LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door BreejKC »

@Cornelis7. Maar als die geluidsoverlast aangemerkt wordt als 'last hebben van geluid door anderen veroorzaakt', dan zal de overheid daar weinig tot niets aan doen. Dan zal het tussen de veroorzaker van de last en degene die daar aanstoot aanneemt onderling opgelost moeten worden. Wanneer zoiets als verstandige mensen gebeurt dan is dat uiteindelijk ook het beste voor de onderlinge verhoudingen daarna. Het werkt natuurlijk minder als alles met maatregelen gesteld door overheden afgedwongen moet worden.

Tukjes
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 apr 2018 23:07

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door Tukjes »

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... geving.pdf

Overheid is wel bezig om wat te doen. Doel is opnemen in het bouwbesluit. BZ heeft een onderzoek gedaan, daar verwijst de link naar. Dacht ergens gelezen te hebben dat per 2020 regels komen en of dat nu echt de regels uit het bijgevoegde onderzoek is niet bekend.

De overlast, meerdere bewoners in de buurt, is echt zeer hinderlijk en schaadt in ieder geval mijn gezondheid. Ik heb nu 11 maanden overlast en het punt is, zoals al eerder geschreven, je bent machteloos tov het geluid. Het is onbekend wanneer de pomp aangaat zodat het niet mogelijk is om de activiteiten erop af te stemmen of bv op tijd geluidsbescherming te gebruiken.

Ik heb te maken met de woningbouw Trivere en ook die weet van geen ophouden ondanks dat inmiddels uit onderzoek is gebleken dat het geluid op de erfgrens volgens het rapport van BZ te hoog is. Het is een pilot alleen is er van te voren niet vastgelegd wanneer de pilot niet geslaagd is.

Wat ik als nadeel ervaar van de warmtepompen is dat ze geplaatst worden zonder vooraf goed geluidsonderzoek te doen. Ik woon bv zo dat het geluid weerkaatst en dat is niet van te voren onderzocht laat staan rekening mee gehouden. Als ze eenmaal geplaatst zijn, wil een bewoner of de woningbouw de oude situatie niet meer herstellen en blijft iedereen zich vast klampen aan laten staan en doen de omwonenden niet meer toe. Voor plaatsing onderzoek en dan pas als het onderzoek goed uitpakt plaatsen. De vraag is kan zo'n geluidsonderzoek vooraf plaatsvinden?

Leon Nelen
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mei 2018 21:33

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door Leon Nelen »

Julie4444 schreef:
09 aug 2018 17:17
.
Dit is veel te kort door de bocht.

Onze iedereen in onze hele straat heeft een aardwarmtepomp en niemand heeft daar last van. Ondertussen scheelt het op de energiekosten en is het beter voor het milieu.
Maar dat is een water-water warmtepomp. Die haalt de warmte dus niet uit de lucht (met een warmtewisselaar met een ventilator) maar met warmtewisselaar in het grondwater.

Leon Nelen
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mei 2018 21:33

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door Leon Nelen »

piet987654 schreef:
09 aug 2018 17:25
Bij de rijdende rechter eisen dat dat ding uitgezet wordt ??? Waarschijnlijk wordt er dat wel goed uitgezocht hoeveel Db dat ding mag produceren.
De formule van de rijdende rechter is dat beide partijen er mee instemmen aan dat programma deel te nemen. Als je verliest moet je je ook aan de uitspraak houden (die overigens gebaseerd is op het Nederlands civielrecht, m.u.v. dat je niet in hoger beroep kan).

Gesloten