Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Die Renault motor doet het nog goed in mijn Dacia, maar dat is wel erg off topic.
Mijn panelen zijn uit China, vrijwel elke omvormer komt uit China, mijn handy, tv, airco, vrijwel alles komt uit China.
Voor die omvormer gewoon de gegevens van de originele gebruiken om de nieuwe uit te zoeken.
Het was nu ca 400 euro.
Mijn installatie heeft zijn geld wel opgebracht. 3200 na aftrek van subsidie in 2013. Nog steeds ruim beneden 60 euro energiekosten per maand met 21 graden in huis.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Ongelezen bericht door BL2 »

Moneyman schreef:
08 feb 2024 11:54
juliomariner schreef:
08 feb 2024 11:45
BL2 schreef:
08 feb 2024 11:02
Gelukkig nog steeds geen zonnepanelen op het dak...
8 verschillende leverancieres, lekker systeem is dat dan. Kan me niet voorstellen dat dit allemaal vlekkeloos met elkaar "samenwerkt"
Nou, mijn idee. Als een dergelijke exotische situatie het argument moet zijn om blij te zijn dat je geen zonnepanelen hebt... :lol:
Wat is hier bijzonder of zelfs exotisch aan. Gewoon eengezinswoningen welke gemeenschappelijk het dak willen vernieuwen.

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Moneyman schreef:
08 feb 2024 10:34
witte angora schreef:
08 feb 2024 10:22
Maar zijn omvormers van verschillende fabrikanten dan uitwisselbaar? En de rest van het systeem?
Ja, die zijn uitwisselbaar. En zolang er nog garantie is, moet de verkoper dus repareren of vervangen.
tenzij je solaredge optimizers hebt, deze kunnen alleen maar aan een solaredge omvormer worden gekoppeld.
in dat geval zal je die er dan ook tussenuit moeten halen.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Ongelezen bericht door de auditu »

Kokka1 schreef:
08 feb 2024 19:38
tenzij je solaredge optimizers hebt, deze kunnen alleen maar aan een solaredge omvormer worden gekoppeld.
in dat geval zal je die er dan ook tussenuit moeten halen.
Met een SolarEdge Key kun je optimizers activeren zodat ze ook met andere merken omvormers werken. Dan mis je wel de functionaliteit van het monitoren.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kokka1 schreef:
08 feb 2024 19:38
Moneyman schreef:
08 feb 2024 10:34
witte angora schreef:
08 feb 2024 10:22
Maar zijn omvormers van verschillende fabrikanten dan uitwisselbaar? En de rest van het systeem?
Ja, die zijn uitwisselbaar. En zolang er nog garantie is, moet de verkoper dus repareren of vervangen.
tenzij je solaredge optimizers hebt, deze kunnen alleen maar aan een solaredge omvormer worden gekoppeld.
in dat geval zal je die er dan ook tussenuit moeten halen.
Zelfs dat is prima te omzeilen.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
08 feb 2024 18:47
Moneyman schreef:
08 feb 2024 11:54
juliomariner schreef:
08 feb 2024 11:45
8 verschillende leverancieres, lekker systeem is dat dan. Kan me niet voorstellen dat dit allemaal vlekkeloos met elkaar "samenwerkt"
Nou, mijn idee. Als een dergelijke exotische situatie het argument moet zijn om blij te zijn dat je geen zonnepanelen hebt... :lol:
Wat is hier bijzonder of zelfs exotisch aan. Gewoon eengezinswoningen welke gemeenschappelijk het dak willen vernieuwen.
Ah, je hebt het dus over een heleboel separate systemen en separate woningen. Dat bleek nergens uit. Maar dan nog: een bestaand systeem loskoppelen en weer terugplaatsen is toch geen probleem? Genoeg installatiebedrijven die dat gewoon doen. Zeker op een bitumen dak is dat appeltje/ eitje, et dakpannen is 't soms wat lastiger.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
09 feb 2024 11:07
BL2 schreef:
08 feb 2024 18:47
Moneyman schreef:
08 feb 2024 11:54

Nou, mijn idee. Als een dergelijke exotische situatie het argument moet zijn om blij te zijn dat je geen zonnepanelen hebt... :lol:
Wat is hier bijzonder of zelfs exotisch aan. Gewoon eengezinswoningen welke gemeenschappelijk het dak willen vernieuwen.
Ah, je hebt het dus over een heleboel separate systemen en separate woningen. Dat bleek nergens uit. Maar dan nog: een bestaand systeem loskoppelen en weer terugplaatsen is toch geen probleem? Genoeg installatiebedrijven die dat gewoon doen. Zeker op een bitumen dak is dat appeltje/ eitje, et dakpannen is 't soms wat lastiger.
Het probleem is vaak dat het serieus geld kost en dat heeft men er dan weer niet voor over ;)
Bestaande installaties verplaatsen gebeurt ook vaak door zonnepanelenboeren, maar die willen ook wat verdienen en doen dat vaak alleen als je er nog wat panelen bij legt ( oude naar een andere plek, bijv. op oost of west en nieuwe betere panelen in de plaats ). Een installatiebedrijf dat alleen moet komen voor eraf halen en opnieuw erop zetten moet nu eenmaal ook geld verdienen.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
09 feb 2024 11:13
Het probleem is vaak dat het serieus geld kost en dat heeft men er dan weer niet voor over ;)
Ja, klopt. En dat is ook logisch: het is best even werk.

Mijn zonnepanelenleverancier heeft vóór plaatsing ook even een schouw van mijn daken gedaan, zodat eventuele reparaties nog voor het plaatsen uitgevoerd konden worden. Maar een gemiddelde panelenstunter zal dat waarschijnlijk niet doen.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Ongelezen bericht door BL2 »

Moneyman schreef:
09 feb 2024 11:16
...Mijn zonnepanelenleverancier heeft vóór plaatsing ook even een schouw van mijn daken gedaan......
Tsja, waar die zonnepanelenplaatsers allemaal verstand van hebben, echt ongelooflijk.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Ongelezen bericht door jonis »

BL2 schreef:
09 feb 2024 23:34
Moneyman schreef:
09 feb 2024 11:16
...Mijn zonnepanelenleverancier heeft vóór plaatsing ook even een schouw van mijn daken gedaan......
Tsja, waar die zonnepanelenplaatsers allemaal verstand van hebben, echt ongelooflijk.

Zonnepanelenplaatsers ... forumleden.
Mijn buren hebben het zonder schouw vooraf meegemaakt. Op dag van plaatsen wel meegemaakt dat de installateur weer onverrichter zake vertrok; op dit dak(kapel) gaan we niets plaatsen.

Maar ben maar blij dat je ze niet hebt; als ik kijk naar het potje van bespaarde voorschotten na nog geen 1,5 jaar weet ik waarom ik het wel ben, dat is al bijna de helft van de installatie.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
09 feb 2024 23:34
Moneyman schreef:
09 feb 2024 11:16
...Mijn zonnepanelenleverancier heeft vóór plaatsing ook even een schouw van mijn daken gedaan......
Tsja, waar die zonnepanelenplaatsers allemaal verstand van hebben, echt ongelooflijk.
Als je gewoon zaken doet met een fatsoenlijk bedrijf, dan hebben die (gelukkig) inderdaad kennis van zaken van de voor hen relevante issues. Juist (mede) daarom kies ik bij dit soort dingen voor een gerenommeerd plaatselijk bedrijf met eigen personeel en niet voor een rondreizende panelengrootgrutter.

Als je dat ongelooflijk vindt, is het inderdaad maar beter dat je die panelen niet neemt :lol:

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Ongelezen bericht door witte angora »

Inmiddels heeft Radar in de nieuwsbrief hier een artikel aan gewijd:

https://radar.avrotros.nl/artikel/zonne ... e=20240223

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Ongelezen bericht door 16again »

Mooie nieuwsbrief:
Productgarantie: Deze garantie is van toepassing op defecten. Als de zonnepanelen stuk gaan, bijvoorbeeld door een storm of omgevallen boom, kun je hier aanspraak op maken. Je krijgt deze garantie van de fabrikant
Alsof de fabrikant garantie geeft op omwaaiende bomen.....

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dat us inderdaad niet een sterk voorbeeld. Ik vermoed dus dat ze bedoelen dat dan niet een zelfde paneel meer te leveren is

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Ongelezen bericht door Moneyman »

juliomariner schreef:
23 feb 2024 09:37
Dat us inderdaad niet een sterk voorbeeld. Ik vermoed dus dat ze bedoelen dat dan niet een zelfde paneel meer te leveren is
Dat kan ik er echt niet van maken. Als er een boom op je panelen valt, heb je überhaupt geen garantie (maar hopelijk een verzekering die dat dekt).

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Nee natuurlijk heb je geen garantie daarop. Maar je wilt dan toch wel een zelfde paneel kunnen bestellen omdat een ander waarschijnlijk niet goed in het systeem past.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Ongelezen bericht door angel1978 »

juliomariner schreef:
23 feb 2024 11:43
Nee natuurlijk heb je geen garantie daarop. Maar je wilt dan toch wel een zelfde paneel kunnen bestellen omdat een ander waarschijnlijk niet goed in het systeem past.
Je hebt echt niet hetzelfde paneel nodig. Dit kan wel mooier zijn ivm kleur of maatverschil in het aanzicht op het dak. Maar voor het systeem maakt het niet uit. Stroom is stroom.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Ongelezen bericht door Moneyman »

juliomariner schreef:
23 feb 2024 11:43
Nee natuurlijk heb je geen garantie daarop. Maar je wilt dan toch wel een zelfde paneel kunnen bestellen omdat een ander waarschijnlijk niet goed in het systeem past.
Ja, dat snap ik - al hoeft dat helemaal niet. Maar dat is totaal niet wat Radar schrijft. En wat ze wél schrijven, is onzin.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Garanderen ze dan dat dezelfde panelen nog 25 jaar leverbaar blijven? Lijkt me onmogelijk.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Faillissementsgolf dreigt voor producenten zonnepanelen - wat betekent dit voor jou?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ik kon na 9 jaar dezelfde omvormer niet meer krijgen.
Ja, via marktplaats tweedehands bij een sloopbedrijf voor een veel hogere prijs dan een vergelijkbare nieuwe omvormer met veel betere specificaties.
Ik heb ook 25 jaar fabrieksgarantie op mijn panelen.
Mijn dealer, verkoper bestaat niet meer. Garantie proberen te krijgen in China bij een vermoedelijk niet meer bestaande firma lijkt me een moeilijke zaak.

Plaats reactie