Stadswarmte

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
paterxx
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jun 2015 21:04

Stadswarmte

Ongelezen bericht door paterxx »

Bij ENECO
Vorig jaar betaalde 90 euro per GJ
Dit gaat nu 2024 weer terug naar 45 euro per Gj.

Groot verbruikers betalen maar 29 euro per Gj vorig jaar
ben benieuwd wat dit wordt in 2024

Maar waarom dit grote verschil?
Eneco wil/kan dit niet verklaren cq uitleggen worden wij als klein gebruiker opgelicht?

in Denemarken kost in Gj 29 euro
bij een coöperatie in het zuiden 37 euro voor 1 Gj

ik heb sterk het vermoeden dat er iets is van kartel

We kunnen de gemeente Utrecht ook aanspreken op hun verantwoording die hebben dit samen met Eneco bekokstoofd

wat is de ervaring van anderen? worden we met z'n allen opgelicht?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Stadswarmte

Ongelezen bericht door BreejKC »

Als u Eneco wat beter zou kennen, dan zou u dit verschil begrijpen. Laat ik het netjes houden. Regelmatig ontvang ik nog verzoeken van die club om als klant voor de levering van energie bij ze terug te keren. Al zou ik € 10.000,00 van ze cadeau krijgen, als ik terug zou keren, geen haar op mijn hoofd dat er überhaupt nog aan zou beginnen. Zo bont heeft deze club het met mij en zelfs met mijn rechtsbijstandverzekering gemaakt. Ik treed niet in details, ik denk dat mijn vaste besluit wat dit betreft genoeg zegt.

Trouwens ze zijn nogal vaak in "het nieuws". En bepaald niet omdat ze zo goed met hun klanten omgaan.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Stadswarmte

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien dan maar een verhuizing naar Denemarken overwegen.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Stadswarmte

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Zijn andere leveranciers van stadsverwarming (bijv. Vattenfall) zoveel goedkoper dan?

Als het goed is, houdt de ACM toezicht op tarieven stadsverwarming

Warmteleveranciers mogen niet te veel winst maken

Warmteleveranciers stellen zelf hun tarieven vast. Consumenten kunnen niet overstappen. De warmteleverancier mag hier geen misbruik van maken. Daarom mogen ze niet over het maximumtarief heen gaan. En ze mogen niet te veel winst maken. Wij zien hier op toe. Warmteleveranciers mogen alleen het maximumtarief vragen als dat nodig is, bijvoorbeeld omdat ze hoge kosten maken. Ook moeten leveranciers tegen hun klanten duidelijk en open zijn over hun tarieven.

We houden de tarieven van warmteleveranciers in de gaten. Wij onderzoeken welke tarieven de warmteleveranciers in rekening brengen. In 2023 vroegen bijna alle warmteleveranciers met een vergunning minder dan het maximumtarief voor hun warmte. De 4 leveranciers die wel de maximumprijs vroegen konden uitleggen waarom dat nodig was.

Daarnaast onderzoeken we de gemiddelde winst van de warmteleveranciers met een vergunning. Ieder jaar brengen wij hiervan verslag uit in de Rendementsmonitor. Ook kunnen we met een rendementstoets onderzoek doen naar een warmteleverancier en ingrijpen als een leverancier teveel winst maakt.

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/energ ... een%20gaan.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Stadswarmte

Ongelezen bericht door BreejKC »

Mooie woorden. Echter, wie houdt daar toezicht op in dit land? Wie gisteren Radar zag, moest met hen constateren dat het eigenlijk niemand is.

Zou één of andere toezichthouder gevonden worden, dan heb ik er een weinig hoge pet van op. Omdat het er in ons land er erg op lijkt dat de toezichthouders die er zijn meestal tandeloze tijgers blijken te zijn.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Stadswarmte

Ongelezen bericht door 16again »

De toezichthouder maximeert de tarieven volgens het "Niet-Meer-Dan-Anders-principe" uit de warmtewet.
Toezicht reikt niet tot defecte meters

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Stadswarmte

Ongelezen bericht door Cro »

Tja, de ACM stelt zelf de maximale tarieven vast. Eneco zit daar netjes onder.

Aan TS:
Maar waarom dit grote verschil?
Lees dit eens: https://www.consuwijzer.nl/stadsverwarm ... ieven-vast

De gas prijs was vorig jaar nogal hoog, nu een heel stuk lager. Dat drukt dus ook het warmtetarief enorm.

proling
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 dec 2023 19:17

Re: Stadswarmte

Ongelezen bericht door proling »

Email van Eneco:

-----

Je hebt warmte voor verwarming en warm water van Eneco. In deze e-mail informeren we je over je nieuwe warmtetarieven voor 2024.

Wat verandert er in 2024?

In 2024 ga je € 44,82 per gigajoule (GJ) betalen voor je warmteverbruik. Het tarief is € 2,56 lager dan het tarief dat je in 2023 betaalde met het prijsplafond.

Er zijn ook vaste kosten. Deze stijgen met ongeveer € 13,00 per maand. Dit komt onder andere door de gestegen materiaal- en personeelskosten. In de tabel hieronder vind je alle nieuwe tarieven die voor jou van toepassing zijn.

---

Verbruiksonafhankelijk tarief gaat dus met 32.3% omhoog van 458.59 naar 606.72! Meettarief en afleverset stijgen met 3%. Ik verbruik ongeveer 16GJ per jaar dus ga dus netto 105 euro per jaar meer betalen...
Laatst gewijzigd door proling op 14 dec 2023 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Stadswarmte

Ongelezen bericht door rwolters »

Ben je nu werkelijk verbaasd dat grootafnemers minder betalen per eenheid? Dat is toch met bijna alle producten het geval?

Plaats reactie