Mag een energieleverancier een variabel contract opzeggen?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Undutchable
Berichten: 140
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Mag een energieleverancier een variabel contract opzeggen?

Ongelezen bericht door Undutchable »

Mijn vaste contract voor gas en elektriciteit is in maart van dit jaar verlopen. Ik kreeg toen een bericht van de leverancier dat zij geen nieuwe vaste (jaar) contracten meer boden maar elke maand de tarieven opnieuw bepaalden. Op hun site staat ook bij mijn gegevens dat het vaste contract is afgelopen en dat ik variabele tarieven heb.

Ik vraag me nu af of leverancier nu de overeenkomst (die er niet meer is?) zelf mag opzeggen.

Normaal is het toch zo met contracten voor b.v. mobiele telefonie of verzekeringen dat het na afloop gewoon doorloopt en dat er dan voor de consument een opzegtermijn van een maand geldt?

Geldt dat andersom hier ook? Kan de leverancier zeggen we stoppen er volgende maand mee, zoek maar een ander? Er zijn geen betalingsproblemen of zo.

taxikemperman
Berichten: 632
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Mag een energieleverancier een variabel contract opzeggen?

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Waarom niet? Beide partijen mogen aan het einde van het contract besluiten niet te verlengen

witte angora
Berichten: 30809
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag een energieleverancier een variabel contract opzeggen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij is er niks opgezegd. Het vaste contract had een einddatum, en die is kennelijk bereikt. Dan wordt er een aanbod gedaan dat je kunt aanvaarden, of weigeren. Maar dan moet je dus naar een ander.

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Mag een energieleverancier een variabel contract opzeggen?

Ongelezen bericht door xflorisx »

In de voorwaarden van je variabele contract staat of zij het kunnen opzeggen.
Wat ze niet kunnen opzeggen is een zogenaamd modelcontract. Dat moet iedere maatschappij aanbieden. Je mag natuurlijk nooit zonder energiecontract zitten. Een modelcontract is vaak wat duurder.
Weet je trouwens zeker dat het opgezegd is. Hoe hebben ze daarover bericht.
Ik kan mij trouwens voorstellen dat maatschappijen van bepaalde klanten af willen. Bijvoorbeeld de mensen zonder slimme meter en veel zonnepanelen. Maar dat is een andere discussie.

Undutchable
Berichten: 140
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Mag een energieleverancier een variabel contract opzeggen?

Ongelezen bericht door Undutchable »

Ik heb geen nieuw contract (document) gekregen. Alleen een e-mail dat de tarieven voortaan per maand bepaald worden. Op de website staat dat een variabel contract maandelijks door de consument opgezegd mag worden.

Er staat niets bij over opzeggen door de leverancier.

Ik denk dat ik het beste dan maar even de leverancier moet bellen, maar gezien de wachttijden aan de telefoon probeerde ik het hier ook even.

Undutchable
Berichten: 140
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Mag een energieleverancier een variabel contract opzeggen?

Ongelezen bericht door Undutchable »

Nog even n.a.v. de reacties:

- niemand heeft iets opgezegd want het contract liep af;
- er is geen aanbieding gedaan voor een nieuw contract, de leverancier heeft alleen aangegeven dat het jaarcontract afliep en dat zij nu maandelijkse de tarieven vaststellen.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mag een energieleverancier een variabel contract opzeggen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Aar waarom veronderstelt u dat de leverancier iets op gaat zeggen?

Undutchable
Berichten: 140
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Mag een energieleverancier een variabel contract opzeggen?

Ongelezen bericht door Undutchable »

Lady1234 schreef:
19 dec 2022 16:05
Aar waarom veronderstelt u dat de leverancier iets op gaat zeggen?
Dat maakt voor deze vraag toch niet uit?

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Mag een energieleverancier een variabel contract opzeggen?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Er is niets opgezegd door de energieleverancier. Het vaste contract is van rechtswege geëindigd op de datum die daarvoor vooraf met u is afgesproken bij het aangaan van het contract. Een energiecontract met vaste looptijd hoeft niet te worden opgezegd, want het loopt vanzelf af.

Om te zorgen dat u niet zonder energieleverancier zit en daarmee afsluiting te voorkomen is wettelijk vastgelegd dat een klant na afloop van een vast energiecontract altijd over gaat naar een variabel contract, tegen de daarvoor geldende (variabele) tarieven, tenzij de klant zelf bij dezelfde energieleverancier een nieuw 'vast' contract afsluit of overstapt naar een andere leverancier.
Een nieuw vast contract wordt door uw leverancier kennelijk niet aangeboden en u bent ook niet overgestapt naar een andere leverancier. Er gebeurt nu dus precies wat u mocht verwachten.

koters
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 nov 2007 11:38

Re: Mag een energieleverancier een variabel contract opzeggen?

Ongelezen bericht door koters »

We hebben nu een variabel contract in de winterperiode moeten afsluiten omdat er geen vaste contracten meer werden uitgegeven maar ik bedenk me nu dat als tegen de zomer een lager tarief word bepaald door de leverancier, wij met zonnepanelen dan op jaarbasis benadeeld worden. Dat komt omdat we in de winter dan een hoog tarief hadden en weinig zonnestroom en wellicht in de zomer een lager tarief met meer zonnestroom. In principe geldt dat de kWh-en bij het salderen tegen elkaar weggestreept worden maar wat nu als de leverancier de geldelijke opbrengst en verbruik verrekent? Dan zitten we met een verschil.. Zou je een lager tarief kunnen weigeren als ze met een wijziging komen?

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mag een energieleverancier een variabel contract opzeggen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou zeggen, lees uw contract eens ba, dan weet u wat u afgesproken hebt.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Mag een energieleverancier een variabel contract opzeggen?

Ongelezen bericht door angel1978 »

koters schreef:
17 apr 2023 21:52
We hebben nu een variabel contract in de winterperiode moeten afsluiten omdat er geen vaste contracten meer werden uitgegeven maar ik bedenk me nu dat als tegen de zomer een lager tarief word bepaald door de leverancier, wij met zonnepanelen dan op jaarbasis benadeeld worden. Dat komt omdat we in de winter dan een hoog tarief hadden en weinig zonnestroom en wellicht in de zomer een lager tarief met meer zonnestroom. In principe geldt dat de kWh-en bij het salderen tegen elkaar weggestreept worden maar wat nu als de leverancier de geldelijke opbrengst en verbruik verrekent? Dan zitten we met een verschil.. Zou je een lager tarief kunnen weigeren als ze met een wijziging komen?
Ze doen je een aanbod en dat aanbod kun je accepteren of weigeren ( en dus weggaan ).
Tarieven die je niet krijgt aangeboden kun je ook niet afdwingen.

Plaats reactie