LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] jaarafrekening Essent

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Ergola
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 mar 2012 17:37

jaarafrekening Essent

Ongelezen bericht door Ergola »

In het begin van 2015 heb ik een slimme meter gekregen. Vanwege de gezondheid van mijn vader ben ik zeker een half jaar bijna niet thuis geweest. Ondanks dat gaf de verbruiksmanager wel een laag gasverbruik aan voor maar enkele maanden, maar het stroomverbruik was meer dan een tweepersoonshuishouden, terwijl ik alleen woon. Toen ik hierover belde kreeg ik te horen dat de verbruiksmanager nooit klopte en ik de jaarafrekening in januari moest afwachten. Ik krijg nu echter een belachelijk hoge eindafrekening van ruim € 2200,-. Dit kan, gezien mijn afwezigheid, absoluut niet kloppen!! Wat kan ik hier aan doen?

Vriendelijke groeten,
Matthé

Ergola
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 mar 2012 17:37

Re: jaarafrekening Essent

Ongelezen bericht door Ergola »

Behalve de gebruikelijke apparaten die standby staan, zoals tv en recorders, is er verder ook niets geweest dat al die tijd aan heeft gestaan. Ook laat ik geen opladers in het stopcontact zitten.

mart2345
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 aug 2014 02:12

Re: jaarafrekening Essent

Ongelezen bericht door mart2345 »

Opladers verbruiken niet zoveel. Zelfs al zou je ze altijd laten zitten, dan nog veroorzaakt dat niet veel meer verbruik. Een tientje per jaar misschien per oplader.

Om mee te kunnen denken is er echt wel wat meer info nodig:
1. Wat was je maandbedrag? Wat is je verbruik op deze jaarnota?
2. Kloppen de meterstanden? En die van vorig jaar en het jaar daarvoor? Zijn ze altijd gebaseerd op werkelijke meterstanden of zijn er schattingen bij? Als er bijvoorbeeld een aantal jaren veel te laag geschat is en er zijn nu werkelijke meterstanden gebruikt kan het zijn dat je nu ineens verbruik van de afgelopen jaren bijbetaald.
3. Onderzoek of je niet toch iets hebt met een hoog verbruik. Zet zoveel mogelijk uit en kijk hoe je meter loopt. Boosdoeners zijn vaak oude, tweede koelkasten in bijkeukens bijvoorbeeld. Of elektrische verwarmingsapparaten.
4. Heb je bijzondere apparaten. Zoals een aquarium, een terrarium, een zonnebank etc.
5. Als je echt alles uitzet, loopt je meter dan door?

Melviinbl
Berichten: 102
Lid geworden op: 21 mar 2014 15:43

Re: jaarafrekening Essent

Ongelezen bericht door Melviinbl »

Ik heb vandaag een afrekening gekregen van Energiedirect van totaal 850 euro waarvan 30 is betaald.
23-11 ben ik verhuisd slimme meter was niet af te lezen dus die is na een paar dagen vervangen.
Energiedirect kon hem ook niet uitlezen zeiden ze dus het was goed dat de meter werd vervangen.
Energriedirect melde ook van dan beginnen we ook gewoon op 0 met alle standen aangezien je de eerste dagen alleen maar aan het verhuizen ben geweest.
Vandaag kwam de eindafrekening voor de periode 23-11 tot 4-1.
Meer dan 6.000 kwh.
Normaal verbruik ik +- 1400 kwh per jaar..
Fout zit in de standen die ik zelf wel heb bijgehouden.
Ik kom totaal op 209 kwh plus ik had al 30 betaald en nog recht op 90 energie tegoed dus ik verwachte geld terug natuurlijk.
Ik heb een klachtenformulier ingevuld en via de webcare onder de aandacht gebracht.
Wel heb ik de incasso machtiging voor de zekerheid ingetrokken omdat ze 820 euro willen afschrijven.
Dit kan neem ik aan geen kwaad?

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: jaarafrekening Essent

Ongelezen bericht door thecure »

Ergola schreef:In het begin van 2015 heb ik een slimme meter gekregen. Vanwege de gezondheid van mijn vader ben ik zeker een half jaar bijna niet thuis geweest. Ondanks dat gaf de verbruiksmanager wel een laag gasverbruik aan voor maar enkele maanden, maar het stroomverbruik was meer dan een tweepersoonshuishouden, terwijl ik alleen woon. Toen ik hierover belde kreeg ik te horen dat de verbruiksmanager nooit klopte en ik de jaarafrekening in januari moest afwachten. Ik krijg nu echter een belachelijk hoge eindafrekening van ruim € 2200,-. Dit kan, gezien mijn afwezigheid, absoluut niet kloppen!! Wat kan ik hier aan doen?

Vriendelijke groeten,
Matthé
Wat is je werkelijke verbruik a.d.h. van de begin en eindstanden?
je meter is begin vorig jaar vervangen, ik neem aan dat je de laatste stand van de oude meter hebt opgeschreven voordat deze werd verwijderd?
Misschien is hierin wat fout gegaan.

taxikemperman
Berichten: 632
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: jaarafrekening Essent

Ongelezen bericht door taxikemperman »

@ Thecure TS schrijft dat hij een nieuwe meter heeft gekregen met 0 stand. Dit zou aangehouden worden als beginstand. Oude meter doet dus niet ter zake
Laatst gewijzigd door taxikemperman op 11 jan 2016 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.

mart2345
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 aug 2014 02:12

Re: jaarafrekening Essent

Ongelezen bericht door mart2345 »

Dat hangt er maar vanaf, er kan ook verbruik van de oude meter op de huidige jaarnota staan. Of op de vorige jaarnota met een geschatte eindstand. Beide gevallen kunnen relevant zijn.

Ergola
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 mar 2012 17:37

Re: jaarafrekening Essent

Ongelezen bericht door Ergola »

Mijn maandbedrag was € 115,-. De eindafrekeningen waren steeds geschat. Ik heb pas ongeveer 3 jaar een contract bij Essent. Maar ik heb nooit meer bijbetaald dan € 150,- per jaar. Verder heb ik voor de slimme meter meerdere keren een check gedaan bij de Verbruikersmanager door de meterstanden in te vullen. Deze gaf aan dat het bedrag niet te laag was. Ik heb daar zelfs nog over gebeld, omdat het bedrag toen iets lager werd. Dat zou komen door de verwachte prijsdalingen van gas. Als ik nu bel over die Verbruiksmanager krijg ik te horen van een medewerker dat hier geen r... , uhh niets van klopt.
Ben dus bijna een half jaar maar enkele dagen thuis geweest. Toch geeft de Verbruiksmanager een stroomverbruik aan van meer dan een tweepersoonshuishouding.
Er staat een verbruik vermeld van bij 7988 kWh en een gasverbruik van 2757 m³.

Ergola
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 mar 2012 17:37

Re: jaarafrekening Essent

Ongelezen bericht door Ergola »

De meterstanden waren opgenomen door de installateur van de nieuwe meters. Volgens mij had ik ze zelf ook opgeschreven, maar kan het nergens meer vinden.

Ik heb, behalve de gebruikelijke huishoudelijke apparaten, geen speciale dingen. Ook geen erg oude. Sinds een verbouwing in 2012 is bijna alles nieuw.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: jaarafrekening Essent

Ongelezen bericht door thecure »

Ergola schreef: Er staat een verbruik vermeld van bij 7988 kWh en een gasverbruik van 2757 m³.
dit is een fors verbruik, zelfs als u gewoon thuis was geweest.

de slimme meters zijn dus nu ongeveer een jaar in gebruik als ik het allemaal goed lees, dus de meters moeten dus ook ongeveer deze standen aangeven. dat is ook zo?

forumessent
Berichten: 321
Lid geworden op: 19 nov 2008 09:26

Re: jaarafrekening Essent

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste Ergola,

We zagen dat u op 10 januari 2016 klacht had over uw jaarafrekening Kunt u ons uw klantnummer, naam, postcode, huisnummer, telefoonnummer en een kopie van uw bericht mailen naar [email protected]? Dan gaan we er zo snel mogelijk mee aan de slag. Natuurlijk houden we u op de hoogte: we mailen u zo snel mogelijk. Alvast bedankt.

Vriendelijke groet,
Dave
Essent Klantenservice
Webcare

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: jaarafrekening Essent

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Maandelijks je verbruik controleren!

Dan ben je er altijd (redelijk) op tijd bij.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: jaarafrekening Essent

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Ergola schreef:Mijn maandbedrag was € 115,-. De eindafrekeningen waren steeds geschat. Ik heb pas ongeveer 3 jaar een contract bij Essent. Maar ik heb nooit meer bijbetaald dan € 150,- per jaar.
Dit betekent dus dat in 3 jaar tijd nooit de meter is opgenomen.

Het kan dus heel goed zijn dat de eindafrekening die je nu krijgt betrekking heeft op de volledige 3 jaar, en dat de eerdere schattingen foutief waren.

Heb je nooit een brief van Essent gehad, met een verzoek om de meterstanden door te geven?

Ergola
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 mar 2012 17:37

Re: jaarafrekening Essent

Ongelezen bericht door Ergola »

Ja, ik heb wel brieven ontvangen voor de meterstanden. Maar ben het steeds vergeten. Ik heb voor de slimme meter wel meerdere keren de meterstanden ingevuld bij de Verbruiksmanager (in 2014). Ik kreeg toen iedere keer de melding dat mijn maandbijdrage nog voldoende was. Ik ben vanaf 2012 bij Essent. Gezien mijn afwezigheid is zelfs over de periode van drie jaar dit bedrag veel te hoog.
Ik krijg af en toe brieven met grafieken van de Verbruiksmanager. Zelfs tijdens mijn afwezigheid, van ruim een half jaar, zou ik meer verbruikt hebben dan een tweepersoonshuishouden. Als ik hierover bel word er, door Essent zelf, gezegd dat er niets van die Verbruiksmanager niets klopt en me daar niet druk over hoeft te maken.
De eindstand is inderdaad door de installateur opgenomen. Volgens mij had ik deze toen gecheckt en er voor getekend.

Groeten, Matthé

Ergola
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 mar 2012 17:37

Re: jaarafrekening Essent

Ongelezen bericht door Ergola »

Gezien de geschatte eindafrekeningen van voorgaande jaren, die al betaald zijn, is het bedrag dus eigenlijk nog veel hoger.

cyntron
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jan 2016 16:36

Re: jaarafrekening Essent

Ongelezen bericht door cyntron »

we zijn in januari 2015 ook voor een jaar overgestapt naar Essent,altijd bij de nuon gezeten.
Nu zijn we weer overgestapt naar de nuon.
Nu hebben we een jaarafrekening gekregen van Essent dat we nog 522 euro moeten betalen.
Dit hebben we al die jaren dat we bij de nuon zaten echt nog nooit gehad
Volgens Essent hebben we heel veel energie verbruikt in dit jaar, nou er is hier niks veranderd.
en extra hebben we naar ons idee niet verbruikt.
We snappen er echt niks van.
Nu maar alles vergelijken en uitzoeken.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: jaarafrekening Essent

Ongelezen bericht door thecure »

zoals zovaak gezegd: wat geven de meterstanden aan? is het verbruik idd hoger?

Ergola
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 mar 2012 17:37

Re: jaarafrekening Essent

Ongelezen bericht door Ergola »

Die van de oude meter heb ik gecontroleerd en voor getekend. Maar zij zeggen nu weer, per e-mail, dat de Verbruiksmanager wel goed werkt en ik dus in een periode van een half jaar AFWEZIGHEID (op een enkele avond (op weg naar mijn vriendin in Rotterdam) meer energie verbruikt heb, met alle apparaten uit of stand-by, dan een tweepersoonshuishouden!!
Maar ze willen niet zeggen hoe dat kan.

Mijn schoonzoon had ook nog gebeld. Tegen hem zeiden dat er een piek zou zijn geweest in december 2014 en januari 2015. Nota Bene ook nog een periode waarin ik altijd vakantie had en ook niet thuis was! Ook toen zat ik voornamelijk in Rotterdam!

Ergola
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 mar 2012 17:37

Re: jaarafrekening Essent

Ongelezen bericht door Ergola »

Ik heb dus meerdere malen de Verbruikersmanager gebruikt over die jaren. Iedere keer werd er aangegeven dat mijn maandbedrag voldoende was. Tot op heden blijft Essent beweren dat deze goed werkt. Ik vind dat bovenstaande de indruk geeft dat er helemaal geen jaarafrekening zou moeten zijn!
Verder weigeren ze uit te leggen hoe het mogelijk is dat ik, volgens de Verbruiksmanager, meer gebruik dan een tweepersoonshuishouden, over een periode dat ik er niet was.
Voor de rest:
Ik kook bijna nooit.
Gebruik de vaatwasser hooguit 2 x per maand.
Was mijn kleding ook niet meer dan 1 of 2 keer per maand, in de daluren. Dit doe ik meestal bij mijn vriendin.
Ik heb verder ook geen apparaten aan laten staan tijdens mijn afwezigheid, behalve de gebruikelijke apparaten die altijd stand-by staan, zoals tv en bijbehorende apparatuur.
Verder gebruik ik, als ik er al ben, hooguit 5 minuten per dag mijn magnetron.
Zoals ik al eerder aangaf, alle apparaten zijn maar een paar jaar oud en redelijk zuinig.

Hoeveel moet ik in mijn eentje dan wel niet gebruiken als ik wel iedere dag de gebruikelijke dingen doe?
Voor een tienpersoonshuishouden of zo??

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: jaarafrekening Essent

Ongelezen bericht door joep873 »

De grootte van je huishouden zegt vrij weinig; ook met een eenpersoonshuishouden kun je een versleten koelkast of gulzig internetmodem hebben.
Ik zou er eerst eens achter zien te komen hoeveel kWh's verbruik je wel kunt verklaren; zonder onderbouwing van het aantal onverklaarbare kWh's heb je geen poot om op te staan.

Gesloten