LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoog gasverbruik

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
masterk
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 mar 2007 15:20

Hoog gasverbruik

Ongelezen bericht door masterk »

Geachte ,

Ik woon in een appartement met 37m2 woonruimte, met regelmatig mijn vriendin over de vloer.
Ik kook electrisch en de verwarming staat 340 dagen per jaar uit.
Ik ben overdag nooit thuis en ook savonds en in het weekend ben ik weinig thuis.

Nu heb ik vorig jaar 130 euro per maand (2000m3 gas) betaald voor mijn stroom en gas, en moest bijbetalen. Mijn directe buren hebben 60 betaald en kregen nog terug ook. (daar is vrijwel altijd iemand thuis en hebben het gemiddeld 20 graden in huis)

Ik ben dit jaar overgestapt van Nuon naar Oxxio, zodat ik precies kan bijhouden wat mijn verbruik is.
Tot mijn verbazing bleek het niet stroom, maar gas te zijn die de kosten flink opdrukken.

Ik heb sinds juli goed opgelet waarvoor de CV aansloeg en hoelang, waar ik al ontdekte dat het warm water geven alleen al 60 euro per maand kost.
Toen ik deze week de verwarming aangezet heb om te testen verdubbelde mijn verbruik.

Er is een monteur bij de CV geweest die zegt dat deze normaal functioneerd.

Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen verder?

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Hoog gasverbruik

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Mogelijk dat de meter niet bij uw appartement hoort, maar dat van de buren?
Dit kunt u controleren door enkele keren de verwarming omhoog te zetten en kijken of op dat moment ook uw gasmeter oploopt. Een verbruik van 2000m3 voor een 1 persoons huishouden is inderdaad vrij fors.

masterk
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 mar 2007 15:20

Re: Hoog gasverbruik

Ongelezen bericht door masterk »

Nou, als ik de kraan of verwarming aanzet, gaat mijn CV aan en gaat ook de gasmeter lopen. Ik heb alleen het idee dat de meter iets harder loopt dan zou moeten, maar dat wordt ontkent door alle partijen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Hoog gasverbruik

Ongelezen bericht door berndv »

masterk schreef:Nou, als ik de kraan of verwarming aanzet, gaat mijn CV aan en gaat ook de gasmeter lopen. Ik heb alleen het idee dat de meter iets harder loopt dan zou moeten, maar dat wordt ontkent door alle partijen.
Een meter kan je laten ijken door de netwerkbeheerder. Kost wel wat, maar als blijkt dat de meter daadwerkelijk niet goed is, hief je dat niet te betalen. Of heeft u bij de overstap van Nuon naar oxxio toevallig ook nog een nieuwe meter gekregen(slimme meter ofzo)? In dat geval zal het niet de meter zijn.

Is de cv eigendom? Wat voor type is het? HR/VR? En hoeveel gas wordt er verbruikt bij ongeveer 10 minuten warm water? Welke temperaturen heeft u ingesteld staan voor bijvoorbeeld tapwater en cv water?

aarie25
Berichten: 290
Lid geworden op: 23 apr 2013 08:14

Re: Hoog gasverbruik

Ongelezen bericht door aarie25 »

masterk schreef:Geachte ,

Ik woon in een appartement met 37m2 woonruimte, met regelmatig mijn vriendin over de vloer.
Ik kook electrisch en de verwarming staat 340 dagen per jaar uit.
Ik ben overdag nooit thuis en ook savonds en in het weekend ben ik weinig thuis.

Nu heb ik vorig jaar 130 euro per maand (2000m3 gas) betaald voor mijn stroom en gas, en moest bijbetalen. Mijn directe buren hebben 60 betaald en kregen nog terug ook. (daar is vrijwel altijd iemand thuis en hebben het gemiddeld 20 graden in huis)

Ik ben dit jaar overgestapt van Nuon naar Oxxio, zodat ik precies kan bijhouden wat mijn verbruik is.
Tot mijn verbazing bleek het niet stroom, maar gas te zijn die de kosten flink opdrukken.

Ik heb sinds juli goed opgelet waarvoor de CV aansloeg en hoelang, waar ik al ontdekte dat het warm water geven alleen al 60 euro per maand kost.
Toen ik deze week de verwarming aangezet heb om te testen verdubbelde mijn verbruik.

Er is een monteur bij de CV geweest die zegt dat deze normaal functioneerd.

Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen verder?
ik verbruik voor een 2 persoonshuishouden 700 a 800 kuub per jaar,
bij ons staat de verwarming s`avonds en in het weekend veel aan.
hoe oud is de ketel en hoe oud is het huis?

masterk
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 mar 2007 15:20

Re: Hoog gasverbruik

Ongelezen bericht door masterk »

Het huis is eind 2010 opgeleverd, inclusief ketel.
De ketel is eigendom van de woningstichting.
Het tapwater heb ik uitgeschakeld en temperatuur heb ik van 80 naar 60 gezet.

Ik zal vanavond even kijken welk type het is en hoeveel gas ik verbruik bij 10 minuten heet water.
Hoeveel gasverbruik is redelijk normaal voor 10 minuten heet water?

Dat eiken ben ik dus bang voor, aangezien de ketelmonteur ook al mompelde dat 2000m3 niet raar was, het zal sonde van het geld zijn om te doen..

harley68
Berichten: 263
Lid geworden op: 16 dec 2010 12:56

Re: Hoog gasverbruik

Ongelezen bericht door harley68 »

2000 m3 is veel als het klopt wat je opschrijft. Ik verbruik dat in een 4persoonshuishouding met een woning van 430 m3 inhoud. En ook nog matig geissoleerd. Ik zou de meter laten checken.

aarie25
Berichten: 290
Lid geworden op: 23 apr 2013 08:14

Re: Hoog gasverbruik

Ongelezen bericht door aarie25 »

voor een woning van 2010 is helemaal hoog, zeker met een ketel van 2010.
is dit gebruik altijd zo hoog geweest? want misschien dat je een kleine gaslek hebt ergens, zou natuurlijk
ook wat veel andere forum leden zeggen de meter zijn.
maar als jij een ketel van de woonstichting hebt, moeten zijn misschien voor de ijkkosten opdraaien,
de ketel is immers van hun, misschien even een telefoontje eraan wagen?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Hoog gasverbruik

Ongelezen bericht door berndv »

aarie25 schreef: maar als jij een ketel van de woonstichting hebt, moeten zijn misschien voor de ijkkosten opdraaien,
de ketel is immers van hun, misschien even een telefoontje eraan wagen?
De ketel en de ijking van de gasmeter staan compleet los van elkaar en hebben behalve dat het gas van de ketel door de meter gaat niets met elkaar te maken.

Een ijking kost geld. Als blijkt dat de meter niet goed geijkt is, draait de netbeheerder op voor deze kosten, is de meter goed geijkt, moet je als consument deze kosten betalen.

Maar goed, 2000 kuub gas en een kachel die ongeveer 2 weken per jaar aan staat in een nieuw en waarschijnlijk redelijk geïsoleerd appartement en ook nog eens koken op gas lijkt mij wel redelijk door de ijking van de meter te komen. Vooral omdat de ketel ook nagekeken is en die niet verantwoordelijk lijkt te zijn voor het verbruik. Tenzij de kachel op dagen dat die aanstaat, deze ook meteen 24 uur per dag aan staat en de thermostaat op 25 graden staat. En er daarnaast ook nog eens dagelijks 2x een half uur gedoucht wordt.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Hoog gasverbruik

Ongelezen bericht door Slobberbone »

masterk schreef:Het huis is eind 2010 opgeleverd, inclusief ketel.
De ketel is eigendom van de woningstichting.
Het tapwater heb ik uitgeschakeld en temperatuur heb ik van 80 naar 60 gezet.

Ik zal vanavond even kijken welk type het is en hoeveel gas ik verbruik bij 10 minuten heet water.
Hoeveel gasverbruik is redelijk normaal voor 10 minuten heet water?

Dat eiken ben ik dus bang voor, aangezien de ketelmonteur ook al mompelde dat 2000m3 niet raar was, het zal sonde van het geld zijn om te doen..

Ik vindt bizar hoog zeker als je ook maar 3 weken per jaar stookt, hoe was verbruik voorgaande jaren ? En bij andere vergelijkbare buren?

Zou ook defect aan ketel kunnen zijn bv ontbreken van gasdoseringsring waardoor die veel meer gas verbruikt.

aarie25
Berichten: 290
Lid geworden op: 23 apr 2013 08:14

Re: Hoog gasverbruik

Ongelezen bericht door aarie25 »

berndv schreef:
aarie25 schreef: maar als jij een ketel van de woonstichting hebt, moeten zijn misschien voor de ijkkosten opdraaien,
de ketel is immers van hun, misschien even een telefoontje eraan wagen?
De ketel en de ijking van de gasmeter staan compleet los van elkaar en hebben behalve dat het gas van de ketel door de meter gaat niets met elkaar te maken.

Een ijking kost geld. Als blijkt dat de meter niet goed geijkt is, draait de netbeheerder op voor deze kosten, is de meter goed geijkt, moet je als consument deze kosten betalen.

Maar goed, 2000 kuub gas en een kachel die ongeveer 2 weken per jaar aan staat in een nieuw en waarschijnlijk redelijk geïsoleerd appartement en ook nog eens koken op gas lijkt mij wel redelijk door de ijking van de meter te komen. Vooral omdat de ketel ook nagekeken is en die niet verantwoordelijk lijkt te zijn voor het verbruik. Tenzij de kachel op dagen dat die aanstaat, deze ook meteen 24 uur per dag aan staat en de thermostaat op 25 graden staat. En er daarnaast ook nog eens dagelijks 2x een half uur gedoucht wordt.
ja daar moet ik je gelijk in geven :D
maar het blijft wel een huis van de woonstichting, dus lijkt mij toch dat hun de kosten moeten dragen,
de meter is dan wel van de netbeheerder, maar het is geen eigen huis, maar ik kan het mis hebben hoor :oops:

Gesloten