Gewogen gemiddeld contracttarief Eneco

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Dennisje1976
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 nov 2023 00:49

Gewogen gemiddeld contracttarief Eneco

Ongelezen bericht door Dennisje1976 »

Hoi Allemaal,

Ik heb mijn jaarnota ontvangen van Eneco. De teruggave valt tegen. Het ontwarren van de jaarnota is nog een hele klus omdat je, mijn inziens, best zelf wat moet omrekenen.

Mijn grootste vraag en lastigheid qua omrekenen zit in het "gewogen gemiddeld contracttarief". Eneco heeft een uitleg van de jaarnota staan op https://www.eneco.nl/klantenservice/tar ... jsplafond/ met hierin een "handig" filmpje.

In de tekst staat:
"Je contracttarief kan meerdere keren per jaar veranderen en bij een dynamisch energiecontract zelfs per uur en dag. Op de jaarnota berekenen we daarom een ‘gewogen gemiddeld contracttarief’. Dit betekent dat als je in de winter meer energie verbruikte, dat tarief zwaarder meetelt in het gemiddelde tarief dan in een periode waarin je minder verbruikt, zoals in de zomer."

In de praktijk lijkt het erop neer te komen dat voor mij de wintermaanden januari, februari, maart en mei minder wegen door het gemiddelde te nemen. Die maanden waren mijn tarieven hoger dan prijsplafond met respectievelijk: €3,57239, €2,40866, €2,40866 en €2,40866.
De overige maanden was dit: €1,33407, €1,33407, €1,33407, en €1,25303, €1,25303 en €1,25303.
Het gemiddelde kom ik dan uit op: €1,855967.

Het verbruik over de wintermaanden is echter vele malen hoger: 114 m3, 98 m3, 87 m3 en 49 m3. De overige maanden is het 18,13,14,12,11 en 18.
Even uit de losse pols wordt er voor januari 114m3*€1,71 = €194,94 meer berekend door het gewogen gemiddeld contracttarief.
Zonder prijsplafond: 114m3 * €3.57239 = €407,25
Wat ik verwacht had bij het prijsplafond: 114m3*€1,45= €165,30
Verschil: €407,25-/-€165,30 = €241,95

Dat alleen al over januari 2023 en het gas! Een jaarnota ontrafelen wordt er niet gemakkelijker op.

Nu is het wrange dat ik ooit bij Welkom Energie zat en in november 2021 naar Eneco werd omgezet. Ik zat de eerste drie maanden sowieso aan hen vast. Daarna rezen de prijzen de pan uit door dat ene meneer Putin een land besloot binnen te vallen. Goedkoper kon niet laat staan dat ik überhaupt kon overstappen.

Ik snap de reden achter het gewogen gemiddeld contracttarief maar ik vind het echt behoorlijk zuinig en onduidelijk uitgelegd. Ook door de overheid overigens. Een betere uitleg vond ik pas nadat ik ging zoeken op: https://www.businessinsider.nl/jaarafre ... room-2023/

Maar dan nog vind ik teleurstellend dat dit op deze wijze gerekend wordt en het gevoel dat het verschil in de zakken van de leveranciers verdwijnt raak ik niet kwijt. Ik kan het per maand berekenen en ik vermoed dat zij dit ook zo berekenen richting de overheid. Ik snap ook niet goed hoe die hiermee akkoord gegaan zijn. Wellicht is het een item voor Radar om eens onder de loep te nemen al was het alleen maar om de gebruikers te informeren.

DeZevendeHenk
Berichten: 794
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Gewogen gemiddeld contracttarief Eneco

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

U heeft blijkbaar nog geen oude meter en een dynamisch contract zonder een slimme meter vereist een stevige hoeveelheid interpoleren waarvan ik me voor kan stellen dat het lastig te volgen is laat staan na te rekenen. Als u een dezer dagen een slimme meter krijgt is het weer maandelijks na te rekenen.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gewogen gemiddeld contracttarief Eneco

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

De berekening gaat op basis van graaddagen. Uw totale verbruik word gedeeld door die graaddagen en vermenigvuldigd per dag. In de winter word inderdaad meer gebruikt, maar dan is de prijs ook hoger.
Het is een lastige berekening, maar daarvoor zijn slimme meters uitgevonden. Of u zou elke maand uw standen moeten doorgeven.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gewogen gemiddeld contracttarief Eneco

Ongelezen bericht door 16again »

Dennisje1976 schreef:
07 nov 2023 01:22
Het verbruik over de wintermaanden is echter vele malen hoger: 114 m3, 98 m3, 87 m3 en 49 m3. De overige maanden is het 18,13,14,12,11 en 18.
Zo te zien blijft je totale verbruik dan ruim onder de 1200 kuub, en het lijkt mij dat dan alles afgerekend dient te worden tegen tarief prijsplafond.

Dennisje1976
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 nov 2023 00:49

Re: Gewogen gemiddeld contracttarief Eneco

Ongelezen bericht door Dennisje1976 »

ik heb al jaren een slimme meter. Het is zeker wel te berekenen maar gewoon erg lastig. Zeker als je er niet achter komt waarom je een verschil hebt en het gros dus voortkomt uit het gemiddelde tarief.
Ik ben zeker onder het plafond gebleven qua gas. Qua electriciteit had ik 1 maand dat ik over het tarief gegaan was.
Zelf laat ik me altijd vrij aardig informeren maar dat van het gemiddelde had ik niet aan zien komen.
En de energiemaatschappij kan alles prima berekenen maar het gevoel dat het ze uit het prijsplafond een slaatje kunnen slaan kan ik niet kwijt raken.

Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Gewogen gemiddeld contracttarief Eneco

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Heb je het smart gedeelte van je meter uit laten schakelen zodat de meter niet meer slim is?
Anders moet Eneco toch zelf de juiste gegevens hebben. Misschien iets voor https://www.degeschillencommissie.nl/ov ... s/energie/

Plaats reactie