Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door de auditu »

Dan kom ik met 9 cent vergoeding nog aardig weg. :)

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door rwolters »

Nijogeth schreef:
12 nov 2022 12:37
Webbie schreef:
12 nov 2022 01:22
Huh u heeft de airco aan als u niet thuis bent ?!? waarom ???
Omdat ik niet in een warm huis binnen wil komen, maar meteen wil kunnen genieten van de temperatuur.

Ik geloof in het feit dat op temperatuur houden minder energie kost dan warmte afkoelen of koude opwarmen. Zo stook ik ook overdag als ik ben werken in de winter. Mijn huis houdt gewoon een bepaalde temperatuur aan.
Je kunt van alles geloven maar natuurkunde is een exact vak. En daarmee kan je aantonen dat wat jij gelooft niet klopt.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dus wel. Ik heb het eenmalig geprobeerd. Ik verstookte op een dag meer als ik de temperatuur om 17.00 via de app omhoog zette, nadat ik hem in de ochtend flink omlaag had gezet, dan wanneer ik de temperatuur gewoon hetzelfde liet.

eveerman
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 sep 2010 17:47

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door eveerman »

Ook na correctie voor graaddagen? (Zie https://www.mindergas.nl/)

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door de auditu »

Om het exact te kunnen vaststellen, heb je laboratoriumomstandigheden nodig.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
03 dec 2022 14:22
Dus wel. Ik heb het eenmalig geprobeerd. Ik verstookte op een dag meer als ik de temperatuur om 17.00 via de app omhoog zette, nadat ik hem in de ochtend flink omlaag had gezet, dan wanneer ik de temperatuur gewoon hetzelfde liet.
Fysisch is het een vaststaand feit, dat er in totaliteit minder warmte naar buiten weglekt, als de temperatuur tijdelijk lager is binnen.
En daarbij is inbegrepen dat de kachel een inhaalslag moet maken, om temperatuur weer op nivo te krijgen.
Redenen dat je toch duurder uit kan zijn:
-Rendement van de kachel tijdens inhaalslag kan lager zijn, door bijvoorbeeld hogere ketelwatertemperatuur.
-Temperatuurregeling werkt niet goed, en bij de inhaalslag gaat gepaard met "overshoot" , waardoor temperatuur tijdelijk hoger wordt dan gewenste waarde.

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door de auditu »

Die redenen veranderen niets aan de natuurwetten.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Mijn huis is heel goed geïsoleerd en ik heb een warmtewisselaar als ventilatie. De buitenlucht die wel binnenkomt die wordt dus verwarmd met de binnenlucht die naar buiten gaat. Dat is natuurlijk vele malen effectiever als het binnen warmer is, dan wanneer het binnen koud is.

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door de auditu »

Zo'n WTW-unit heb ik ook in gebruik. Op die manier gaat er minder warmte verloren met ventileren.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door 16again »

de auditu schreef:
04 dec 2022 05:42
Die redenen veranderen niets aan de natuurwetten.
Maar wel aan de rekening! En die vindt de Nederlander belangrijker dan de natuurwetten.

epoch1974
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 feb 2023 21:21

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door epoch1974 »

Zo kan het ook? Was het maar waar. Nu ik de jaar afrekening heb ontvangen blijkt dat ze met deze hoge teruglever vergoeding in de winter, als niemand terug levert er alleen maar geld aan verdiend wordt.

Wat is de trucks? Ze salderen je “zomerstroom” tegen 11 cent, en de salderen daartegen je “tekort” tegen 21 cent. In mijn geval had ik per saldo 1333kWh terug geleverd.

In mijn geval heb ik 1333kWh netto meer geleverd dan verbruikt.
4486kWh overschot in de zomer, en daarop ingeteerd in de winter 3153kWh (=overschot 1333kWh)

Op de jaar rekening staat nu:
4486X0,11= -493,46
3153x0,21= 662,13

Te betalen = 168,67

Door deze truck heb ik daar 168€ BETAALD, in plaats van er 1333x0,11= 146,63€ voor te krijgen! Dik 300€ benadeeld.

Zo blijkt maar weer…

Tweaker1
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jul 2011 13:28

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door Tweaker1 »

zwaluw29 schreef:
24 okt 2022 19:48
Gratis stroom en nog niet tevreden.
Gratis???? Zonnepanelen zijn niet gratis. En het doel is ook om centrales minder uitstoot te laten geven. Helaas falen de energieleveranciers hierin omdat zij de overtollige energie zouden moeten kunnen nivelleren. (opslaan dus). Daarom moet de burger hiervoor gaan betallen middels afschaffen saldering.
Logisch toch? Mmmm.....

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door 16again »

Tweaker1 schreef:
04 mar 2023 11:23
Gratis???? Zonnepanelen zijn niet gratis. En het doel is ook om centrales minder uitstoot te laten geven. Helaas falen de energieleveranciers hierin omdat zij de overtollige energie zouden moeten kunnen nivelleren. (opslaan dus). Daarom moet de burger hiervoor gaan betallen middels afschaffen saldering.
Logisch toch?
Frappant dat je het over het falen van de energieleveranciers hebt. Maar besef dat Jan met de Pet de energieleverancier is zodra de zon schijnt.

Bij grootschalige inzet van zonnepanelen wordt de huidige salderingsregel onhoudbaar. Dynamische , per uur varierende tarieven zijn onontkoombaar. En dat maakt tijdelijke opslag in (auto)accus lonend

Plaats reactie