LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Jaarafrekening Essent op basis van 'afgekeurde meter'

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Wendeliene
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 mar 2013 17:46

Jaarafrekening Essent op basis van 'afgekeurde meter'

Ongelezen bericht door Wendeliene »

Een jaarafrekening ontvangen en ruim 800 euro extra betalen, dat is slikken.
Dit op basis van meterstanden van een meter die door Enexis is vervangen omdat deze is afgekeurd.
Ik heb geen handtekening gezet voor het vervangen van de meter en ook niks op papier van Enexis gekregen waarom de meter is vervangen, alleen een briefje met daarop de mededeling dat onze meter is vervangen (de monteur zei dat de meter niet meer correct was), ook bij Enexis is niks op papier terug te vinden, alleen een aantekening in het systeem dat de meter is vervangen omdat deze door de monteur is afgekeurd. Enexis gaf aan dat de monteur een formulier had moeten achterlaten met daarop de reden van het afkeuren en mijn handtekening, dus Enexis geeft toe dat de monteur dat verkeerd heeft aangepakt. Schiet ik niks mee op. Dus de jaarafrekening is opgemaakt op basis van de meterstanden van een afgekeurde meter die niet meer terug te vinden is...ik kan hier dus niks mee, de meter kan al die tijd verkeerd hebben gemeten, het kan een G16 zijn geweest...wie weet (lijkt mij niet onwaarschijnlijk aangezien de meter is afgekeurd).Ik vroeg aan Essent en Enexis om mij bewijs te leveren van de juiste meterstanden maar dat kunnen ze niet want de meter is van de aardbodem verdwenen, maar de standen die de oude afgekeurde meter heeft doorgegeven zijn wel doorslaggevend voor het opmaken van de jaarafrekening....Dat kan toch niet? Weet iemand wat mijn rechten in deze zijn?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Jaarafrekening Essent op basis van 'afgekeurde meter'

Ongelezen bericht door bprosman »

Heb je de meterstand nog genoteerd voor je deze meegaf ?
Waar denken zij dat deze op stond en kan dat kloppen met je verbruik in het verleden ?

Wendeliene
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 mar 2013 17:46

Re: Jaarafrekening Essent op basis van 'afgekeurde meter'

Ongelezen bericht door Wendeliene »

Beste bprosman, bedankt voor je reactie.
Ik heb geen standen genoteerd, achteraf natuurlijk moeten doen.
Te goed van vertrouwen misschien, ik weet niet wat ik dacht, nog nooit meegemaakt dat de meter werd vervangen.
Volgens Enexis had de monteur dit moeten noteren en mij een doordruk formulier hiervan moeten geven maar heeft dit niet gedaan.
Ik woon ongeveer een jaar op het nieuwe adres dus er zijn geen meterstanden bekend om het mee te vergelijken. Ik huur de woning en de verhuurder kan geen gegevens achterhalen van de vorige bewoners.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Jaarafrekening Essent op basis van 'afgekeurde meter'

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Een goede raad:
Controleer op de afrekening de standen van zowel de elektriciteits meter als de gas meter.
Deze gegevens gaat u vergelijken met het verbruik over de nu lopende periode. Mochten er echt schrikbarende verschillen optreden ga dan een bezwaar indienen over het verbruik van deze naar uw mening ongenuanceerde factuur.
Een vervangen meter hoeft bij voorbaat niet echt af te wijken.
Ook kunt u misschien uw verbruik vergelijken met een van de buren.
Een bedrag van € 800,- bijbetalen zegt niets over het verbruik, maar kan ook een indicatie zijn dat het maandelijks voorschot veel te laag is ingeschat.

Jantje

john duelieux
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:39

Re: Jaarafrekening Essent op basis van 'afgekeurde meter'

Ongelezen bericht door john duelieux »

Wendeliene schreef:Een jaarafrekening ontvangen en ruim 800 euro extra betalen, dat is slikken.
Dit op basis van meterstanden van een meter die door Enexis is vervangen omdat deze is afgekeurd.
Ik heb geen handtekening gezet voor het vervangen van de meter en ook niks op papier van Enexis gekregen waarom de meter is vervangen, alleen een briefje met daarop de mededeling dat onze meter is vervangen (de monteur zei dat de meter niet meer correct was), ook bij Enexis is niks op papier terug te vinden, alleen een aantekening in het systeem dat de meter is vervangen omdat deze door de monteur is afgekeurd. Enexis gaf aan dat de monteur een formulier had moeten achterlaten met daarop de reden van het afkeuren en mijn handtekening, dus Enexis geeft toe dat de monteur dat verkeerd heeft aangepakt. Schiet ik niks mee op. Dus de jaarafrekening is opgemaakt op basis van de meterstanden van een afgekeurde meter die niet meer terug te vinden is...ik kan hier dus niks mee, de meter kan al die tijd verkeerd hebben gemeten, het kan een G16 zijn geweest...wie weet (lijkt mij niet onwaarschijnlijk aangezien de meter is afgekeurd).Ik vroeg aan Essent en Enexis om mij bewijs te leveren van de juiste meterstanden maar dat kunnen ze niet want de meter is van de aardbodem verdwenen, maar de standen die de oude afgekeurde meter heeft doorgegeven zijn wel doorslaggevend voor het opmaken van de jaarafrekening....Dat kan toch niet? Weet iemand wat mijn rechten in deze zijn?
G16 is een klein industriele meter. Dat heeft niets met kwaliteit of goed of afkeuren te maken. Dat er bij Wendelientje een G16 aanwezig was kan ze zien aan de netwerkkosten op de jaarafrekening. G16 netwerkkosten zijn fors hoger dan de gebruikelijke G4 meter. Zie de website van de netbeheerder voor de kosten.

Meters worden periodiek (gemiddeld tussen de 25 en 40 jaar) vervangen. Net zoals je ooit je CV installatie moet vervangen of je wasmachine moet vervangen.

forumessent
Berichten: 321
Lid geworden op: 19 nov 2008 09:26

Re: Jaarafrekening Essent op basis van 'afgekeurde meter'

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste Wendeliene,

Wij ontvangen van uw netbeheerder de meterstanden die wij moeten hanteren voor het opmaken van de jaarafrekening.

Als er daadwerkelijk iets verkeerd is geweest met uw meter dan moet uw netbeheerder een zogenaamde verbruikscorrectie naar ons versturen. Met deze gegevens moeten wij dan een correctie maken op de jaarafrekening.
U geeft aan dat uw netbeheerder geen gegevens meer heeft van uw oude meter.
U kunt dan het beste een klacht indienen bij het netwerkbedrijf.

Ik wil ook graag voor u nakijken of wij hierin nog iets kunnen betekenen voor u. Stuur uw klantnummer, telefoonnummer en uw forumnaam in een email naar [email protected].
Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Met vriendelijke groet,

Angelique
Essent Klantenservice
Webcare

EnexisWebcare
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 dec 2010 15:42

Re: Jaarafrekening Essent op basis van 'afgekeurde meter'

Ongelezen bericht door EnexisWebcare »

Geachte Wendeliene,

Ik vind het vervelend om te lezen dat u in deze situatie verkeerd. Daarom ontvang ik graag uw postcode en huisnummer in combinatie met uw tenaamstelling via [email protected] ter atentie van Stephanie. Daarnaast ontvang ik ook graag uw e-mailadres en telefoonnummer. Op deze manier heb ik de mogelijkheid om de situatie voor u te beoordelen.

Zodra ik uw gegevens heb ontvangen neem ik uw klacht verder in behandeling.

Met vriendelijke groet,

Stephanie
Klachten & Claims
Webcare Enexis

Gesloten