LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoog elektriciteitsverbruik (help!)

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Mirrorr
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 nov 2007 17:11

Hoog elektriciteitsverbruik (help!)

Ongelezen bericht door Mirrorr »

Beste lezers,

Ik zit met mijn handen in het haar. Sinds 4,5 maand ben ik verhuisd van mijn studentenkamer naar een klein huurhuisje. Ik studeer nog (maar ben bijna klaar), werk 15-20 uur in de week en ik sport. Ik zit dus niet de hele dag thuis. Toch word ik geconfronteerd met een erg hoog elektriciteitsverbruik volgens de energie meter. Dat terwijl ik juist alles eraan doe om mijn elektriciteitsverbruik zo laag mogelijk te houden. Zo heb ik nooit apparaten op standby staan maar haal ik de stekkers uit het contact wanneer ik een apparaat niet gebruik, heb ik meerdere apparaten op één stekkerdoos zitten zodat alle apparaten meteen uit zijn wanneer ik de stekker eruit haal en gebruik ik spaarlampen.

Na 4,5 maand zegt mijn nachtstroomteller dat ik 995 kwh heb verbruikt en mijn dagstroomteller dat ik 3146 kwh heb verbruikt. Een totaal dus van 4141 kwh al!

Ik heb een vriend langs laten komen die in het bezit was van zo'n apparaatje waarmee je het verbruik van elk apparaat kon meten. We hebben alle apparaten nagemeten en een rekensommetje gemaakt waaruit bleek dat zelfs als ik al mijn elektrische apparaten 24 uur per dag aan zou laten staan er zelfs niet zo'n verbruik kon ontstaan als de meter nu opgeeft.

Ik heb mijn verhuurmaatschappij dus gebeld en die hebben een elektricien langs gestuurd. Die heeft mij verteld dat hij er niets aan kon doen omdat de energiemeter niet bewoog wanneer hij de groepen afsloot. Daarmee is dus ook de kans dat het aan de meter zelf ligt erg klein geworden.

Wat kan ik nu nog doen? Ik weet dat ik de meter kan laten ijken maar dat kost me een vermogen (wat ik als student zijnde dus niet heb). Heeft er iemand nog tips voor mij? Ik ben echt de wanhoop nabij want aan het eind van het jaar krijg ik dus een torenhoge nota voorgeschoteld.

Alvast bedankt voor uw hulp.

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: Hoog elektriciteitsverbruik (help!)

Ongelezen bericht door wicher »

Een totaal dus van 4141 kwh al
Da's dus bijna 1,5 kwh per uur......
....zelfs als ik al mijn elektrische apparaten 24 uur per dag aan zou laten staan er zelfs niet zo'n verbruik kon ontstaan als de meter nu opgeeft.
Ook geen wasmachine of -droger in huis?

In jouw geval zou ik eens beginnen met de groepen 1 voor 1 (dus 1 tegelijkertijd!) aan te schakelen en goed te kijken of de meter behoorlijk gaat lopen; 1 a 1,5 kwh per uur is aan de meter beslist te zien.
Op die manier kom je waarschijnlijk wel wat verder.
Overigens zou het mij niet verbazen als er iemand met je meelift, maar dan zie je misschien ook meteen achter welke groep dat gebeurt.
Als iemand buiten de groepen om meelift (is theoretisch ook mogelijk) dan moet je dat toch kunnen ontdekken door een paar uur alle groepen uit te schakelen.

Lost dit alles niks op dan zou ik toch denken aan een defecte meter.
Zet voor een paar uur een stroomverbruiker aan waarvan je het verbruik precies kent (elektrisch kacheltje of zoiets) en kijk wat de meter daarvan maakt.

Succes!

willemo
Berichten: 101
Lid geworden op: 13 jun 2005 13:04

Re: Hoog elektriciteitsverbruik (help!)

Ongelezen bericht door willemo »

Mirorr.

Ik neem aan dat u dit controleert door zelf de meterstanden op te nemen.
Hebt u bij het opnemen van de meterstand niet toevallig het laatste cijfer (dit is veelal het cijfer achter de komma) meegenomen ?
In dat geval krijgt u het tienvoudige als resultaat.

Met vriendelijke groet,
Willem
Laatst gewijzigd door willemo op 14 nov 2007 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.

gaverim
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 nov 2007 14:19

Re: Hoog elektriciteitsverbruik (help!)

Ongelezen bericht door gaverim »

ik zou als de bliksem iemand van het energiebedrijf laten komen en digitale foto`s maken van de meter.

Alex de leeuw
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 mei 2006 00:11

Re: Hoog elektriciteitsverbruik (help!)

Ongelezen bericht door Alex de leeuw »

In een normaal 2 persoons gezin is 3600 KWH per jaar niet zo heel veel en valt dit onder gemiddeld. De enige echte manier om achter het hoge verbruik te komen is zoals eerder is gezegdt, het per groep te bekijken, en daarna als enige optie de meter. ik neem aan dat deze niet kapot is dus ik zou het eerder gaan zoeken in andere mogelijkheden.

ErpCity
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 nov 2005 18:31

Re: Hoog elektriciteitsverbruik (help!)

Ongelezen bericht door ErpCity »

Zit er niet toevallig een electrische boiler in dat pand?
Continue gebruikers:
Close-in boiler
Koelkast
Diepvriezer
CV pomp
Standby staande apparaten [incl. PC]

msabbe
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:15

Re: Hoog elektriciteitsverbruik (help!)

Ongelezen bericht door msabbe »

Ik krijg het idee dat er bij jou wordt afgetapt.
Ken je je buren goed genoeg?
In de wijk waar ik woon komen nog al eens thuisplantages voor. Die betalen veelal niet zelfs, maar tappen bij de buren.

Maus Sturmer
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:26

Re: Hoog elektriciteitsverbruik (help!)

Ongelezen bericht door Maus Sturmer »

Ook ik heb hetzelfde meegemaakt en je bent totaal machteloos. Uiteindelijk heb ik een ander huis gezocht, want niemand doet wat voor je en dan is de laatste strohalm dat je zelf stappen onderneemt.
Het kan namelijk zijn dat anderen bij je aftappen, maar het is niet te bewijzen.
Veel sterkte, Maus Sturmer

SpeedyGonzales
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jun 2007 15:48

Re: Hoog elektriciteitsverbruik (help!)

Ongelezen bericht door SpeedyGonzales »

In de opmerking van ErpCity zit wel wat in. Heb je inderdaad een elektrische boiler?
Ik kwam er laatst ook achter dat deze op 2 standen gezet kon worden d.m.v. een aan/uit-schakelaar in de meterkast.
Ik had een defect TF-relais (schakelt tussen dag- en nachtstroom) geconstateerd op 7 oktober 2007 en toen de monteur van het el.bedrijf dit kwam vervangen merkte hij op dat ik wel veel elektriciteit zou verbruiken, want de boiler stond op dag en nacht opwarmen. Na het omzetten van de schakelaar is het verbruik 's nachts wat meer, maar overdag een heel stuk minder.
Ik had ook tijdens vakanties een bijna normaal el.verbruik terwijl ook ik alle stekkers uit de stopkontakten had verwijderd.
Bij een volgende vakantie zal blijken dat ik nu veel minder verbruik. Bovendien controleer ik wekelijks de meterstanden en zie nu al een lager energieverbruik.
Over de eerste drie weken van het stookseizoen in 2006 (van 22-10-06 tot 12-11-06) verbruikte ik 127 kWh en over dezelfde periode in 2007 82 kWh. Een redelijke besparing dus. Hoewel het nachtverbruik nu wat hoger is heb ik bij elkaar toch inmiddels ruim 3 euro bespaard over drie weken.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Hoog elektriciteitsverbruik (help!)

Ongelezen bericht door D1RK »

Waarom nog geen reactie?
Ik zou alle apparaten uit zetten en de groepen in laten, als het dan nog stroom gebruikt is er iets fout!
Tijdens het draaien zonder apparaten per groep uitschakelen en je ziet welke afgetapt of fout is!
Ook kun je informeren naar de vorige bewoner, als dat hetzelfde is...?

Gezien de dubbel tarief meter is de vorige vermoedelijk een grote gebruiker en gezien jou situatie is een enkele meter voordeliger want je betaal wel extra voor de dubbelle meter, en dat verdien je bij normaal gebruik nooit terug als alleenstaande!

Mirrorr
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 nov 2007 17:11

Re: Hoog elektriciteitsverbruik (help!)

Ongelezen bericht door Mirrorr »

Even een update...

k heb mijn stroomleverancier aan de telefoon gehad en die heeft even gekeken wat mijn vorige bewoner heeft verbruikt op jaarbasis. Dat was dus iets van 14000 kwh voor 1 persoon! Wat ik nu ga doen is zelf een onderzoekje starten en een dag al mijn apparaten en elektriciteitsgroepen uitdoen en dan kijken of de meter toch een verbruik constanteert. Daarnaast ga ik nogmaals het vebruik van al mijn apparaten doormeten en opschrijven zodat ik in ieder geval kan bewijzen dat het hoge verbruik echt niet bij mij kan liggen.

@wicher: Ja, ik heb een wasmachine, maar die heb ik pas sinds kort en eerlijk gezegd heb ik nog niet veel gewassen met dat apparaat (die overigens nieuw is).

@willemo: Ik heb eneco gebeld over de meter en die heeft mij verteld dat de elektriciteitsmeter niet met komma's werkt en dat dat dus niet het probleem is.

@ErpCity: Nee, ik heb geen elektrische boiler maar een combiketel in het huis zitten. Wel denk ik dat het misschien dat het aan mijn koelkast kan liggen die ik tweedehands heb gekocht. Maar naar mijn weten slaat die niet de hele tijd aan. Toch sluit ik dat niet uit en zal ik het onderzoeken.

@msabbe: Dat is ook een mogelijkheid die ik open houd. Ik woon in een oude wijk waar de huurprijzen nogal laag liggen dus het zou me niets verbazen als één van mijn buren een wietplantage zou hebben. Ook dat ga ik onderzoeken door een dag bij mijn ouders door te brengen (met alle apparaten + groepen uit) en te kijken of mijn meter toch een verbruik constateert.

@D1rk: Sorry voor de late reactie, maar ik heb de hele dag gewerkt en kon dus niet reageren. En ja, ik maak gebruik van het enkeltarief.

Ik hou jullie op de hoogte en in ieder geval bedankt alvast voor de reacties.

uncel-x
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 feb 2007 22:20

Re: Hoog elektriciteitsverbruik (help!)

Ongelezen bericht door uncel-x »

Hallo het is niet zo moelijk om er achter te komen, kijk eerst of het een oude meter is of een nieuwe digi kijk na het jaar tal. als men stroom van je aftapt is dat altijd terug te vinden. Want als ze dit na de meter doen dan zie jij hoe snel je meter gaat als je alles heb uit staan en de meter gaat nog dan is er een af tap, wat ook ken zijn dat men stroom bij je weg haalt als je niet thuis bent dan zie je niet hoe snel je meter gaat, dit ken je op vangen door de meter stand op te schrijfen alles uit zetten en dan kijken als je terug komt of de meter verder is gegaan. Va je aftapengaat niet zo maar heb je houten vloer dan kun je dit doen zit je meter op de gang dan is het ook snel te doen maar het is altijd terug te vinden. Wat je ook nog kunt doen is na te vragen wat de oude bewoner voor verbruik had. En alles je dit uit ezocht heb en het is nog zo dan cht bellen voor een nieuwe meter daar heb je recht op. ik hoop dat je er wat aan heb ik moet dit vaak doen voor de wonningbouw in amsterdam. dus sterkte :roll:

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Hoog elektriciteitsverbruik (help!)

Ongelezen bericht door Ron58 »

Ik heb mijn verhuurmaatschappij dus gebeld en die hebben een elektricien langs gestuurd. Die heeft mij verteld dat hij er niets aan kon doen omdat de energiemeter niet bewoog wanneer hij de groepen afsloot. Daarmee is dus ook de kans dat het aan de meter zelf ligt erg klein geworden.
Dat hoeft niet zo te zijn, een meter die te hard loopt zal ook stoppen als je alles uit schakelt.

Het verbruik van de vorige bewoner was ook al genoeg voor drie gezinnen, en dat van jou gaat ook die kant op.
Hieruit kun je afleiden dat het niet zal liggen aan de apparatuur die je zelf in de woning hebt gebracht, maar ook niet aan de apparatuur van de vorige bewoner, deze heeft neem ik aan al zijn eigen apparaten meegenomen.
Of heb je soms iets van hem/haar overgenomen??

Je kunt alleen nog de apparaten laten checken die er eventueel van de verhuurder aanwezig zijn, zoals een boiler, cv, misschien een electrisch badkamerkacheltje?? Ik noem maar wat.

Je moet het er niet bij laten zitten, ik denk dat je bij de verhuurder ook een punt hebt, de vorige bewoner had immers ook een absurd verbruik, ze kunnen dus niet beweren dat het aan jouw spullen ligt.

Peter F
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 feb 2007 16:32

Re: Hoog elektriciteitsverbruik (help!)

Ongelezen bericht door Peter F »

Inderdaad een erg hoog verbruik voor slechts 4,5 mnd. Een normaal 2-persoonsgezin verbruikt op jaarbasis minder...
Zoals al door anderen geopperd vermoed ik dat je een aftapper hebt?

Je kunt dat als volgt proberen uit te vinden:
Schakel alle groepen die je hebt uit door de zekering (stop) te verwijderen. Vervolgens alle stroomverbruikers in je huis uitschakelen, bij voorkeur de stekker uit het kontakt halen. Vergeet niets, denk aan boiler, klokradio etc.
Zet groep 1 aan en probeer vast te stellen of er enig verbruik is. Bij een oude meter is er een wiel met een streepje, dit moet volledig stilstaan.
Bij een nieuwe meter is er een rood schijfje met witte streepjes direct achter de verbruikscijferreeks, ook dit moet geheel stilstaan. Als je een meter hebt met de aanduiding van tiende kilowatts dan de stand hiervan opschrijven. Hoewel je verbruik overdag erg hoog is zal het best moeilijk zijn, je zult de te testen groep wel geruime tijd aan moeten laten om eventueel verbruik te kunnen vaststellen. Vervolgens schakel je groep 2 enz. in waarbij je steeds na het bijschakelen van een groep de wieltjes/stand (zoals bovenvermeld) in de gaten houdt.

Als er bij een groep verbruik blijkt et zijn en je weet heel zeker (nogmaals controleren) dat je geen verbruikers heb aanstaan dan wordt er echt gestolen.

Succes!

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: Hoog elektriciteitsverbruik (help!)

Ongelezen bericht door wicher »

Dat was dus iets van 14000 kwh voor 1 persoon!
Dan is het voor mij duidelijk: of er tapt iemand bij je af, of je meter is kaduuk!

Plopzelf
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 mar 2007 17:09

Re: Hoog elektriciteitsverbruik (help!)

Ongelezen bericht door Plopzelf »

Nee Mirrorr : alle verbruikers / apparaten uit en alle groepen ingeschakeld laten staan !!!!
Dan pas kom je er achter of er stroom van een van je groepen wordt
afgetapt

Cend
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 nov 2007 19:18

Re: Hoog elektriciteitsverbruik (help!)

Ongelezen bericht door Cend »

Wanneer je alle goede raad hebt opgevolgd en je bent er nog niet uit!
Zoals in een andere reactie al staat is er vermoedelijk iemand die met je mee lift, dus na de meter stroom bij je aftapt. Het volgende is mogelijk, er is een aftap bedrading kan ook een draad zijn aangesloten:
1 Achter de zekeringen (stoppen) ergens in een groep (de bedrading in het huisje).
2 Tussen meter en zekeringkast.
In beide gevallen is een dergelijke leiding moeilijk te vinden en moet je zaken demonteren en slopen.
Misschien is er een mogelijkheid om er achter komen of je wordt afgetapt, je moet wel met 2 of meer personen zijn. Wanneer het donker is en bij iedereen het licht brand, observeren 1 of meerdere mensen buiten de huizen en schuren in de omgeving. 1 persoon draait een zekering (stop) los bijv. 5 minuten. De mensen buiten kijken of er gelijktijdig ergens lichten uit gaan en weer aan na het indraaien. Hierna doe je het zelfde met de volgende zekering enz.
Levert dit niets op doe dan het zelfde met de hoofdschakelaar voor de zekeringkast.
Levert dit ook niets, op dan zijn er misschien buren die niet thuis zijn en waar alles al donker was en blijft.
Herhaal deze proef, dan op een ander moment wanneer daar ook lichten branden.
Levert dit ook niets op dan kan het nog zijn dat er op een "tap" een boiler, diepvriezer, aquarium o.i.d. is aangesloten en zal je op een andere manier moeten gaan rechercheren.
Mocht je het vermoeden hebben dat je afgetapt wordt, sla dan geen alarm maar schakel de politie in.

Relhok

Re: Hoog elektriciteitsverbruik (help!)

Ongelezen bericht door Relhok »

Dagstroom gebruik je van 07:00 tot 23:00 uur op werkdagen. Dat is dus 80 uren/week. De overige 88 uren van de week gebruik je nachtstroom (zaterdag+zondag+werkdagnachten).
76% van je verbruik is dagstroom, 24% is nachtstroom.
Is er iets dat je bij het verlaten van je huis altijd AAN zet?
Of mogelijk denk je iets UIT te zetten terwijl je het onbedoeld AAN zet?l

Aftappen kan ook via het doorboren van de lasdoos van een stopcontact door de muur heen naar de buren. Dit moet dan al gebeurd zijn voordat jij in het huis ging wonen of het moet gebeurd zijn tijdens jouw uithuizigheid (iemand heeft zonder jouw weten een sleutel van jouw voordeur).
Dit kan zich voordoen bij elke buur.

Aftappen via een gat in de meterkast kan uiteraard alleen maar bij de buur aan de andere kant van de meterkastmuur.
Als dit het geval is, dan moet bij de buren het loodje van de verdeelkast verbroken zijn.
Dit kun je alleen zien vanuit jouw huis als je de energieleverancier vraagt om de verdeelkast open te maken (die het NIET zelf) en na controle weer te verzegelen.

Eerde
Berichten: 76
Lid geworden op: 07 sep 2007 15:08

Re: Hoog elektriciteitsverbruik (help!)

Ongelezen bericht door Eerde »

4141 kwh in 4,5 mnd lijkt mij ook onwaarschijnlijk hoog !
Zelf gebruik ik ~4.000kwh/jr incl electrisch koken (verwarming & ww op gas).
Wel heb ik de hele dag de PC aan en een TV.

Of je hebt eoa boiler ofzo die de hele dag & nacht staat te verbruiken of je buurman heeft een weetplantage op jouw kosten draaien ;)

Mirrorr
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 nov 2007 17:11

Re: Hoog elektriciteitsverbruik (help!)

Ongelezen bericht door Mirrorr »

Is er iets dat je bij het verlaten van je huis altijd AAN zet?
Nee ik doe juist alles uit. Alle stekkers uit het stopcontact en de thermostaat omlaag etcetera.

Gesloten