LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Jaarafrekening 2015 NLE (Nederlandse Energie Maatschappij)

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
WalterVos
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 jul 2011 10:37

Jaarafrekening 2015 NLE (Nederlandse Energie Maatschappij)

Ongelezen bericht door WalterVos »

Dit weekend ontving ik de jaarnota 2015 van NLE (Nederlandse Energie Maatschappij). Tot mijn verbazing verrekent NLE niet de 12 door mij in 2015 betaalde voorschotten maar slechts 11. In september 2015 is NLE over gegaan van achteraf betalen naar vooraf betalen en hebben ze 2x het maandbedrag geïncasseerd. Gebeld met NLE. Slechts 1 bedrag wordt nu verrekend, het 2e wordt "achter de hand gehouden" en krijg je terug bij de eindafrekening op het moment dat je NLE als klant verlaat.... Ik was volgens de vriendelijke NLE medewerker overigens niet de eerste die NLE hierover aansprak. Te zot voor woorden. Heeft nog iemand dezelfde ervaring met dit creatief boekhouden door NLE?
Laatst gewijzigd door WalterVos op 08 feb 2016 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Jaarafrekening 2015 NLE (Nederlandse Energie Maatschappij)

Ongelezen bericht door Brahms »

NLE = Nederlandse Energie Maatschappij :D

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Jaarafrekening 2015 NLE (Nederlandse Energie Maatschappij)

Ongelezen bericht door Brahms »

Dat lijkt me het principe van vooruit betalen. Je betaald altijd eerst. Dit bedrag is nog niet gebruikt aan energie en heeft NLE dus al in de zak. Inderdaad blijft dit bedrag staan totdat je NLE verlaat, dan is het als het goed is "over" en wordt het teruggestort.
Een mooie manier om het bedrijfssaldo bij een besrijf op papier wat hoger te krijgen. Nu maar hopen dat NLE niet failliet gaat, dan ben je het ook nog kwijt.....

WalterVos
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 jul 2011 10:37

Re: Jaarafrekening 2015 NLE (Nederlandse Energie Maatschappij)

Ongelezen bericht door WalterVos »

Periode 25-01-2015 tot 25-01-2016.

Het werkelijk verbruik over de periode 25/01 t/m 25/08 is steeds maandelijks achteraf betaald, het verbruik over de periode 25/09 t/m 25/01 is maandelijks vooraf betaald. Dus 12 betalingen. En die moet je volgens mij dan ook op de jaarnota verrekenen met het werkelijke verbruik en niet 11 betalingen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Jaarafrekening 2015 NLE (Nederlandse Energie Maatschappij)

Ongelezen bericht door Brahms »

Als ik het zo lees als je schrijft is periode 25/08 tot 25/09 niet betaald. Er is wel een keer dubbel betaald maar die is vooruit, voor een periode die nog moet komen en wordt dus nog niet meegerekend.

WalterVos
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 jul 2011 10:37

Re: Jaarafrekening 2015 NLE (Nederlandse Energie Maatschappij)

Ongelezen bericht door WalterVos »

Even toelichten.

Op 25/09 is twee maal geïncasseerd, een maal achteraf voor de periode 25/08 tot 25/09 en eenmaal vooraf voor de periode 25/09 tot 25/10

WalterVos
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 jul 2011 10:37

Re: Jaarafrekening 2015 NLE (Nederlandse Energie Maatschappij)

Ongelezen bericht door WalterVos »

Exact!

WalterVos
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 jul 2011 10:37

Re: Jaarafrekening 2015 NLE (Nederlandse Energie Maatschappij)

Ongelezen bericht door WalterVos »

Nieuws vanuit NLE.

Ze werken blijkbaar met voorschotplannen ?????? die uit 11 of 12 termijnen kunnen bestaan. Naar willekeur?

Bij mij zou het voorschotplan uit 11 termijnen hebben bestaan. Maar ze incasseren vervolgens wel 12 termijnen en verrekenen toch maar die 11 termijnen. Wie het nu nog begrijpt ....

WalterVos
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 jul 2011 10:37

Re: Jaarafrekening 2015 NLE (Nederlandse Energie Maatschappij)

Ongelezen bericht door WalterVos »

Consuwijzer zojuist uitvoerig geïnformeerd / gesproken. Officiële klacht over werkwijze NLE wordt ingediend.

Melviinbl
Berichten: 102
Lid geworden op: 21 mar 2014 15:43

Re: Jaarafrekening 2015 NLE (Nederlandse Energie Maatschappij)

Ongelezen bericht door Melviinbl »

Dit zorgt inderdaad voor veel verwarring en vragen.
Maar krikt idd even lekker de Cashflow op van NLE zal ik maar zeggen.
Rare manier van werken.

3papapipo27
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 feb 2016 16:08

Re: Jaarafrekening 2015 NLE (Nederlandse Energie Maatschappij)

Ongelezen bericht door 3papapipo27 »

Waarde Heer Vos,
Mij is inderdaad hetzelfde overkomen, let wel, ik heb een 5 jarig contract waarmee ik een accumulerend percentage vergoed krijg en kreeg vorig jaar dus ook geld terug op mijn jaarafrekening, uiteraard was ik goedgeluimd. Tot enkele maanden later de NLE overging tot het incasseren van een dubbele maandpremie en zodoende het gegeven dividend weer terug vorderde onder het excuus beleggingsfondsen nodig te hebben. Het zal ongetwijfeld tussen de kleine lettertjes staan en zo nihileren zij de bonus die ze U, en mij dus, als een wortel voor de neus hebben gehangen. U bent nog zo kordaat geweest er over te bellen, ik heb mezelf eerst moeten kalmeren maar nu, vele maanden later dacht ik dat het goed was mezelf eens te gaan informeren en ben blij Uw relaas tegen te komen dat naadloos aansluit op mijn verhaal. Persoonlijk vind ik het roof en duidt het mij aan in welke kleine marges energiebedrijven hun winst moeten behalen om de klant toch elke keer weer pootje te lichten. Ik hoop dat U mijn gemoedelijk taalgebruik niet uitlegt als over vriendelijkheid, ik moet mij aan bepaalde gedragsregels houden binnen dit medium en ook redelijk proberen te blijven tegenover dit bedrijf, waarbij het contract nog steeds loopt maar ik kan U verzekeren dat mijn dispositie zich in mijn ziel in andere termen rond woekert. Het is jammer dat er nog steeds mensen zijn die andere mensen voor de gek menen te mogen houden. Ik heb een bijstandsuitkering en leef bijzonder karig, let wel, ik klaag niet maar als ik dan van het weinige wat ik heb een groot bedrijf moet voorzien van beleggingsfondsen dan zakt mijn broek toch wel af.
Ik besluit met een woord van dank van de eerlijkheid Uwerzijds en hoop dat de Heerscharen van Ontevredenen zich alom ons verzamelen om dit onrecht, want zo wil ik het toch noemen, voorgoed naar het Rijk der Fabelen terug te zetten. Hoogachtend, A.J. Sirre

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Jaarafrekening 2015 NLE (Nederlandse Energie Maatschappij)

Ongelezen bericht door tijger1 »

Wat NLE doet, klopt gewoon niet. U betaalt vooruit, dus als tot en met het eind van die periode waarvoor u betaald hebt de jaarrekening wordt opgemaakt, dienen alle termijnen verrekend te worden.

WalterVos
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 jul 2011 10:37

Re: Jaarafrekening 2015 NLE (Nederlandse Energie Maatschappij)

Ongelezen bericht door WalterVos »

Brief met officiële klacht verstuurd, rechtstreeks aan de CEO van de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE), de heer H. Swinkels. Hem ook een Twitter bericht gestuurd, maar daarop geen enkele reactie ontvangen. Inmiddels zijn er meerdere klanten van NLE, ook te lezen op o.a. Facebook, die tegen dezelfde verduisteringspraktijken van NLE blijken aan te lopen. 12x of, zoals in mijn geval, 13x betalen binnen het contractjaar en vervolgens een jaarafrekening krijgen met verrekening van slechts 11 voorschotten. Dat 13e voorschot wil ik uit coulance nog wel beschouwen als de eerste voorafbetaling van het nieuwe contractjaar, alhoewel de incassodatum daarvan formeel niet binnen dat nieuwe contractjaar viel maar nog binnen het oude. Ik hoop dat bijv. Tros Radar hier een item van maakt.

WalterVos
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 jul 2011 10:37

Re: Jaarafrekening 2015 NLE (Nederlandse Energie Maatschappij)

Ongelezen bericht door WalterVos »

Ik was geen klant bij NLE in 2014. Dat maakt het nou juist zo erg.

HankBee
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2017 13:03

Re: Jaarafrekening 2015 NLE (Nederlandse Energie Maatschappij)

Ongelezen bericht door HankBee »

Onze jaarnota klopte ook niet. Er stond 429 kWh teveel op. Na een telefoontje heeft NLE een correctie doorgevoerd met de preciese kWh. Ik verwachtte daarom geld terug, temeer omdat NLE toegeeft dat de eerste rekening niet klopte. Zij weigeren het teveel betaalde te restitueren. Omdat NLE onbetrouwbaar is ben ik overgegaan naar een andere leverancier. Volgens de jurist mag je het contract in dit geval ontbinden. NLE vindt van niet en vraagt een opzegvergoeding! Dit wordt een gebed zonder eind, denk ik.

Janjaapdevries
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 feb 2017 15:19

Re: Jaarafrekening 2015 NLE (Nederlandse Energie Maatschappij)

Ongelezen bericht door Janjaapdevries »

Interessante informatie, ik ga er de volgende keer ook op letten!

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Jaarafrekening 2015 NLE (Nederlandse Energie Maatschappij)

Ongelezen bericht door Moneyman »

HankBee schreef:Onze jaarnota klopte ook niet. Er stond 429 kWh teveel op. Na een telefoontje heeft NLE een correctie doorgevoerd met de preciese kWh. Ik verwachtte daarom geld terug, temeer omdat NLE toegeeft dat de eerste rekening niet klopte. Zij weigeren het teveel betaalde te restitueren. Omdat NLE onbetrouwbaar is ben ik overgegaan naar een andere leverancier. Volgens de jurist mag je het contract in dit geval ontbinden. NLE vindt van niet en vraagt een opzegvergoeding! Dit wordt een gebed zonder eind, denk ik.
Leuk verhaal, maar wat is de juridische onderbouwing? Ik hoop voor je dat de betreffende jurist weet wat hij zegt...

Frost73
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 feb 2017 17:36

Re: Jaarafrekening 2015 NLE (Nederlandse Energie Maatschappij)

Ongelezen bericht door Frost73 »

Hier hetzelfde issue, maar dan met betrekking tot de jaarafrekening over 2016...verbruik over periode van ruim 13 maanden berekend en afgezet tegenover 12 maanden aan voorschotten. Wordt misschien inderdaad tijd voor een onderwerp bij Radar, op deze manier is het wel heel eenvoudig voor NLE om financiering te krijgen voor hun activiteiten. Ik hoop dat medewerkers van NLE onder dezelfde condities mogen werken...12 maanden werken, 13 maanden salaris....maar waarschijnlijk is het 13 maanden werken tegen 12 maanden salaris...

Gesloten