Jaarnota Eneco klopt niet?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
mauricemuijtjens
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 sep 2023 12:04

Jaarnota Eneco klopt niet?

Ongelezen bericht door mauricemuijtjens »

Vandaag kreeg ik mijn jaarnota van Eneco en hetgeen ik terug kreeg aan het aan teveel betaalde voorschot was veel minder dan verwacht. De periode liep van 8 september 2022 tot 13 september 2023. Op 21-5-23 verliep mijn 3 jarig vast contract waar ik nog een laag tarief had. Van 21-5-23 tot 2-7-23 had ik een variabel contract met een hoger tarief en vanaf 2-7-23 heb ik opnieuw een 3 jarig contract afgesloten met ook een hoog tarief t.o.v. het oude vaste contract. Op de afrekening heeft men het jaarverbuik van hetgeen ik heb afgenomen verminderd met hetgeen ik heb teruggeleverd. Netto over heel het jaar komt daarmee het verbruik uit op 471 kwh. Deze 471 kwh heeft men nu toegewezen aan de periode waar het laagste tarief voor gold ipv dit te berekenen over elke periode met het daarbij horende netto verbuik aan energie en bijbehorende tarief. Hierdoor krijg ik ongeveer 200 euro minder terug omdat in de zomermaanden meer wordt teruggeleverd en dit tegen een hoger tarief had moeten worden berekent. Bij het gas heeft men dit wel per periode verrekent met het in die periode verbruikte gas en bijbehorende tarief. De klantenservice geeft aan dat ik van 1-1-23 tot heden geen stroom heb verbruikt wat natuurlijk niet kan. Zijn er meer mensen die dit geconstateerd hebben en kan dit zomaar? Ik heb ondertussen ook een klacht bij Eneco ingediend maar als ik naar de reviews kijk van afgelopen jaar, zie ik dat Eneco dit truckje ook andersom heeft gedaan en het hoogste tarief aanhield toen dit in het voordeel was van Eneco. Misschien te voorbarig van mij maar op een correcte afhandeling van de klacht heb ik vooralsnog dus niet veel vertrouwen.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Jaarnota Eneco klopt niet?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

U moet toch afwachten wat de klacht gaat opleveren.

Indien u niet eens bent met de afhandeling van de klachten neem dan contact op met uw rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl.

U kunt met of zonder juridische hulp naar www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... s/energie/ voor een bindend uitspraak.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Jaarnota Eneco klopt niet?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Normaal gesproken wordt de jaarrekening opgemaakt aan het einde van het contract. Dus op 21-05-2023.

En als het bij u tot 13 september 2023 zou lopen, kan u nog helemaal geen jaarafrekening hebben volgens mij.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Jaarnota Eneco klopt niet?

Ongelezen bericht door 16again »

Bij wijziging van tarief of contract heb ik de meterstanden aan de energie leverancier doorgegeven, zodat juiste berekening gemaakt kan worden.
Zijn jou tussentijdse meterstanden te herleiden (slimme meter), of doorgegeven?

Jacqie.V
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 sep 2023 12:07

Re: Jaarnota Eneco klopt niet?

Ongelezen bericht door Jacqie.V »

Bij mij hetzelfde, heb deze week mijn jaarnota ontvangen.
Krijg ruim 300 euro minder terug omdat 617 kwh niet verrekent wordt.
Vraag me ook af of dat zomaar kan? Ook ik heb geen stroom verbruikt wat zeker niet mogelijk is, bij totaal verbruikt stroom staat er 0 kwh, ik vind het heel raar, is dit allemaal in het voordeel van Eneco?

ARMAND62
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mar 2006 20:46

Re: Jaarnota Eneco klopt niet?

Ongelezen bericht door ARMAND62 »

Ik vraag me sowieso af hoe energieleveranciers nu precies de berekening van het prijsplafond uitvoeren.
Daarom hieronder een simpele case over iemand die zonnepanelen heeft.
De vraag: Hoeveel korting zou de energieleverancier moeten berekenen voor onderstaande periode t/m 30 sept 2023?

Periode in 2023 all-in kWh prijs levering (kWh) teruglevering (kWh) tot (kWh) Plafond
jan-mrt 0.80 900 -250 650 0.40
apr-juni 0.50 600 -1100 -500 0.40
jul-sep 0.35 700 -800 -100 0.40
Totaal 2200 -2150 50

ARMAND62
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mar 2006 20:46

Re: Jaarnota Eneco klopt niet?

Ongelezen bericht door ARMAND62 »

Case toepassing energieplafond.xlsx
Bij deze ook nog het excel bestand
(9.99 KiB) 75 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Bij deze ook nog het excel bestand

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Jaarnota Eneco klopt niet?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het kan toch prima dat u in 2023 geen stroom heeft verbruikt als u teruglevering in 2023 van gebruik in 2023 afhaalt. Dat alle stroom die u extra gebruikt heeft, in de maanden oktober, november en december terug te vinden is. Ik gok in elk geval dat men zo redeneert, omdat op 1 januari dit jaar een belangrijk punt was.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Jaarnota Eneco klopt niet?

Ongelezen bericht door jonis »

In elk geval 1st salderen, daarna pas prijsplafond.
Dus max prijsplafond zal hooguit 50x0,40=20,- zijn.
Zelf heb ik geen prijsplafond op rekening omdat verbruik 2023 negatief is, betekent wel dat ik januari gewoon 58ct heb betaald.
Leveringskosten 200kwh=360,-
Uiteraard met netbeheerskosten en belastingen een -15,- totaalrekening.

Plaats reactie