Essent rekent een extra maand na overstap

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
nejrak
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 dec 2023 12:11

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door nejrak »

In rekening gebrachte termijnbedragen waren in augustus en september €19 per maand en in oktober / november had ik mijn termijnbedrag verhoogd naar €56.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door angel1978 »

nejrak schreef:
09 dec 2023 17:29
In rekening gebrachte termijnbedragen waren in augustus en september €19 per maand en in oktober / november had ik mijn termijnbedrag verhoogd naar €56.
Je bedrag op de eindafrekening bestaat uit de maanden augustus t/m november. De rest van het jaar heb je niets betaald...

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door 16again »

nejrak schreef:
09 dec 2023 17:29
In rekening gebrachte termijnbedragen waren in augustus en september €19 per maand en in oktober / november had ik mijn termijnbedrag verhoogd naar €56.
OffTopic: €56 vond ik al weinig, hoe kan dit zelfs maar €19 p/m zijn?

PGros
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door PGros »

angel1978 schreef:
09 dec 2023 18:13
Je bedrag op de eindafrekening bestaat uit de maanden augustus t/m november. De rest van het jaar heb je niets betaald...
Dat stond al op de vorige afrekening. Daarna heeft hij opgezegd per 1 december.
16again schreef:
09 dec 2023 18:21
OffTopic: €56 vond ik al weinig, hoe kan dit zelfs maar €19 p/m zijn?
Tja, veel terugleveren, weinig verbruiken.

Waarom moet alles in twijfel genomen worden?

nejrak
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 dec 2023 12:11

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door nejrak »

Klopt wat @PGros zegt. Ik ben ooit Essent klant geworden in augustus, dus kreeg elk jaar ook dan mijn jaarafrekening en dan ging weer mijn nieuwe jaar in. Dus vandaar deze eindafrekening vanaf augustus. En ik woon ik een vrij modern appartement, gebruik alleen s'ochtends bij het douchen een klein beetje gas. Verder alles elektrisch. Verbruik verder weinig. Helemaal in de zomer is mijn verbruik bijna nihil. Dus ik vond €56 per maand al extreem duur. Toen ik hier 4 jaar geleden kwam wonen betaalde ik het hele jaar door nog geen €15 per maand.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
08 dec 2023 21:09
HandigeHarrie schreef:
08 dec 2023 13:45
Het zou wel netjes zijn als de energieleverancier bij de eindafrekening vermeld dat de iniing van het termijnbedrag door de verwerkingstijd niet tijdig kan worden stopgezet en dat daarom op deze afrekening het bedrag van december - dat nog afgeschreven zal wroden - in mindering gebracht wordt.
niet tijdig? Er geldt een opzegtermijn van 30 dagen, dat lijkt me tijd genoeg.
De bank heeft één werkdag nodig om een herroeping van een automatische incasso te verwerken.

Jannie1951
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 dec 2023 22:25
Locatie: Nieuwbuinen

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door Jannie1951 »

Ik heb hetzelfde gehad en toen even gebeld met Essent. Dan leggen ze het heel duidelijk uit en bij mij bleek dat Essent gelijk had.

Een Wiskunde Student
Berichten: 217
Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

Jannie1951 schreef:
09 dec 2023 22:30
Ik heb hetzelfde gehad en toen even gebeld met Essent. Dan leggen ze het heel duidelijk uit en bij mij bleek dat Essent gelijk had.
En waarom heeft essent dan gelijk ? als zij het duidelijk kunnen uitleggen kan jij dat vast ook

Hoe meer er gepost wordt en met name door de openingsposter, hoe meer blijkt dat mijn eerdere stelling gewoon klopt.
Betaal de eindafrekening (en zorg natuurlijk dat alle eerdere voorschotfacturen betaald zijn ) en je bent er vanaf.
Een eindafrekening, waar je nu geld op terug krijgt, is geen kladpapiertje, maar een formeel document.

Ik hoor een aantal posters beweren dat ze zich niet kunnen voorstellen dat Essent de zaken zo slecht voor elkaar heeft .of deze praktijken bewust doet. Hun voorstellingsvermogen van de praktijken van Essent is duidelijk veel en veels te beperkt.

nejrak
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 dec 2023 12:11

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door nejrak »

Jannie1951 schreef:
09 dec 2023 22:30
Ik heb hetzelfde gehad en toen even gebeld met Essent. Dan leggen ze het heel duidelijk uit en bij mij bleek dat Essent gelijk had.
Hoe hebben ze dat dan bij u uitgelegd? Want ik heb vorige week dus 2 keer met ze gebeld en beide keren zeiden de medewerkers dat het inderdaad niet klopte dat er nog een extra maand in rekening is gebracht.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door Lady1234 »

nejrak schreef:
10 dec 2023 15:15
Jannie1951 schreef:
09 dec 2023 22:30
Ik heb hetzelfde gehad en toen even gebeld met Essent. Dan leggen ze het heel duidelijk uit en bij mij bleek dat Essent gelijk had.
Hoe hebben ze dat dan bij u uitgelegd? Want ik heb vorige week dus 2 keer met ze gebeld en beide keren zeiden de medewerkers dat het inderdaad niet klopte dat er nog een extra maand in rekening is gebracht.

En hebt u dat nu zwart op wit?

nejrak
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 dec 2023 12:11

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door nejrak »

Lady1234 schreef:
10 dec 2023 15:23



En hebt u dat nu zwart op wit?
Nouja niet 1 op 1 wat die medewerkers tegen mij gezegd hebben, dat schrijven ze natuurlijk niet op. Zo slim zijn ze ook wel weer. Maar wel bevestiging dat ik dit bij hun gemeld heb en er niet mee akkoord ga. (met een niet bestaande datum en heel veel spelfouten en missende hoofdletters. Dus gaat sowieso veel mis daar bij Essent.)

nammk
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 sep 2006 04:37

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door nammk »

Wat Ivo.w. schrijft, zo is het bij mij ook gegaan. Het wordt keurig automatisch verrekend in de eindafrekening. Ik heb nog nooit dubbel betaald.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door Lady1234 »

nejrak schreef:
10 dec 2023 15:35
Lady1234 schreef:
10 dec 2023 15:23



En hebt u dat nu zwart op wit?
Nouja niet 1 op 1 wat die medewerkers tegen mij gezegd hebben, dat schrijven ze natuurlijk niet op. Zo slim zijn ze ook wel weer. Maar wel bevestiging dat ik dit bij hun gemeld heb en er niet mee akkoord ga. (met een niet bestaande datum en heel veel spelfouten en missende hoofdletters. Dus gaat sowieso veel mis daar bij Essent.)

Scherm­afbeelding 2023-12-10 om 15.26.41.jpg

Dat ze zoiets durven versturen.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door Thijs124 »

De eindafrekening is geen finale kwijting. Hierna heeft elke klant nog de mogelijkheid om iets te storneren. Dus er kan altijd nog iets achteraan komen.

nejrak
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 dec 2023 12:11

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door nejrak »

Nee, dat snap ik heus ook. Als ik hun nog iets verschuldigd zou zijn dan geeft hun dat volledig het recht om dat nog bij mij in rekening te brengen. Maar dat is dus bij mij niet het geval. In hun eindrekening staat duidelijk dat ik zelfs nog geld van hun ga terug krijgen rond 19 december. Ik heb verder geen achterstallige betalingen oid bij hun open staan. Heb altijd netjes mijn termijn bedragen betaald. (en de termijnbedragen werden altijd direct aan het begin van elke maand, voor die maand afgeschreven). + mijn contact was al enige tijd afgelopen dus ik was gewoon vrij om over te stappen. Dat heb ik begin november gedaan. Contact afgesloten bij Vattenfall per 1 december. En die zegt dat zij de overstap volledig correct en tijdig hebben geregeld.

Dus waarom zou ik dan alsnog een termijnbedrag voor december aan Essent moeten betalen?

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Natuurlijk hoef je geen termijn bedrag te betalen als je er geen contract meer mee hebt.
Maar ik bedoel de opmerking van de student dat de eindafrekening een formeel document is.
Een formeel document is natuurlijk geen garantie dat alles definitief afgesloten is.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door Moneyman »

nejrak schreef:
10 dec 2023 15:35


Scherm­afbeelding 2023-12-10 om 15.26.41.jpg
Wat tranentrekkend slecht dit :lol:

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door Moneyman »

Een Wiskunde Student schreef:
10 dec 2023 15:13
Hoe meer er gepost wordt en met name door de openingsposter, hoe meer blijkt dat mijn eerdere stelling gewoon klopt.
Het blijft blijkbaar lastig je ongelijk toe te geven :roll: en bovendien slaat je argument nergens op. Opmerkingen over de specifieke casus van TS zeggen niets over jouw generieke statement.
Een Wiskunde Student schreef:
10 dec 2023 15:13
Betaal de eindafrekening (en zorg natuurlijk dat alle eerdere voorschotfacturen betaald zijn ) en je bent er vanaf.
Onjuist. Een simpele fout in de afrekening kan bijvoorbeeld ook aanleiding voor een naheffing zijn. Tot twee jaar na dato kan er gewoon nog een vordering ingesteld worden.
Een Wiskunde Student schreef:
10 dec 2023 15:13
Een eindafrekening, waar je nu geld op terug krijgt, is geen kladpapiertje, maar een formeel document.
Ook onjuist natuurlijk. Een eindafrekening is niets formelers dan iedere willekeurige brief of mail.

Misschien moet je naast wiskunde ook rechten gaan studeren :wink:

Plaats reactie