LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energiebelasting

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
spoekie999
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2006 10:23

Energiebelasting

Ongelezen bericht door spoekie999 »

In een brief van mei 2006 van Essent staat onder energiebelasting: "Energiebelasting wordt voor de overheid aan u in
rekening gebracht met als doel u te stimuleren energie te besparen" Ondertussen heb ik al mijn lampen vervangen door spaarlampen en alle electrische apparaten vervangen door apparaten met energielabel A++. Ik kan dus niet nog meer energie besparen. Waarom moet ik dan toch nog steeds energiebelasting betalen en daar bovenop ook nog eens 19% BTW?

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Energiebelasting

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Ik kan dus niet nog meer energie besparen
Jawel hoor.

Je kunt minder apparaten nemen en minder en korter de lampen laten branden.
Verder kun je ook zonnepanelen of een warmtepomp aanschaffen en zelf warm water en electriciteit opwekken.

Nog genoeg kansen

spoekie999
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2006 10:23

Re: Energiebelasting

Ongelezen bericht door spoekie999 »

Oke, als ik bovenstaande allemaal doe, ben ik dan nog verplicht energiebelasting te betalen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Energiebelasting

Ongelezen bericht door kweenie »

spoekie999 schreef:Oke, als ik bovenstaande allemaal doe, ben ik dan nog verplicht energiebelasting te betalen?
Ja en nee.
Je betaalt per verbruikte kwh/m³. Maar je krijgt óók een belastingvermindering: voor verblijfsruimten € 318,62 (exclusief btw). Als je weinig verbruikt, dan is de belastingvermindering hoger dan de te betalen energiebelasting. In feite betaal je dan dus geen energiebelasting meer, maar krijg je juist terug.

Mousy
Berichten: 324
Lid geworden op: 14 feb 2011 22:29

Re: Energiebelasting

Ongelezen bericht door Mousy »

Leo The Emperor schreef:
Ik kan dus niet nog meer energie besparen
Jawel hoor.

Je kunt minder apparaten nemen en minder en korter de lampen laten branden.
Verder kun je ook zonnepanelen of een warmtepomp aanschaffen en zelf warm water en electriciteit opwekken.

Nog genoeg kansen
Zonne panelen zijn hardstikke duur en duurt een aantal jaren voordat je het er weer uit hebt.
Dus niet voor iedereen geschikt.

spoekie999
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2006 10:23

Re: Energiebelasting

Ongelezen bericht door spoekie999 »

Volgens de brief van Essent "Energiebelasting wordt voor de overheid aan u in
rekening gebracht met als doel u te stimuleren energie te besparen" heb ik voldaan door minder energie te gebruiken en zou ik dus geen energiebelasting meer hoeven te betalen.
De overheid moet gewoon eerlijk zijn en zeggen dat ze meer belasting nodig hebben om dat geld weer uit te geven aan de meest onzinnige zaken.
p.s. ik woon op een flatje.

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: Energiebelasting

Ongelezen bericht door boef530 »

Van die energiebelasting ga je nooit af komen, je kan die wel verminderen door energie te besparen. Een energieverspiller betaald meer belasting dan een energiebespaarder, simpel toch.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Energiebelasting

Ongelezen bericht door kweenie »

Je kunt wel van de energiebelasting afkomen door volledig zelfstandig in je energiebehoefte te voorzien. Dus door niet meer op het netwerk aangesloten te zijn. Maar dat betekent ook dat je geen teruggave van energiebelasting meer hebt.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Energiebelasting

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Voorlopig gebruik ik zo weinig dat de belastingteruggave hoger is dan de energiekosten, kortom winst maken op energie is echt mogelijk.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Energiebelasting

Ongelezen bericht door h@rm@n »

De heffingskorting energiebelasting is een vast bedrag per elektriciteitsaansluiting dat in mindering wordt gebracht op de energiebelasting. De belastingvermindering bedraagt € 379,16 incl. BTW (tariefniveau 2011) per verbruiksperiode van 12 maanden. Is de verbruiksperiode korter of langer dan wordt het evenredige bedrag uitbetaald. De heffingskorting is van toepassing op onroerende zaken die een verblijfsfunctie hebben zoals een woning en wordt automatisch verrekend.
Voor de eerste 10.000 kWh betaal je 13,57 cent, incl. 19% BTW per kWh
Voor de eerste 5.000 m3 betaal je 19,84 cent, incl. 19% BTW per m3
Bij alleen elektriciteit verbruik speel je Kiet bij 379,16/0,1357 = 2794 kWh en zou je dus minder moeten verbruiken om te verdienen.
Voor alleen gas geldt: Kiet bij 379,16/0,1984 = 1911 m3 verbruik.
Zou je de energiebelasting gelijk verdelen over elektriciteit en gas dan speel je Kiet bij 379,16/(0.1357+0.1984) = 1135 kWh en 1135 m3. "Alle" andere variaties zijn mogelijk.
Stel dat je 1.000 kWh elektriciteit en 500 m3 gas verbruikt, dan betaal je hiervoor 135,70 + 99,20 = 234,90 energiebelasting. Verrekent met de heffingskorting (over een geheel jaar) wordt er 379,16 – 234,90 = € 144,26 verdiend.
Door de energiebelasting vloeit er dus bij gemiddelde verbruiken (3.500 kWh en 1.500 m3) nog altijd een kleine € 400,00 per aansluiting de schatkist in, niet niks dacht ik :?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Energiebelasting

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Leo The Emperor schreef:Voorlopig gebruik ik zo weinig dat de belastingteruggave hoger is dan de energiekosten, kortom winst maken op energie is echt mogelijk.
Klopt. Ik heb vorig jaar bijna 150 euro belasting terug gekregen. Netto betaal ik nu maar 2,50 per maand voor elektriciteit.

SiepZ
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 dec 2010 19:05

Re: Energiebelasting

Ongelezen bericht door SiepZ »

Ik heb vorig jaar zelfs sowieso meer teruggekregen dan betaald.
Een negatieve energierekening dus...

Google maar even voor mijn website: geen-energierekening-meer weebly

WillemLW
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 apr 2012 00:09

Re: Energiebelasting

Ongelezen bericht door WillemLW »

Het lullige is dat grote bedrijven die een bepaalde drempel overstijgen (bijv: 100.000kwh) de belasting gewoon kunnen terugvragen. De kleine verbruiker betaalt dus vooral!

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Energiebelasting

Ongelezen bericht door ruud_a »

De heffingskorting energiebelasting is een vast bedrag per elektriciteitsaansluiting dat in mindering wordt gebracht op de energiebelasting. De belastingvermindering bedraagt € 379,16 incl. BTW (tariefniveau 2011) per verbruiksperiode van 12 maanden. Is de verbruiksperiode korter of langer dan wordt het evenredige bedrag uitbetaald.


hoeveel aansluitingen mag ik aanvragen?

Gesloten