Koude acquisitie van energie twijfelachtig of oplichting?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Koude acquisitie van energie twijfelachtig of oplichting?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze schreef:
28 feb 2024 13:12
juliomariner schreef:
28 feb 2024 13:10
En wat is het belang van de discussie of vader of moeder deze persoon binnen liet?
Dat snap ik dus ook niet. Het punt is dat er ‘s avonds wordt opengedaan voor iemand die je helemaal niet binnen wilt hebben.
Dat is precies de reden waarom schreef ik 'maar ze laat 'm wel binnen'. Dus zo bijdehand vind ik de ouders niet. Als ze zomaar de deur open doen voor jan en alleman, zou ik een deurbelcamera ophangen en ze zeggen alleen open te doen voor bekenden.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Koude acquisitie van energie twijfelachtig of oplichting?

Ongelezen bericht door kuklos »

ZeerPrivé schreef:
28 feb 2024 13:22
Lowieze schreef:
28 feb 2024 13:12
juliomariner schreef:
28 feb 2024 13:10
En wat is het belang van de discussie of vader of moeder deze persoon binnen liet?
Dat snap ik dus ook niet. Het punt is dat er ‘s avonds wordt opengedaan voor iemand die je helemaal niet binnen wilt hebben.
Dat is precies de reden waarom schreef ik 'maar ze laat 'm wel binnen'. Dus zo bijdehand vind ik de ouders niet.
Dat is deels een generatieverschil. Mijn tante, die als ze nog zou leven, ongeveer dezelfde leeftijd zou hebben als de ouders van TS, ook ooit boos dat ik de deur dichtsmeet voor collectanten. Dat sentiment zou ze ook hebben gehad als ik dat had gedaan met deur tot deur verkopers. Dat was onbeleefd.
Mijn ouders (en hun kennissen) die nog 10 tot 15 jaar ouder zijn, zijn nog een slagje erger qua beleefd willen blijven.

Waar wij gewoon zeggen "rot op" en de deur direct dichtsmijten willen oudere generaties nog te vaak beleefd blijven.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Koude acquisitie van energie twijfelachtig of oplichting?

Ongelezen bericht door Methusalah »

ZeerPrivé schreef:
28 feb 2024 13:22
Lowieze schreef:
28 feb 2024 13:12
juliomariner schreef:
28 feb 2024 13:10
En wat is het belang van de discussie of vader of moeder deze persoon binnen liet?
Dat snap ik dus ook niet. Het punt is dat er ‘s avonds wordt opengedaan voor iemand die je helemaal niet binnen wilt hebben.
Dat is precies de reden waarom schreef ik 'maar ze laat 'm wel binnen'. Dus zo bijdehand vind ik de ouders niet. Als ze zomaar de deur open doen voor jan en alleman, zou ik een deurbelcamera ophangen en ze zeggen alleen open te doen voor bekenden.
Nog nooit gehoord van overrompeld worden? Want moet zo'n oudere dame doen tegen iemand die zo maar door loopt. Ze zal wel verbouwereerd (nog zo'n mooi woord) zijn geweest door zijn brutaliteit. Het is een hele andere generatie, he.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Koude acquisitie van energie twijfelachtig of oplichting?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Dan is het de taak van de (klein)kinderen om de senioren wat weerbaarder te maken. We leven niet meer zoals in vroegere tijden.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Koude acquisitie van energie twijfelachtig of oplichting?

Ongelezen bericht door kuklos »

Lowieze schreef:
28 feb 2024 14:08
Dan is het de taak van de (klein)kinderen om de senioren wat weerbaarder te maken. We leven niet meer zoals in vroegere tijden.
Vaak ben ik met je eens. Nu niet. Totaal niet. Het probleem is niet de senioren die uit een andere tijd komen, maar de acquisiteurs die zich zo gedragen en niet worden aangepakt. Ik heb wat sterkere woorden voor dergelijke lieden, maar dan wordt dat weer verwijderd door de moderators.

En kinderen/kleinkinderen moeten ze maar weerbaarder maken. Alsof dat is a) zo makkelijk is en b)zo goed blijkt te werken bij alle andere zaken die we hier voorbij zien komen en jongere mensen dan de senioren betreft. Not.


Plus dat jij en anderen schijnbaar niet kunnen en willen accepteren dat vroegere generaties hierin een andere moraal hadden in de zin van beleefd willen blijven. Hoe durven ze die moraal nog te willen hanteren?

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Koude acquisitie van energie twijfelachtig of oplichting?

Ongelezen bericht door Lowieze »

kuklos schreef:
28 feb 2024 14:20


Vaak ben ik met je eens. Nu niet. Totaal niet. Het probleem is niet de senioren die uit een andere tijd komen, maar de acquisiteurs die zich zo gedragen en niet worden aangepakt. Ik heb wat sterkere woorden voor dergelijke lieden, maar dan wordt dat weer verwijderd door de moderators.

En kinderen/kleinkinderen moeten ze maar weerbaarder maken. Alsof dat is a) zo makkelijk is en b)zo goed blijkt te werken bij alle andere zaken die we hier voorbij zien komen en jongere mensen dan de senioren betreft. Not.


Plus dat jij en anderen schijnbaar niet kunnen en willen accepteren dat vroegere generaties hierin een andere moraal hadden in de zin van beleefd willen blijven. Hoe durven ze die moraal nog te willen hanteren?
Het probleem van de opdringerige acquisiteurs moet inderdaad aangepakt worden, maar het feit blijft dat mensen, en dan vooral ouderen, niet zomaar de deur voor iedereen open moeten doen.
Dan kun je wel zeggen, ouderen zijn nog beleefd, maar je moet met je tijd meegaan. Je kunt je achterdeur niet meer open laten als je weggaat of je fiets in je voortuin zetten en hem niet op slot zetten.
En dan kun je wel blijven zeggen: ja maar vroeger kon dat ook, ze moeten er gewoon van af blijven.
Zo werkt dat niet meer. Je leeft nu en daar zul je je aan aan moeten passen.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koude acquisitie van energie twijfelachtig of oplichting?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar vader verwachtte die man juist ‘s avonds, want de Ts schreef.

Mijn vader is al oud en geeft aan dat hij dit soort zaken niet regelt maar dat zijn vrouw (mijn moeder) dat doet, of hij later terug kan komen.
In de avond belt de man wederom aan en stapt zo naar binnen

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Koude acquisitie van energie twijfelachtig of oplichting?

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Ik ben niet van mening dat deze man in opdracht van Essent energiecontracten probeert aan te smeren maar iets heel anders in de zin had.
Essent besteed de huis aan huis verkoop aan een derde partij uit en ronselt studenten die wat bij willen verdienen en gezien de middelbare leeftijd zal de man geen student meer zijn.
Uit het gesprek blijkt ook dat deze man het vertrouwen van uw ouders wil winnen door zich uit te geven als manager o.i.d. van Essent zijn naam bekend maakt maar dat kan al niet kloppend zijn want managers hebben geen tijd om langs de deuren te gaan.
Uw ouders hebben goed gehandeld door de man de deur te wijzen want het had heel anders af kunnen lopen.
Huisvredebreuk is niet bewijsbaar omdat de man in kwestie op uitnodiging op bezoek kwam en op dringend verzoek ook de woning weer verlaten heeft op zoek naar een nieuw slachtoffer.
Het lijkt mij zaak om het gebeurde bij de politie te melden want de man zal zijn eigen naam niet gebruikt hebben.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Koude acquisitie van energie twijfelachtig of oplichting?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Lowieze schreef:
28 feb 2024 14:40
kuklos schreef:
28 feb 2024 14:20


Vaak ben ik met je eens. Nu niet. Totaal niet. Het probleem is niet de senioren die uit een andere tijd komen, maar de acquisiteurs die zich zo gedragen en niet worden aangepakt. Ik heb wat sterkere woorden voor dergelijke lieden, maar dan wordt dat weer verwijderd door de moderators.

En kinderen/kleinkinderen moeten ze maar weerbaarder maken. Alsof dat is a) zo makkelijk is en b)zo goed blijkt te werken bij alle andere zaken die we hier voorbij zien komen en jongere mensen dan de senioren betreft. Not.


Plus dat jij en anderen schijnbaar niet kunnen en willen accepteren dat vroegere generaties hierin een andere moraal hadden in de zin van beleefd willen blijven. Hoe durven ze die moraal nog te willen hanteren?
Het probleem van de opdringerige acquisiteurs moet inderdaad aangepakt worden, maar het feit blijft dat mensen, en dan vooral ouderen, niet zomaar de deur voor iedereen open moeten doen.
Dan kun je wel zeggen, ouderen zijn nog beleefd, maar je moet met je tijd meegaan. Je kunt je achterdeur niet meer open laten als je weggaat of je fiets in je voortuin zetten en hem niet op slot zetten.
En dan kun je wel blijven zeggen: ja maar vroeger kon dat ook, ze moeten er gewoon van af blijven.
Zo werkt dat niet meer. Je leeft nu en daar zul je je aan aan moeten passen.
Er zijn zoveel dingen die aangepakt moeten worden en maar niet aangepakt worden want er zijn altijd andere (non) prioriteiten die ik hier maar niet noem anders krijg ik een ban. Dit land wordt steeds harder en crimineler, daar kunnen vele ouderen niet mee omgaan. Ik kan tegen mijn moeder zo vaak zeggen dat ze savonds de deur niet moet opendoen, dat ze geen mensen moet binnenlaten, maar als de bel gaat loopt ze stoicijns naar de deur en opent die want ze zou eens een buurvrouw missen.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Koude acquisitie van energie twijfelachtig of oplichting?

Ongelezen bericht door kuklos »

J. Deltoer schreef:
28 feb 2024 16:54
.......... maar als de bel gaat loopt ze stoicijns naar de deur en opent die want ze zou eens een buurvrouw missen.
Herkenbaar. Mijn ouders willen geen mobiele telefoon, want ze hoeven niet altijd bereikbaar te zijn, maar als ze ook maar even vanuit hun flat naar de kelder gaan moet het antwoordapparaat aan, want er zou iemand kunnen bellen.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koude acquisitie van energie twijfelachtig of oplichting?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hoe herkenbaar. Mijn ouders woonden in, wat op het laatst, een achterbuurt was, met veel zwervers. Mijn vader zat vaak heel laat nog tv te kijken en dan belde zo’n zwerver weleens aan om te bedelen.

Dan zei mijn vader: geld heb ik niet, maar je kan koffie en een boterham krijgen en dat maakte hij dan ook voor de binnengenode zwerver.

Als wij hem waarschuwden dat niet meer te doen, zei hij, maar ik heb mijn wandelstok onder handbereik. Er kan mij niets gebeuren.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Koude acquisitie van energie twijfelachtig of oplichting?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Mijn moeder 85 woont in een seniorencomplex maar ondanks onze waarschuwingen, laat ze iedereen die vriendelijk is binnen.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Koude acquisitie van energie twijfelachtig of oplichting?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

kuklos schreef:
28 feb 2024 14:20
Lowieze schreef:
28 feb 2024 14:08
Dan is het de taak van de (klein)kinderen om de senioren wat weerbaarder te maken. We leven niet meer zoals in vroegere tijden.
Vaak ben ik met je eens. Nu niet. Totaal niet. Het probleem is niet de senioren die uit een andere tijd komen, maar de acquisiteurs die zich zo gedragen en niet worden aangepakt. Ik heb wat sterkere woorden voor dergelijke lieden, maar dan wordt dat weer verwijderd door de moderators.

En kinderen/kleinkinderen moeten ze maar weerbaarder maken. Alsof dat is a) zo makkelijk is en b)zo goed blijkt te werken bij alle andere zaken die we hier voorbij zien komen en jongere mensen dan de senioren betreft. Not.


Plus dat jij en anderen schijnbaar niet kunnen en willen accepteren dat vroegere generaties hierin een andere moraal hadden in de zin van beleefd willen blijven. Hoe durven ze die moraal nog te willen hanteren?
Nou, vader had de 1e keer heel beleefd kunnen zeggen dat hij geen belangstelling heeft en een fijne dag nog. Doei.

Aygulf
Berichten: 379
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Koude acquisitie van energie twijfelachtig of oplichting?

Ongelezen bericht door Aygulf »

kuklos schreef:
28 feb 2024 13:29
ZeerPrivé schreef:
28 feb 2024 13:22
Lowieze schreef:
28 feb 2024 13:12


Dat snap ik dus ook niet. Het punt is dat er ‘s avonds wordt opengedaan voor iemand die je helemaal niet binnen wilt hebben.
Dat is precies de reden waarom schreef ik 'maar ze laat 'm wel binnen'. Dus zo bijdehand vind ik de ouders niet.
Dat is deels een generatieverschil. Mijn tante, die als ze nog zou leven, ongeveer dezelfde leeftijd zou hebben als de ouders van TS, ook ooit boos dat ik de deur dichtsmeet voor collectanten. Dat sentiment zou ze ook hebben gehad als ik dat had gedaan met deur tot deur verkopers. Dat was onbeleefd.
Mijn ouders (en hun kennissen) die nog 10 tot 15 jaar ouder zijn, zijn nog een slagje erger qua beleefd willen blijven.

Waar wij gewoon zeggen "rot op" en de deur direct dichtsmijten willen oudere generaties nog te vaak beleefd blijven.
Volgens mij is beleefdheid niet generatie gebonden. Ik ben echt wel vastberaden maar zal nooit onbeleefd zijn. "Dank u, geen belangstelling, prettige avond" en dan deur resoluut dichtdoen vind ik normaal. "Rot op" past toch echt niet bij mijn manier van omgaan met mensen en gelukkig delen mijn kinderen en kleinkinderen (veel jongere generaties dus) deze instelling.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Koude acquisitie van energie twijfelachtig of oplichting?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik vind het altijd wel een sport om de deur volgens de methode-Aygulf te sluiten, voor de colporteur klaar is met zijn openingsformule. Lukt lang niet altijd, maar als ik door de (bijna) gesloten deur nog wat beteuterd gestamel hoor (“en daarom mogen we u…”) kan mijn dag niet meer stuk. Ik ben weliswaar een heer, maar wel een met een soms vileine inborst :mrgreen:

Plaats reactie