Enexis heeft de software van SmartMeters bijgewerkt zonder communicatie

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
BommenBerend
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 sep 2023 22:40

Enexis heeft de software van SmartMeters bijgewerkt zonder communicatie

Ongelezen bericht door BommenBerend »

Dag,

Enexis heeft bij mij op 17 augustus 2023 rond 13:27, een update van de software van de SmartMeter (de elektriciteitsmeter in de meterkast) uitgevoerd, zonder hier voor- of achteraf consumenten over te informeren of ook maar ergens publiek vast te leggen wat deze wijzigingen behelzen.

Ik kwam hier achter omdat ik de output van het publieke P1 interface gebruik om, bij overschot van mijn zonnepanelen, een boiler op te warmen. Enexis heeft zonder informatie te verstrekken, voor- of achteraf, dit interface veranderd waardoor mijn systeem niet meer goed werkt.

Punt 1) Het is een doodzonde om externe interfaces (P1 poort) aan te passen zonder ruime aankondiging vooraf (dit is eigenlijk een anti-pattern in software engineering). Ik snap ook niet waarom Enexis dit gedaan heeft want iedereen die iets doet met dit P1 interface heeft hierdoor opeens problemen wat gemakkelijk voorkomen had kunnen worden als je vooraf gecommuniceerd had. Los van de inhoudelijke wijziging.

Natuurlijk heb ik contact opgenomen met Enexis met het verzoek de software update terug te draaien, en ze proberen mij het bos in te sturen door te beweren dat:
a) Deze update nodig was om de meterstanden correct door te sturen;
b) Software updates absoluut niet terug te draaien zijn.

Punt 2) Natuurlijk was deze Software Update niet nodig om meterstanden correct door te sturen. De meterstanden werden al goed doorgestuurd want anders was de SmartMeter nooit geijkt. Onware bewering van Enexis. Maar nu vraag ik mij af of deze standen nog goed doorgestuurd worden. Zo zie ik nu al verschil tussen de maandrapportage van mijn energieleverancier en het P1- interface: beide zijn niet consistent.

Punt 3) Software Updates zijn altijd terug te draaien: dit is immers precies de reden dat je een apparaat voorziet van software want daardoor kun je het gedrag veranderen en weer terug draaien. Ook een onware bewering van Enexis.

Wat nu veel erger is is dat, doordat Enexis geen openheid geeft over de wijzigingen van de Software Update, de meter nu gecorrumpeerd is. Niemand kan kennelijk aan mij uit leggen wat de (noodzakelijke?) wijzigingen waren en inzage igeven in het nieuwe ijkingsrapport. Daarom vertrouw ik nu niks meer wat mij meter op het display zet, wat er uit het P1 interface komt, en waar mijn energieleverancier mee komt bij een facturatie moment.

Ik ben benieuwd hoe dit forum hier over denkt.

BL2
Berichten: 4842
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Enexis heeft de software van SmartMeters bijgewerkt zonder communicatie

Ongelezen bericht door BL2 »

We hebben nog gewoon de analoge meter.
Juist dit soort digitale toestanden, waar je als leek amper kijk of verstand van hebt of zin in hebt, wilden we voorkomen.

Helaas kan ik je niet verder helpen......

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Enexis heeft de software van SmartMeters bijgewerkt zonder communicatie

Ongelezen bericht door Methusalah »

BommenBerend schreef:
17 sep 2023 23:16
Dag,

Enexis heeft bij mij op 17 augustus 2023 rond 13:27, een update van de software van de SmartMeter (de elektriciteitsmeter in de meterkast) uitgevoerd, zonder hier voor- of achteraf consumenten over te informeren of ook maar ergens publiek vast te leggen wat deze wijzigingen behelzen.

Ik kwam hier achter omdat ik de output van het publieke P1 interface gebruik om, bij overschot van mijn zonnepanelen, een boiler op te warmen. Enexis heeft zonder informatie te verstrekken, voor- of achteraf, dit interface veranderd waardoor mijn systeem niet meer goed werkt.

Punt 1) Het is een doodzonde om externe interfaces (P1 poort) aan te passen zonder ruime aankondiging vooraf (dit is eigenlijk een anti-pattern in software engineering). Ik snap ook niet waarom Enexis dit gedaan heeft want iedereen die iets doet met dit P1 interface heeft hierdoor opeens problemen wat gemakkelijk voorkomen had kunnen worden als je vooraf gecommuniceerd had. Los van de inhoudelijke wijziging.

Natuurlijk heb ik contact opgenomen met Enexis met het verzoek de software update terug te draaien, en ze proberen mij het bos in te sturen door te beweren dat:
a) Deze update nodig was om de meterstanden correct door te sturen;
b) Software updates absoluut niet terug te draaien zijn.

Punt 2) Natuurlijk was deze Software Update niet nodig om meterstanden correct door te sturen. De meterstanden werden al goed doorgestuurd want anders was de SmartMeter nooit geijkt. Onware bewering van Enexis. Maar nu vraag ik mij af of deze standen nog goed doorgestuurd worden. Zo zie ik nu al verschil tussen de maandrapportage van mijn energieleverancier en het P1- interface: beide zijn niet consistent.

Punt 3) Software Updates zijn altijd terug te draaien: dit is immers precies de reden dat je een apparaat voorziet van software want daardoor kun je het gedrag veranderen en weer terug draaien. Ook een onware bewering van Enexis.

Wat nu veel erger is is dat, doordat Enexis geen openheid geeft over de wijzigingen van de Software Update, de meter nu gecorrumpeerd is. Niemand kan kennelijk aan mij uit leggen wat de (noodzakelijke?) wijzigingen waren en inzage igeven in het nieuwe ijkingsrapport. Daarom vertrouw ik nu niks meer wat mij meter op het display zet, wat er uit het P1 interface komt, en waar mijn energieleverancier mee komt bij een facturatie moment.

Ik ben benieuwd hoe dit forum hier over denkt.

Eh, natuurlijk gaan ze geen software updates terug draaien omdat jij per se een afwijkende gebruiker bent. Zij hebben verder helemaal niets te maken met wat jij doet want dat is geen service vanuit hun. Als je een reguliere gebruiker was geweest had je dit niet eens gemerkt. En van de klantenservice verwachten dat ze even opnoemen wat in de patchnotes staan is ook niet realistisch. Dat behelst vaak pagina's aan minimale aanpassingen en dit keer ook een UI blijkbaar.

Als je maatwerk wil moet je maar een zakelijk abonnement nemen met alle kosten van dien.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Enexis heeft de software van SmartMeters bijgewerkt zonder communicatie

Ongelezen bericht door BreejKC »

Ik vrees dat dit een enorme strijd wordt tussen het machtige Enexis en u als particulier, waarschijnlijk met meer verstand van zaken als de telefonische helpdeskmedewerkers van Enexis, die slechts standaard riedeltjes aan u verkondigen. Iemand die meer verstand van zaken heeft bij Enexis zult u waarschijnlijk niet aan de lijn krijgen.

Wellicht is het beter Enexis een duidelijke brief te schrijven met alle ter zake doende argumenten. Hierin zou ik wel een redelijke termijn van antwoord eisen omdat het niet vreemd is dat Enexix de hele boel gaat zitten traineren als ze erachter komen dat ze eigenlijk fout zitten, mits uw argumenten waar zijn. Dat laatste kunnen wij als simpele consumenten hier moeilijk bepalen.

Krijgt u geen gelijk van Enexis maar bent u toch overtuigd van uw gelijk, dat zult u zich uiteindelijk tot de Geschillencommissie Energie moeten wenden en daar de uitspraak van moeten afwachten.

rwolters
Berichten: 1552
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Enexis heeft de software van SmartMeters bijgewerkt zonder communicatie

Ongelezen bericht door rwolters »

BL2 schreef:
18 sep 2023 12:26
We hebben nog gewoon de analoge meter.
Juist dit soort digitale toestanden, waar je als leek amper kijk of verstand van hebt of zin in hebt, wilden we voorkomen.

Zegt ie op een digitaal platform waarbij je geen idee hebt wat de software doet en met een apparaat waarvan je ook niet weet wat er allemaal op de achtergrond gebeurt……

angel1978
Berichten: 10966
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Enexis heeft de software van SmartMeters bijgewerkt zonder communicatie

Ongelezen bericht door angel1978 »

Je bent GEEN eigenaar van de meter, dat is de netbeheerder. Als deze het een goed idee vindt om de software te updaten, dan mogen zij dat in hun eigen meters doen. Daarvoor zijn ze geen verantwoording schuldig aan particuliere gebruikers.
Het zou klantvriendelijk zijn om de update te publiceren, maar dat is geen verplichting.
De update is ongetwijfeld net zo goed gecertificeerd als dat de meter was, maar als je hieraan twijfelt staat het je vrij om de meter te laten controleren/ijken, maar bij ongelijk zijn de kosten vanzelfsprekend dan ook voor jou.

Alex van Kampen
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 okt 2022 22:33

Re: Enexis heeft de software van SmartMeters bijgewerkt zonder communicatie

Ongelezen bericht door Alex van Kampen »

Over welke (type) meter en bouwjaar heeft u het?

Thijs124
Berichten: 690
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Enexis heeft de software van SmartMeters bijgewerkt zonder communicatie

Ongelezen bericht door Thijs124 »

De software van de digitale meter zal zeker niet openbaar worden gemaakt. Ze zullen er heus geen achterdeurtje inbouwen om de meter te kunnen manipuleren.
Misschien nog eerder een update om manipulatie te voorkomen. Die zal zeker niet openbaar worden gemaakt.
Het is al erg gebruiksvriendelijk dat de P1 poort afgetapt mag worden.
Maar wat daar uit komt is ruwe data. Daar is geen contract voor afgesloten wat dit exact moet zijn.

BommenBerend
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 sep 2023 22:40

Re: Enexis heeft de software van SmartMeters bijgewerkt zonder communicatie

Ongelezen bericht door BommenBerend »

angel1978 schreef:
18 sep 2023 14:52
Je bent GEEN eigenaar van de meter, dat is de netbeheerder. Als deze het een goed idee vindt om de software te updaten, dan mogen zij dat in hun eigen meters doen. Daarvoor zijn ze geen verantwoording schuldig aan particuliere gebruikers.
Het zou klantvriendelijk zijn om de update te publiceren, maar dat is geen verplichting.
De update is ongetwijfeld net zo goed gecertificeerd als dat de meter was, maar als je hieraan twijfelt staat het je vrij om de meter te laten controleren/ijken, maar bij ongelijk zijn de kosten vanzelfsprekend dan ook voor jou.
Het klopt dat ik geen eigenaar ben maar ik ben wel gedwongen gebruiker. Naar mijn mening is het apparaat na een software update niet langer geijkt en dus niet betrouwbaar. Zeker als je niks communiceert over de wijzigingen. Wat veel erger is is dat het externe interface P1 ook functioneel gewijzigd is. Het wijzigen van een extern interface zonder enige communicatie is in de wereld van ICT een doodszonde.

BommenBerend
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 sep 2023 22:40

Re: Enexis heeft de software van SmartMeters bijgewerkt zonder communicatie

Ongelezen bericht door BommenBerend »

BL2 schreef:
18 sep 2023 12:26
We hebben nog gewoon de analoge meter.
Juist dit soort digitale toestanden, waar je als leek amper kijk of verstand van hebt of zin in hebt, wilden we voorkomen.

Helaas kan ik je niet verder helpen......
Ik denk dat je blij mag zijn met nog een analoge meter want ik wist niet eens dat Enexis de smart meters op afstand van een software update kan voorzien. Kennelijk via een publiek netwerk (de 230 volt zelf of via een radionet?). Daardoor maak ik mij meteen zorgen dat derden mijn smart meter kennelijk ook kunnen voorzien, of wellicht al voorzien hebben, van andere software want ik geloof er niks van dat mijn meter een unieke, niet algoritmisch te herleiden, user / password combinatie heeft.

BommenBerend
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 sep 2023 22:40

Re: Enexis heeft de software van SmartMeters bijgewerkt zonder communicatie

Ongelezen bericht door BommenBerend »

Thijs124 schreef:
18 sep 2023 16:56
De software van de digitale meter zal zeker niet openbaar worden gemaakt. Ze zullen er heus geen achterdeurtje inbouwen om de meter te kunnen manipuleren.
Misschien nog eerder een update om manipulatie te voorkomen. Die zal zeker niet openbaar worden gemaakt.
Het is al erg gebruiksvriendelijk dat de P1 poort afgetapt mag worden.
Maar wat daar uit komt is ruwe data. Daar is geen contract voor afgesloten wat dit exact moet zijn.
Dank voor je reactie Thijs, maar ik wist eigenlijk niet eens dat Enexis mij meter op afstand van nieuwe software kan voorzien. Wellicht is dit daarom een veel groter probleem dan louter mijn gebruik van de P1 poort want derden kunnen technisch gezien ook de software van mijn meter manipuleren. . Overigens is het gebruik van de P1 poort de sleutel tot "shaving" van de belasting van het elektriciteitsnetwerk. Ik gebruik dat dus om overschot van mijn zonnepanelen om te zetten in warm water. HIerdoor wordt het net veel minder belast. Het is dus geen gunst maar bitter noodzaak ... ook voor Enexis.

neliedavids
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mar 2021 14:08

Re: Enexis heeft de software van SmartMeters bijgewerkt zonder communicatie

Ongelezen bericht door neliedavids »

In 2022 ontdekten wij al dat er op zonnige dagen een dip in de grafiek van de opbrengst zat. Na overleg in de buurt bleken meer mensen hier last van te hebben. Ik heb in november dit aan Enexis gemeld, in eerste instantie werd mij verteld dat de buurtbewoners elkaar concurenten waren. Toe ik aangaf dat de grote zonneparken vlak bij ons een veel grotere concurrent zou zijn, gaf men mij gelijk. In december kreeg van de storingsdienst van Enexis per mail als antwoord op mijn klacht:

Beste klant,
U hebt op 10-11-2022 een spanningsprobleem bij ons gemeld. Dit staat bij ons geregistreerd onder storingsnummer: 55724984. Wij
hebben onderzoek gedaan naar uw gemelde probleem. Wij informeren u graag over de uitkomst van dit onderzoek en de vervolgstappen.

Uitslag van het onderzoek
Uit onze metingen blijkt dat ons elektriciteitsnet niet voldoet aan de vastgestelde normen. Deze normen vindt u op
https://wetten.overheid.nl/BWBR0037940/2022-04-05. Er is dus een te hoge of te lage spanning. Wij denken dat dit de oorzaak is van de
spanningsproblemen die u ervaart.

Oplossing heeft langere doorlooptijd
Om een structurele oplossing te bieden, is een uitbreiding van ons elektriciteitsnet nodig. Dit hebben we helaas niet op korte termijn
geregeld. Door de energietransitie hebben wij een enorme hoeveelheid werk uit te voeren. Daarbij lopen we tegen meerdere uitdagingen aan. Zo
hebben wij een tekort aan technisch personeel en materialen. Ook is er in sommige wijken bijna geen ruimte meer voor extra elektriciteitskabels
of -huisjes omdat de ondergrond steeds voller wordt. Daarnaast willen we de energietransitie ook betaalbaar houden. Met deze uitdagingen kan het
helaas meerdere jaren duren voordat we de werkzaamheden opstarten. We vragen om uw begrip en geduld.

Gevolgen voor u
Wij begrijpen dat het vervelend voor u is dat we de werkzaamheden niet direct oppakken. Wij moeten zo efficiënt mogelijk werken. Dit betekent
dat we op plekken waar de problemen het grootst zijn en waar veel klanten worden geraakt, als eerste onze werkzaamheden plannen en
uitvoeren. Zodra we de werkzaamheden in uw buurt oppakken laten wij u dit weten.

We wachten dus nog steeds op verbetering.

BommenBerend
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 sep 2023 22:40

Re: Enexis heeft de software van SmartMeters bijgewerkt zonder communicatie

Ongelezen bericht door BommenBerend »

neliedavids schreef:
18 sep 2023 18:24
In 2022 ontdekten wij al dat er op zonnige dagen een dip in de grafiek van de opbrengst zat. Na overleg in de buurt bleken meer mensen hier last van te hebben. Ik heb in november dit aan Enexis gemeld, in eerste instantie werd mij verteld dat de buurtbewoners elkaar concurenten waren. Toe ik aangaf dat de grote zonneparken vlak bij ons een veel grotere concurrent zou zijn, gaf men mij gelijk. In december kreeg van de storingsdienst van Enexis per mail als antwoord op mijn klacht:

Beste klant,
U hebt op 10-11-2022 een spanningsprobleem bij ons gemeld. Dit staat bij ons geregistreerd onder storingsnummer: 55724984. Wij
hebben onderzoek gedaan naar uw gemelde probleem. Wij informeren u graag over de uitkomst van dit onderzoek en de vervolgstappen.

Uitslag van het onderzoek
Uit onze metingen blijkt dat ons elektriciteitsnet niet voldoet aan de vastgestelde normen. Deze normen vindt u op
https://wetten.overheid.nl/BWBR0037940/2022-04-05. Er is dus een te hoge of te lage spanning. Wij denken dat dit de oorzaak is van de
spanningsproblemen die u ervaart.

Oplossing heeft langere doorlooptijd
Om een structurele oplossing te bieden, is een uitbreiding van ons elektriciteitsnet nodig. Dit hebben we helaas niet op korte termijn
geregeld. Door de energietransitie hebben wij een enorme hoeveelheid werk uit te voeren. Daarbij lopen we tegen meerdere uitdagingen aan. Zo
hebben wij een tekort aan technisch personeel en materialen. Ook is er in sommige wijken bijna geen ruimte meer voor extra elektriciteitskabels
of -huisjes omdat de ondergrond steeds voller wordt. Daarnaast willen we de energietransitie ook betaalbaar houden. Met deze uitdagingen kan het
helaas meerdere jaren duren voordat we de werkzaamheden opstarten. We vragen om uw begrip en geduld.

Gevolgen voor u
Wij begrijpen dat het vervelend voor u is dat we de werkzaamheden niet direct oppakken. Wij moeten zo efficiënt mogelijk werken. Dit betekent
dat we op plekken waar de problemen het grootst zijn en waar veel klanten worden geraakt, als eerste onze werkzaamheden plannen en
uitvoeren. Zodra we de werkzaamheden in uw buurt oppakken laten wij u dit weten.

We wachten dus nog steeds op verbetering.
Dag, U bent afgeschakeld als leverancier (zonnepanelen) omdat dat grote zonnepark in de buurt (waarschijnlijk eigendom van buitenlandse investeerders die van de Nederlandse regering enorm veel subsidie kregen om op kostbare grond een zonnepark neer te zetten) voorrang krijgt bij levering. Dit zijn mijn vermoedens maar het zou mij enorm verbazen als ik ongelijk zou hebben. Als gewone Nederlandse consument ben je altijd het bokje ...

Kees007
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 okt 2014 22:24

Re: Enexis heeft de software van SmartMeters bijgewerkt zonder communicatie

Ongelezen bericht door Kees007 »

Wat is precies jouw probleem met de P1 poort?
Deze wordt door ontelbare gebruikers gebruikt, zowel bedrijven die dynamische energie leveren, als door particulieren, die gekochte P1 meters of zelf gebouwde P1 meters aangesloten hebben.

Ik heb niets gehoord over massale problemen met de P1 poort output, dus ik vermoed dat het toch aan jouw software ligt, die de output niet juist interpreteert.

BommenBerend
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 sep 2023 22:40

Re: Enexis heeft de software van SmartMeters bijgewerkt zonder communicatie

Ongelezen bericht door BommenBerend »

Kees007 schreef:
18 sep 2023 20:27
Wat is precies jouw probleem met de P1 poort?
Deze wordt door ontelbare gebruikers gebruikt, zowel bedrijven die dynamische energie leveren, als door particulieren, die gekochte P1 meters of zelf gebouwde P1 meters aangesloten hebben.

Ik heb niets gehoord over massale problemen met de P1 poort output, dus ik vermoed dat het toch aan jouw software ligt, die de output niet juist interpreteert.
Ah, wat een leuke vraag. Het klopt inderdaad dat ik mijn software slimmer had kunnen maken maar hier is het issue:

Ik gebruik het "1-0:1.7.0" en "1-0:2.7.0" bericht uit de meter die het actuele verbruik en actuele levering weergeven. Voor de upgrade was 1 van deze berichten altijd 0. Nu zij beide berichten, als de zon schijnt, positief. Dus een voorbeeld: als ik voorheen 1000 Watt verstookte in huis en 800 Watt opbrengst had uit mijn zonnepanelen gaf het eerste bericht "200" en het tweede bericht "0". Nu staat er dus "1000" en "800". Overigens klopt dit laatste elektrotechnisch natuurlijk niet: er wordt helemaal geen 1000 Watt uit het net getrokken maar 200 Watt.

Als ik altijd in mijn software direct het Actuele Verbruik had afgetrokken van de Actuele Levering had ik het nooit gemerkt. Maar ik was niet zo slim omdat voorheen de Actuele Rekening NETTO al weergaf wat ik daadwerkelijk terug lever.

BommenBerend
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 sep 2023 22:40

Re: Enexis heeft de software van SmartMeters bijgewerkt zonder communicatie

Ongelezen bericht door BommenBerend »

Alex van Kampen schreef:
18 sep 2023 15:57
Over welke (type) meter en bouwjaar heeft u het?
Dat heb ik niet zo bij de hand; maar Enexis kan dus op elk gewenst moment, zonder enige communicatie voor- of achteraf, de software van alle Smart Meters van welk type of bouwjaar dan ook, bijwerken. En als Enexis dat remote kan, dan kunnen hackers en dubieuze derde partijen dit hoogst waarschijnlijk ook ...

Moneyman
Berichten: 30123
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Enexis heeft de software van SmartMeters bijgewerkt zonder communicatie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Had je iets anders verwacht dan van een digitale meter? Dit is toch uitermate logisch?

angel1978
Berichten: 10966
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Enexis heeft de software van SmartMeters bijgewerkt zonder communicatie

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
18 sep 2023 22:11
Had je iets anders verwacht dan van een digitale meter? Dit is toch uitermate logisch?

Net zoals Samsung dat van heel wat slimme tv's kan en doet, kpn bij modems, philips bij hue-producten, enz enz.. en dan praten we meestal dus nog over producten die je gewoon zelf gekocht hebt en dus je eigendom zijn, anders dan de meter die gewoon van Enexis is.
Van al die producten krijg je ook echt niet de broncode...

Lady1234
Berichten: 27137
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Enexis heeft de software van SmartMeters bijgewerkt zonder communicatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

BommenBerend schreef:
18 sep 2023 22:08
Alex van Kampen schreef:
18 sep 2023 15:57
Over welke (type) meter en bouwjaar heeft u het?
Dat heb ik niet zo bij de hand; maar Enexis kan dus op elk gewenst moment, zonder enige communicatie voor- of achteraf, de software van alle Smart Meters van welk type of bouwjaar dan ook, bijwerken. En als Enexis dat remote kan, dan kunnen hackers en dubieuze derde partijen dit hoogst waarschijnlijk ook ...
Gelukkig maar dat ze daar niet steeds voor langs hoeven te komen op een ongeschikt moment.

Kees007
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 okt 2014 22:24

Re: Enexis heeft de software van SmartMeters bijgewerkt zonder communicatie

Ongelezen bericht door Kees007 »

Ah, wat een leuke vraag. Het klopt inderdaad dat ik mijn software slimmer had kunnen maken maar hier is het issue:
Geeft de P1 meter niet een indicatie van het level van zijn software?
Ik zie de output zoals die door de P1-meter van Homewizard geleverd wordt en die geeft:
- "smr_version":50,
- "meter_model":"ISKRA 2M550T-1013"
smr versie 5.0 is gewoon een moderne meter, maar geeft het meter_model soms ook het software level weer? Dan kun je zelf updates detecteren.

Plaats reactie