Hoge afrekening warmte-energie

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Martie B
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 dec 2023 10:39

Re: Hoge afrekening warmte-energie

Ongelezen bericht door Martie B »

Geacht panel,
deze reactie is n.a.v. de uitzending over de energierekeningen van Ista.
In ons complex bestaande uit 3 gebouwen, totaal 232 huurwoningen wordt de rekening ook jaarlijks gestuurd. De gegevens worden aangeleverd door de corporatie. De specificatie is zeer beknopt en voor menig bewoner moeilijk te begrijpen. De rekening bestaat uit warmtekosten, kosten warm water, schoonmaakkosten en gebruik water.
Elk jaar vraag ik om specificaties, die ik dan na veel heen en weer met moeite ontvang. Bij ons wordt gestookt met een pelletinstallatie. Op de vraag hoeveel ton pellets worden gebruikt is geen zicht. Er wordt per gebouw een bedrag vermeld.
Dit wordt verdeeld in 35% en 65%. Voor de 35% betaald iedere bewoner 100%. en voor het 65% deel wordt het te betalen bedrag berekend naar verbruikseenheden op de meters.
Wel staat op de rekening het aantal eenheden per gebouw vermeld. zodat er een omrekening kan plaats vinden.
Dit is echter niet te controleren, omdat er geen meterstanden van watergebruik e.d. vermeld worden.
Ik ben lid van de bewonerscommissie en daarom krijg ik met moeite de beperkte specificaties zoals boven is vermeld.
Medebewoners krijgen geen specificatie terwijl zij toch recht hebben hierop. Wij betalen er wel voor. Ook is niet duidelijk welke energie maatschappij de pellets levert. (Het zou milieuvriendelijk zijn, maar er is sprake van veel roet uitstoot.)
Ook hierin hebben we als bewonerscommissie geen inspraak. We zijn compleet afhankelijk van de woningcorporatie.
Er is wel contact met een andere bewonerscommissie in onze woonplaats, die met hetzelfde systeem te doen heeft.
Wij proberen in 2024 een afspraak te maken met de financiële afdeling om nog meer duidelijkheid te krijgen.

Nog een tip voor het gebruik van de energiemeters: Plaats geen meubels voor de meters want dan tellen ze extra. Dit is ons als bewonerscommissie meegedeeld, toen de meters geplaatst werden.

Mer vriendelijke groet,

Martie B.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Hoge afrekening warmte-energie

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Wat voor de afrekening van 2022 ook nog (fors) mee zal spelen, is de enorme stijging van de energieprijzen.

Een voorschot voor verwarmingskosten wordt berekend op basis van de kosten uit het verleden met normaal gesproken daar overheen een kleine inflatiecorrectie. Alleen gingen in 2022 de energieprijzen véél verder de lucht in dan de inflatie die vooraf verwacht werd.
Als t/m 2021 de bewoners van de woning ongeveer uit kwamen met een voorschot van rond €100,- per maand, dan is het niet heel raar dat in 2022 het voorschot van €100 per maand veel te weinig was om de werkelijke kosten te dekken.

En ja, dan blijft de afname veel voor een klein appartement. Maar met enkel glas, mogelijk weinig directe inval van zonlicht, weinig tot geen isolatie in muren, wanden en dak en iemand die veel thuis is (of iemand die bij in de nacht en/of bij afwezigheid de thermostaat niet terug zet naar 13-15 graden) gaat het dan ook in een klein appartement heel hard met de stookkosten.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoge afrekening warmte-energie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ruud.A schreef:
16 dec 2023 19:32
(…)Electrische verwarming is de duurste energiebron.
Dat valt wel mee als je een gloeilamp gebruikt.
(…)
Wat bedoelt u hiermee? Elektriciteit kost altijd hetzelfde, of je het nu gebruikt voor een kachel of voor een lamp.

Een forse gloeilamp van 100 W (voor thuisgebruik al geruime tijd niet meer te koop) wordt weliswaar erg heet, maar geeft eigenlijk maar weinig warmte (ongeveer 95 W) en vooral veel licht. Een kacheltje van 2500 W moet u vervangen door 25 of 26 lampen van 100 W, of meer dan 40 lampen van 60 W. Ziet u het voor u?

DeZevendeHenk
Berichten: 794
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Hoge afrekening warmte-energie

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Ruud.A schreef:
16 dec 2023 17:05
Tros Radar is toch al wat aan het doen?
Die hebben er meer invloed en mogelijkheden dan ik.

En het vervelende is natuurlijk dat een koper de winkel uit kan lopen, maar dat ligt hierbij wat lastiger.
Die gaan jouw rekening niet aanvechten, dat was toch Je vraag, hoe je je rekening kon aanvechten, en ik heb nog niets gelezen waarvan ik denk dat je dat succesvol gaat doen.

Yvonne1968
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 dec 2023 02:16

Re: Hoge afrekening warmte-energie

Ongelezen bericht door Yvonne1968 »

Ik heb in het verleden ook de afrekeningen van Ista gehad. Dit was voor een complex met koop appartementen, ook niet het meest goed geïsoleerde complex, namelijk bouwjaar 1963. Ik zat destijds in de onderhoudscommissie, en kreeg dus jaarlijks ook van sommige bewoners vragen over die eindafrekening omdat ze ook wel eens flink bij moesten betalen.

Jullie hebben schijnbaar geen eigen cv maar een centraal gestookte cv ketel voor het gehele complex, en op de verwarmingspanelen zitten dan metertjes. Dit zijn digitale metertjes, of als het oude metertjes zijn dan zullen zit metertjes zijn met een vloeistof die uiteindelijk verdampt naarmate je een verwarmingspaneel aan hebt staan of niet. De digitale metertjes worden vaak op afstand uitgelezen tegenwoordig. Dat zijn dus de wat 'nieuwere' metertjes. Hier zit een klein venstertje op waar je dus ook je verbruik op kunt zien omdat je hier een klein knopje voor in kunt drukken aan de voorkant.

Laat ik beginnen met de vraag, heb je een thermometer in de ruimte hangen? Vanuit mijn ervaring gebeurd dit vaak niet, heb je op de verwarming een draaiknop zitten om de verwarming te reguleren mbt standen die eventueel op die knop staan. Die standen zeggen wel iets, hoe hoger het getal hoe verder de thermostaat open zal staan voor het betreffende paneel. Dit zegt echter vaak nog niets over de temperatuur van de ruimte, en ook niet over het verbruik.
Mocht je dus nog geen thermometer in de ruimtes hebben waar je de verwarmingspanelen ook aan zet..... begin daar eerst mee. Je huid is namelijk geen thermometer, en geeft eigenlijk alleen aan of het warm genoeg is voor je. En warmte, daar wen je ook aan. En zo kan het dus gebeuren dat je ook meer gaat stoken dan nodig omdat je bijvoorbeeld stil zit. Oudere mensen hebben daardoor dus ook vaak de verwarming wat hoger staan dan jongere mensen.

Normaliter gebeurd via Ista het volgende. Zij kijken naar het totaal verbruik van het gehele complex. Vervolgens kijken ze naar het totaal aantal eenheden die verbruikt zijn door alle metertjes binnen het complex. Het totale verbruik van het complex wordt gedeeld door het totaal aantal verbruikte eenheden van het complex. Dit is dan de eenheidsprijs.

Die eenheidsprijs wordt vervolgens vermenigvuldigt met de standen op de metertjes die op de verwarmingspanelen zit binnen een woonunit/woning, en daar rolt dus uiteindelijk de afrekening uit voor de verwarming.

Wat nu gebeurde met het omhoog schieten van de gasprijzen is dat er een prijsplafond werd ingesteld. Maar..... dit werd dus een heel lastige voor wooncomplexxen die dus een centraal gestookte cv hadden! En daar zit hem dus waarschijnlijk ook het probleem (aanname), en dat dus door het totaal verbruik van het gehele complex het prijsplafond niet gehanteerd kon worden. Ik meen dat hier later nog wel iets mee gedaan werd, of zou worden. Of hier dus uiteindelijk nog een regeling voor is gekomen weet ik niet. Dit zou je dus na kunnen vragen bij de verhuurder, of bij Ista.

Wat ik in ieder geval zou doen is een betere specificatie opvragen bij Ista. Een specificatie die dus per verwarmingspaneel, of zijn er in de woning slechts 2 verwarmingspanelen?
Ook zou ik navragen of in de m3 prijs van het gas ook sprake is geweest van het prijsplafond. Het scheelt nogal of er per m3 berekend wordt met het prijsplafond voor gas of niet. Dat scheelde iets van €1,- per m3 als ik het me goed herinner. Dat zijn dus over het totale verbruik van het complex vele Euries.

De verhuurder zou ik aanspreken op de slechte isolatie, en dat het hoog tijd wordt dat hier iets aan gedaan wordt. Vraag desnoods anders na wanneer de verhuurder anders het voornemen heeft om te zorgen dat het complex en de woonruimtes beter geïsoleerd gaan worden.

Het grootste nadeel van een centrale cv is in ieder geval het stookgedrag van alle bewoners samen. Als er iemand in het complex zit die de verwarming 24/7 aan heeft staan, en ook hoog heeft staan, dan zorgt dit ervoor dat het totale verbruik ook oploopt, en dat dus de eenheidsprijs ook hoger zal worden. Als bewoners van het complex kun je hier dus wel iets in doen, maar dit zal een gezamenlijke afspraak moeten worden. Iedereen zal er dus goed aan doen om te beginnen met thermometers plaatsen in elke ruimte. En hang die thermometer dan niet boven het verwarmingspaneel, en ook niet op een tochtige plek.

Yvonne1968
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 dec 2023 02:16

Re: Hoge afrekening warmte-energie

Ongelezen bericht door Yvonne1968 »

Ik had teveel tekens, dus hier nog het laatste stukje van mijn tekst als aanvulling op mijn voorgaande bericht.

Wat je eventueel verder zelf nog kunt doen om eventuele tocht te beperken is kijken of er tocht langs de randen van de raamkozijnen van buiten naar binnen komt, en kit die kieren af met bijvoorbeeld acrylaatkit. Een beetje handige Harry kan dit zelf, en anders ken je misschien iemand die je daarbij kan helpen. Kijk ook bij ramen die open kunnen of daar geen tochtkieren zitten, en plaats daar eventueel tochtstrips, of meld het bij de verhuurder zodat hier wellicht de onderhoudsdienst voor langs kan komen om dit goed te herstellen. Raamrubbers drogen namelijk ook wel eens uit, worden hard, en sluiten dan dus niet goed meer af. Als je gordijnen hebt die van plafond tot aan de vloer hangen, en dat je verwarmingspaneel dus achter het gordijn zit, zal ook zorgen voor een hoger verbruik.

En last but not least. Trek eventueel een extra/warmere trui aan en kruip 's avonds lekker gezellig met een dekentje op de bank. Dit scheelt ook aanzienlijk in de stookkosten. De eerste winst behaal je echter door thermometers in de ruimtes te plaatsen. Dan kun je namelijk ook echt zien hoe warm het in een ruimte is. De verwarming helemaal dicht draaien als je de deur uit gaat is niet altijd handig. Als je dan thuis komt heeft de verwarming veel meer vermogen nodig om de ruimte weer op temperatuur te krijgen. Het plaatsen van een elektrisch kacheltje heeft geen invloed op de metertjes, tenzij je die dus naast de metertjes zet. Het kost alleen extra geld en zal dan alleen extra geld gaan kosten. Zo goed mogelijk isoleren is nu eenmaal helaas de beste oplossing.

Hopelijk kun je hiermee verder. Succes.

Mitchellg
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 feb 2024 21:01

Re: Hoge afrekening warmte-energie

Ongelezen bericht door Mitchellg »

Onderwerp: Klacht over onjuiste afrekening stadsverwarming.

Ik dien een klacht in betreffende mijn recent ontvangen afrekening van ista.
Sinds 2019 woon ik hier zonder problemen, maar vorig jaar ontving ik een onjuiste afrekening van €1200, die ik desondanks heb betaald. Nu is het echter totaal uit de hand gelopen.

Mijn woning heeft stadsverwarming, en alleen mijn verwarmingssystemen vallen hieronder, aangezien mijn douche en kookapparatuur elektrisch zijn. Met slechts 4 verwarmingen, waarvan er 2 nooit aanstaan in de slaapkamers, en de andere 2 slechts 2-3 keer op stand 1-2 hebben gestaan, ontvang ik een afrekening van €5629.

In februari 2023 gaven mijn meters 540 aan en een jaar later, in 2024, 560, slechts een verschil van 20. Ik betaal slechts €55 per maand, wat neerkomt op €664 per jaar. Dit betekent dat ik volgens de afrekening voor €6300 heb gestookt met slechts 2 verwarmingen die minimaal hebben gedraaid.

Na contact met ista beweren ze dat alles correct is. En zeggen ze dat de meters in december naar 0 gaan automatisch maar dat is niet waar ze tellen gewoon door.
Echter, ik vermoed dat er een fout is opgetreden, aangezien mijn meters niet automatisch naar nul gaan in december, maar gewoon doortellen. Hierdoor lijkt het alsof mijn verbruik hoog is wat niet het geval is.

Ik hoop op een snelle oplossing en de correctie van de €1200 van vorig jaar.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoge afrekening warmte-energie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan zult u dus bij Ista een klacht moeten indienen.

PaulBernardus
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2024 10:45

Re: Hoge afrekening warmte-energie

Ongelezen bericht door PaulBernardus »

Ben op zoek naar afrekeningen van ISTA, waarbij er sprake is van een gescheiden systeem van verwarming en warm water, en hoe de grondslag van de berekening is. De huidige afrekeningen zijn gebaseerd op een ketel die en het warme water + de verwarming verzorgd. De werkelijke situatie is 1 ketel voor verwarming, en 1 ketel voor het warme water. Krijg graag het overzicht verdeling van kosten die ten grondslag ligt aan de afrekening. Mijn verhuurder houd vast aan oude berekening, en Ista kan alleen iets wijzigen als dat door de verhuurder wordt doorgegeven. De berekening van kosten is al zeker 12 jaar het zelfde, ondanks een wijziging in de technische installatie.

Wallyvenlo
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 apr 2024 19:49

Re: Hoge afrekening warmte-energie

Ongelezen bericht door Wallyvenlo »

https://petities.nl/petitions/sta-op-te ... locale=pap

Teken deze petitie en laten we samen ista stoppen

Plaats reactie