Koude acquisitie van energie twijfelachtig of oplichting?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Mdijkstra73
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 feb 2024 17:19

Koude acquisitie van energie twijfelachtig of oplichting?

Ongelezen bericht door Mdijkstra73 »

Mijn ouders zijn eind 70 en worden erg veel benaderd en lastig gevallen door aanbieders van energie.
Gisteren gebeurde het volgende en ik zou wel eens willen weten of dit kan;

Een man op middelbare leeftijd belt aan en vraagt aan mijn vader of hij voorheen lid was van Essent, want dan zou hij een geweldige aanbieding hebben. Mijn vader is al oud en geeft aan dat hij dit soort zaken niet regelt maar dat zijn vrouw (mijn moeder) dat doet, of hij later terug kan komen.
In de avond belt de man wederom aan en stapt zo naar binnen. Voordat mijn moeder bij de voordeur was zat de man al in de kamer en begon meteen een heel verhaal over de enorme kans om terug te komen naar Essent. Hij zei namelijk teamleider bij Essent te zijn en heel het dorp al had geholpen over te stappen.
Mijn moeder gaf aan dat ze dat niet wilde. Ze zat nu sinds kort bij Budget Energie en dat beviel haar prima. De man (Eric - achternaam verwijderd door moderatie) begon meteen met opmerkingen als "Mevrouwtje mevrouwtje... Budget Energie is absoluut niet te vertrouwen, ze hebben allemaal boetes gekregen vanwege de kosten op salderen. Mijn moeder geeft aan dat haar dat niet kan schelen, ze heeft ook geen zonnepanelen. Hij vervolgt zijn gesprek met de vraag wat voor een soort abonnement mijn moeder heeft, ze geeft aan dat ze een variabel contract heeft. Ai ai ai mevrouwtje dat is niet zo slim, u weet toch wat er aan de hand is in de wereld? Er is een oorlog en als de prijzen kei hard gaan stijgen dan kunt u hier niet meer blijven wonen! U kunt nu terug naar Essent, u kunt het dan meteen voor 3 jaar vastleggen en u krijgt dan ook nog eens 300,- bonus! Mijn moeder geeft aan dat niet te willen en altijd alles eerst met haar zoon wil overleggen. Dat zint onze Eric niet en zegt: "Weet u wat? Ik sluit u gewoon vast aan, u praat dan later met uw zoon en als hij het niks vindt kunt u het altijd nog binnen 2 weken opzeggen" ... Mijn moeder is gelukkig niet achterlijk en zegt dat hij moet vertrekken, en belt mij met dit verhaal.
Een beetje nazoeken op internet leert me dat Eric al dwangsommen van de AFM heeft gekregen omdat hij zijn zaakjes niet juist regelt, en dat hij helemaal geen Teamleider is van Essent en in een flatje woont. (hij vertelde dat hij prachtig woonde in een groot huis met riant uitzicht, dat laatste kan waar zijn natuurlijk haha)

Met andere woorden, hij heeft bewust een ander verhaal verteld en geprobeerd de boel te bedriegen en mijn moeder omver te zetten naar Essent. Ik heb Essent ook bericht en wilde weten of deze man daar werkt en of dit zomaar kan, wat zij betalen die Eric uiteindelijk. Essent zegt heel kortaf "We kunnen uw gegevens niet in ons systeem vinden dus we kunnen u helaas niet helpen".. Maar dat is natuurlijk niet juist.

Mijn vraag is dus, kan dit zomaar? Ik begrijp dat die Eric een bedrieger is en de randjes opzoekt. Maar Essent werkt ook met hem want anders zou hij geen producten van Essent verkopen.
Waar / bij wie zou ik een klacht moeten indienen? Ik begin het absurd te vinden hoeveel men probeert om oudere mensen op een verkeerd spoor te zetten, en daar werken de grote partijen zoals Essent aan mee.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Koude acquisitie van energie twijfelachtig of oplichting?

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Ik zou aangifte doen. Huisvredebreuk oid.
Dat is geen colportage meer(en dat is ook al een dingetje)

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Koude acquisitie van energie twijfelachtig of oplichting?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik heb je bericht gemeld, want het noemen van namen is hier niet toegestaan.

Los daarvan lees ik geen enkel bewijs over je claims over de bewuste persoon, en zie ik dat zelf ook niet zo terug.

Ik zou op basis van je verhaal niet weten waarover je een klacht in kunt dienen, want veel meer dan een wat opdringerige verkoper zie ik niet, zeker als ik bedenk dat dit maar één kant van het verhaal en uit de tweede hand is.
Morgan le Fay schreef:
28 feb 2024 09:36
Ik zou aangifte doen. Huisvredebreuk oid.
Er is geen sprake van huisvredebreuk. De bewuste man is vertrokken toen hem dat gevraagd werd.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koude acquisitie van energie twijfelachtig of oplichting?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zo te lezen, laat uw moeder zich niet in de maling nemen door een glad verkooppraatje van een opdringerige verkoper. Mooi.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Koude acquisitie van energie twijfelachtig of oplichting?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Even buiten het hele verhaal om. Waarom laten oudere mensen dit toe, iemand komt aan je deur om je iets te verkopen en dan laat je ze terugkomen om ‘s avonds de deur voor ze te openen?
Ik begrijp daar niets van, hoe vaak is daar niet voor gewaarschuwd? Juist in consumentenprogramma’s nog wel waar ouderen vaak naar kijken.
Ik zie het in mijn eigen straat ook. Komen ze aan de deur voor glasvezel. Juist de ouderen laten ze gewoon binnen om foto’s te maken van hun modem en omgeving. Zonder naar een legitimatiebewijs te vragen. Ja hoor, kom maar binnen.
Wil je glasvezel, vraag ik dan. Nee, dat hoef ik niet. Waarom in vredesnaam laat je ze dan binnen? Eh, dat weet ik eigenlijk ook niet.
Ik sta dan echt even met m’n mond vol tanden.
Hoe vaak moet er gewaarschuwd worden?

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Koude acquisitie van energie twijfelachtig of oplichting?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
28 feb 2024 09:52
Zo te lezen, laat uw moeder zich niet in de maling nemen door een glad verkooppraatje van een opdringerige verkoper. Mooi.
Maar ze laat 'm wel binnen...

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Koude acquisitie van energie twijfelachtig of oplichting?

Ongelezen bericht door witte angora »

Mdijkstra73 schreef:
27 feb 2024 17:39
Mijn ouders zijn eind 70 en worden erg veel benaderd en lastig gevallen door aanbieders van energie.
Gewoon een sticker op de deur plakken dat verkopers niet gewenst zijn. Ik heb er een van gaslicht.com. Nooit, maar dan ook nooit energieverkopers aan de deur. Mocht ik verhuizen dan vraag ik gewoon een nieuwe, want alle keren dat ik over ben gestapt ging via hen.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Koude acquisitie van energie twijfelachtig of oplichting?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@TS Dus iemand zegt dat hij Fikkie heet en jij begint een speurtocht naar Fikkie.

De groeten van Maxima, Den Haag.

J. Deltoer
Berichten: 3089
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Koude acquisitie van energie twijfelachtig of oplichting?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik les dat die man zo binnenstapt, en erg opdringerig is. Ik denk dat een beroep op huisvredebreuk kan slagen. Verder vind ik het zwak dat deze man contracten kan aansmeren. Laat die Eric vd Aa lekker maaltijden rondbrengen in het ziekenhuis.
PS, ik heet in het echt ook niet Deltoer. Dat is een artiestennaam net als Elvis.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koude acquisitie van energie twijfelachtig of oplichting?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

ZeerPrivé schreef:
28 feb 2024 10:13
Lady1234 schreef:
28 feb 2024 09:52
Zo te lezen, laat uw moeder zich niet in de maling nemen door een glad verkooppraatje van een opdringerige verkoper. Mooi.
Maar ze laat 'm wel binnen...
Vader liet hem binnen. Persoon was al in de kamer voordat moeder bij de voordeur was, schrijft de Ts.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Koude acquisitie van energie twijfelachtig of oplichting?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
28 feb 2024 10:39
ZeerPrivé schreef:
28 feb 2024 10:13
Lady1234 schreef:
28 feb 2024 09:52
Zo te lezen, laat uw moeder zich niet in de maling nemen door een glad verkooppraatje van een opdringerige verkoper. Mooi.
Maar ze laat 'm wel binnen...
Vader liet hem binnen. Persoon was al in de kamer voordat moeder bij de voordeur was, schrijft de Ts.
Er staat helemaal niet dat vader hem binnen liet.

peter17111962
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Koude acquisitie van energie twijfelachtig of oplichting?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Ik begrijp niet waarom zoveel mensen alles doen wat van ze gevraagd wordt als ze het woord "goedkoper" horen.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Koude acquisitie van energie twijfelachtig of oplichting?

Ongelezen bericht door Moneyman »

J. Deltoer schreef:
28 feb 2024 10:21
Ik les dat die man zo binnenstapt, en erg opdringerig is. Ik denk dat een beroep op huisvredebreuk kan slagen.
Zelfs als dat zo zou zijn, win je daar niets mee. Wat koop je voor een uiterst twijfelachtige aangifte tegen een artiestennaam?

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koude acquisitie van energie twijfelachtig of oplichting?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

ZeerPrivé schreef:
28 feb 2024 10:42
Lady1234 schreef:
28 feb 2024 10:39
ZeerPrivé schreef:
28 feb 2024 10:13


Maar ze laat 'm wel binnen...
Vader liet hem binnen. Persoon was al in de kamer voordat moeder bij de voordeur was, schrijft de Ts.
Er staat helemaal niet dat vader hem binnen liet.
Stond de voordeur dan open? Vader heeft hem voor later uitgenodigd.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Koude acquisitie van energie twijfelachtig of oplichting?

Ongelezen bericht door kuklos »

Mdijkstra73 schreef:
27 feb 2024 17:39
Waar / bij wie zou ik een klacht moeten indienen?
Begin met Essent. begin daar met klagen. En zet het verhaal (zonder naam in dit geval) eens op Linkedin, tag Essent en kijk eens wie je naar de juiste persoon kunnen doorverwijzen.

Op de deur een briefje/sticker waarop staat "geen colporteurs, of aan de deur wordt niet verkocht."

Als je een nummer van deze persoon (de colporteur) hebt, bel maar zelf maar eens, en voer een vriendelijk gesprekje met hem.

Moneyman schreef:
28 feb 2024 09:41
Ik heb je bericht gemeld, want het noemen van namen is hier niet toegestaan.
Normaliter ben ik het met je eens. In dit geval is zijn gedrag zo schofterig dat zijn naam noemen wat mij betreft prima is.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Koude acquisitie van energie twijfelachtig of oplichting?

Ongelezen bericht door Moneyman »

kuklos schreef:
28 feb 2024 11:17
Moneyman schreef:
28 feb 2024 09:41
Ik heb je bericht gemeld, want het noemen van namen is hier niet toegestaan.
Normaliter ben ik het met je eens. In dit geval is zijn gedrag zo schofterig dat zijn naam noemen wat mij betreft prima is.
De vraag is allereerst al of die naam überhaupt klopt.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Koude acquisitie van energie twijfelachtig of oplichting?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
28 feb 2024 11:12
ZeerPrivé schreef:
28 feb 2024 10:42
Lady1234 schreef:
28 feb 2024 10:39


Vader liet hem binnen. Persoon was al in de kamer voordat moeder bij de voordeur was, schrijft de Ts.
Er staat helemaal niet dat vader hem binnen liet.
Stond de voordeur dan open? Vader heeft hem voor later uitgenodigd.
Pfff, je kunt ook een voordeur op afstand open doen.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Koude acquisitie van energie twijfelachtig of oplichting?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Lady1234 schreef:
28 feb 2024 11:12
ZeerPrivé schreef:
28 feb 2024 10:42
Lady1234 schreef:
28 feb 2024 10:39


Vader liet hem binnen. Persoon was al in de kamer voordat moeder bij de voordeur was, schrijft de Ts.
Er staat helemaal niet dat vader hem binnen liet.
Stond de voordeur dan open? Vader heeft hem voor later uitgenodigd.

Waar lees je dat de vader hem binnen liet. Het staat toch echt nergens. En later terug komen is niet het zelfde als iemand binnen laten. Je leest het echt verkeerd:

In de avond belt de man wederom aan en stapt zo naar binnen. Voordat mijn moeder bij de voordeur was zat de man al in de kamer en begon meteen een heel verhaal over de enorme kans om terug te komen naar Essent.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Koude acquisitie van energie twijfelachtig of oplichting?

Ongelezen bericht door juliomariner »

En wat is het belang van de discussie of vader of moeder deze persoon binnen liet?

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Koude acquisitie van energie twijfelachtig of oplichting?

Ongelezen bericht door Lowieze »

juliomariner schreef:
28 feb 2024 13:10
En wat is het belang van de discussie of vader of moeder deze persoon binnen liet?
Dat snap ik dus ook niet. Het punt is dat er ‘s avonds wordt opengedaan voor iemand die je helemaal niet binnen wilt hebben.

Plaats reactie