Essent berekent teruggave boven prijsplafond elektra foutief op de jaarafrekening

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Essent berekent teruggave boven prijsplafond elektra foutief op de jaarafrekening

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ze willen geen slapende honden wakker maken, denk ik.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Essent berekent teruggave boven prijsplafond elektra foutief op de jaarafrekening

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het voeren van een procedure kost ze te veel.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Essent berekent teruggave boven prijsplafond elektra foutief op de jaarafrekening

Ongelezen bericht door 16again »

TheovdV schreef:
25 jan 2024 17:32
Vandaag ontving ik een mail van Essent met bericht dat het allemaal volgens hun wel klopt. Ze betalen me de kosten van de geschillencommissie (€ 52,50) plus € 22,50 als compensatie voor het ongemak ALS IK MIJN KLACHT INTREK voor 5 februari.

Essent probeert te voorkomen dat dit verder behandeld wordt. Waarom zou dat nou zijn?
Als ze bang zijn voor een uitspraak, dan hadden ze wel een bedrag aangeboden conform de juiste berekeningswijze, ipv de schamele 22,50.

Rednax2323
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jan 2024 13:29

Re: Essent berekent teruggave boven prijsplafond elektra foutief op de jaarafrekening

Ongelezen bericht door Rednax2323 »

Gewoon doorgaan. Heb iets soortgelijks afgelopen jaar gehad.
Een dag voor de zitting met de Geschillencommissie contacteerde de leverancier (Oxxio in dit geval) mij en gaf me volledig gelijk en betaalde mijn claim volledig uit overigens "zonder het eens te zijn met mijn claim maar om een langslepend conflict te vermijden" .
Succes verder!

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Essent berekent teruggave boven prijsplafond elektra foutief op de jaarafrekening

Ongelezen bericht door 16again »

Procedure bij geschillencommissie is niet "langslepend" , maar de nieuwe zaken die dan volgen wel.....

Wat een frustratie
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jan 2024 18:46

Re: Essent berekent teruggave boven prijsplafond elektra foutief op de jaarafrekening

Ongelezen bericht door Wat een frustratie »

Ik heb ook net zo’n berekening gekregen van Essent waar ik het laatste half jaar in plaats van de geldende tarieven die onder het prijsplafond liggen het prijsplafondtarief moet betalen door dat ‘gewogen gemiddelde’ En ik vind dat raar, want zelf mijn nieuwe extra lage tarieven van het nieuwe vaste contract betaal ik alsnog prijsplafond tarief.

Niemand kan er iets aan doen wanneer hij een jaarafrekening krijgt, had ik die in juli gehad, dan had ik van januari tot juli de juiste compensatie gekregen. Waarom mogen ze een negatief tarief in dat gewogen gemiddelde meenemen? Want dat is wat ze bij mij doen.

Dan schrikt iedereen zich kapot die denkt dat hij een contract heeft met Essent met tarieven onder het prijsplafond maar al een afrekening in juli heeft gehad, er moet nog wat compensatie terugbetaald worden tot prijsplafond tot januari dit jaar.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Essent berekent teruggave boven prijsplafond elektra foutief op de jaarafrekening

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus op naar de geschillencommissie.

F-L
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 dec 2022 14:03

Re: Essent berekent teruggave boven prijsplafond elektra foutief op de jaarafrekening

Ongelezen bericht door F-L »

Ik heb hetzelfde probleem bij Budget Energie. Door hun gemiddelde berekening komt mijn teruggaaf bijna 120 euro te laag uit. Ik heb het zelf berekend per maand (had ook maandtarieven bij Budget Energie; ben er nu weg gelukkig). In sommige maanden is er geen prijsplafond korting van toepassing, in sommige wel. Door hun vreemde en ondoorzichtige gemiddelde berekening loop ik geld mis. Zij nemen onterecht bepaalde maanden mee in de berekening.
Heb ze een email gestuurd. Krijg een nietszeggend antwoord. Die gast stuurt me een specificatie van hun die ik zelf NB al had meegestuurd als bijlage naar hun toe. Wederom een email gestuurd. Geen antwoord. Vandaag gebeld, eerst ruim 20 min in de wacht; dan iemand aan de lijn. Alles uitgelegd, zij moet het navragen, na 5 min komt ze terug "Sorry voor het wa" en toen viel ze weg. Ik bleef nog een tijdje hangen, bleef stil. Na paar minuten wordt de verbinding verbroken. Nu geprobeerd in de chat. Eindelijk aan de beurt en weer alles uitgelegd. Ze gaat het nakijken. Na een tijdje: chat verbroken. GGRRR. :oops: :oops: :shock: :shock: WEER in de chat. 24 wachtenden. Uiteindelijk weer aan de beurt; weer uitgelegd. Grace gaat het nakijken, na een tijdje weer de chat verbroken. Grace kan zichzelf beter Disgrace noemen. Dat je 3 x achter elkaar wordt weggedrukt is echt geen toeval... Heb al eerder gesprekken gevoerd met Budget Energie waarbij ze ook de verbinding verbraken.
Ben je de verplichte bijdrage altijd kwijt bij de geschillencommissie of alleen als je niet in het gelijk wordt gesteld?
Zit me nu af te vragen of ik die ruim 50 euro moet gaan betalen als de geschillencommissie hier anders tegen aan kijkt.

Ik heb mijn berekening helemaal aangesloten met hun afrekening: we gebruiken exact dezelfde standen. Het verschil zit hem puur in de korting vanwege het prijsplafond en voor een klein deel vanwege hun correctie op de gasmeter (ik weet niet wat daar de regels voor zijn en krijg ik dus ook geen antwoord op).
Nog iemand wijze suggesties?

Langras
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 dec 2023 15:04

Re: Essent berekent teruggave boven prijsplafond elektra foutief op de jaarafrekening

Ongelezen bericht door Langras »

Nou, ik ben toch benieuwd waar dit heengaat allemaal. Voor mij is het ook wel duidelijke dat ze de berekening absoluut fout doen. Dus ook ik heb het bij de geschillencommissie voorgelegd.

Zie mijn zelfde klacht, maar voor Eneco:
viewtopic.php?t=201709

groet,
Jos

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Essent berekent teruggave boven prijsplafond elektra foutief op de jaarafrekening

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als men in het gelijk gesteld wordt, krijgt men het klachtengeld terug.
Maar eerst schriftelijk klagen bij de leverancier.

Wat een frustratie
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jan 2024 18:46

Re: Essent berekent teruggave boven prijsplafond elektra foutief op de jaarafrekening

Ongelezen bericht door Wat een frustratie »

Beste f-l

Je krijgt de kosten van de procedure terug als je in het gelijk wordt gesteld en die kleine verschillen van gas tegenover de meter zijn mogelijk de calorische waarde waar zij mee rekenen? Die heeft betrekking op de verbrandingswaarde van het gas geloof ik, snap er zelf ook niet veel van hoe dat precies werkt, maar weet dat ze dat al jaren doen en dat doen ook alle leveranciers :? Misschien wordt je wijzer met googelen maar niet van mij :wink:


F-L
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 dec 2022 14:03

Re: Essent berekent teruggave boven prijsplafond elektra foutief op de jaarafrekening

Ongelezen bericht door F-L »

TheovdV schreef:
25 jan 2024 17:32
Even een update.

Ik heb mijn klacht bij de geschillencommissie ingediend en de verplichte fee (€ 52,50) betaald. De Geschillencommissie Energie en Prijsplafond heeft mijn klacht in behandeling genomen en heeft Essent tot 8 februari (1 maand) de tijd gegeven om te reageren op mijn klacht.

Vandaag ontving ik een mail van Essent met bericht dat het allemaal volgens hun wel klopt. Ze betalen me de kosten van de geschillencommissie (€ 52,50) plus € 22,50 als compensatie voor het ongemak ALS IK MIJN KLACHT INTREK voor 5 februari.

Essent probeert te voorkomen dat dit verder behandeld wordt. Waarom zou dat nou zijn?

Wordt vervolgd.
Theo,
Is er al nieuws over de reactie van Essent en zoja, heb je al enig zicht op wat de Geschillencommissie van mening is?
Je zou verwachten dat als de gemiddelde berekening die toegepast wordt door Essent (en in mijn geval Budget Energie) volgens de Commissie correct is dat dan de Commissie gelijk besluit dat de klacht ongegrond is i.p.v. Essent de tijd te geven om te reageren..?

Ik kreeg vandaag ook een belletje van Budget Energie en zij verwijzen ook naar de wet zoals deze hierboven ook al genoemd is en m.i. ook betrekking heeft op de Overheid versus Energieleverancier en niet de klanten van de leverancier..
Ik hoor graag van je.
Op basis van de ontwikkelingen bij jouw case dien ik mogelijk ook een klacht in.

Heeft Essent eigenlijk verwezen naar een ander reglement waarin de berekening per maand wordt genoemd als de juiste?
M.v.g. Frank L.

Carla138
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2024 20:36

Re: Essent berekent teruggave boven prijsplafond elektra foutief op de jaarafrekening

Ongelezen bericht door Carla138 »

Ik ben erg benieuwd naar de uitspraak van de geschillencommissie! Plaats je die dan ook hier op dit forum aub? Ik heb in 2023 nog minder elektriciteit en gas verbruikt dan in 2022. Mijn verbruik lag zelfs onder het verbruik van een eenpersoonshuishouden! Ik betaalde in 2022 een termijnbedrag van 70 euro p/m en ik kreeg in februari 2023 bij de eindafrekening 225 euro terug! Sinds 0ktober 2023 (vernieuwd contract!) betaal ik 170 euro p/m en in december kreeg ik te horen dat ik mijn termijnbedrag moest verhogen naar 456 euro p/m! Ze hebben volgens mij de computerberekeningen na 1 januari alleen met de verhogingen van netwerkkosten etc bijgesteld, maar niet de kostprijs van energie verlaagd! Die rekenen nog altijd met het gesubsidieerde tarief! En de burger is weer eens de sjaak! Ik ben benieuwd!

F-L
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 dec 2022 14:03

Re: Essent berekent teruggave boven prijsplafond elektra foutief op de jaarafrekening

Ongelezen bericht door F-L »

TheovdV schreef:
25 jan 2024 17:32
Even een update.

Ik heb mijn klacht bij de geschillencommissie ingediend en de verplichte fee (€ 52,50) betaald. De Geschillencommissie Energie en Prijsplafond heeft mijn klacht in behandeling genomen en heeft Essent tot 8 februari (1 maand) de tijd gegeven om te reageren op mijn klacht.

Vandaag ontving ik een mail van Essent met bericht dat het allemaal volgens hun wel klopt. Ze betalen me de kosten van de geschillencommissie (€ 52,50) plus € 22,50 als compensatie voor het ongemak ALS IK MIJN KLACHT INTREK voor 5 februari.

Essent probeert te voorkomen dat dit verder behandeld wordt. Waarom zou dat nou zijn?

Wordt vervolgd.
En Theo, al iets gehoord? Heb jij zelf de Geschillencommissie al benaderd na 8 Feb?

F-L
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 dec 2022 14:03

Re: Essent berekent teruggave boven prijsplafond elektra foutief op de jaarafrekening

Ongelezen bericht door F-L »

Zijn er uberhaupt mensen die een klacht hebben ingediend over de vermeende foute berekening van de korting vanwege het prijsplafond EN hierover al een uitspraak van de commissie hebben gehad? Dan ben ik zeer benieuwd hoe die uitspraak was?

Interessant!
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 nov 2017 14:17

Re: Essent berekent teruggave boven prijsplafond elektra foutief op de jaarafrekening

Ongelezen bericht door Interessant! »

TheovdV schreef:
25 jan 2024 17:32
Even een update.

Ik heb mijn klacht bij de geschillencommissie ingediend en de verplichte fee (€ 52,50) betaald. De Geschillencommissie Energie en Prijsplafond heeft mijn klacht in behandeling genomen en heeft Essent tot 8 februari (1 maand) de tijd gegeven om te reageren op mijn klacht.

Vandaag ontving ik een mail van Essent met bericht dat het allemaal volgens hun wel klopt. Ze betalen me de kosten van de geschillencommissie (€ 52,50) plus € 22,50 als compensatie voor het ongemak ALS IK MIJN KLACHT INTREK voor 5 februari.

Essent probeert te voorkomen dat dit verder behandeld wordt. Waarom zou dat nou zijn?

Wordt vervolgd.
Duidelijk lijkt het en dit is echt een schandalig praktijk van Essent. Ik zou dat melden bij de Geschillencommissie!

Zelfs heb ik ook contact met Essent gehad i.v.m. een foutief maandelijks rapport (namelijk over november 2023). Fout erkend door Essent. Het kwam door een netwerk storing zeiden ze! ("Omdat er geen meterstand in het systeem van de netbeheerder staat van 1-11-2023 hebben wij geen gas kunnen berekenen voor het energierapport"). Echter was er wel gegevens in het systeem, ik meet het zelfs dagelijks door eigen apparatuur en s/w en bovendien krijg ik ook maandelijks rapport van Enexis via een abonnement over mijn verbruik. Toen ik dat zei, kwamen ze met een ander verhaal en toen hadden ze ineens de cijfers. Maar een maand later bij hun volgende rapport kwam een verkeerde correctie. Weer contact met Essent en het antwoord was dat de ingevoerde correctie het gemiddelde van de twee maanden was en niet de feitelijke cijfers per maand (had ik ook gezien natuurlijk). Op zich geen probleem als het over hetzelfde tarief is, maar het is niet zo. Ik heb daarna het gehele jaar rapportage weer gaan controleren en toen zag ik dat het meerdere keer was gebeurd, en iedere keer kwam de correctie negatief uit voor de klant (ik dan). In totaal over mijn jaarrekening kwam het over +/- €20,00, te klein om opnieuw een correctie te vragen. Maar het bewijst dat Essent absoluut niet transparent zijn i.v.m communicatie en onbetrouwbaar zijn ten opzichte van de berekeningen van de facturen. Nu controleer ik alles op maandelijkse basis met eigen rapporten.

Plaats reactie