Funtioneert mijn slimme meter goed?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Markmarianne
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 apr 2024 17:26

Funtioneert mijn slimme meter goed?

Ongelezen bericht door Markmarianne »

Hallo,
We hebben zonnepanelen en ook een slimme meter. Geef nu even een voorbeeld. Afgelopen zaterdag hebben de zonnepanelen 49 kwh opgebracht. We zijn vanaf 08.00 tot 19.30 niet thuis geweest. Volgens de slimme meter hebben we maar 32kwh terug geleverd. Er staat voor de rest niks aan. De binnenhuis installatie al laten doormeten en gekeken of er lekstroom was. Ook niet het geval. We zouden dus 17 kwh die dag verbruikt hebben, maar waaraan? Nu geeft enexis niet thuis en ik moet nu gaan aantonen dat hun meter niet werkt d.m.v. de meter laten ijken. Kosten voor ijken van de meter bedraagt €100,-. Is de omgekeerde wereld denk ik. Enexis kan mij niet aantonen dat hun meter wel goed functioneert. Zei geven aan dat het RDI de meters doet ijken. Wat er na het ijken gebeurd en ze het RDI verlaten weet niemand.
Heeft nog iemand ervaring dat de zonnepanelen meer opwekken dan de slimme meter aangeeft. Ik hoor graag van Uw ervaringen.
Grtjs Mark

Cro
Berichten: 2079
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Funtioneert mijn slimme meter goed?

Ongelezen bericht door Cro »

Misschien het eens andersom aanpakken, vallen de zonnepanelen en installatie nog onder garantie?

Dan eens aangeven bij de verkoper, de monitoring geeft aan 49kWh opbrengst die dag, en de slimme meter maar 32kWh teruglevering. Onze meter is volgens Enexis geijkt, hoe kan dit? Misschien hebben ze wel een logische oplossing, of bieden ze munitie om weer bij de energieleverancier in conclaaf te gaan.

Moneyman
Berichten: 30140
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Funtioneert mijn slimme meter goed?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Heb je toevallig ook een systeem om je P1-meter uit te lezen (zoals bijvoorbeeld Home Wizard aanbiedt)? Dan kan je met grafieken zoals onderstaand een beter inzicht geven. je ziet dat mijn teruglevering en mijn zonverbruik exact kloppen met de opbrengst van mijn panelen.

Kost maar een paar tientjes, maar daar heb je vervolgens altijd profijt van.

Afbeelding

Afbeelding

angel1978
Berichten: 10968
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Funtioneert mijn slimme meter goed?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nu geeft enexis niet thuis en ik moet nu gaan aantonen dat hun meter niet werkt d.m.v. de meter laten ijken. Kosten voor ijken van de meter bedraagt €100,-. Is de omgekeerde wereld denk ik.
Jij denkt of beweert dat een meter niet goed werkt, maar een ander moet nu het tegendeel bewijzen? Dat lijkt me nu de omgekeerde wereld.
Overigens krijg je bij gelijk de kosten van de ijking gewoon terug. Als je geen gelijk hebt, dan moet je de kosten betalen, maar dat lijkt me logisch. Waarom zou een ander de ijking moeten betalen van een goed werkende meter?

Thijs124
Berichten: 706
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Funtioneert mijn slimme meter goed?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Hoe goed geijkt is jouw monitoring?
Logisch dat er voor ijking betaald moet worden. Anders waren ze wekelijks bij alle klagers bezig. Maar je krijgt het geld terug bij een fout in de meetapparatuur. Dus als je overtuigd bent dan laten ijken.
En je gebruikt helemaal niks als je niet thuis bent?
Koelkast, diepvries, internet modem, standby apparaten, tv, airco, robotstofzuiger, opladers voor telefoons, zaklampen, accustofzuigers standby oven, vaatwasser?
Ik gebruik Enelogic voor mijn monitoring thuis. Vanaf gratis tot ca 20 euro per jaar. Volledig overzicht van de laatste 11 jaar, per jaar, maand, week, dag en per uur. Gas en stroom.
Ik heb zaterdag ook teruggeleverd. Niet zoveel met mijn 11 jaar oude installatie maar op jaar niveau kom ik ongeveer uit. 11, 3 kWh teruggeleverd en 2 kWh verbruikt

Moneyman
Berichten: 30140
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Funtioneert mijn slimme meter goed?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Thijs124 schreef:
16 apr 2024 14:15
En je gebruikt helemaal niks als je niet thuis bent?
Koelkast, diepvries, internet modem, standby apparaten, tv, airco, robotstofzuiger, opladers voor telefoons, zaklampen, accustofzuigers standby oven, vaatwasser?
Natuurlijk verbruikt dat wel wat, maar geen 17 kWh mag ik hopen.

Thijs124
Berichten: 706
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Funtioneert mijn slimme meter goed?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Maar die 49 kWh van de zonnepanelen hoever klopt dat? Is die nauwkeuriger dan de slimme meter? Kun je die ook gratis laten ijken door de zonnepanelen installateur? Of wil hij daar een veelvoud van de kosten van de netbeheerder voor hebben? Of hij kan of wil het niet ?

angel1978
Berichten: 10968
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Funtioneert mijn slimme meter goed?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Als de meting door de omvormer wordt gedaan, dan kun je er behoorlijk vanuit gaan dat het klopt..
Maar 49 Kwh is geen kleine hoeveelheid, hoewel het zaterdag best zonnig was..

angel1978
Berichten: 10968
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Funtioneert mijn slimme meter goed?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
16 apr 2024 13:12
Heb je toevallig ook een systeem om je P1-meter uit te lezen (zoals bijvoorbeeld Home Wizard aanbiedt)? Dan kan je met grafieken zoals onderstaand een beter inzicht geven. je ziet dat mijn teruglevering en mijn zonverbruik exact kloppen met de opbrengst van mijn panelen.

Kost maar een paar tientjes, maar daar heb je vervolgens altijd profijt van.

Afbeelding

Afbeelding
Je beseft dat deze grafiek komt vanuit je omvormer die je aan Homewizard gekoppeld hebt en dat deze vanzelfsprekend daardoor gelijk moet zijn?
Wel kan de grafiek van de totale stroom enig inzicht geven in wanneer er precies stroom is verbruikt, wat het sluipverbruik is geweest en zo wellicht een indicatie geven wat voor het verbruik heeft gezorgd.

Moneyman
Berichten: 30140
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Funtioneert mijn slimme meter goed?

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
16 apr 2024 15:10
Je beseft dat deze grafiek komt vanuit je omvormer die je aan Homewizard gekoppeld hebt en dat deze vanzelfsprekend daardoor gelijk moet zijn?
De ene grafiek komt uit mijn slimme meter, de ander uit mijn omvormer.

Thijs124
Berichten: 706
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Funtioneert mijn slimme meter goed?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Behoorlijk van uitgaan dat het klopt geldt normaal ook voor de slimme meter. Of nu de metingen van de omvormer meteen geen kritiek meer mogen krijgen omdat je er behoorlijk van uitgaat dat het klopt, dus altijd beter dan de slimme meter?

angel1978
Berichten: 10968
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Funtioneert mijn slimme meter goed?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Thijs124 schreef:
16 apr 2024 15:49
Behoorlijk van uitgaan dat het klopt geldt normaal ook voor de slimme meter. Of nu de metingen van de omvormer meteen geen kritiek meer mogen krijgen omdat je er behoorlijk van uitgaat dat het klopt, dus altijd beter dan de slimme meter?
Waar staat precies mijn kritiek op de slimme meter?

Thijs124
Berichten: 706
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Funtioneert mijn slimme meter goed?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Maar een van de twee moet fout zijn.
Als de omvormer van alle kritiek behoorlijk uitgesloten is zoals je dat formuleert blijft de slimme meter over. Die kun je gelukkig wel laten ijken wat ik met de omvormer betwijfel.

angel1978
Berichten: 10968
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Funtioneert mijn slimme meter goed?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Thijs124 schreef:
16 apr 2024 16:01
Maar een van de twee moet fout zijn.
Als de omvormer van alle kritiek behoorlijk uitgesloten is zoals je dat formuleert blijft de slimme meter over. Die kun je gelukkig wel laten ijken wat ik met de omvormer betwijfel.
Waarom is een afleesfout of toch een grote verbruiker geen optie?

Als de slimme meter het probleem is, dan zal die niet opeens en alleen die ene middag een probleem moeten opleveren maar veel vaker veel hoger moeten zijn.
Als de omvormer stelselmatig te hoog meet, dan komt dat ook niet opeens van de een op de andere dag en is dan weer verdwenen. Dus dan moet je een structureel probleem zien.
Als je weet wat je panelen kunnen opwekken en je omvormer geeft meer aan dan je maximum, dan weet je toch al waar het probleem zit? Als je maar 5 of 10 panelen hebt, kun je op een dag zoals zaterdag niet 49kwh opwekken..
Laatst gewijzigd door angel1978 op 16 apr 2024 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27155
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Funtioneert mijn slimme meter goed?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gebruiken de buren soms stiekem een stopcontact?,

Thijs124
Berichten: 706
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Funtioneert mijn slimme meter goed?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Afleesfouten bij digitale meetapparatuur lijkt me vrijwel uitgesloten. Het zijn getallen met kommas geen wieltjes zoals in watermeters.
Het lijkt er wel op of er een bakkerij of zonnestudio van de buren op draaien.
Of toch de omvormer meting fout.

16again
Berichten: 16119
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Funtioneert mijn slimme meter goed?

Ongelezen bericht door 16again »

Thijs124 schreef:
16 apr 2024 16:32
Afleesfouten bij digitale meetapparatuur lijkt me vrijwel uitgesloten. Het zijn getallen met kommas geen wieltjes zoals in watermeters.
Het lijkt er wel op of er een bakkerij of zonnestudio van de buren op draaien.
Of toch de omvormer meting fout.
Het aflezen van de cijfertjes is natuurlijk niet het probleem. De eerste generaties slimme meters maakten in sommige gevallen forse meetfouten. (niet sinusvormig strooverbruik)
De valkuil in deze: bij ijking wordt wel getest met ohmse last, en bijbehorend sinusvormig stroomverbruik

Janzegt
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 okt 2023 16:18

Re: Funtioneert mijn slimme meter goed?

Ongelezen bericht door Janzegt »

Je zegt dat je zaterdag 49KWH hebt opgewekt. Hoeveel panelen heb je dan? Ikzelf heb 12 panelen en heb 15,5 KWH opgewekt. Moneyman heeft ongeveer hetzelfde opgewekt, maar ik weet niet met hoeveel panelen.
Als ik met die van mij vergelijk dan zou jij ongeveer 3x zoveel zonnepanelen dan ik hebben, dus 35-40. Klopt dit?

Moneyman
Berichten: 30140
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Funtioneert mijn slimme meter goed?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Janzegt schreef:
16 apr 2024 17:23
Je zegt dat je zaterdag 49KWH hebt opgewekt. Hoeveel panelen heb je dan? Ikzelf heb 12 panelen en heb 15,5 KWH opgewekt. Moneyman heeft ongeveer hetzelfde opgewekt, maar ik weet niet met hoeveel panelen.
Ik heb er ook 12 liggen.

Thijs124
Berichten: 706
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Funtioneert mijn slimme meter goed?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ik heb er 9 van 225 wh per stuk. Zaterdag
11,3 kWh teruggeleverd
Zelf ca 2 kWh gebruikt dus opbrengst netto 9,3 kWh.

Plaats reactie