bij www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... s/energie/ voor een bindend uitspraak.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Klem tussen Enexis en Budget Beheer door kapotte slimme meter

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

U heeft energie dat is heel wat. Ik zou voor de rest van het verhaal geduld oefenen.
Kunt u nog wel zelf uitlezen?Zo te lezen wel
Dus elke maand foto's maken zelfde dag en tijdstip.
Kijk eens of een jurist wat kan betekenen
Overigens als u zelf wel de meter kan uitlezen zal men geen haast maken
Dus even het een en ander pragmatisch doorlopen.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Klem tussen Enexis en Budget Beheer door kapotte slimme meter

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar als je de standen zelf wel kunt uit lezen heb je in feite niks anders als een 'domme' meter. Daar zal Budget-Energie wat mee moeten doen denk ik. Kun je in je account er zelf een 'domme' meter van maken, dwz dat je Budget Energie geen toestemming geeft dat ding uit te lezen?

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Klem tussen Enexis en Budget Beheer door kapotte slimme meter

Ongelezen bericht door 16again »

hansvanderlinden schreef:
18 sep 2023 15:08
Ondertussen loopt op 13 juni mijn driejarencontract met Budget Energie af. Zij willen graag de meterstanden van mij want zij kunnen die niet uitlezen, want slimme meter is kapot. Ik lees de standen uit en geef ze door. Reactie: dit kan niet kloppen. Gevolg: ze doen een inschatting op eerder verbruik. Periode juni 2021-juni 2022. Dat levert een terugstortbedrag op van € 268,-. Prima. Maar of het klopt met het werkelijk verbruik?
Hoeveel zou je terug krijgen volgens het verbruik dat de meter aangeeft? (wat is gemeten en geschat verbruik, en is er bespaard?)
Ik zou niet zomaar akkoord gaan met de schatting. Als de slimme meter gewoon meet, maar geen standen doorgeeft, zou ik stellen dat de gemeten waarden correct zijn.

Plaats reactie