Hoeveel zal het uitmaken?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoeveel zal het uitmaken?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat dag- en nachttarief is al jaren niet meer interessant, behalve wellicht voor iemand die alles ‘s nachts en in het weekend doet.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoeveel zal het uitmaken?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar hoe groot was het verschil vroeger dan? Ik kan me nog wel herinneren dat het ingevoerd werd, zal rond 1986 zijn geweest. Maar kan me niet herinneren hoe groot het verschil toen was. Weet nog wel dat sommigen daar toen al hun bedenkingen over hadden.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoeveel zal het uitmaken?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het precieze verschil weet ik ook niet meer, maar was aanzienlijk. Ook alle elektrische boilers starten om een uur of elf met opwarmen. Vaak had je nog tussen de middag een uurtje of wat laag tarief.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoeveel zal het uitmaken?

Ongelezen bericht door witte angora »

Lees nu dat het dubbeltarief in Vlaanderen per 1 januari 2023 is afgeschaft. Althans, voor de distributienettarieven. https://www.vlaanderen.be/energiefactuu ... achttarief

In Nederland:
Per 1 juli 2021 is het TF-signaal uitgezet. Mensen met analoge meters kunnen vanaf dan geen gebruik meer maken van het dag- en nacht tarief. Dat is vooral omdat het oudere techniek betreft waarvoor de kennis binnen Nederland niet meer aanwezig is. https://www.pricewise.nl/blog/dubbel-tarief-verdwijnt/

Verder kan ik geen gegevens van vroeger vinden, maar ook niet dat het dubbeltarief ook hier afgeschaft gaat worden. Het heeft m.i. ook helemaal geen enkel nut meer.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Hoeveel zal het uitmaken?

Ongelezen bericht door rwolters »

witte angora schreef:
19 okt 2023 10:50
ZeerPrivé schreef:
19 okt 2023 10:45
Dagkoers schreef:
19 okt 2023 10:29
Ik slaap op de bank dus geen beddengoed
Pff dan zal je bank lekker fris ruiken / zijn.
Of je er nou de hele dag op zit of er dan ook nog op slaapt, dat zal uiteindelijk toch niet meer zoveel uit maken?
Als je slaapt zweet je meer.

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoeveel zal het uitmaken?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Volgens mij was het daltarief vroeger de helft van het normale tarief.
Volgens mij bestaat het al sinds mensenheugenis; ik meen me te herinneren dat het in de jaren '60 al bestond. Ik weet in ieder geval heel zeker dat het in 1975 bestond.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoeveel zal het uitmaken?

Ongelezen bericht door witte angora »

Heb er even naar gekeken, het komt inderdaad uit de jaren '60. Ik kon me nog wel een gesprek herinneren, weet nog precies met wie, een collega, en welke baan dat was. Dus de periode weet ik ook, rond 1986. Die collega zag het niet echt zitten om midden in de nacht te gaan wassen. Verder weet ik het niet meer, mijn geheugen begint me een beetje in de steek te laten geloof ik.

Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Hoeveel zal het uitmaken?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

In de zestiger jaren kostte de stroom 8 cent en nachtstroom 4 cent.
Toen kwamen vooral in Duitsland zogenaamde Speicherheizungen.
Die gebruikten snachts stroom en gaven de warmte overdag af.
Dit werd snel afgeschaft want het werd een financieel debacle toen de energie in de zeventiger jaren tijdens de oliecrisis plotseling duurder werd.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Hoeveel zal het uitmaken?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Lady1234 schreef:
20 okt 2023 10:43
Dat dag- en nachttarief is al jaren niet meer interessant, behalve wellicht voor iemand die alles ‘s nachts en in het weekend doet.
Weer even een vergelijk gedaan. Met mijn kosten is 1500 kWH dag en 1500 kWh nacht qua kosten gelijk aan enkeltarief. Als je heel hard je best gaat doen en je gaat de helft minderen op dagtarief wat bij nachttarief erbij komt, dan scheelt dat €1,81 op jaarbasis.
Wat ik niet in de berekening heb meegenomen zijn zonnepanelen. Maar ook dan scheelt het weer of je elektrisch verwarmd of met gas.
Al met al voor iedereen een persoonlijk iets maar met de ondertoon dan inderdaad dag en nachttarief geen extreem voordeel geeft.

Plaats reactie