LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoog energieverbruik, laten ijken?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Frostbite
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 feb 2012 18:59

Hoog energieverbruik, laten ijken?

Ongelezen bericht door Frostbite »

goedendag,

Sinds november wonen wij samen in een huurhuis en dat bevalt gelukkig prima.
Reeds bij de eerste bezichtiging viel het mij wel op dat de kwh meter in de gangkast soms als een dolle ronddraaide. Vanwege dit feit heb ik trouw de meterstanden bijgehouden zodat ik nu een goed beeld heb van het verbruik en de mogelijke oorzaak. In het begin dacht ik dat de oorzaak gezocht moest worden in de elektrische boiler die in de keuken staat, daarom is het apparaat in december afgekoppeld maar het verbruik blijft hoog. Daarna was de cv ketel de verdachte maar ook dit bleek na bezoek van een monteur vals alarm.

Het verbruik:
Sinds begin december 2011 hebben wij 1800 kwh verbruikt in 2 1/2 maand, dit komt overeen met het jaarverbruik in onze vorige woning met oudere apparatuur (cv ketel, koelvries combinatie, wasmachine). Ook koken we in dit huis op gas in plaats van elektrisch zoals in onze oude woning en hebben we bijna uitsluitend spaarlampen branden.

Om een beter inzicht te krijgen in het verbruik van enkele stroomvreters heb ik metingen gedaan door alle stekkers eruit te trekken en dan een was/vaat te draaien of een ovenmaaltijd te bereiden, de uitkomsten zijn als volgt:

1)Oven 2200 watt, 75 min op 125 graden (=half vermogen) verbruikt 6 kwh.
2)Vaatwasser die volgens fabrikant 1,4 kwh per was, verbruikt 7,2 kwh per wasbeurt.
3)Wasmachine (A++, 2010) op 40 graden eco stand, verbruikt 5,1 kwh per was.
4)Koelvries combinatie AEG 2011 met jaarverbruik 280 kwh, heeft in een week (vakantie) 17 kwh verbruikt terwijl dit ongeveer 5,4 kwh zou moeten zijn.
5) de tv met een vermogen van 190 watt lijkt op de meter ongeveer 1000 watt te trekken (gemeten aan de hand van het rondgaan van de meter 600 omwentelingen= 1kwh)

Inmiddels is er contact geweest met de Nuon, zij komen met allerlei suggesties die volgens mij geen hout snijden. 5 kwh en 7 kwh voor een was/vaat schijnen zij normaal te vinden en tijdens de vakantie is er gewoon vaak aangebeld...? Ik begrijp dat een ijking door netwerkbeheerder Liander 700 euro kost dus ik vroeg mij af of iemand hier op het forum nog iets op te merken heeft aan mijn verhaal voordat ik verder ga met het daadwerkelijk laten ijken van de kwh meter.

Bij voorbaat dank voor uw op of aanmerkingen, alle aanvullende informatie of eigen ervaringen met een dergelijk probleem is van harte welkom!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Hoog energieverbruik, laten ijken?

Ongelezen bericht door bprosman »

de tv met een vermogen van 190 watt lijkt op de meter ongeveer 1000 watt te trekken (gemeten aan de hand van het rondgaan van de meter 600 omwentelingen= 1kwh)
Je kunt beginnen met het afschakelen van groepen om eens de meest verdachte groep te vinden, probeer deze dan op "0" te krijgen, energiemeter er tussen (voor een paar tientjes te krijgen bij de bouwmarkt) en controleer dan eens het verschil op 1 apparaat.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Hoog energieverbruik, laten ijken?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Staat de meter helemaal stil als je alle groepen afschakelt?

SiepZ
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 dec 2010 19:05

Re: Hoog energieverbruik, laten ijken?

Ongelezen bericht door SiepZ »

Hallo Frostbite,

Zou het kunnen zijn, dat de energieverbruiken die je opgeeft, gemeten zijn met de kWh-meter in de meterkast en dat je je misschien niet realiseert dat er nog andere verbruikers aan staan?
Je geeft aan, dat je in de vakantie het verbruik van de koelvriescombinatie hebt gemeten. Omdat je het huis pas in december bent gaan bewonen was dit dus kennelijk een vakantie in de winter. Ik neem aan dat je CV wel gewoon aan is gebleven (en dus ook elektriciteit heeft verbruikt). En andere verbruikers, zoals draadloze telefoons, stekker-netvoedingen, centrale ventilatie, standby-verbruiken, enz.?

Ook de verbruiken die je opgeeft voor wasmachine en vaatwasser zijn erg hoog.
Ik adviseer je om een energieverbruiks-tussenmeter aan te schaffen.
Zoiets als de energycheck 3000 van Conrad, maar volgens mij is er ook wel iets dergelijks te koop bij onderdelenwinkels als handyman of plenty-parts.
Daarmee kun je van elk apparaat precies bepalen wat het verbruik is.
Een dergelijk apparaat kost enkele tientjes en ik zou dat zeker doen, voordat je voor veel geld de meter uit de meterkast laat controleren.
Google ook even voor mijn website: geen-energierekening-meer weebly
Kijk dan op de bladzijde "resultaat en toekomst" onder elektrische apparatuur.

m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman

elnuar
Berichten: 126
Lid geworden op: 20 jan 2012 14:00

Re: Hoog energieverbruik, laten ijken?

Ongelezen bericht door elnuar »

Heb je ook al eens een keer daadwerkelijk alles uitgezet, alle stopcontacten leeg gehaald, lampen uit, enz. zodat je zeker zelf geen stroom verbruikt? als het dan nog blijft lopen, is er duidelijk een ander probleem... Lijkt mij in principe de meest makkelijke oplossing ;-) Alles ong een uurtje eruit, in die tussentijd nog wat verbruikt? Dan is er een ander probleem wat opgelost moet worden...

En in een uurtje tijd ontdooien vriezers enz. nog niet, verwarming koelt mss iets af, maar ook niet te extreem.

Maar dit zou mijn praktische aanpak zijn zonder met meters moeilijk te doen ;-)
Maar wel ff zaklamp bij de hand houden, stroom meters zitten vaak in vrij donkere kasten verstopt en als alle lampen uit zijn....

Vattenfall Webcare
verified
Berichten: 355
Lid geworden op: 28 mei 2008 10:49

Re: Hoog energieverbruik, laten ijken?

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Beste Frostbite,

Op uw bericht op dit forum maak ik op dat er onduidelijkheid is ontstaan over de hoogte van uw verbruik en mogelijk ook de werking van uw meter.

Als de goede tips die inmiddels al gegeven zijn door SiepZ en elnuar u niet verder helpen, dan zou ik graag op korte termijn telefonisch contact met u opnemen om het een en ander met u te bespreken. Kunt u mij hiervoor uw contractrekeningnummer opgeven? Dan kan ik op basis daarvan uw telefoonnummer achterhalen. Alvast bedankt voor de moeite.

Uw contractrekening begint met (000)300 en staat bijvoorbeeld op acceptgiro’s of uw jaarafrekening. Om u gerust te stellen: met uw contractrekening hebben anderen geen toegang tot uw klantgegevens. U kunt beter niet uw klantnummer op dit forum plaatsen.

Met vriendelijke groet,

Peter
Nuon Webcare

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Hoog energieverbruik, laten ijken?

Ongelezen bericht door h@rm@n »

@Frostbite het als een dolle ronddraaien van de elektriciteitsmeter is afhankelijk van enerzijds het op dat moment ingeschakelde vermogen, lees het in gebruik zijnde apparatuur en anderzijds de meterconstante van de meter. Deze kan bijvoorbeeld 600 zijn wat inhoudt dat er 600 omwentelingen moeten zijn geweest om 1 kWh te registreren. Als dan bijvoorbeeld de wasmachine aan staat en toevallig het verwarmingselement ingeschakeld (3000 Watt, 1 uur) is dan maakt hij 1800 omwentelingen in 1 uur. Dit is dan 1800/60 = 30 omwentelingen per minuut. Dit komt overeen met 1 omwenteling per 2 seconden. En je begrijpt dat als de meterconstante (C) groter is het aantal omwentelingen alleen maar groter wordt.
Ik vind het wel vreemd dat bij de eerste bezichtiging je de meter als een dolle zag ronddraaien tenzij de woning nog bewoond was en er een “groot” apparaat aangesloten was. Indien de woning toen leeg stond zou ik redeneren dat er een of ander apparaat (dat achter gebleven is van de voorgaande bewoner) moet zijn dat de veroorzaker van het groot verbruik moet zijn. Ik heb meegemaakt dat twee vijverpompen mede de oorzaak waren van een verbruik van 20.000 kWh op jaar basis in een woning.
Jouw voorbeelden van verbruik bij de oven, vaatwasser en wasmachine geven feitelijk al aan dat er nog iets anders zou moeten zijn. Want bijvoorbeeld de oven 2,2 kW 1,25 uur in gebruik bij vollast verbruikt 2,75 kWh terwijl jij aangeeft dat het 6 kWh is en ook nog eens op halve kracht????
Vervolgens denk ik dat je niet bij Nuon moet zijn maar bij jouw netwerkbeheerder en deze is afhankelijk van waar je woont in het land. Zie hiervoor http://www.energieleveranciers.nl/netbe ... ktriciteit
Want de Nuon medewerker kan mbt de werking van de meter niets uitrichten en wat het verbruik betreft is het voor hem naar mijn mening ook maar gissen. Dan kun je beter een plaatselijke installateur in je arm nemen en met hem de installatie c.q. apparatuur nagaan.
Zelf heb ik mijn verbruik successievelijk naar beneden gebracht door voor en na bestaand apparatuur te vervangen door energie zuinig apparatuur. En voornamelijk de nieuwe diepvries die afgestemd is op de huiselijke omstandigheden (niet groter dan noodzakelijk) en energiezuinig geeft wekelijks mijn lager verbruik weer tov van mijn vorige grotere oude diepvries.
Individueel meten (met bijvoorbeeld Energy monitor 3000 van Conrad zoals aangegeven) van apparatuur geeft een inzicht in het verbruik van het apparatuur. En je elektriciteitsmeter kun je zelf controleren met het tellen van de ronddraaiende schijf tov van het aangesloten vermogen. Maar dan moet je wel weten wat op dat moment aangesloten is. Ook kun je zoals al opgemerkt is een kWh-meter kopen en deze in serie aansluiten met je meter van het energiebedrijf om zo de meter te controleren, alvorens je op basis van ongelijk je netwerkbedrijf verzoekt om de meter te ijken en voor kosten komt te staan.

Frostbite
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 feb 2012 18:59

Re: Hoog energieverbruik, laten ijken?

Ongelezen bericht door Frostbite »

Bedankt voor de reacties!

De kwh meter komt binnen 15 min geheel tot stilstand als ik alle stekkers eruit trek. Daar was ik twee maanden geleden het onderzoekje al mee begonnen, we hebben toen ook gekeken of we door het afzonderlijk inschakelen van de groepen konden uitvinden waar de boosdoener zat. Dit gaf als resultaat dat de elektrische boiler flink energie trekt (dat was dus wat ik bij de eerste bezichtiging zag op de kwh meter), die hebben we toen ook gelijk afgekoppeld. Met als een dolle rondgaan bedoel ik dat het streepje amper meer te zien is....ongeacht of ik een wasmachine, vaatwasser of oven aanzet is met het blote oog niet meer te zien hoe vaak de meter rondgaat. Als we alleen schemerlampjes aan hebben dan draait hij wel vrij rustig rond, de meter geeft volgens mij een sterk vertekent beeld. Gemiddeld kom ik op ongeveer 4 a 5 keer normaal uit en dat al die apparaten niet deugen qua thermostaat oid gaat er bij mij niet in, iet teveel toeval.

Zojuist de proef nog eens gedaan met de tv, alle stekkers waren eruit, dus alleen de tv stond aan. Bleek weer dat de tv iets meer dan 1000 watt trekt terwijl het vermogen 190 watt is en er verder helemaal niks aanstond, ook de cv niet.

De meting gedurende de vakantie is op een zelfde manier gedaan, alle stekkers (dus ook van de cv met pomp van 125 watt) en zijn voor vertrek uit het stopcontact getrokken op de koelvriescombinatie na en die is splinternieuw en energiezuinig.

Ik kan nu nog verder gaan met meten en me druk maken maar eerlijk gezegd ben ik nu wel zo zeker van mijn zaak dat ik voor de ijking ga, zal daarvoor contact zoeken met Liander, wel of niet via de Nuon.

Wat mij erg tegen de borst stuit is het feit dat men hier 700 euro voor wil indien mijn bewering niet klopt. Dat is toch niet meer van deze tijd....ik zou weleens willen weten hoeveel Nederlanders ongemerkt te veel betalen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Hoog energieverbruik, laten ijken?

Ongelezen bericht door bprosman »

Dan zet je er toch eerst even een alternatieve (bouwmarkt) verbruiksmeter tussen. Die zijn maar iets van 20...30 Euro.
Test het op iets langere termijn... 1 a 2 uur.
Uiteraard moet de meter wel totaal stilstaan als je de test start.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Hoog energieverbruik, laten ijken?

Ongelezen bericht door h@rm@n »

@frostbite, het langzaam (binnen 15 min) geheel tot stilstand komen van de meter is een vreemd verschijnsel en theoretisch niet mogelijk als alles uitgeschakeld is. Immers, simpel gezegd, als er een stroom door de meter vloeit wordt er een magnetisch veld door de spoel(en) van de meter opgewekt waardoor deze gaat draaien. Daarnaast is er een permanente (rem)magneet aanwezig. Hierdoor zal de meter conform het aangesloten vermogen registreren. Het is natuurlijk mogelijk dat er met de meter in het verleden geknoeid is waardoor de sterkte van de permanente magneet is afgenomen. Hierdoor kan en gaat de meter anders registreren en zal de meter een veelvoud van het daadwerkelijk verbruik op de teller(s) weergeven. Men spreekt dan van demagnetisatie van de meter en moet deze vervangen worden omdat hij defect is. Dit zou ook de verklaring kunnen zijn van je proef met de tv van 190 Watt waarbij de meter 1000 Watt aangeeft (aantal omwentelingen van de meter gedeeld door de meterconstante). Hij zal dan bij 1 uur gebruik in plaats van 0,19 kWh, 1 kWh registreren, een factor 5 dus.
Nogmaals zoals in mijn eerdere reactie: Ook kun je zoals al opgemerkt is een kWh-meter kopen en deze in serie aansluiten met je meter van het energiebedrijf om zo de meter te controleren, alvorens je op basis van ongelijk je netwerkbedrijf verzoekt om de meter te ijken en voor kosten komt te staan.
En het ongemerkt te veel betalen van (hoe)veel Nederlanders zal reusachtig meevallen, want normaliter gaat een elektriciteitsmeter niet vanzelf kapot, er moet een oorzaak zijn en die zijn op enkele vingers te tellen.
Tenslotte, dat de ijk kosten zo duur zijn komt waarschijnlijk door het feit dat de overheid verplicht heeft splitsingen aan te brengen in de organisatie van de eerdere energiebedrijven. Ook zijn er gecertificeerde aparte meetbedrijven in het leven geroepen. Was eerder dus alles simpeler, is het nu alleen maar gecompliceerder geworden met alle kosten van dien.

elnuar
Berichten: 126
Lid geworden op: 20 jan 2012 14:00

Re: Hoog energieverbruik, laten ijken?

Ongelezen bericht door elnuar »

@frostbite : laat je de uitslag van de ijking ook weten? ben er wel even benieuwd naar. Dat je deze moet laten doen is naar mijn idee ook wel duidelijk ja.

Als je meter nl. een verbruik aangeeft wat 4-5 keer hoger is als een apparaat kan afnemen wordt het wel wat vreemd... het vermogen in Watt dat er op een apparaat staat is ook wat het per uur verbruikt, zo kan je TV niet meer als 190W per uur verbruiken (als hij aanstaat, op standby is het vaak ong 2W). En verbruik van de TV is dan voor 1 uur 0,19KWH en netzo met je oven van 2200W -> dan mag hij per uur op VOL vermogen niet meer als 2,2KWH verbruiken, minder mag natuurlijk wel ;)

En ik weet nu ook beter dat ik zelf wel een eigen verbruiksmeter ga halen om zelf ook wat te testen ;-) over het algemeen zal het wel kloppen, maar altijd goed om te weten en soms ook na te kijken welke apparaten stiekeme groot-verbruikers zijn ;-)

Vattenfall Webcare
verified
Berichten: 355
Lid geworden op: 28 mei 2008 10:49

Re: Hoog energieverbruik, laten ijken?

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Beste Frostbite,

Het klopt wel dat uw meter langzaam stopt met registreren zodra u de hoofdschakelaar uitzet. In onze ervaring kan het inderdaad een aantal minuten duren voordat uw telwerken volledig stilstaan.

Als u er zeker van bent dat geen van de door u gebruikte apparaten de oorzaak is van het verbruik (u kunt uw binnenhuisinstallatie eventueel nog laten nakijken door een erkend installateur, of een tussenmeter naast uw meter plaatsen), dan is een meterijking, mijns inziens, de enige manier om zekerheid te krijgen over het functioneren van uw meter.

Liander biedt de mogelijk om uw meter intern te controleren voor € 351,05 (incl. BTW). Via http://bit.ly/eRBQPp kunt u meer informatie over de meterijking terugvinden.

Ik spreek de wens uit dat de informatie in dit bericht u verder helpt. Mocht ik u nog ergens mee van dienst kunnen zijn, dan verneem ik dat graag van u.

Met vriendelijke groet,


Nuon Webcare
Peter

Johan3
Berichten: 139
Lid geworden op: 13 jun 2006 19:39

Re: Hoog energieverbruik, laten ijken?

Ongelezen bericht door Johan3 »

Afbeelding

Zo draai je zeker niet op voor de rekening van liander of de plaatselijke installateur, anders ga je een van de twee rekeningen in iedergeval zelf betalen helaas.

Was een lange weg maar is nu netjes opgelost!

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 51&t=90986

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Hoog energieverbruik, laten ijken?

Ongelezen bericht door h@rm@n »

@ Peter van Nuon Webcare, het langzaam stoppen, registreren en nog een aantal minuten doorlopen voordat de telwerken volledig stilstaan van de meter na het uitschakelen van de hoofdschakelaar is de reinste onzin. :shock:
Werking van een kWh-meter, welke in wissel- en draaistroomnetten worden gebruikt en die doorgaans voorzien van een draaiende schijf en van een telwerk, waardoor het aantal door de schijf gemaakte omwentelingen wordt aangegeven.
Een kWh-meter meet arbeid of energie. Dit wordt bereikt wanneer op de schijf van de meter een drijfkracht wordt uitgeoefend, welke evenredig is met het te meten vermogen, en een remmende kracht, welke evenredig is met de snelheid van de schijf. Dit laatste wordt verkregen door de schijf te doen draaien tussen de polen van een permanente magneet. De remmende kracht ontstaat door de werking van het constante veld van de permanente magneet op de stroom, welke gedurende de draaiing in de schijf ontstaat. De terugwerkende kracht zal dus evenredig zijn met deze stroomsterkte. Daar de stroomsterkte echter evenredig is met de snelheid van de schijf, zullen de remmende kracht en de snelheid met elkaar evenredig zijn. Een drijfkracht evenredig met het vermogen wordt verkregen door op de schijf elektromagneten te laten inwerken, welke worden bekrachtigd door stromen, die evenredig zijn met de netstroom en de netspanning.
De drijfkracht ontstaat als volgt. De stroom, veroorzaakt door de emk, welke door het wisselende veld van de stroomspoel in de schijf wordt geïnduceerd, werkt terug op het wisselende veld in de spanningsspoel en evenzo werkt de stroom, veroorzaakt door de emk, welke door het wisselende veld van de spanningsspoel in de schijf wordt geïnduceerd, terug op het wisselende veld van de stroomspoel.
Dus bij geen belasting in een circuit waardoor er geen stroom vloeit werkt onmiddellijk de permanente magneet waartussen de schijf draait en zal de schijf onherroepelijk stil staan, of maximaal doordraaien tot het (zwart) vlakje op de schijf voor het venstertje staat, maar zeker niet nog enkele minuten blijven doordraaien. Hierdoor is hopelijk ook duidelijk dat als er iets met de permanente magneet gebeurd de juistheid van registreren van de meter niet meer correct is. :roll:

Frostbite
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 feb 2012 18:59

Re: Hoog energieverbruik, laten ijken?

Ongelezen bericht door Frostbite »

Bedankt voor jullie reacties.

Het klopt dat de meter vrijwel direct stopt nadat ik alles afgekoppeld had, hij bleef ook op het zwarte streepje hangen zoals H@rm@n al meldde toen hij zijn technische verhaal afsloot.

Inmiddels heb ik mijn defecte Cresta energiemeter ingeruild voor een exemplaar van de Hema die het wel goed doet. Uit de metingen blijkt nu dat de tv 172 watt verbruikt en een wasje op 40 graden in de eco stand doet 0,88 kWh, dus niet 5 kWh zoals de meter van Liander aangeeft. De vaatwasser zal ik ook nog even doen maar dat is meer bijzaak want ik zal zo contact zoeken met Liander voor een ijking.

Mocht er nieuws zijn dan horen jullie het.

Frostbite
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 feb 2012 18:59

Re: Hoog energieverbruik, laten ijken?

Ongelezen bericht door Frostbite »

Vanochtend is een vriendelijke monteur van Liander langs geweest en bij het zien van de krassen op de zijkant van de meter had hij al het donkerbruine vermoeden dat het één en ander aan de meter zou mankeren.

Na meting bleek dit ook het geval, de meter geeft tussen de vier en vijf keer de werkelijke consumptie aan en is daarom gedemonteerd voor verder onderzoek op het 'lab'. Waarschijnlijk is er in het verleden met behulp van een sterke magneet fraude gepleegd. Als de sterke magneet na verloop van tijd weggehaald wordt dan geeft de interne magneet van de meter minder weerstand (demagnetisatie) en draait de meter sneller...

De uitslag van de aanvullende tests volgen nog maar voorlopig heb ik een mooie nieuwe meter in de kast hangen en een zorg minder.

Nogmaals bedankt voor alle reacties!

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Hoog energieverbruik, laten ijken?

Ongelezen bericht door h@rm@n »

In mijn tweede reactie, op 16 februari, suggereerde ik al de gevolgen van de waarneming(en) van de monteur. Een “vaak” voorkomend verschijnsel bij diegene die verder geen verstand hebben van de werking van de elektriciteitsmeter. Deze mensen verraden zich op het moment dat de ze hun frauduleuze handeling staken of, zoals het bij jou waarschijnlijk het geval is, verhuizen. De nieuwe verbruiker (bewoner/huurder/eigenaar) komt met een probleem te zitten. Voor jouw Frostbite zal er in deze situatie mogelijk geen zorgen meer zijn. Immers je heb een nieuwe mooie meter in de kast hangen die ook definitief blijft hangen en je kunt aantonen dat je recentelijk, sinds november 2011, nieuwe huurder bent en je al direct aan de “bel” heb gehangen om het probleem te melden en zodoende niet aansprakelijk gesteld kan worden. Dus voor jou: Eind goed al goed :) .

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Hoog energieverbruik, laten ijken?

Ongelezen bericht door JtC »

:lol:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Hoog energieverbruik, laten ijken?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Up ^

nmlampe
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jun 2012 22:08

Re: Hoog energieverbruik, laten ijken?

Ongelezen bericht door nmlampe »

Bij mij is het ook extreem.
Ik woon alleen in een herenhuis en boven is ook een woning.
de zijkant van mijn huis is vrijstaand.
Mijn gasverbruik is helemaal goed zit zo rond de 1200, dus echt perfect.

Maar mijn stroomverbruik is sinds 2006 van 5000kw3 opgeklommen naar in 2011 11.000 kw3 en nu weer naar 8.000 kw3.

Ik heb inderdaad een electriciteitsbedrijf alles laten doormeten maar dat is allemaal goed, heb ook geen gekke dingen als een waterbed.
wel 2 plasmaschermen maar de ene is bijna nooit aan de ander alleen als ik in bed lig. een koelkast en vriezer uit 2011 (energiezuinig) en ook de wasmachine is 2 jaar oud, daarnaast nog een koelvriescombinatie van 4 jaar oud.

Wel staat er 1 computer altijd (slaapstand) aan omdat die voor aansturing in mijn huis zorgt en de laptop maar die schakelt naar slaapstand.
Tussen de cooker heb ik een tijdklok geplaatst en de wasmachine draait maximaal 2 keer in de week (maar vaker maar 1 keer) en de droger dan 30 minuten.
de vaatwasser draait ongeveer 1 keer per week.

Na de laatste meting, waarin ik nu van 11.000 kw3 naar 8.000 kw3 ging kreeg ik euro 989,-- terug van de Nuon. Mag ook wel want ik betaalde euro 349 en nu 257 euro en dat voor iemand alleen die ook nog niet altijd thuis is.

Na de controle door de man van het electriciteitsbedrijf Gitsels uit Arnhem die mij super geholpen, alles nagemeten, gekeken op aftappen ect, heeft waren we er echt van overtuigd dat het aan de meter zou liggen, dus een ijking bij Liander aangevraagd, met het risico om hoge kosten te betalen als de meter wel goed was.
De man van Gitsels kwam gelijk met de mensen van Liander om zo te kijken waar eea aan zou kunnen liggen en dat alles correct zou gebeuren, wat schets; de meter was in orde en ik kan de rekening betalen aan Liander, zonde geld!

Iedere keer als ik met Nuon bel geven ze aan dat mijn stroomverbuik erg hoog is, en toevallig nu een jaartje " maar " 8.000 kw3. Op hun advies heb ik nu een tussenmeter gekocht om te kijken per apparaat waar eea aan ligt.

Na de laatste meting heb ik nog wel hallogeen lampen vervangen voor LED en in de buitenlampen de allerkleinste spaarlamp, maar net de meter stand bekeken (ik houd deze bij) maar het lijkt nu dat ik hoger uitkom dan vorige maand. Langzaam weet ik niet meer wat ik moet doen. Heeft iemand een idee?? Advies zou zeer welkom zijn
groet nmlampe

Gesloten