Funtioneert mijn slimme meter goed?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Thijs124
Berichten: 708
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Funtioneert mijn slimme meter goed?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Voor 49 kWh afgelopen zaterdag heeft TS dan 40 tot 45 panelen?

Janzegt
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 okt 2023 16:18

Re: Funtioneert mijn slimme meter goed?

Ongelezen bericht door Janzegt »

Nog een vraagje aan TS: De 32KWh die je hebt terugeleverd, waar komt deze vandaan? Heb je die berekend uit waardes afgelezen van je slimme meter, of heb je die gekregen van je energie leverancier?

angel1978
Berichten: 10968
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Funtioneert mijn slimme meter goed?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Thijs124 schreef:
16 apr 2024 17:54
Voor 49 kWh afgelopen zaterdag heeft TS dan 40 tot 45 panelen?
Wp bedoel je? Maar dat ligt er mede aan hoe oud ze zijn. Ze kunnen ook 425wp per stuk zijn en dat scheelt nogal wat..

Thijs124
Berichten: 708
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Funtioneert mijn slimme meter goed?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ik bedoel inderdaad Wp. Is ook alweer 11 jaar geleden. Wel beter rendement sinds mijn nieuwe omvormer, 2 jaar geleden.

Een Wiskunde Student
Berichten: 217
Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56

Re: Funtioneert mijn slimme meter goed?

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

Markmarianne schreef:
15 apr 2024 18:02
Hallo,
We hebben zonnepanelen en ook een slimme meter. Geef nu even een voorbeeld. Afgelopen zaterdag hebben de zonnepanelen 49 kwh opgebracht. We zijn vanaf 08.00 tot 19.30 niet thuis geweest. Volgens de slimme meter hebben we maar 32kwh terug geleverd. Er staat voor de rest niks aan. De binnenhuis installatie al laten doormeten en gekeken of er lekstroom was. Ook niet het geval. We zouden dus 17 kwh die dag verbruikt hebben, maar waaraan? Nu geeft enexis niet thuis en ik moet nu gaan aantonen dat hun meter niet werkt d.m.v. de meter laten ijken. Kosten voor ijken van de meter bedraagt €100,-. Is de omgekeerde wereld denk ik. Enexis kan mij niet aantonen dat hun meter wel goed functioneert. Zei geven aan dat het RDI de meters doet ijken. Wat er na het ijken gebeurd en ze het RDI verlaten weet niemand.
Heeft nog iemand ervaring dat de zonnepanelen meer opwekken dan de slimme meter aangeeft. Ik hoor graag van Uw ervaringen.
Grtjs Mark
Je geeft aan dat dit een voorbeeld is, dus het komt in principe elke dag voor. Ik zou in eerste instantie denken dat je opgave van 49kWh te optimistisch is.

Voor deze hoeveelheid teruglevering heb je veel zonnepanelen nodig (ca. 40 stuks 330 Wp oid, en dit kan je niet kwijt op een standaard rijtjeshuis) . Hoeveel panelen met hoeveel Wp heb je liggen? Daaruit is best te schatten of 49 kWh op deze zaterdag reëel zou kunnen zijn als ze vol in de zon liggen.

Ik zou in ieder geval nu nog niet kosten maken om de slimme meter te laten ijken

Herman V
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 sep 2019 16:52

Re: Funtioneert mijn slimme meter goed?

Ongelezen bericht door Herman V »

Test het eerst eens andersom.
Schakel op een dag dat je niet thuis bent de PV installatie uit en kijk hoeveel sluimer verbruik de meter dan registreert. Ook de omvormer van de PV gebruikt zelf ook nog stroom dus in werkelijkheid is het eigengebruik iets hoger dan je die dag ziet.

Alex van Kampen
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 okt 2022 22:33

Re: Funtioneert mijn slimme meter goed?

Ongelezen bericht door Alex van Kampen »

Het lijkt erop dat 1 fase niet wordt gemeten.
49 kWh * 2/3 = 32,6 kWh

Gordon Shumway
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 okt 2008 21:58

Re: Funtioneert mijn slimme meter goed?

Ongelezen bericht door Gordon Shumway »

Misschien heeft iemand het al geopperd..., zou de omvormer de boel niet gewoon uitgeschakeld kunnen hebben omdat er teveel wordt opgewekt (in de wijk)?!

bartenh
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 feb 2019 21:18

Re: Funtioneert mijn slimme meter goed?

Ongelezen bericht door bartenh »

Zoals al wordt aangegeven hoeveel panelen heb je en klopt die 49 kWh dan? Ik kom per omvormer op 50 kWh op zaterdag 13apr24 en heb 2x24x 400wp is 9600 WP per omvormer. Wat is je verbruik normaal per dag is die 17 kWh minder of meer dan dat je normaal verbruikt?

Markmarianne
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 apr 2024 17:26

Re: Funtioneert mijn slimme meter goed?

Ongelezen bericht door Markmarianne »

Bedankt voor jullie reacties.
Enexis kan niet zeggen dat de meter geijkt is. Daar hebben ze geen certificaten van heb ik op mail. Ze worden gekeurd bij het RDI. Nu moet ik gaan aantonen dat de meter niet goed functioneert, terwijl hun niet kunnen aantonen dat de meter goed gekeurd is middels een certificaat. Is toch de omgekeerde wereld. Ook heb ik een home wizard deze geeft ook ander waardes aan dan de meter. Ik heb mijn binnen installatie al laten nakijken en alle apparatuur laten controleren middels een stroommeter (2X). Ook geen lekstroom. Al deze bevindingen heb ik door gestuurd naar zowel Enexis en Eneco. Beide geven aan dat ze niks kunnen met de aangeleverde informatie en zich beide vast houden aan wat de meter aangeeft . Enexis zegt gewoon dat het niet aan de meter ligt en dat ik maar de meter moet laten ijken als ik het niet vertrouw. In oktober hebben ze echter de slimme meter vervangen en ben ik van 1 fase naar 3 fase gegaan. Hier zijn foto's van gemaakt maar bij Enexis hebben ze deze niet meer. Heb altijd maar 1 fase gehad tot afgelopen oktober. Als deze verkeerd aangesloten zou zijn dan had ik de afgelopen jaren toch ook al afwijkende waardes moeten hebben met betrekking opwekken en terug leveren. Geen problemen gehad tot afgelopen jaar. Ik heb de leverancier van de omvormer Solar Edge reeds benaderd en deze geeft aan geen storingen te kunnen zijn nog op de omvormer nog op de panelen.

16again
Berichten: 16119
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Funtioneert mijn slimme meter goed?

Ongelezen bericht door 16again »

Meet je home wizard drie fases, of slechts een?

angel1978
Berichten: 10968
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Funtioneert mijn slimme meter goed?

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
28 apr 2024 12:11
Meet je home wizard drie fases, of slechts een?
De homewizard meet niets, leest slechts de p1 poort uit.
Kan dus ook niets anders aangeven dan de info die van de meter af komt of van de omvormer.

Thijs124
Berichten: 708
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Funtioneert mijn slimme meter goed?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Niet de info die van de meter afkomt of van de omvormer.
De P1 poort heeft de slimme meter gegevens.
De omvormer geeft het door de panelen opgewekte vermogen aan.
De slimme meter het teruggeleverde vermogen.
Dit is het door de omvormer geleverde vermogen minus het eigen gebruik tijdens deze periode.

angel1978
Berichten: 10968
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Funtioneert mijn slimme meter goed?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Thijs124 schreef:
28 apr 2024 12:43
Niet de info die van de meter afkomt of van de omvormer.
De P1 poort heeft de slimme meter gegevens.
De omvormer geeft het door de panelen opgewekte vermogen aan.
De slimme meter het teruggeleverde vermogen.
Dit is het door de omvormer geleverde vermogen minus het eigen gebruik tijdens deze periode.
Homewizard koppel je tegenwoordig ook heel simpel aan alle gangbare omvormers. Dan krijg je dus het door de omvormer geleverde vermogen, naast de gemeten waarden op de fases van de slimme meter.

Thijs124
Berichten: 708
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Funtioneert mijn slimme meter goed?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ja, als hij apart met de omvormer verbonden wordt dan klopt dat wel. Maar is dat ook zo of wordt het teruggeleverde vermogen vergeleken met de gegevens van de omvormer. Dan klopt er niets van die berekening.

angel1978
Berichten: 10968
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Funtioneert mijn slimme meter goed?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Thijs124 schreef:
28 apr 2024 13:41
Ja, als hij apart met de omvormer verbonden wordt dan klopt dat wel. Maar is dat ook zo of wordt het teruggeleverde vermogen vergeleken met de gegevens van de omvormer. Dan klopt er niets van die berekening.
Er wordt niets 'verbonden'. Je koppelt het homewizard platform met je omvormer platform en homewizard krijgt live de data uit je omvormer.

Je hebt dus geen idee hoe dit werkt, maar vindt er wel van alles van?

Thijs124
Berichten: 708
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Funtioneert mijn slimme meter goed?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ik heb echt geen idee van een homewizard.
Ik weet wel dat het teruggeleverde vermogen dat ik via internet in mooie lijstjes gepresenteerd krijg van mijn Goodwe omvormer veel grotere getallen voor de teruglevering zijn dan ik via de slimme meter rechtstreeks bij de netbeheerder laat uitlezen voor Enelogic. En ik weet dat ik dat verschil zelf heb gebruikt.
Daarom vind ik er wat van al heb ik inderdaad geen verstand van homewizard of P1. Ik zeg dan inderdaad maar wat.

Plaats reactie