Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Ongelezen bericht door witte angora »

Net op de RTL-site. Veel Europese producenten van zonnepanelen dreigen de komende periode failliet te gaan. Oorzaak: goedkope panelen uit China. Voor info: https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... len-europa

Stel dat iemand panelen heeft liggen van een producent die failliet dreigt te gaan - hoe zit het dan met garantie, of het eventueel vervangen van onderdelen die kapot gaan?

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36
Beste antwoord
Gekozen door witte angora

Re: Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

door Moneyman » 08 feb 2024 11:01

witte angora schreef:
08 feb 2024 10:51
Klopt, ik had de vraag niet duidelijk gesteld. Het gaat natuurlijk niet alleen om de garantieperiode, maar om de totale gemiddelde levensduur van zo'n systeem.
Maar dan heb je je antwoord toch? Een faillissement van een fabrikant heeft voor de consument dus nauwelijks gevolgen. Want binnen de garantie klop je nog steeds bij je verkoper aan, daarbuiten moet je het toch al zelf uitzoeken. Het enige gevolg is dat de eventuele aanvullende fabrieksgarantie waarschijnlijk niet meer geclaimd kan worden.
Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tenzij iemand die garantieverplichtingen overneemt heb je gewoon pech.

Gelukkig heb je als koper primair garantie van de verkoper, en slechts aanvullend van de fabrikant. De verkopersgarantie blijft gewoon van kracht als de fabrikant failliet gaat. Die moet het dan dus anders oplossen.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt. Maar stel dat de omvormer kapot gaat, en die zijn niet meer leverbaar. Wat dan? Een compleet nieuw systeem? Dat gaat dan nog wat worden.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nee, waarom zou er dan een compleet nieuw systeem moeten komen? Gewoon een andere omvormer ertussen.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar zijn omvormers van verschillende fabrikanten dan uitwisselbaar? En de rest van het systeem?

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Precies zoals Moneyman zegt.
Ik had ook na negen jaar mijn omvormer kapot.
Mijn installateur bestaat niet meer. Gestopt of failliet is mij onbekend.
Drie andere zonnepanelen installateurs benaderd.
Niemand wil aan een systeem werken dat door een ander is geïnstalleerd.
Toen enkele elektro installateurs gevraagd.
Ook daar nul op het rekest. Ze willen wel de het hele systeem vervangen.
Tenslotte mijn elektro kennis van de zestiger jaren LTS maar weer opgepakt en het zelf gedaan. Gelukt en veel beter resultaat. Na ca 10 jaar natuurlijk een betere omvormer.
Dus vakmensen willen niet repareren, alleen hobbyisten of doe het zelvers kunnen je helpen.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
08 feb 2024 10:22
Maar zijn omvormers van verschillende fabrikanten dan uitwisselbaar? En de rest van het systeem?
Ja, die zijn uitwisselbaar. En zolang er nog garantie is, moet de verkoper dus repareren of vervangen.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Ongelezen bericht door rwolters »

witte angora schreef:
08 feb 2024 10:22
Maar zijn omvormers van verschillende fabrikanten dan uitwisselbaar? En de rest van het systeem?
Omvormers en panelen zijn vrijwel altijd al van verschillende leveranciers. De installateur stelt de configuratie samen uit wat op de markt verkrijgbaar is. Voorbeeld: SolarEdge is een bekende leverancier van omvormers, maar zij leveren geen panelen. Die zijn weer van andere leveranciers.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Ongelezen bericht door witte angora »

Thijs124 schreef:
08 feb 2024 10:32
Precies zoals Moneyman zegt.
Ik had ook na negen jaar mijn omvormer kapot.
Mijn installateur bestaat niet meer. Gestopt of failliet is mij onbekend.
Drie andere zonnepanelen installateurs benaderd.
Niemand wil aan een systeem werken dat door een ander is geïnstalleerd.
Toen enkele elektro installateurs gevraagd.
Ook daar nul op het rekest. Ze willen wel de het hele systeem vervangen.
Tenslotte mijn elektro kennis van de zestiger jaren LTS maar weer opgepakt en het zelf gedaan. Gelukt en veel beter resultaat. Na ca 10 jaar natuurlijk een betere omvormer.
Dus vakmensen willen niet repareren, alleen hobbyisten of doe het zelvers kunnen je helpen.
Maar dit is dus exact wat ik bedoel. Dikke kans dat mensen in zo'n geval kunnen kiezen voor een nieuw systeem van een professional of een reparatie door een hobbyist of doe-het-zelver. Maar gaat dat laatste dan altijd goed?

En wat als er één paneel beschadigd door een storm of zo? Hoe gaat dat dan? Want die panelen zijn niet meer te krijgen.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
08 feb 2024 10:45
Thijs124 schreef:
08 feb 2024 10:32
Dus vakmensen willen niet repareren, alleen hobbyisten of doe het zelvers kunnen je helpen.
Maar dit is dus exact wat ik bedoel. Dikke kans dat mensen in zo'n geval kunnen kiezen voor een nieuw systeem van een professional of een reparatie door een hobbyist of doe-het-zelver. Maar gaat dat laatste dan altijd goed?
Hier vergeet je dat Thijs al jaren geen garantie meer had, terwijl jouw vraag over garantie gaat. Die blijft gewoon van kracht en kan/ moet dus door de verkoper verleend worden.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, ik had de vraag niet duidelijk gesteld. Het gaat natuurlijk niet alleen om de garantieperiode, maar om de totale gemiddelde levensduur van zo'n systeem.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
08 feb 2024 10:51
Klopt, ik had de vraag niet duidelijk gesteld. Het gaat natuurlijk niet alleen om de garantieperiode, maar om de totale gemiddelde levensduur van zo'n systeem.
Maar dan heb je je antwoord toch? Een faillissement van een fabrikant heeft voor de consument dus nauwelijks gevolgen. Want binnen de garantie klop je nog steeds bij je verkoper aan, daarbuiten moet je het toch al zelf uitzoeken. Het enige gevolg is dat de eventuele aanvullende fabrieksgarantie waarschijnlijk niet meer geclaimd kan worden.

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Ongelezen bericht door BL2 »

Tsja, in het ergste geval is je nog niet afbetaald systeem, dat nog geen cent winst heeft gemaakt compleet aan vervanging toe.
Gelukkig nog steeds geen zonnepanelen op het dak...
Bewoners verderop zijn ook blij, hun bitumen dakbedekking is aan vervanging toe, niemand wil de zonnepanelen (van 8 verschillende leveranciers) verwijderen en weer herplaatsen.....

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

En wat betekent het voor jou?

juliomariner
Berichten: 4834
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Ongelezen bericht door juliomariner »

BL2 schreef:
08 feb 2024 11:02
Tsja, in het ergste geval is je nog niet afbetaald systeem, dat nog geen cent winst heeft gemaakt compleet aan vervanging toe.
Gelukkig nog steeds geen zonnepanelen op het dak...
Bewoners verderop zijn ook blij, hun bitumen dakbedekking is aan vervanging toe, niemand wil de zonnepanelen (van 8 verschillende leveranciers) verwijderen en weer herplaatsen.....
8 verschillende leverancieres, lekker systeem is dat dan. Kan me niet voorstellen dat dit allemaal vlekkeloos met elkaar "samenwerkt"

Ergens onderin het artikel staat dat maar 5% van de panelen uit Europa komt, wat is dan het probleem dat deze bedrijven failliet gaan. De markt wordt toxh al voor het grootste deel bedient met Chinese panelen.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Ongelezen bericht door Moneyman »

juliomariner schreef:
08 feb 2024 11:45
BL2 schreef:
08 feb 2024 11:02
Gelukkig nog steeds geen zonnepanelen op het dak...
8 verschillende leverancieres, lekker systeem is dat dan. Kan me niet voorstellen dat dit allemaal vlekkeloos met elkaar "samenwerkt"
Nou, mijn idee. Als een dergelijke exotische situatie het argument moet zijn om blij te zijn dat je geen zonnepanelen hebt... :lol:

juliomariner
Berichten: 4834
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Je koopt de carroserie van Volkswagen, legt er een Renault motor in, Ford versnellingsbak, Volvo vering en Mazda boordcomputer. Misschien dat de auto wel rijd maar helemaal lekker gaat het denk ik toch niet.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Ongelezen bericht door 16again »

Mooi dat je garantie via verkoper hebt, maar als die veel garantie claims krijgt en kosten zelf moet ophoesten, kan die op zijn beurt omvallen. Domino effect.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

juliomariner schreef:
08 feb 2024 11:58
Je koopt de carroserie van Volkswagen, legt er een Renault motor in, Ford versnellingsbak, Volvo vering en Mazda boordcomputer. Misschien dat de auto wel rijd maar helemaal lekker gaat het denk ik toch niet.
Dat komt dan puur door die Renault motor :wink:

Maar serieus, Mazda, Ford en Volvo werkten jaren op heel veel vlakken samen. De Ford EcoBoost motoren zitten in sommige Volvo's en zijn een voortzetting van de Mazda L-motor, door Ford Duratec genoemd.
Laatst gewijzigd door Nijogeth op 08 feb 2024 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.

juliomariner
Berichten: 4834
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Eens.ook niet zo goede ervaringen mee.
Ik had zo maar war merken genomen.

Plaats reactie