Gecontacteerd door iemand van GewoonEnergie?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
NielsKoomans
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mar 2024 21:27

Gecontacteerd door iemand van GewoonEnergie?

Ongelezen bericht door NielsKoomans »

Dit kan wellicht een hele stomme post zijn, maar ik wil toch het zekere voor het onzekere weten.

Afgelopen maandag heeft iemand van Essent mijn moeder een abonnement verkocht van 3 jaar met een vaste hoogte qua bedrag. Vandaag werd zij gebeld door iemand die óf zichzelf voordeed als iemand van GewoonEnergie, of het was iemand van GewoonEnergie. Ze wisten op een of andere manier dat m'n moeder begin deze week dit contract had afgesloten, en beweerde iets met Essent te maken te hebben. De persoon aan de telefoon vertelde mijn moeder dat er vanaf volgende maand gefactureerd zou worden, en vroegen om nog even met haar de contractgegevens te 'verifieren'. Gelukkig zijn er geen belangrijke gegevens genoteerd zoals de bankrekening, dus strafbare feiten zijn er in de werkelijke zin nog niet.

Toen mijn moeder vroeg wat de naam was van de persoon die dat contract had verkocht, was het een aantal minuten stil. Hierop kreeg m'n moeder lucht van de zaak, en hing ze op. Toen ik terug probeerde te bellen, kreeg ik een engelse vrouwelijke stem te horen die zei dat het nummer niet in gebruik was. Hierna had mijn moeder gebeld naar het nummer wat de verkoper had achtergelaten, en die had uitgelegd dat GewoonEnergie schijnbaar meer van dit soort tactieken gebruikt om mensen vast te zetten aan een contract waar ze niet om gevraagd hadden, en dat Essent hier niks mee te maken had.

Toen ik op Google ging zoeken naar het nummer, kwam ik op een site die nog 10 andere relevante nummers liet zien, en soortgelijke extreem negatieve reviews van een ander energiebedrijf genaamd 'Consumentenbeheer', die blijkbaar hetzelfde nummer gebruikte.

Nu weet ik van reviews over GewoonEnergie dat het überhaupt al geen proper volk is, maar kan het zijn dat er een scambedrijf is wat zich verkleed als GewoonEnergie, en wegwerpnummers gebruikt of is dit echt het bedrijf zelf?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Gecontacteerd door iemand van GewoonEnergie?

Ongelezen bericht door Jablan »

Eerste stap:
Controleer bij GewoonEnergie of er een opzegging is binnengekomen en controleer bij Essent of daar inderdaad een contract is afgesloten.
Pas dan heb je zekerheid.
Tussendoor ook de bankrekening controleren op machtigingen van onbekende bedrijven/personen.

witte angora
Berichten: 30800
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gecontacteerd door iemand van GewoonEnergie?

Ongelezen bericht door witte angora »

Vandaag op het nieuws: de ACM waarschuwt juist voor dit soort praktijken. Als je over wil stappen: gebruik gewoon een online vergelijker, of neem contact op met het energiebedrijf zelf. Maar neem altijd zelf het initiatief.

Je moeder kan ik alleen maar het advies geven dat contract te cancellen. Dat mag binnen 14 dagen zonder opgaaf van reden.

Plaats reactie