Hoge afrekening warmte-energie

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Wessel_Haarlem
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 okt 2023 16:36

Hoge afrekening warmte-energie

Ongelezen bericht door Wessel_Haarlem »

Beste Radaristen,

Onlangs ontvingen mijn vrouw en ik de afrekening voor onze warmte-energie 2022 van ista in opdracht van onze verhuurder Ymere (zie bijlage). Omdat wij pas sinds juni 2022 in ons appartement wonen is de afrekeningsperiode niet over een heel jaar, maar slechts het halve jaar.
afrekening_warmte.PNG
Screenshot van onze afrekening.
NB: ons hoge persoonlijke verbruik, maar ook dat van het totale wooncomplex.
(255.67 KiB) 754 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
We schrokken van de afrekening omdat deze onverwacht hoog was: we moesten meer dan €700,- bijbetalen bovenop het vooruitbetaalde bedrag van ruim €500,-.

Een nadere inspectie van de afrekening liet zien dat dit hoge bedrag voornamelijk komt door het gemeten warmteverbruik. De afrekenig laat zien dat ons verbruik meer dan 40GJ bedraagt. Ons appartement (van 35m^2) is deel van een vrij oud wooncomplex en dus niet best geïsoleerd, maar een warmteverbruik van 40GJ in een half jaar lijkt ons absurd hoog. Ter vergelijking: het jaarverbruik van een huishouden is gemiddeld 35GJ volgens Milieu Centraal.

Omdat de afrekening ook inzicht geeft in het totale verbruik van ons woningcomplex, kunnen we zien dat ons verbruik relatief gezien een normale proportie heeft. (Het compex bevat 6 woningen en wij zijn (als enig tweepersoonshuishouden) verantwoordelijk voor ongeveer 1/5 van het totaal).

Onze conclusie:
- binnen het complex verbruiken mijn vrouw en ik relatief normaal
- als complex gezamelijk verbruiken we in absolute zin absurd veel (in een half jaar meer dan 192GJ)

Wegens uitlandigheid hebben nog geen contact gezocht met onze buren of zij hetzelfde hebben waargenomen.

We hebben de afrekening inmiddels al betaald, maar wel onze bedenkingen bij Ymere geuit.
Ymere heeft ons laten weten dat er geen storingen in de meters zijn waargenomen, dat er correct rekening is gehouden met onze huurperiode en dat er verder geen rekenfouten zijn gemaakt. Wel bevestigen ze dat ons warmteverbruik aanzienlijk hoger ligt dan in dezelfde periode vorig jaar.

In onze ogen verbruiken we warmte in normale mate. Het voelt dus toch raar dat ons gemeten verbruik en het verbruik van het gehele complex zo hoog ligt.

We vechten de naheffing dus graag aan. Hoe kunnen we dat het best doen? Of hebben we geen poten om op te staan?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Hoge afrekening warmte-energie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Heeft u een eigen meter en wat heeft die meter dit jaar gedaan?
Een gemiddelde zegt niet zo veel. U zegt het zelf ook, u woont in een vrij oud complex die slecht geïsoleerd is. Als ik kijk naar ons gasverbruik, dan is 400m3 voor een 2onder1kap met een gezin van 4 en bedrijf aan huis extreem laag. Gemiddeld is dat 1550m3. Wij zitten extreem laag, maar aan de andere kant kunnen er dus ook gebruikers zijn van meer dan 2000m3. Anders kom je niet tot een gemiddelde.

U zou eens kunnen informeren bij de vorige bewoners wat hun verbruik was.

Erthanax
Berichten: 9699
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoge afrekening warmte-energie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Die 40 GJ is inderdaad heel wat. Voor 1 GJ warmte moet je 31,6 m3 aardgas verstoken. Uw 40 GJ komt dan overeen met 1264 m3 gas. Bedenk daarbij dat u in de 3 maanden okt-dec waarschijnlijk veel minder verstookt dan in jan-mrt. Uw totale jaarverbruik zal ruim boven de 80 GJ uitkomen. Voor een appartement van 35 m2 vind ik dat echt heel erg veel.

Hoe u dit moet aanpakken weet ik niet goed. Ik zou proberen te achterhalen wat het historische verbruik is, van uw woning en van het complex. Van jaar tot jaar zou dat niet heel veel mogen verschillen, afgezien van bv strenge winters. Maar als ik zo zie hoe complexeigenaren en ISTA naar elkaar wijzen of gewoon informatie weigeren, vrees ik dat u een lange en moeilijke strijd staat te wachten

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Hoge afrekening warmte-energie

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Allereerst is de vraag natuurlijk: kloppen de begin-meterstanden?
Normaal bij de sleuteloverdracht wordt een formulier opgemaakt waarop ook alle meterstanden worden genoteerd. Als dat in deze verwerking niet goed is opgenomen omdat u er halverwege het jaar bent komen wonen, dan gaat het natuurlijk mis.

Maar los daarvan... Een historisch pand met het historische gebrek aan isolatie zal véél warmte vragen. Met dus een hoog verbruik als gevolg. Daarnaast hebben de kamertemperatuur en de hoeveelheid uren dat die kamertemperatuur wordt aangehouden natuurlijk heel veel invloed op uw energierekening.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Hoge afrekening warmte-energie

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

De meterstanden zijn inderdaad zeer relevant, maar zoals ik het begrijp betreft het niet de eigen meterstanden maar die van het complex ?
U heeft de gegevens van de buren, van hebben ook de berekening van ista, maar staan de meterstanden van het gebouw (VVE) daar op ?
Die zou u moeten opvragen van de laatste jaren, zodat duidelijk wordt of het totale aantal GJ van alle bewoners ongeveer overeenkomt met het totale gasverbruik van de VVE.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Hoge afrekening warmte-energie

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Wat hier ook mee speelt;

Normaal gesproken betaald u in de zomer een voorschot voor de verwarming, terwijl de verwarming dan uit staat. Nu hebt u vanaf halverwege juni geld in het spaarpotje gestopt, dit terwijl u in de winter evenveel verbruikt hebt als normaalgesproken
(dit jaar betaald u ook een voorschot in april en mei, terwijl de verwarming uit staat).


Neem eventueel contact op met uw rechtsbijstandverzekering of met www.eigenhuis.nl/diensten/juridisch-advies. Indien u een sociale huurwoningen hebt neem dan contact op met www.juridischloket.nl. Hun weten welke wegen bewandeld kunnen worden.

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Hoge afrekening warmte-energie

Ongelezen bericht door Ruud.A »

Een domme vraag misschien, maar in de uitzending zag ik een straalkacheltje als bijverwarming.
Wat gebeurt er als dat kacheltje die meter flink opwarmt, of als je er een zak ijsblokjes aan hangt?

Het lijkt me niet onmogelijk, dat dat de meting flink kan verstoren.

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Hoge afrekening warmte-energie

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Als het verbruik in de verschillende appartementen vergelijkbaar is en het totale verbruik hoog, dan is het complex gewoon slecht geïsoleerd. Ik snap ook oprecht niet wat er dan aan te vechten valt aan de rekening.

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Hoge afrekening warmte-energie

Ongelezen bericht door Ruud.A »

Zelfs al zou dat zo zijn, zou de te betalen rekening aantoonbaar juist moeten zijn.
Dan zou de leverancier van de meetapparatuur moeten kunnen bewijzen dat het systeem goed werkt.
Onder andere door bij voorbeeld de waardes van de omrekenfactor voor diverse radiatoren te bewijzen.
Alleen de hoogte en breedte van de radiator lijken mij niet voldoende, als je niet ook de dikte van de radiator meeneemt, en de hoeveelheid kalkaanslag in de radiator.
Een radiator waar veel kalk in zit, zal de warmte van het water slecht geleiden naar de buitenkant van de radiator.
En mogelijk de doorstroomsnelheid van het water.
Als de leverancier zijn berekeningen niet kan en/of wil onderbouwen kun je er niet op vertrouwen dat de rekening klopt.

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Hoge afrekening warmte-energie

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Tsja, ze kunnen het vertrouwen er niet bij verkopen. Maar wat denkt u dan verder te gaan doen?

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Hoge afrekening warmte-energie

Ongelezen bericht door Ruud.A »

Tros Radar is toch al wat aan het doen?
Die hebben er meer invloed en mogelijkheden dan ik.

En het vervelende is natuurlijk dat een koper de winkel uit kan lopen, maar dat ligt hierbij wat lastiger.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hoge afrekening warmte-energie

Ongelezen bericht door 16again »

Ruud.A schreef:
16 dec 2023 15:59
Alleen de hoogte en breedte van de radiator lijken mij niet voldoende, als je niet ook de dikte van de radiator meeneemt, en de hoeveelheid kalkaanslag in de radiator.
Primair gaat het om het oppervlak. Belangrijker dus zijn het aantal lagen van de radiator, en aanwezigheid van convectors
Ruud.A schreef:
16 dec 2023 15:59
Een radiator waar veel kalk in zit, zal de warmte van het water slecht geleiden naar de buitenkant van de radiator.
Dan wordt de warme kant van de Ista meter ook minder warm, dit maakt dus weinig uit
Ruud.A schreef:
16 dec 2023 15:59
En mogelijk de doorstroomsnelheid van het water.
Die is ook weinig van belang.
Ruud.A schreef:
16 dec 2023 15:59
Als de leverancier zijn berekeningen niet kan en/of wil onderbouwen kun je er niet op vertrouwen dat de rekening klopt.
Specs radiator zijn een leidraad. Warmteafdracht per graad temperatuurverschil met omgeving

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Hoge afrekening warmte-energie

Ongelezen bericht door Ruud.A »

Dan de bijstook van een electrische kacheltje nog natuurlijk.
De warmte die dat kacheltje produceert, warmt wel de Istameter op en die telt dat verschil in temperatuur door dat kacheltje waarschijnlijk enthousiast mee.


Dan wordt de warme kant van de Ista meter ook minder warm, dit maakt dus weinig uit.

Dat klopt niet, want ook al dringt de warmte langzaam door de kalk heen, wordt die van onder de istameter niet uitgestraald.
Daar zal het wat warmer zijn dan naast de Istameter.
Hoeveel?
Geen idee, ik bouw geen istameters.
Maar het is een mogelijke reden voor de hoge rekeningen.


Specs radiator zijn een leidraad. Warmteafdracht per graad temperatuurverschil met omgeving

Zijn die bekend van oude radiatoren?
En ook dat is afhankelijk van de hoeveelheid kalk aan de binnenkant van de radiator.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hoge afrekening warmte-energie

Ongelezen bericht door 16again »

Ruud.A schreef:
16 dec 2023 17:41
Dan de bijstook van een electrische kacheltje nog natuurlijk.
De warmte die dat kacheltje produceert, warmt wel de Istameter op en die telt dat verschil in temperatuur door dat kacheltje waarschijnlijk enthousiast mee.
Dat kacheltje warmt voornamelijk de kamer op, dan meet de Ista meter een kleiner temperatuurverschil

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Hoge afrekening warmte-energie

Ongelezen bericht door Ruud.A »

Dan kun je dus sjoemelen door een electrisch kacheltje naast de istameter te plaatsen?
Daar zullen de bewoners erg blij mee zijn.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Hoge afrekening warmte-energie

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Er wordt niet gesjoemeld maar veel stroom verbruikt.
Electrische verwarming is de duurste energiebron.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Hoge afrekening warmte-energie

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ruud.A schreef:
16 dec 2023 19:02
Dan kun je dus sjoemelen door een electrisch kacheltje naast de istameter te plaatsen?
Daar zullen de bewoners erg blij mee zijn.
Je hebt overduidelijk geen flauw idee waar je het over hebt, maar roept wel van alles.. Niet voor het eerst overigens…

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Hoge afrekening warmte-energie

Ongelezen bericht door Ruud.A »

Quote: Dat kacheltje warmt voornamelijk de kamer op, dan meet de Ista meter een kleiner temperatuurverschil

Dat hangt er natuurlijk van af waar je dat straalkacheltje neerzet.

Electrische verwarming is de duurste energiebron.
Dat valt wel mee als je een gloeilamp gebruikt.

Maar door de istameter op te warmen, of te koelen, als de istameter de temperatuur in de kamer meet, zal dus een van de twee invloed kunnen hebben op de verwarming.
Dat zou een reden kunnen zijn waarom de kosten van het stoken blijkbaar de pan uitrijzen.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Hoge afrekening warmte-energie

Ongelezen bericht door jonis »

Ruud.A schreef:
16 dec 2023 19:32
Quote: Dat kacheltje warmt voornamelijk de kamer op, dan meet de Ista meter een kleiner temperatuurverschil

Dat hangt er natuurlijk van af waar je dat straalkacheltje neerzet.

Electrische verwarming is de duurste energiebron.
Dat valt wel mee als je een gloeilamp gebruikt.

Maar door de istameter op te warmen, of te koelen, als de istameter de temperatuur in de kamer meet, zal dus een van de twee invloed kunnen hebben op de verwarming.
Dat zou een reden kunnen zijn waarom de kosten van het stoken blijkbaar de pan uitrijzen.
Iedereen in complex een kacheltje?
Onze conclusie:
- binnen het complex verbruiken mijn vrouw en ik relatief normaal
- als complex gezamelijk verbruiken we in absolute zin absurd veel (in een half jaar meer dan 192GJ)

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hoge afrekening warmte-energie

Ongelezen bericht door 16again »

Ruud.A schreef:
16 dec 2023 19:32
Quote: Dat kacheltje warmt voornamelijk de kamer op, dan meet de Ista meter een kleiner temperatuurverschil
Dat hangt er natuurlijk van af waar je dat straalkacheltje neerzet.
Waar je hem ook neerzet, de kamer wordt warmer, en het temperatuurverschil radiator minus de kamer wordt dus kleiner

Plaats reactie