LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Bob Schurkjens schreef:Het koelen van een liter water (of melk etc) kost aanzienlijk meer stroom dan het koelen van een liter lucht. Je redenering klopt dus niet.

Hoe leger de koelkast, des te minder stroom deze gebruikt.
Het koelen van een liter water of melk kost inderdaad veel energie. Het koel houden van een liter water kost niet meer energie dan het koel houden van een liter lucht in diezelfde koelkast. De temperatuur gaat immers door dezelfde buitenwand van de koelkast verloren.

Maar waar de winst ligt, is dat op de plek waar die literfles water staat, de koelkast zich bij het openen niet kan vullen met warme lucht. Er komt elke keer dat de deur open gaat dus een liter warme lucht minder de koelkast in dan wanneer er geen fles water is. Die koude fles water warmt in de paar seconden dat de koelkastdeur open staat nauwelijks op, dus hoeft ook nauwelijks weer gekoeld te worden.

Koel houden van een gevulde koelkast kost dus minder energie dan het koel houden van een lege koelkast, uitgaande dat in beide gevallen de deur regelmatig geopend wordt om iets te pakken of weg te leggen. Het daadwerkelijk koelen van de warme fles sap of frisdrank die je net in de supermarkt hebt gekocht, kost wel veel energie.

Terugkomend op TS is dat één van de oorzaken van een stijgend energieverbruik met deze warmte. Enerzijds zal je vaker de koelkast open doen om een heerlijk koel drankje te pakken. Waardoor telkens warme lucht in de koelkast komt. Anderzijds zul je de koelkast vaker bijvullen met nieuwe flessen en pakken drinken die op moment dat ze de koelkast in gaan 25-30 graden zijn en dus terug gekoeld moeten worden naar 4 à 5 graden. Tot slot is de omgevingstemperatuur ook van grote invloed.
Wanneer het in de koelkast 5 graden is en er buiten een kamertemperatuur 20 graden dan is het temperatuurverschil 15 graden. Afgelopen weken is dat temperatuurverschil ongeveer de helft groter. En is dus ook het stroomverbruik van de koelkast minstens de helft hoger. In praktijk zelfs nog iets meer, want hoe hoger het temperatuurverschil, hoe minder efficiënt de koelkast werkt.

Erthanax
Berichten: 9690
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zo is het maar net. Ivo legt het wat uitgebreider uit dan ik gedaan heb. Overigens vraag ik me af of iemand het wel eens echt gemeten heeft, met twee identieke ijskasten naast elkaar.
Het verschil in benodigde energie om een liter lucht of een liter water te koelen is namelijk enorm groot, ongeveer een factor vierduizend, als ik het even snel doe achterop de sigarendoos van Wikipedia:

Soortelijke warmte van water is 4200 J/kg per graad. 1 kg water is 1 liter

Voor lucht is het 1005 J/kg per graad.
Soortelijke massa van lucht is bij benadering 1,3 kg/m³, dus 1 liter lucht weegt 1,3 gram. Dus 1 liter lucht 1 graad koelen, kost 1,3 J.

Om de volle ijskast op de gewenste temperatuur te krijgen, heb je heel wat energie nodig. Ik betwijfel of het in het kader van energiebesparing zinvol is om je ijskast helemaal vol te zetten met flessen water/fris/bier/melk.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Daarnaast leidt een volle koelkast wellicht vaker tot het weggooien van voedsel. En dat is jammer.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus gewoon verstandig inkopen, hoeft er niets weggegooid.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Ongelezen bericht door Revoked »

Verder de opmerking dat mijn elektrische auto toch stiekem minder kilometers kan maken dan bij een graadje of 20....

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Ongelezen bericht door grun »

Bob Schurkjens schreef:Daarnaast leidt een volle koelkast wellicht vaker tot het weggooien van voedsel. En dat is jammer.
Jammer, ja. Maar er zijn ook kleinere koelkasten, dan heb je het beste van twee werelden. Of, als je toch een van twee meter hoog wilt, zet er flessen water in.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Ongelezen bericht door witte angora »

Revoked schreef:Verder de opmerking dat mijn elektrische auto toch stiekem minder kilometers kan maken dan bij een graadje of 20....
Interessant. Van kou weet ik het, dat je minder ver komt, maar van warmte is nieuw voor me.

Overigens, wat de ijskast betreft: het is opvallend hoeveel condenswater ik momenteel iedere dag uit het ding moet halen. Dat ding maakt dus inderdaad overuren op het ogenblik.

Erthanax
Berichten: 9690
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Ongelezen bericht door Erthanax »

grun schreef:Of, als je toch een van twee meter hoog wilt, zet er flessen water in.
Volgens mij moet je dat nu juist niet doen, tenzij je van plan bent dat water ook echt te gebruiken.
Revoked schreef: Verder de opmerking dat mijn elektrische auto toch stiekem minder kilometers kan maken dan bij een graadje of 20....
Mogelijk omdat je nu de airo aan hebt staan, of door een hogere rolweerstand van warm asfalt en warme banden? Voor zover ik weet gaat de capaciteit van een accu niet achteruit bij hogere omgevingstemperatuur.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Ongelezen bericht door grun »

Erthanax schreef:
grun schreef:Of, als je toch een van twee meter hoog wilt, zet er flessen water in.
Volgens mij moet je dat nu juist niet doen, tenzij je van plan bent dat water ook echt te gebruiken.
Niet? Die discussie hadden we toch net al gehad? Je wilt dat er zo weinig mogelijk warme lucht in de koelkast stroomt zodra de deur opengaat? Dan hoeft er minder gekoeld te worden en wordt er minder energie verbruikt, toch?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar als je die flessen water in de koelkast zet kost het veel energie om dat water koud te maken. Dan zou je er lege flessen in moeten zetten.

Erthanax
Berichten: 9690
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Grun, lees mijn eerdere reactie nog eens: het koelen van een liter water kost ongeveer 4000 keer meer energie dan het koelen van een liter lucht.

atlas1302

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Kan zomaar zijn dat de deurrubbers niet goed meer zijn en dus niet perfect afsluit, en dat openbaart zich nu. De condensor u kent die wel, bij een auto de radiateur, die moet warmte afstaan aan de omgeving. U begrijpt het al, als de omgevingstemperatuur hoger wordt het proces ook langer duurt.

Dan een leuke, als uw temp. in uw huis -5 zou zijn werkt die koelkast niet eens , het is gewoon te koud. Dus als het te warm wordt dan begrijpt u vanzelf de gevolgen wel. Maar er zijn leuke forums te vinden die de principe van een koel/vrieskast goed uit leggen en zeker uw vraag onderbouwd kunnen beantwoorden.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:Voor de koelkast maakt het niet uit of de omgevingstemperatuur in de ruimte waarin die staat om en nabij de 30 graden is want de warmte die een koelkast genereert kan toch wel afgevoerd worden.
Maakt juist wel uit:
-Efficientie van koelproces loopt terug.
-Warmte verliezen door slechte isolatie, binnenlaten warme lucht etc, zijn evenredig met temperatuurverschil binnen en buiten de koelkast
snuffel1 schreef:De meeste koelkasten hebben een no-frost systeem die er voor zorgt vochtige lucht bijna geen kans krijgt om te neer te slaan en als dat wel het geval is af te voeren middels een afvoerpijp achterin de koelkast.
Met no-frost condenseert het water evengoed in de koelkast. Alleen op een plek buiten je blikveld. En water wordt dan naar buiten geleid, en daar mbv toegevoerde warmte verdampt. Onder andere door die laatste stap kost No-Frost juist meer stroom

Erthanax
Berichten: 9690
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Toon van Eneco komt hier nooit langs, dus die kan ik het niet vragen. Als ik iets wil weten kijk wel op de meter, die is slim genoeg. Ik ook, trouwens.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

En die Toon ziet dat wel?

Erthanax
Berichten: 9690
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Ongelezen bericht door Erthanax »

MichielFRL: op de meter zie ik alles wat ik weten moet, namelijk mijn elektriciteitsverbruik. Ik ben slim genoeg om daaruit de voor mij relevante conclusies te trekken.
Ik laat die Toon echt niet door mijn huis sluipen, de indringer.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Ongelezen bericht door 16again »

Als je een grafiek van 24 uur hebt van het stroomverbruik, kun je inschatten wanneer het meest werd verbruikt, en welk apparaat je toen had aanstaan.

Erthanax
Berichten: 9690
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik weet nu uit mijn hoofd dat het strijkijzer niet aan staat. De ijskast wel, maar die zet ik niet uit. Ik zet nooit een apparaat aan dat ik niet gebruik, ik doe het licht uit als ik een ruimte verlaat.
Kortom, ik verbruik alleen de stroom die ik nodig heb, daarvoor hoeft Toon niet de hele dag achter me aan te lopen. Ik zou gek worden van die man.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Die grafieken heb ik ook via Enelogic.. Daar heb ik geen Toon voor nodig.

stofzuigertje

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Deze Topic starter stelde onduidelijke vraag en zegt niets meer....

Zullen wij dat hier ook doen?
Alleen als je een alcoholist bent die telkens een biertje zou pakken is het te verklaren met de afgelopen weken!

Gesloten