Hogere tarieven Vattenfall ontlopen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Hogere tarieven Vattenfall ontlopen

Ongelezen bericht door k2p »

Vattenfall verhoogt de prijzen per 1 januari en ik kan daarom voor die tijd per direct opzeggen.
Vergeleken met eind 2021 stijgen de tarieven binnen het plafond met x160% (+60%) en daarbuiten met x400% (+300%).

stroom Q4 2021: 0,236 -> Q4 2022: 0,446 -> Q1 2023: 0,836 (plafond 0,400 tot 2900 kWh)
gas Q4 2021: 0,825 -> Q4 2022: 2,021 -> Q1 2023: 3,219 (plafond 1,450 tot 1200 m3)
Als deze nieuwe tarieven heel 2023 aanhouden, zit ik bij Vattenfall met stroom al ruim 300 euro boven het plafond.
vattenfall.jpg
(22.44 KiB) 1036 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Ik vind de tarieven te hoog, terwijl de prijzen de laatste tijd juist gezakt zijn.
Vattenfall verdedigt de tarieven door te stellen dat zij periodiek groot inkopen, en dat ze duur hebben ingekocht.
Daarom zoek ik nu een aanbieder die wel de huidige lagere prijzen kan aanbieden.
Mochten de prijzen weer stijgen, kan ik weer terug naar Vattenfall, is mijn opvatting.
Zo bespaar ik op de kosten buiten het plafond, maar hoeft de overheid (= mijn belastingcenten) ook niet te veel te betalen binnen het plafond.

Maar ik ben nooit eerder overgestapt, dus ik weet even niet hoe ik dat moet doen.
Mijn jaarlijks verbruik is gemiddeld 3600 kWh en 700 m3.
Ik heb geen slimme meter en woon in Amsterdam.
Dit heb ik alvast zelf kunnen vinden:

Frank Energie via frankenergie.nl zonder slimme meter : 0,964 stroom en 3,339 gas 1 maand vast
Frank Energie via frankenergie.nl met slimme meter : 0,480 stroom en 2,008 gas 1 maand vast
Frank Energie via energieaanbiedingenvergelijken.nl : 0,477 stroom en 1,500 gas 1 maand vast
Budget Energie via energieaanbiedingenvergelijken.nl : 0,791 stroom en 2,567 gas 1 maand vast
Budget Energie via gaslicht.com : 0,589 stroom en 1,916 gas 1 maand vast
Budget Energie via overstappen.nl : 0,589 stroom en 1,920 gas 1 maand vast
Mega via overstappen.nl : 0,771 stroom en 2,490 gas 1 maand vast
Green Choice via overstappen.nl : 0,817 stroom en 2,560 gas 1 maand vast
Green Choice via overstappen.nl : 0,744 stroom en 2,440 gas 6 maanden vast

Wat me opvalt is dat Frank Energie het tarief verdubbelt als je geen slimme meter hebt. Dus deze valt af.

En energieaanbiedingenvergelijken.nl lijkt enkel door te linken naar de aanbieder, waar je de aangegeven prijzen niet kunt terugvinden. Dus deze valt ook af.

Ik zie dat Green Choice bij een 6 maanden contract lagere prijzen hanteert dan met een maandelijks contract. Dus men speculeert op een prijsdaling?

En uiteindelijk lijkt Budget Energie dan voor mij de goedkoopste te zijn, met tarieven die stukken minder hoog zijn dan bij Vattenfall.

Mijn vragen aan jullie:
- Wat zie ik over het hoofd? Ben ik ergens ingetrapt?
- Zijn er goedkopere aanbieders?
- Klopt het dat ik weg kan bij Vattenfall, en zo nodig over 1 of 2 maanden weer terug kan bij ze, indien de nieuwe aanbieder de prijzen flink verhoogt?
- Waar moet ik verder rekening mee houden?

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Hogere tarieven Vattenfall ontlopen

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Er zijn diverse vergelijking sites waar u heel simpel tarieven kunt vergelijken. U vult het gemiddelde verbruik van de afgelopen 3 jaar in, en de site betekent wie de goedkoopste aanbieder is.

Als u overstapt dan zit u aan een 1, 2 of 3 jarige contract. Tijdens deze periode betaald u een boete als u overstapt naar een andere aanbieder. In de algemene voorwaarden staat of dit ook geldt als u binnen 1 jaar een tariefsverhoging krijgt.

Volgend jaar komt een prijs plafond waardoor u voor normaal verbruik energie niet meer dan dat tarief betaalt.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Hogere tarieven Vattenfall ontlopen

Ongelezen bericht door scontra »

U heeft toch niet het idee dat een (eventuele) overstap naar een andere energieleverancier voor 1 januari 2023 geregeld zal/kan zijn ?

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Hogere tarieven Vattenfall ontlopen

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Op www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas ... -verhuizen staan de belangrijkste regels over deze onderwerp.

Overigens, tenzij u een spoed aanvraag doet zal u niet voor 1 januari bij een nieuwe energie maatschappij geaccepteerd zijn. Een spoed aanvraag kost extra geld waardoor de winst weg is.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hogere tarieven Vattenfall ontlopen

Ongelezen bericht door 16again »

scontra schreef:
23 dec 2022 17:58
U heeft toch niet het idee dat een (eventuele) overstap naar een andere energieleverancier voor 1 januari 2023 geregeld zal/kan zijn ?
Het gaat erom dat de opzegging voor 1-1-2023 plaatsvindt, de overstapdatum mag wel later zijn.

ZeerPrivé
Berichten: 5452
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Hogere tarieven Vattenfall ontlopen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Zijn genoemde tarieven wel voor 2023?

Ik zie nl. op Gaslicht.com dit staan: Deze kosten zijn incl. 9% btw, overheidsheffingen en netbeheerkosten van 2022.
Ook op Greenchoice zie ik dezelfde mededeling. Ik ga niet verder checken, maar vermoed dat dit hetzelfde is bij andere leveranciers.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Hogere tarieven Vattenfall ontlopen

Ongelezen bericht door k2p »

Ik was uiteindelijk toch niet overgestapt, omdat andere aanbieders er langer over doen om je aan te sluiten, dan de normale opzegtermijn van Vattenfall. Wat dat betreft is een prijsverhoging zonder opzegtermijn mogen opzeggen dus een wassen neus. Want de opvolgende aanbieder zorgt er voor dat de oude aanbieder je toch die prijsverhogen voor bijna een maand in je mik kan schuiven. En snappen doe ik niet, waarom het aansluiten van een nieuwe klant zoveel tijd moet kosten, terwijl alles via een netwerkbeheerder loopt. Technisch moet je ook achteraf kunnen zeggen, dat klant x op datum y was overgestapt.

Maar goed, heel ander vraagje: Vattenfall heeft nu meerdere malen de prijs per kwartaal zitten verhogen, in plaats van het normale halfjaar. Zouden ze nu ook de prijs verlagen binnen 1 kwartaal, nu de prijzen gezakt zijn? Of is nu plots de noodzaak weg om prijzen vaker aan te passen?

NeoDutchio
Berichten: 12327
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Hogere tarieven Vattenfall ontlopen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

k2p schreef:
18 jan 2023 12:47
Maar goed, heel ander vraagje: Vattenfall heeft nu meerdere malen de prijs per kwartaal zitten verhogen, in plaats van het normale halfjaar. Zouden ze nu ook de prijs verlagen binnen 1 kwartaal, nu de prijzen gezakt zijn? Of is nu plots de noodzaak weg om prijzen vaker aan te passen?
Als de prijzen weer zakken en er moet weer ingekocht worden, dan zal iedereen de prijzen laten zakken. Er is immers concurrentie.
Echter zit er wel een langere periode tussen de dalende marktprijs en het daadwerkelijk kunnen zien thuis. Als er voor meerdere maanden ingekocht is zal dit niet onder de kostprijs verkocht gaan worden.

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Hogere tarieven Vattenfall ontlopen

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Budget energie gaat net onder prijsplafond zitten met hun maandelijkse tarieven lees ik bij AD en NOS.
Misschien is dat de ommekeer?

Markdb1
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 feb 2023 14:17

Re: Hogere tarieven Vattenfall ontlopen

Ongelezen bericht door Markdb1 »

Ik ben van Vattenfall met een variabel contract via Red mijn energierekening overgestapt naar een 1 jarig vast contract. Heb nu betere en vaste tarieven en zit tot einde van het jaar wel goed. Met de huidige ontwikkelingen ga ik geen risico meer nemen om variabel te blijven. Denk persoonlijk dat iedereen voor nu gewoon een vast contract moet nemen voor 1 jaar. [website weggehaald door moderatie]

Plaats reactie