Jaarnota na 13 of 14 x incasseren?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
J. Deltoer
Berichten: 3105
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Jaarnota na 13 of 14 x incasseren?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Dankjewel, het gaat een hele mooie dag worden, ga zo meteen naar de kroeg en daar laat ik weer heel wat biertjes inglijden. Ik begin met een overheerlijke mc chouffe, daarna zie ik wel.

Onkruid71
Berichten: 2719
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Jaarnota na 13 of 14 x incasseren?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

J. Deltoer schreef:
24 apr 2024 18:27
Dankjewel, het gaat een hele mooie dag worden, ga zo meteen naar de kroeg en daar laat ik weer heel wat biertjes inglijden. Ik begin met een overheerlijke mc chouffe, daarna zie ik wel.
Houd ons op de hoogte, net als dagkoers dat doet. Ik zou dat op prijs stellen. 😂🤣😂

witte angora
Berichten: 30853
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Jaarnota na 13 of 14 x incasseren?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar je hoeft niet te vertellen hoeveel gas en licht je gebruikt, hoe hoog je voorschot is en wat je terug gaat krijgen. Eén dagkoers is genoeg wat dat betreft. 🤡

Moneyman
Berichten: 30173
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Jaarnota na 13 of 14 x incasseren?

Ongelezen bericht door Moneyman »

J. Deltoer schreef:
24 apr 2024 18:27
... ga zo meteen naar de kroeg en daar laat ik weer heel wat biertjes inglijden.
Ben ik tóch benieuwd waarom je dat zou doen, biertjes de kroeg in laten glijden... :lol:

GerritaV
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 feb 2024 17:57

Re: Jaarnota na 13 of 14 x incasseren?

Ongelezen bericht door GerritaV »

Het grootste gedeelte is al beantwoord, maar nu uitgebreider!

Een jaarnota krijg je, normaal gesproken, binnen 6 weken na je een jaar verbruikt hebt. Stel dat je op 1 april begonnen bent, krijg je binnen 6 weken na 1 april het jaar er op je jaarnota.

Verhuis je tussendoor, dan krijg je een eindnota binnen 6 weken na het einde van het leveren op je oude adres. Op je nieuwe adres begin je opnieuw. Stel dat de levering op 1 augustus in je nieuwe huis begonnen is, dan krijg je binnen 6 weken na 1 augustus het jaar er op je eerste jaarnota van je nieuwe adres. Niet na 1 april.

Als je vlak na het moment waarop een jaarnota opgemaakt wordt verhuist, overstapt of opzegt, mag je leverancier er voor kiezen geen aparte jaarnota en eindnota te maken. In plaats daarvan wordt er alleen een eindnota gemaakt met een paar dagen, weken, misschien een maand extra verbruik en extra termijnbedragen.

Je betaalt uiteindelijk atlijd alleen voor wat je verbruikt (+ vaste kosten). Extra betaalde bedragen worden meegerekend op de eindnota en je krijgt extra terug, of je moet minder bijbetalen.

Als je het laatste termijnbedrag niet betaald omdat je toen niet meer op het adres/bij de leverancier was, maar het is wel meegerekend op de eindnota, dan moet je nog steeds evenveel betalen als ze het niet mee zouden rekenen. Je hebt een maand extra betaald, maar je betaalt niet voor een maand extra verbruik.

Een rekenvoorbeeld. Je hebt voor € 600,- energie verbruikt. Dat blijft hoe dan ook hetzelfde. Je hebt 4x een termijnbedrag van € 150,- in rekening gekregen. 4x € 150 = € 600, je moet € 0,- bijbetalen op de eindnota, maar alleen als je 4x € 150 hebt betaald.

Heb je die laatste niet betaald, dan heb je 3x € 150 = € 450 betaald, en moet je nog € 150 bijbetalen. Of je het extra termijnbedrag betaalt, of bijbetaalt op je eindnota, maakt je leverancier niet uit. Uiteindelijk moet je hoe dan ook € 150,- betalen.

Wil je die laatste maand echt niet betalen en wil je liever iets (meer) bij moeten betalen of minder terugkrijgen op de eindafrekening? Neem dan contact op met je leverancier om dat te bespreken. Ze kunnen het aanpassen maar doen dat vaak alleen als je daar om vraagt.

Als je geld terug krijgt, zal je leverancier dat eerst met een achterstand verrekenen als die er is. Dat spreekt voor zich. Heb je niet alle termijnbedragen betaald die op de eindnota meetellen, en is de teruggave niet genoeg, dan moeten die dus nog betaald worden.

Gaat het om een jaarnota of verhuizing, dan mag je leverancier een teruggave een paar weken vasthouden om met het termijnbedrag van de volgende maand te verrekenen.

Je termijnbedrag in de nieuwe woning is gebaseerd op het historisch verbruik, of een schatting van de netbeheerder bij nieuwbouw. Neem contact op met je leverancier als je denkt dat je meer of minder gaat verbruiken dan die verwachting.
Jij krijgt vermoedelijk geen geld retour. Het geld wat over is wordt verdeeld over de voorschotten van komend jaar. Wat er dan nog te weinig is betaal je dan bij als restvoorschotten in het komende jaar.
Tijdens de energiecrisis had een leverancier bedacht dat ze hoge teruggaven vast gingen houden en zo lang mogelijk met het termijnbedrag verrekenen. De rechter heeft toen bepaald dat dit niet mag.

Het bleek dat best veel huishoudens het geld van de energietoeslag en het noodfonds, die ook in één keer betaald werden, voor andere dingen gebruikten dan energie. Vandaar dat het noodfonds nu per maand gaat.
Wat een raar bedrijf om een jaar lang veel te veel te betalen. Een fatsoenlijk bedrijft gaat binnen drie maanden het voorschot drastisch omlaag brengen.


Tussen de drie en zes maanden na je vorige afrekening doen de meeste leveranciers een check, waaronder ook Budget Energie. Als je veel te veel of veel te weinig betaald, zetten ze het termijnbedrag omhoog of omlaag. En ja, dat mag zonder overleg. Ze moeten je wel tijd geven bezwaar te maken, meestal twee weken. In die twee weken kan je het terugzetten naar het door jou gewenste bedrag.

Vrijwel alle leveranciers hebben tegenwoordig een app waar je het termijnbedrag advies kan zien. Soms met ook echt een bedrag, soms alleen maar met 'hoger' of 'lager'.
Energiebedrijven zijn niet geschikt om geld wat je over hebt vast te zetten.
Daar is je energieleverancier het overigens ook mee eens. Voor elk bedrijf is het ideaal om een zo egaal mogelijk grootboek te hebben. Als je geld in kas de heletijd flink omhoog en dan weer flink omlaag gaat, beïnvloedt dat hoe banken en andere geldschieters je betrouwbaarheid als bedrijf beoordelen. Je leverancier geeft je liever € 200,- terug dan € 2000,-.

Dagkoers
Berichten: 583
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: Jaarnota na 13 of 14 x incasseren?

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Bedankt voor alles.
Ik moet wel zeggen dat ik verhuisd ben op 1 mei 2023.
Ik ging van particulier wonen naar een woning van de WBV.
particulier was all in, dus ik moest mij op mijn nieuwe adres aanmelden als een nieuwe klant.
Ik belde naar Budgetenergie en ze mochten mij een aanbod doen van 175 E per maand.
Ik vond dat geen aanbod en ik vertelde dat ik in de avonden nooit kook omdat ik eten mee krijg van mijn werkgever. Die man van Budgetenergie vertelde dat kan wel zo zijn, maar toch mag ik je deze aanbieding doen.
Ik kan inloggen en mijn verbruik zal ik zeggen:

mei 2023 7,72 E
juni 2023 44,08 E
juli 2023 49,93 E
augustus 2023 47,98 E
september 2023 45,48 E
oktober 2023 58,40 E
november 2023 128,36 E
december 2023 128,49 E
januari 2024 82,39 E
februari 2024 57,22 E
maart 2024 55,96
april 2024 (1-27) 40,39 E

Thijs124
Berichten: 739
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Jaarnota na 13 of 14 x incasseren?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Nu nog de vaste maandelijkse kosten erbij optellen. Vergeet de netbeheerderskosten niet. Die zijn per 1 januari dit jaar met ca 10 euro per maand omhoog gegaan. Plus de btw is weer verhoogd. De vaste kosten staan ook in je contract. De verhoging van januari moet je bericht van hebben gehad. Mail of brief.

Bezorgdeburger
Berichten: 613
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Jaarnota na 13 of 14 x incasseren?

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Een jaarrekening gaat toch altijd over 1 jaar? 365 dagen of in een schrikkeljaar 366 dagen?

En wordt toch verrekend met 12x een voorschot?

Thijs124
Berichten: 739
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Jaarnota na 13 of 14 x incasseren?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Als er 11 maanden om zijn betaal je toch het voorschot voor de 12 de maand.
Als er 12 maanden om zijn betaal je het eerste voorschot voor je volgende contract. Op dat moment zijn de standen binnen en wordt de rekening opgemaakt. Tegen de tijd dat die afrekening binnen komt is inmiddels de tweede maand van het nieuwe contract begonnen en het voorschot geïncasseerd. Daarna komt de verrekening met de teruggave.
Dus niet de 13 de en 14 de voorschotten maar de nieuwe 1 ste en 2de voorschot.

Erthanax
Berichten: 9722
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Jaarnota na 13 of 14 x incasseren?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Met contractjaar of jaar in plaats van contract, klopt het. Het gaat immers om jaarafrekeningen binnen een driejarig contract.

Overigens is verschuift bij mij de afrekendatum wel eens een paar dagen naar voren of naar achteren. Dat was bij alle meerjarige contracten van de drie leveranciers die ik de laatste jaren heb gehad.

Bezorgdeburger
Berichten: 613
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Jaarnota na 13 of 14 x incasseren?

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Erthanax schreef:
28 apr 2024 22:21


Overigens is verschuift bij mij de afrekendatum wel eens een paar dagen naar voren of naar achteren. ....
Is dat ook toegestaan bij 1-jarig contract?

Een jaarafrekening energie gaat toch in principe over exact een jaar? Voor dezelfde verbruikerskosten plus niet-verbruikerskosten?

En wat als je bij de einddatum over bent gestapt naar een andere leverancier?

Misschien mieren......g van mij maar als een jaarrekening over zeg 370 dagen wordt opgemaakt wanneer worden dan die 5 dagen gecompenseerd?

Moneyman
Berichten: 30173
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Jaarnota na 13 of 14 x incasseren?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bezorgdeburger schreef:
29 apr 2024 12:26
Misschien mieren......g van mij maar als een jaarrekening over zeg 370 dagen wordt opgemaakt wanneer worden dan die 5 dagen gecompenseerd?
Gecompenseerd...??

Als dat al zo zou gebeuren, dan start je volgende afrekening toch ook gewoon diezelfde 5 dagen later? Het maakt financieel geen bal uit of de jaarrekening nou 340 of 380 dagen zou beslaan.

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Jaarnota na 13 of 14 x incasseren?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het kan uitmaken als de leverancier het salderen afhankelijk maakt van de periode op de afrekening.

Bezorgdeburger
Berichten: 613
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Jaarnota na 13 of 14 x incasseren?

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Moneyman schreef:
29 apr 2024 12:44
Bezorgdeburger schreef:
29 apr 2024 12:26
Misschien mieren......g van mij maar als een jaarrekening over zeg 370 dagen wordt opgemaakt wanneer worden dan die 5 dagen gecompenseerd?
Gecompenseerd...??

Als dat al zo zou gebeuren, dan start je volgende afrekening toch ook gewoon diezelfde 5 dagen later? Het maakt financieel geen bal uit of de jaarrekening nou 340 of 380 dagen zou beslaan.
Is dat zo? Maakt dat niets uit?
Waarom noemen ze het dan een jaarafrekening?

En waarom zou een energieleverancier niet de juiste datum aanhouden?

Zeker met een slimme meter zou dat geen verschil maken toch?

Nogmaals is alleen een vraag. Geen beschuldiging.

Moneyman
Berichten: 30173
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Jaarnota na 13 of 14 x incasseren?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bezorgdeburger schreef:
29 apr 2024 13:58
Moneyman schreef:
29 apr 2024 12:44
Bezorgdeburger schreef:
29 apr 2024 12:26
Misschien mieren......g van mij maar als een jaarrekening over zeg 370 dagen wordt opgemaakt wanneer worden dan die 5 dagen gecompenseerd?
Gecompenseerd...??

Als dat al zo zou gebeuren, dan start je volgende afrekening toch ook gewoon diezelfde 5 dagen later? Het maakt financieel geen bal uit of de jaarrekening nou 340 of 380 dagen zou beslaan.
Is dat zo? Maakt dat niets uit?
Waarom noemen ze het dan een jaarafrekening?

En waarom zou een energieleverancier niet de juiste datum aanhouden?

Zeker met een slimme meter zou dat geen verschil maken toch?

Nogmaals is alleen een vraag. Geen beschuldiging.
Natuurlijk is het een jaarrekening, en vindt die normaliter ook over een jaar plaats. Maar het punt is dat het niets uitmaakt als de gehanteerde periode een paar dagen meer of minder is.

Plaats reactie