Geschat verbruik blokverwarming door defecte meters.

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Huibverhoeven
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 dec 2023 15:09

Re: Geschat verbruik blokverwarming door defecte meters.

Ongelezen bericht door Huibverhoeven »

Je beschikt duidelijk over een gezonde dosis zelfkennis hetgeen niet gezegd kan worden over je natuurkundig inzicht.


Help me even , wat heb ik verkeerd gezegd?

Ik ben een "Delftenaar" daar kijkt U op neer?

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geschat verbruik blokverwarming door defecte meters.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Huibverhoeven schreef:
21 dec 2023 11:33
Ik ben een "Delftenaar" daar kijkt U op neer?
O help :mrgreen: :lol: :mrgreen:

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Geschat verbruik blokverwarming door defecte meters.

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Huibverhoeven schreef:
21 dec 2023 11:33
Je beschikt duidelijk over een gezonde dosis zelfkennis hetgeen niet gezegd kan worden over je natuurkundig inzicht.


Help me even , wat heb ik verkeerd gezegd?

Ik ben een "Delftenaar" daar kijkt U op neer?
Bouwkunde?

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Geschat verbruik blokverwarming door defecte meters.

Ongelezen bericht door rwolters »

douwebakker schreef:
12 dec 2023 12:59
Ed Raket schreef:
12 dec 2023 12:46
Bij de (technische) manier van meten van warmteverbruik en de daarmee gepaard gaande nauwkeurigheid zijn genoeg vraagtekens te zetten.

In de uitzending van 11/12/2023 heb ik niets gezien over de mogelijke oorzaken maar alleen maar over de onduidelijkheid. M.a.w. het bedrijf van de metertjes kan geen uitleg geven aan hoe de verschillen ontstaan.... terwijl er blijkbaar echt wel bekend is wat de metingen kan beinvloeden.
Het bewuste bedrijf laat zich liever niet in de kaart kijken. Het is immers hun verdienmodel.
Ze boeren er goed bij zo te zien.
Wat is het verdienmodel dan voor het bedrijf? De VVE rekent gewoon de daadwerkelijk gebruikte energie af met de leverancier. De meters zijn slechts om dat totaal over de verschillende appartementen te kunnen verdelen. Als er al mensen van profiteren zijn dat de mede-eigenaren.

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Geschat verbruik blokverwarming door defecte meters.

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

rwolters schreef:
21 dec 2023 13:51
douwebakker schreef:
12 dec 2023 12:59
Ed Raket schreef:
12 dec 2023 12:46
Bij de (technische) manier van meten van warmteverbruik en de daarmee gepaard gaande nauwkeurigheid zijn genoeg vraagtekens te zetten.

In de uitzending van 11/12/2023 heb ik niets gezien over de mogelijke oorzaken maar alleen maar over de onduidelijkheid. M.a.w. het bedrijf van de metertjes kan geen uitleg geven aan hoe de verschillen ontstaan.... terwijl er blijkbaar echt wel bekend is wat de metingen kan beinvloeden.
Het bewuste bedrijf laat zich liever niet in de kaart kijken. Het is immers hun verdienmodel.
Ze boeren er goed bij zo te zien.
Wat is het verdienmodel dan voor het bedrijf? De VVE rekent gewoon de daadwerkelijk gebruikte energie af met de leverancier. De meters zijn slechts om dat totaal over de verschillende appartementen te kunnen verdelen. Als er al mensen van profiteren zijn dat de mede-eigenaren.
Het gaat om het verdienmodel van de leveranciers van die warmtemeters, voorheen verdampingsmeters. Eerlijk is eerlijk, we zouden die meters er ook helemaal tussenuit kunnen halen en de rekening gewoon hoofdelijk omslaan, ook niet helemaal eerlijk maar de kosten van de meters hoeft dan alvast niet meer betaald te worden.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geschat verbruik blokverwarming door defecte meters.

Ongelezen bericht door Erthanax »

Huibverhoeven schreef:
21 dec 2023 11:33
(…) Ik ben een "Delftenaar" daar kijkt U op neer?
Dat hangt af van uw sokken :mrgreen:

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geschat verbruik blokverwarming door defecte meters.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
21 dec 2023 15:29
Huibverhoeven schreef:
21 dec 2023 11:33
(…) Ik ben een "Delftenaar" daar kijkt U op neer?
Dat hangt af van uw sokken :mrgreen:
Of van de muzikale smaak, want die Huib Verhoeven... waar kenden we die van? ;-)

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geschat verbruik blokverwarming door defecte meters.

Ongelezen bericht door Erthanax »

DeZevendeHenk schreef:
21 dec 2023 14:00
Het gaat om het verdienmodel van de leveranciers van die warmtemeters, voorheen verdampingsmeters. Eerlijk is eerlijk, we zouden die meters er ook helemaal tussenuit kunnen halen en de rekening gewoon hoofdelijk omslaan, ook niet helemaal eerlijk maar de kosten van de meters hoeft dan alvast niet meer betaald te worden.
Ik heb een jaar of zes gewoond in een appartement met meters van Techem, aanvankelijk verdamping, later elektronisch. Stoken deed ik vrijwel niet, alleen in de woonkamer. Mijn warmtegebruik (in eenheden) was ongeveer een kwart van het rekenkundig gemiddelde (totaal aantal eenheden gedeeld door aantal appartementen). Na een uitgebreide berekening met correctiefactoren, vierkante meters, vastrecht en wat al niet, kwam mijn jaarafrekening steeds uit op ongeveer de gemiddelde kosten per appartement. Ik heb dat nooit begrepen.

De meet- en verdeelclub maakte elk jaar een mooie omzet, de bewoners en de eigenaar (een keurig pensioenfonds) schoten er volgens mij niets mee op. Of het zou moeten zijn dat er zonder de meters meer bewoners zijn die helemaal niet op het verbruik letten en de temperatuur regelen met het raam.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Geschat verbruik blokverwarming door defecte meters.

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moneyman schreef:
21 dec 2023 15:35
Erthanax schreef:
21 dec 2023 15:29
Huibverhoeven schreef:
21 dec 2023 11:33
(…) Ik ben een "Delftenaar" daar kijkt U op neer?
Dat hangt af van uw sokken :mrgreen:
Of van de muzikale smaak, want die Huib Verhoeven... waar kenden we die van? ;-)
Jesses, wat flauw.

Plaats reactie