LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Jaarafrekening: 40 euro(!) totaal aan stroom

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
NiekMB
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 okt 2015 09:06

Jaarafrekening: 40 euro(!) totaal aan stroom

Ongelezen bericht door NiekMB »

Dag,

Ik heb een vraag en denk dat ik hier aan het juiste adres ben.
Gister heb ik mijn jaarafrekening gekregen van Energiedirect, tot mijn verbazing krijg ik 1000 euro terug. We hebben (volgens de meter) maar 40 euro aan stroom verbruikt (2 personen). Alle meterstanden dubbel gecheckt (huisoverdracht standen en laatst doorgegeven) alles klopt. Kan het zijn dat zo'n meter te weinig elektra berekend? De vorige eigenaren, die er samen met hun kleine kindje woonden, hadden eveneens zo'n lage elektra rekening..

De meter is van het merk Schlumberger type: Sir2e

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Jaarafrekening: 40 euro(!) totaal aan stroom

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Als u enkel naar het verbruik van stroom kijkt zou het kunnen mits van het bedrag de heffingskorting (370,-) is afgehaald. Ook de netwerkkosten zullen niet in die prijs zijn begrepen. Uw stroomverbruik moet lager zijn dan 1500 KWh op jaarbasis.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Jaarafrekening: 40 euro(!) totaal aan stroom

Ongelezen bericht door tijger1 »

Als die € 40,00 het kale stroomverbruik van een jaar is, kan dat echt niet kloppen. Zou betekenen dat u niet meer dan 200 Kw gebruikt hebt. De nota dus nog maar eens bestuderen.

NiekMB
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 okt 2015 09:06

Re: Jaarafrekening: 40 euro(!) totaal aan stroom

Ongelezen bericht door NiekMB »

Hier de details.. Maar ik vraag mij af wat er dan in godsnaam verkeerd kan zijn gegaan..
Bijlagen
Energie.png
(91.28 KiB) 6913 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Mr Ray
Berichten: 64
Lid geworden op: 03 apr 2015 15:40

Re: Jaarafrekening: 40 euro(!) totaal aan stroom

Ongelezen bericht door Mr Ray »

ik denk dat u meter niet goed meer is.
of u moet zonnepanelen of een andere stroom opwekker tot uw beschikking hebben.

persoonlijk zou ik de meter na laten kijken of eventuele boetes te voorkomen

NiekMB
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 okt 2015 09:06

Re: Jaarafrekening: 40 euro(!) totaal aan stroom

Ongelezen bericht door NiekMB »

Mr Ray schreef:ik denk dat u meter niet goed meer is.
of u moet zonnepanelen of een andere stroom opwekker tot uw beschikking hebben.

persoonlijk zou ik de meter na laten kijken of eventuele boetes te voorkomen
Nope, geen andere opwekking. Ik denk idd dat de meter nakijken het beste plan is.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Jaarafrekening: 40 euro(!) totaal aan stroom

Ongelezen bericht door langste adem »

Als u nou onlangs zou zijn overgestapt naar Energiedirect, dan zou ik me nog kunnen voorstellen dat dit bedrag reeel is. U zou dan naast deze rekening de eindafrekening van de vorige leverancier apart moeten betalen.

Maar als dat niet het geval is lijkt het er inderdaad erg op dat de meter niet deugt.
Een boete zou ik niet bang voor zijn : Het is weliswaar overduidelijk dat dit wel heel erg weinig verbruik is in een heel jaar. Maar dat geldt zeker ook voor Energiedirect, zij moeten toch ook opmerken dat een verbruik van 55 KwH voor een heel jaar niet erg waarschijnlijk is. Alleen uw koelkast al verbruikt al meer stroom denk ik.
Maar u zou inderdaad een naheffing kunnen krijgen op basis van een schatting van het daadwerkelijk verbruik als - uiteindelijk - blijkt dat de meter niet deugt. De vraag is hoe men daar mee omgaat . Het zal denk ik lastig worden om dergelijke kosten nog te verhalen van een aantal jaar terug (de vorige bewoners hadden immers ook zo'n lage rekening).

Als u ervoor kiest om geen slapende honden wakker te maken, zou ik wel maandelijks wat centjes opzij zetten voor een eventuele naheffing.
Maar persoonlijk zou ik de energieleverancier bellen en hen dit voorleggen. Voor hetzelfde geld is er geknoeid met de meter door de vorige bewoner (is de zegel verbroken ?)

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Jaarafrekening: 40 euro(!) totaal aan stroom

Ongelezen bericht door tijger1 »

Of misschien zit u voor uw verbruik wel grotendeels aangesloten op de buren. :-)

Boetes zijn natuurlijk niet aan de orde. Eerder een bloemetje als u het netjes meldt.

NiekMB
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 okt 2015 09:06

Re: Jaarafrekening: 40 euro(!) totaal aan stroom

Ongelezen bericht door NiekMB »

tijger1 schreef:Of misschien zit u voor uw verbruik wel grotendeels aangesloten op de buren. :-)
.
Hahaha, dat zou wat zijn..

De zegel is niet verbroken. Het is dat ik zelf op het afschrift kijk, als ik het allemaal voor lief had genomen waren we er nooit achter gekomen, raar inderdaad dat een maatschappij zelf niet ziet dat er iets niet helemaal pluis zit. De vorige bewoners hebben het schijnbaar ook niet opgemerkt. Ik ga er achteraan, moet je voor zo'n kapotte meter dan bij Energiedirect zijn?

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Jaarafrekening: 40 euro(!) totaal aan stroom

Ongelezen bericht door tijger1 »

Ik weet natuurlijk niet hoelang die vorige bewoners daar gewoond hebben, maar kan mij niet voorstellen dat hen niets opgevallen is.

En het is toch logisch dat u naar de afrekening kijkt? Want u wilt weten of het klopt.

Ik zou eens even heel precies de stand noteren, en dan de wasmachine en het koffiezetapparast of de droger aanzetten en dan eens naar die meter kijken.

Ik zou het melden bij de energieleverancier en vragen of zij of u het moet melden bij de netbeheerder.

NiekMB
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 okt 2015 09:06

Re: Jaarafrekening: 40 euro(!) totaal aan stroom

Ongelezen bericht door NiekMB »

tijger1 schreef:Ik weet natuurlijk niet hoelang die vorige bewoners daar gewoond hebben, maar kan mij niet voorstellen dat hen niets opgevallen is.

En het is toch logisch dat u naar de afrekening kijkt? Want u wilt weten of het klopt.

Ik zou eens even heel precies de stand noteren, en dan de wasmachine en het koffiezetapparast of de droger aanzetten en dan eens naar die meter kijken.

Ik zou het melden bij de energieleverancier en vragen of zij of u het moet melden bij de netbeheerder.
Gister gedaan, hij loopt en stopt wel...

Natuurlijk is het logisch dat je naar je rekeningen kijkt, maar reken maar dat er veel mensen zijn die alles wel geloven hoor.....

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Jaarafrekening: 40 euro(!) totaal aan stroom

Ongelezen bericht door tijger1 »

Maar hoeveel wordt er dan verbruikt?

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Jaarafrekening: 40 euro(!) totaal aan stroom

Ongelezen bericht door langste adem »

Volgens mij moet je zelf de ijkkosten betalen als je twijfelt aan de meter, en pas als blijkt dat de meter inderdaad niet deugt kun je die kosten terugclaimen.
In dit geval zou ik gewoon een melding maken bij de energieleverancier over het extreem lage stroomverbruik . Want stel je voor dat de buren jouw stroom betalen zoals tijger zegt, en de meter blijkt verder picobello in orde te zijn, ben jij het geld voor de ijkkosten kwijt.
Gister gedaan, hij loopt en stopt wel...
Misschien even een electrisch kacheltje opsnorren of iets dergelijks . Als dat kacheltje een stroomverbruik heeft van 2000 watt, zou er na een uur een verbruik moeten zijn van 2 kWh.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Jaarafrekening: 40 euro(!) totaal aan stroom

Ongelezen bericht door langste adem »

tijger1 schreef:Maar hoeveel wordt er dan verbruikt?
Dat staat in de bijlage , totaal 55kWh voor (bijna) een heel jaar....

NiekMB
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 okt 2015 09:06

Re: Jaarafrekening: 40 euro(!) totaal aan stroom

Ongelezen bericht door NiekMB »

tijger1 schreef:Maar hoeveel wordt er dan verbruikt?
Gelet op het draaien de van de meter, en dat doet hij. Ik ga vanavond eens even een paar flinke vreters aanzetten en noteren wat er berekend word.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Jaarafrekening: 40 euro(!) totaal aan stroom

Ongelezen bericht door alfatrion »

langste adem schreef:Volgens mij moet je zelf de ijkkosten betalen als je twijfelt aan de meter, en pas als blijkt dat de meter inderdaad niet deugt kun je die kosten terugclaimen.
In dit geval zou ik gewoon een melding maken bij de energieleverancier over het extreem lage stroomverbruik.
Ik zou ook niet iemand inhuren maar wel schriftelijk melding maken. Als zij besluiten om de meter na te laten kijken dan is dat mooi. Als zij besluiten om dat niet te doen dan is dat ook mooi. In het laatste geval wel iedere maand geld opzij zetten.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Jaarafrekening: 40 euro(!) totaal aan stroom

Ongelezen bericht door tijger1 »

langste adem schreef:
tijger1 schreef:Maar hoeveel wordt er dan verbruikt?
Dat staat in de bijlage , totaal 55kWh voor (bijna) een heel jaar....

Nadat de wasmachine en droger een uurtje aangestaan hebben natuurlijk. :-)

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Jaarafrekening: 40 euro(!) totaal aan stroom

Ongelezen bericht door 16again »

NiekMB schreef:We hebben (volgens de meter) maar 40 euro aan stroom verbruikt (2 personen).
langste adem schreef:totaal 55kWh voor (bijna) een heel jaar....
:D Is 40 euro voor 55kWh niet juist duur?

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Jaarafrekening: 40 euro(!) totaal aan stroom

Ongelezen bericht door tijger1 »

16again schreef:
NiekMB schreef:We hebben (volgens de meter) maar 40 euro aan stroom verbruikt (2 personen).
langste adem schreef:totaal 55kWh voor (bijna) een heel jaar....
:D Is 40 euro voor 55kWh niet juist duur?

Kijk even op de specificatie, daar zitten de vaste kosten nog bij.:-)

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Jaarafrekening: 40 euro(!) totaal aan stroom

Ongelezen bericht door langste adem »

Is 40 euro voor 55kWh niet juist duur?
Jawel :), maar ik zie nog wel mogelijkheden tot bezuinigen. Zet de CV gewoon uit deze winter, en plaats je hele huis vol met electrische kacheltjes om het heerlijk warm te stoken..... Electro kost toch niet veel in dat huis, en je krijgt een lekker bedragje terug vanwege het lage gasverbruik :)

Gesloten