In problemen door administratiefout Liander

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
kruimeltje123
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jul 2023 22:44

In problemen door administratiefout Liander

Ongelezen bericht door kruimeltje123 »

Door een administratieve fout bij Liander zit ik al maanden diep in de financiële problemen. Het probleem: in hun systeem staat dat ik een 3 x 35 ampere aansluiting heb, in werkelijkheid heb ik een normale 3 x 25 ampere aansluiting. Ik heb dus geheel onterecht een torenhoge stroomrekening. Eergisteren heb ik hier uitgebreid over gebeld met Liander. Binnen 5 dagen zou ik wat horen. Eneco wil / kan ook pas het bedrag veranderen zodra de aansluiting in de administratie van Liander omtrent mijn aansluiting op orde is. Ik ben gehandicapt en heb een WAO uitkering, door hun fout leef ik al maanden in armoede. Hier is het verhaal:

Sinds de verhuizing naar mijn huidige woning, 13 oktober 2022, betaal ik een godsvermogen voor de stroomrekening. € 160 per maand en dat voor een 1 persoons huishouden! Overal waar ik dat aankaartte kreeg ik als reactie:
- maar je heb nu geen gas meer.
- Je heb een boiler die op stroom werkt
- Zuiniger aan doen
- Blablabla
Energie maatschappij Eneco waar ik al vele jaren vaste klant ben, stuurde mij in maart bericht dat de leveringskosten voor stroom bijna ging halveren. Mooi, dacht ik eindelijk lagere tarieven! Echter het maandelijkse overzicht bleef absurd hoog. Ondertussen kreeg ik aanbiedingen voor weer een jaarlijks contract voor € 40 per maand op basis van mijn verbruik. Ben gek als ik dat niet doe want dat is een verschil van € 120 per maand! Afgesloten dus. Echter Eneco bleef het volle termijn afschrijven van € 160. Ik chatten met Eneco. Ja, die tarieven zijn nu ingegaan MAAR het maandbedrag kunnen we pas verlagen met de jaarafrekening. Dat houdt in dat ik nog tot en met oktober de volle mep moet betalen. Tussen neus en lippen door krijg ik de melding ja, maar u heeft een zware aansluiting. Huh, ik heb zo ver ik weet een normale stroom aansluiting.
Ik heb dit uit laten zoeken via een elektricien en die bevestigd dat ik een normale 3 x 25 Ampère aansluiting heb. Het blijkt dat bij Liander mijn aansluiting geregistreerd staat als 3 x 35 Ampère! En dat is een 2 kamer senioren appartementje!
Ik zit mij dus scheel te betalen aan de vastrechtkosten! Dat verklaart waarom mijn stroomafrekening zo hoog is! Voor het complete plaatje: Een normale aansluiting is het vastrecht € 346,39 per jaar, de aansluiting die hier geregistreerd staat is € 1.459,03 per jaar! Een hele flinke administratieve fout van Liander dus waar ik de dupe van ben!

Om mijn stroomafrekening te kunnen blijven betalen heb ik de afgelopen maanden, en nu dus nog steeds, heel, heel krap gezeten. Bezuinigd op van alles.
- De vriezer leeg gemaakt zodat deze van het stroom af kon.
- Stekkers overal er uit.
- Heel weinig gekookt, Dit was een combinatie want dit koste dan A geen stroom en B was er ook regelmatig geen geld meer voor de boodschappen daar voor. Bijkomend voordeel is dan weer wel dat ik al vele kilo’s ben afgevallen.
- Wassen, zo min en kort mogelijk en zoveel mogelijk handmatig drogen.
- Douchen ook gereduceerd tot max 1 x per week, verder bij de wastafel wassen.
- medicijnen die ik zelf moet betalen al maanden niet meer gebruikt.
Kortom: Heel veel gevolgen!
Nu het ontdekt is dat het een administratieve fout is zou je denken dat het snel opgelost moet kunnen zijn. Dat kan vies tegen vallen.
Eergisteren ruim 3 kwartier aan de telefoon gehangen met Liander: Binnen 5 dagen wordt er contact met u opgenomen.

Contact opgenomen met Eneco in de hoop dat zij alvast het bedrag aan kunnen passen: Hoe spijtig het ook is wij krijgen de gegevens van de aansluiting door van de Netbeheerder Dit gedeelte zal dan betaald moeten worden. Op het moment dat het blijkt dat dit niet klopt dan wordt er via de netbeheerder ook een correctie geregeld. Antwoord nee dus, eerst wachtten tot zij bericht krijgen van Liander.

Vandaag gevraagd aan Liander of ze gezien mijn moeilijke situatie iets konden versnellen: Binnen 5 dagen wordt er contact met u opgenomen om een afspraak te maken voor een schouw. Dit kunnen / willen ze niet versnellen. Er is wel bij de opdracht geschreven dat ik in een moeilijke situatie zit. Zodra de schouw is geweest, dat kan nog enige tijd duren voordat deze plaats zal vinden, Als dan blijkt dat ik inderdaad 3 x 25 apmpere gaan ze een correctie toepassen voor het teveel betaalde. Korrtom: ze laten mij in deze armoede zitten door een fout van hun!

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: In problemen door administratiefout Liander

Ongelezen bericht door Methusalah »

Voor zo ver ik je begrijp betaal je het al sinds vorig jaar maar heb je pas eergisteren gebeld. Ik weet niet wat je nu verwacht behalve dat je even moet wachten tot ze contact met je opnemen. Ik snap de frustratie maar het is niet alsof ze magisch kunnen zien in hun systeem dat de aansluiting niet correct is.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: In problemen door administratiefout Liander

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Uw verwachtingen zijn niet bepaald realistisch. Als u eergisteren pas contact gezocht hebt, dan kan dat natuurlijk niet direct opgelost worden. Bij de netbeheerder is geen wachtkamer waar personeel wacht tot ze ergens heen gestuurd worden. Dat zal moeten worden ingepland. Daar zit een paar dagen tussen.

Na de schouwing kunnen ze het oplossen en aanpassen.

Geen idee of dit uw eerste huis is, maar op elke jaarafrekening staat alle informatie. En ook in uw overeenkomst staan alle bedragen vermeld. U had dan direct kunnen zien dat er iets geks in zat.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: In problemen door administratiefout Liander

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Klinkt dat er ergens een vinkje niet goed staat. Snuggere vraag terug is er die 2xe €200,- terugbetaald geweest vorig jaar

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: In problemen door administratiefout Liander

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Hoewel ik Liander door eigen slechte ervaringen niet hoog in het vaandel heb staan, blaast u wel heel hard van de toren.

In het systeem van Liander staat dat uw woning beschikt over een 3x35A aansluiting, en dat kost ongeveer 90 euro per maand extra. In een normaal woonhuis heeft men doorgaans meer dan genoeg aan een aansluiting van 3x25A.
Het is daarom nu zaak om uit te zoeken over welke aansluiting uw woning daadwerkelijk beschikt. Daarvoor is de schouw van de Liander medewerker nodig. Als dat 3x35A is, zoals bij Liander is vastgelegd en ook op de voorschotberekening (en eventuele jaarrekening) van uw energieleverancier vermeld staat, dan heeft u pech en krijgt u uiteindelijk helemaal geen geld terug. Immers: als er een 3x35A aansluiting is, dan is het terecht dat u de bijbehorende kosten moet betalen. Indien u dan terug gezet wilt worden naar 3x25A, dan zal u daarvoor een aanvraag moeten doen bij Liander. Daar gaat ook de nodige tijd overheen én u zult de aanpassing aan de hoofdaansluiting dan zelf moeten betalen.

Indien uw woning nu al in werkelijkheid beschikt over een aansluiting die binnen het lagere 3x25A tarief valt, dan zal Liander na de schouw het teveel betaalde bedrag aan uw energieleverancier vergoeden, waarna de energieleverancier het weer aan u zal vergoeden.

Omdat het op dit moment niet zeker is dat u geld zult terugkrijgen, is het ook volkomen logisch dat er nu nog geen terugbetaling plaatsvindt. U zult simpelweg geduld hebben. Bij alle bedrijven is er personeelstekort en bovendien zijn de zomervakanties net begonnen, waardoor de bezetting waarschijnlijk nog lager is geworden en de termijnen helaas nog wat verder oplopen.


Alex van Kampen
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 okt 2022 22:33

Re: In problemen door administratiefout Liander

Ongelezen bericht door Alex van Kampen »

U kunt zelf bij Liander "kijken" wat voor een aansluiting(en) u heeft (volgens Liander).

Bijvoorbeeld:
Login als gast op: https://mijn-liander.web.liander.nl/login/gast
met uw postcode, huisnummer en de laatste 6 cijfers van uw meter

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: In problemen door administratiefout Liander

Ongelezen bericht door alfatrion »

kruimeltje123 schreef:
13 jul 2023 22:58
Sinds de verhuizing naar mijn huidige woning, 13 oktober 2022, betaal ik een godsvermogen voor de stroomrekening. € 160 per maand en dat voor een 1 persoons huishouden!
Je geeft aan over 3x25A te beschikken maar dat 3x35A in rekening wordt gebracht. Vorder het teveel betaalde geld terug. De verkaringstermijn is twee of vijf jaar. Doe dat nu schriftelijk. Je kan ook de kosten van de elektricien vorderen.
kruimeltje123 schreef:
13 jul 2023 22:58
Ja, die tarieven zijn nu ingegaan MAAR het maandbedrag kunnen we pas verlagen met de jaarafrekening.
Begrijp ik goed dat de energietarieven ook zijn verlaagd en je een voorschot betaald op basis van de hoge tarieven? Je mag vragen om verlaging van het voorschot en Eneco moet dat dan ook verlangen, als daar aanleiding voor bestaat.
kruimeltje123 schreef:
13 jul 2023 22:58
Contact opgenomen met Eneco in de hoop dat zij alvast het bedrag aan kunnen passen: Hoe spijtig het ook is wij krijgen de gegevens van de aansluiting door van de Netbeheerder Dit gedeelte zal dan betaald moeten worden. Op het moment dat het blijkt dat dit niet klopt dan wordt er via de netbeheerder ook een correctie geregeld. Antwoord nee dus, eerst wachtten tot zij bericht krijgen van Liander.
Zo werkt dat natuurlijk het niet, maar u moet wel iets van bewijs aanleveren. Heeft u van de elektricien iets op papier?

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: In problemen door administratiefout Liander

Ongelezen bericht door PGros »

Alex van Kampen schreef:
15 jul 2023 06:17
U kunt zelf bij Liander "kijken" wat voor een aansluiting(en) u heeft (volgens Liander).
Als TS zegt dat ze teveel betaalt omdat het fout staat bij Liander heeft het weinig zin om te vertellen in te loggen en te kijken wat er bij Liander staat!

Alex van Kampen
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 okt 2022 22:33

Re: In problemen door administratiefout Liander

Ongelezen bericht door Alex van Kampen »

@PGros,

We zijn niet alleen op de wereld.
Er zijn waarschijnlijk meer mensen dan alleen TS waar dit speelt, en bij TS kan ook de gasaansluiting verkeerd zijn in gedeeld.
Vooral bij flatgebouwen werden er administratieve fouten gemaakt.

Ook al staat het nu goed vermeld wil dat niet zeggen dat dat zo blijft.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: In problemen door administratiefout Liander

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts heeft geen gas.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: In problemen door administratiefout Liander

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
15 jul 2023 09:35
kruimeltje123 schreef:
13 jul 2023 22:58
Sinds de verhuizing naar mijn huidige woning, 13 oktober 2022, betaal ik een godsvermogen voor de stroomrekening. € 160 per maand en dat voor een 1 persoons huishouden!
Je geeft aan over 3x25A te beschikken maar dat 3x35A in rekening wordt gebracht. Vorder het teveel betaalde geld terug. De verkaringstermijn is twee of vijf jaar. Doe dat nu schriftelijk. Je kan ook de kosten van de elektricien vorderen.
Dat verrekenen gaat ook echt wel gebeuren, echter nadat er door Liander een schouwing gedaan is. De fout moet daadwerkelijk gezien zijn om daarna administratief rechtgezet te worden waarna alles financieel geregeld word. Liander komt netjes langs, echter verwacht TS dat deze binnen 1 dag al komt. Na 2 dagen word er al geklaagd op een forum.

Plaats reactie