Energieboete van 6000 euro

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
BL2
Berichten: 4849
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Energieboete van 6000 euro

Ongelezen bericht door BL2 »

Bij een eigen bedrijf zou je toch een financiële buffer moeten hebben van bv E 50.000,- welke dit soort relatief kleine financiële tegenvallers kan opvangen zonder failliet te gaan, zeker als je al jaren bestaat.
Een eigen bedrijf lijkt leuk, maar moet wel bestaansrecht hebben en vooral voldoende winst maken, al is het maar om financiële buffers aan te leggen, anders kan je beter werknemer worden, met vast salaris, veel meer zekerheden en vaak ook veel minder uren werken.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Energieboete van 6000 euro

Ongelezen bericht door criticus2 »

Ik begrijp uit eea dat energie per 1 januari wel zelf te regelen is? is het dan niet voor de hand liggend het GULF contract niet te beëindigen met boete, maar een andere ingangsdatum te geven, namelijk wanneer het andere contract stopt?
Verder begrijp ik dat u al een 17 jaar onderneemt, maar zonder zakelijke rechtsbijstand? Begrijp ik niet (zelf inmiddels een 35 jaar ondernemend). maar dat terzijde, kan u niets mee nu.

16again
Berichten: 16127
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energieboete van 6000 euro

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
05 aug 2023 08:16
Ook uw jurist wil er schijnbaar geen tijd insteken.
Het is TS die geen middelen heeft om de jurist er op te zetten.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Energieboete van 6000 euro

Ongelezen bericht door BreejKC »

Hoewel ik van zakelijke energiecontracten weinig verstand heb, probeer ik het met enige logica te benaderen. Sorry alvast als ik het helemaal verkeerd zie.

Kort gezegd. U heeft bij een energieleverancier een leveringscontract afgesloten voor 5 jaar. Door omstandigheden aan uw kant heeft u dt contract, voordat er maar iets aan energie geleverd is, eenzijdig beeindigd. De energieleverancier brengt u desondanks € 6.000,00 kosten in rekening. Hierover wilt u overleg voeren met die energieleverancier maar deze reageert nergens op en wil alleen maar dat u die € 6.000,00 betaald.

Feit is dat u eenzijdig het contract met de energieleverancier beeindigd heeft. Die energieleverancier heeft kosten voor dat contract moeten maken en het is logisch dat die bij voortijdige beeindiging daarvoor kosten in rekening brengt. De vraag is echter wat hierover vooraf contractueel is overeengekomen. Als in dat contract daarover geen bedrag is vastgelegd komt de vraag naar voren of dat bedrag van € 6.000,00 een proportioneel bedrag is voor de door de energieleverancier gemaakte kosten.

De energieleverancier reageert echter nergens op. Met het voorgaande in het achterhoofd en een energieleverancier die geld van u wil zien en u die niet betaald, komt u vanzelf uit bij de rechter. Daar kunt u het argument van proportionaliteit voor de door de energieleverancier gemaakte kosten natuurlijk ook aanvoeren. Of dat enige kant van slagen heeft? Ik weet het niet. Maar ook dit zou u eens aan uw advocaat kunnen voorleggen.

BL2
Berichten: 4849
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Energieboete van 6000 euro

Ongelezen bericht door BL2 »

Opvallend dat veel mensen maar niet of beperkt inzien wat een afgesloten abonnement of contract i houd.
Ze zien altijd zeer graag dat de tegenpartij zich er voor 100 procent aan houd, als ze daar enig voordeel bij hebben.
Zijn de rollen omgedraaid dan willen ze onder de afspraken uit, maar een abonnement of contract is wettelijk gezien gewoon een bindende afspraak waar volgens de vastgestelde regels beide partijen zich moeten houden.
Dat Gulf geen reactie heeft gegeven blijkt niet, maar ze blijven natuurlijk niet aan de gang......

16again
Berichten: 16127
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energieboete van 6000 euro

Ongelezen bericht door 16again »

BL2 schreef:
05 aug 2023 12:24
Zijn de rollen omgedraaid dan willen ze onder de afspraken uit, maar een abonnement of contract is wettelijk gezien gewoon een bindende afspraak waar volgens de vastgestelde regels beide partijen zich moeten houden.
In het contract zal ook iets over opzegvergoeding staan. Hoe komt men uit op 6000,- ?
Wellicht valt te twisten over de hoogte van het bedrag.

BL2
Berichten: 4849
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Energieboete van 6000 euro

Ongelezen bericht door BL2 »

16again schreef:
05 aug 2023 13:44
In het contract zal ook iets over opzegvergoeding staan.
Schat zo in dat een grote bekende energieleverancier zich wel aan de contract regels houd. De juristen aldaar zijn natuurlijk wel zo slim om daar niet mee te sjoemelen. Anders zou het voor de tegenpartij, de TS, juridische wel heel eenvoud zijn om onder een contract uit te komen......

Cro
Berichten: 2079
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Energieboete van 6000 euro

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
05 aug 2023 13:44
BL2 schreef:
05 aug 2023 12:24
Zijn de rollen omgedraaid dan willen ze onder de afspraken uit, maar een abonnement of contract is wettelijk gezien gewoon een bindende afspraak waar volgens de vastgestelde regels beide partijen zich moeten houden.
In het contract zal ook iets over opzegvergoeding staan. Hoe komt men uit op 6000,- ?
Wellicht valt te twisten over de hoogte van het bedrag.
Is €6000 voor een 5 jaar contract voor een bedrijfsverzamelpand zoveel dan? Ik vraag me serieus af of TS geen mazzel heeft dat het een zakelijk contract, en van voor de wijzigingen in de berekening voor het bepalen van de afkoopsom.

Daarnaast vind ik het ook vreemd dat TS zelf geen actie wil ondernemen de kosten neer te leggen bij de partij die mogelijk verantwoordelijk gehouden kan worden, maar wel verwacht dat de partij die er schijnbaar helemaal niets aan kan dan hem dan maar tegemoet moet komen omdat TS niet kan betalen.

ZeerPrivé
Berichten: 5498
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Energieboete van 6000 euro

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

16again schreef:
05 aug 2023 13:44
BL2 schreef:
05 aug 2023 12:24
Zijn de rollen omgedraaid dan willen ze onder de afspraken uit, maar een abonnement of contract is wettelijk gezien gewoon een bindende afspraak waar volgens de vastgestelde regels beide partijen zich moeten houden.
In het contract zal ook iets over opzegvergoeding staan. Hoe komt men uit op 6000,- ?
Wellicht valt te twisten over de hoogte van het bedrag.
Natuurlijk staat er in de AV iets over de opzegging, namelijk:

Artikel 5 Looptijd en ontbinding van de Overeenkomst

3. Tenzij anders is bepaald in deze Algemene Voorwaarden of Schriftelijk overeengekomen, zijn Partijen niet gerechtigd de Overeenkomst, dan wel de verlengde Overeenkomst, tussentijds door opzegging te beëindigen.

Bij tussentijdse opzegging of ontbinding door de Klant kan, naast administratiekosten, door GGP een opzegvergoeding in rekening worden gebracht van tenminste het verschil tussen de waarde van de resterende Leveringen op grond van de Overeenkomst op basis van de marktprijs tussen de datum van tussentijdse beëindiging of ontbinding en de resterende looptijd van de Overeenkomst.

https://ggp-ggp-site-asset-prd.s3.eu-ce ... 90264d.pdf

Dus als TS zowel electra als gas afneemt, kan dat bedrag behoorlijk oplopen. TS heeft er zelf voor gekozen om voor 5 jaar een contract af te sluiten, dat het nu heel vervelend uitpakt, kan je niet de leverancier aanrekenen. Daarnaast mag ik ervan uitgaan dat TS de voorwaarden heeft doorgenomen.

Ik vind het dan ook volkomen belachelijk om een bedrijf te betichten als 'koud en onmenselijk', het is gewoon zakelijk.

16again
Berichten: 16127
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energieboete van 6000 euro

Ongelezen bericht door 16again »

Cro schreef:
05 aug 2023 14:03
Is €6000 voor een 5 jaar contract voor een bedrijfsverzamelpand zoveel dan?
Die 6000,- is prijsverschil tussen marktprijs bij opzegging en overeengekomen prijs,vermenigvuldigt met verbruik.
Laatste factor is mogelijk onbekend, TS heeft op dat adres immers nooit verbruikt.

Cro
Berichten: 2079
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Energieboete van 6000 euro

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
05 aug 2023 17:05
Cro schreef:
05 aug 2023 14:03
Is €6000 voor een 5 jaar contract voor een bedrijfsverzamelpand zoveel dan?
Die 6000,- is prijsverschil tussen marktprijs bij opzegging en overeengekomen prijs,vermenigvuldigt met verbruik.
Laatste factor is mogelijk onbekend, TS heeft op dat adres immers nooit verbruikt.
Als ik dat even bereken met de prijzen van 1 april ten opzichte van de prijzen van 1 juli kom ik dan op een geschat verbruik van

30.000 kWh per jaar over 5 jaar, als het alleen elektra is.
7058m3 gas per jaar over 5 jaar, als het alleen gas zou zijn.

Of meer waarschijnlijk een combinatie van die 2, iets dat voor een bedrijfsverzamelpand, waarbij TS deels weer zou onderverhuren aan anderen in veel gevallen nog altijd niet heel veel zal zijn, waardoor ik me nog steeds afvraag of TS zich niet in de handjes mag knijpen met een aanbod van 'slechts' €6000 als afkoopsom.

Bezorgdeburger
Berichten: 613
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Energieboete van 6000 euro

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Maakt niet uit hoe het verschil in prijs is als het verbruik 0 is is de uitkomst van de vermenigvuldiging verschil in marktprijs op datum van ingang van contract X overeengekomen prijs uit contract X 0 verbruik dus altijd 0.

Toch @cro?

witte angora
Berichten: 30861
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Energieboete van 6000 euro

Ongelezen bericht door witte angora »

Het zou om het verschil moeten gaan wat de energieleverancier zou krijgen als TS gedurende 5 jaar het contract had uitgediend, en wat de energieleverancier gaat krijgen nu een ander daarvoor in de plaats deze energie af gaat nemen. Dat is sinds 1 juli jl. wettelijk zo geregeld.

En dat is interessant, omdat de prijzen van gas en licht sinds 1 juli feitelijk iets gestegen zijn. Als ik NU mijn contract bij Eneco af zou sluiten, in plaats van een paar weken geleden, dan zou ik per maand toch al wat meer kwijt zijn,

Oftewel: nu het contract met TS niet doorgaat, kan de energieboer zeer waarschijnlijk iets meer krijgen voor de niet afgenomen hoeveelheid gas en elektra. En dan kom je dus op het punt dat TS feitelijk niks verschuldigd is. En eigenlijk, eigenlijk, zou TS het huidige verschil moeten krijgen. Maar daar voorziet de wetgeving niet in.

Lady1234
Berichten: 27179
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Energieboete van 6000 euro

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De prijs na 1 juli is helemaal niet van belang. De Ts heeft dat contract vóór mei afgesloten en ook weer vóór mei afgezegd. En er zal wel een schatting gemaakt zijn van het verbruik naar aanleiding van het eerdere verbruik in het andere pand.

witte angora
Berichten: 30861
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Energieboete van 6000 euro

Ongelezen bericht door witte angora »

O ja. Even gekeken, als het om zakelijke contracten gaat zitten er toch wel verschillen in. Cruciaal is of TS binnen 14 dagen na afsluiten heeft opgezegd. Is het na die 14 dagen geweest, dan 'hangt' hij. Hier meer informatie:

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/energ ... vergoeding

witte angora
Berichten: 30861
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Energieboete van 6000 euro

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch nog iets interessants gevonden in die link:

Uw leverancier kan de opzegvergoeding op 3 manieren berekenen:

De opzegvergoeding is maximaal 15% van wat u verbruikt zou hebben als u klant was gebleven.
De opzegvergoeding is het verschil tussen: de marktprijs van het contract toen u overstapte en de verwachte opbrengst van het contract als u klant was gebleven. Plus een vergoeding van administratiekosten van maximaal 50 euro.
De opzegvergoeding is maximaal 100 euro voor elk jaar dat u eerder opzegt.

Bij het aangaan van uw contract moet uw leverancier aangeven welke van de 3 methoden hij gebruikt. Doet uw leverancier dit niet? Dan mag hij geen opzegvergoeding vragen.

ZeerPrivé
Berichten: 5498
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Energieboete van 6000 euro

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
05 aug 2023 21:58
Toch nog iets interessants gevonden in die link:

Uw leverancier kan de opzegvergoeding op 3 manieren berekenen:

De opzegvergoeding is maximaal 15% van wat u verbruikt zou hebben als u klant was gebleven.
De opzegvergoeding is het verschil tussen: de marktprijs van het contract toen u overstapte en de verwachte opbrengst van het contract als u klant was gebleven. Plus een vergoeding van administratiekosten van maximaal 50 euro.
De opzegvergoeding is maximaal 100 euro voor elk jaar dat u eerder opzegt.

Bij het aangaan van uw contract moet uw leverancier aangeven welke van de 3 methoden hij gebruikt. Doet uw leverancier dit niet? Dan mag hij geen opzegvergoeding vragen.
Maar dat telt voor zakelijk kleinverbruikers. Maar TS kan ook een zakelijk grootverbruiker zijn. Dan gelden de regels die ik heb neer gezet. Ik vermoed een grootverbruiker, maar alleen TS kan daarover duidelijkheid geven.

Cro
Berichten: 2079
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Energieboete van 6000 euro

Ongelezen bericht door Cro »

Bezorgdeburger schreef:
05 aug 2023 20:39
Maakt niet uit hoe het verschil in prijs is als het verbruik 0 is is de uitkomst van de vermenigvuldiging verschil in marktprijs op datum van ingang van contract X overeengekomen prijs uit contract X 0 verbruik dus altijd 0.

Toch @cro?
Nee, dat volgens mij niet, voor zover ik weet mag in zo'n geval gerekend worden met het te verwachten verbruik op basis van data uit het verleden (dus rekenen met het historisch verbruik).

Cro
Berichten: 2079
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Energieboete van 6000 euro

Ongelezen bericht door Cro »

ZeerPrivé schreef:
05 aug 2023 23:02

Maar dat telt voor zakelijk kleinverbruikers. Maar TS kan ook een zakelijk grootverbruiker zijn. Dan gelden de regels die ik heb neer gezet. Ik vermoed een grootverbruiker, maar alleen TS kan daarover duidelijkheid geven.
Ik vermoed ook dat het een grootverbruik contract is, bij een kleinverbruik contract zou dit m.i. namelijk niet spelen.

Plaats reactie