LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Minimaal 500 kWh ?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Efje
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 nov 2014 19:36

Minimaal 500 kWh ?

Ongelezen bericht door Efje »

Wij hebben zonnepanelen. Ons gebruik is 2000 kWh per jaar en wekken 2200 kWh op per jaar.
Dus elk jaar 200 kWh meer opwekken dan gebruik.

In het voorschotbedrag zit 500 kWh per jaar verbruik berekend.
Ik wilde dit op 0 zetten, maar dan kan niet. onze energieleverancier zegt dat het wettelijk minimum verbruik 500 kWh is dat ze moeten berekenen.
Aangezien we nu al drie jaar de cijfers stabiel zijn, moet er dus toch vooruit betaald worden wat dus niet volgens werkelijkheid loopt.

Overal lopen zoeken, maar nergens kan ik die wettelijke 500 kWh als minimum terugvinden.
Weet iemand waar ik dit kan vinden ?

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Minimaal 500 kWh ?

Ongelezen bericht door eleven »

Efje schreef:Wij hebben zonnepanelen. Ons gebruik is 2000 kWh per jaar en wekken 2200 kWh op per jaar.
Dus elk jaar 200 kWh meer opwekken dan gebruik.

In het voorschotbedrag zit 500 kWh per jaar verbruik berekend.
Ik wilde dit op 0 zetten, maar dan kan niet. onze energieleverancier zegt dat het wettelijk minimum verbruik 500 kWh is dat ze moeten berekenen.
Aangezien we nu al drie jaar de cijfers stabiel zijn, moet er dus toch vooruit betaald worden wat dus niet volgens werkelijkheid loopt.

Overal lopen zoeken, maar nergens kan ik die wettelijke 500 kWh als minimum terugvinden.
Weet iemand waar ik dit kan vinden ?

Omdat je niet de naam van de energieboer vermeld, kan ik alleen deze website aanbevelen, waar alle energieboeren opstaan:
http://www.energieleveranciers.nl/zonne ... nnepanelen
:twisted:
Oh, ja vergeten, welkom in het land van de graaiers.

Efje
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 nov 2014 19:36

Re: Minimaal 500 kWh ?

Ongelezen bericht door Efje »

Energieleverancier is Greenchoice.
Aangezien van dit punt van discussie, heb ik absoluut geen klachten over deze maatschappij.
Alhoewel... ik wacht nu al bijna twee maanden op de jaarnota, maar ja... ik moet terugvangen hé !
Al een mailtje gestuurd, even afwachten dus.

Bedankt voor de link. Tja... eigenlijk zijn het allemaal "fijne" bedrijven.
Was eigenlijk aan het kijken voor eventueel overstappen. Oxxio heeft wel een leuke aanbieding, maar ze zijn eigenlijk duurder dan Greenchoice. En ik heb nog steeds een terugdraaiende Ferrarismeter, terwijl Oxxio er maar meteen vanuit gaat dan je een slimme meter moet nemen. NO WAY !!
Voorlopig maar bij Greenchoice. In ieder geval geen gelazer met dit bedrijf.

Ik kan dus, wat ik vroeg in mijn eerste post, nergens terugvinden.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Minimaal 500 kWh ?

Ongelezen bericht door eleven »

Ik heb ook al jaren Greenchoice zonder problemen, maar geen zonnepanelen, dus kan ik er niet over meepraten.
Maar zoals in de link vermeld, zou dit van toepassing moeten zijn:
Met onbeperkt wordt bedoelt dat de zelf opgewekte energie onbeperkt met de zelf verbruikte energie wordt verrekend.
Dus ik kan ook niets vinden, waar een minimum wordt berekend.

Maar blijkbaar heb je nog geen contact met GC gezocht.

Efje
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 nov 2014 19:36

Re: Minimaal 500 kWh ?

Ongelezen bericht door Efje »

Jawel, al meerdere keren, maar telkens alleen het antwoord dat ze wettelijk minimum 500 kWh moeten berekenen per jaar.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Minimaal 500 kWh ?

Ongelezen bericht door eleven »

Efje schreef:Jawel, al meerdere keren, maar telkens alleen het antwoord dat ze wettelijk minimum 500 kWh moeten berekenen per jaar.
Ok maar dan moeten ze ook met de billen bloot, waar dit wettelijk staat!
Heb nog eens gezocht, maar ook ik kan niets vinden.

Efje
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 nov 2014 19:36

Re: Minimaal 500 kWh ?

Ongelezen bericht door Efje »

Zover heb ik ze nog niet gekregen om te vertellen waar dit te vinden is.
We praten over 2 euro per maand, dus een mega bedrag.... Haha.
Maar na drie jaar kan ik toch wel bewijzen dat ik vooruit moet betalen, terwijl dat niet reëel is.
En dat vind ik dus raar, vooral al er met regels geschermd wordt die nergens terug te lezen zijn.

Nog maar eens bellen.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Minimaal 500 kWh ?

Ongelezen bericht door eleven »

Ja, twee euro zijn voor vele toch geld, maar ik zou het toch fijn vinden, om te weten, waar de drempel van 500 kWh te lezen/vinden is.

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Minimaal 500 kWh ?

Ongelezen bericht door e-chec »

Er wordt steeds gesproken over 500 kWh, dat als basisverbruik wordt genoemd voor de berekening van een maandbedrag. Dat maandbedrag wordt niet genoemd. Hoe hoog is dat bedrag ? Of is dat 2 euro per maand ?

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Minimaal 500 kWh ?

Ongelezen bericht door eleven »

e-chec schreef:Er wordt steeds gesproken over 500 kWh, dat als basisverbruik wordt genoemd voor de berekening van een maandbedrag. Dat maandbedrag wordt niet genoemd. Hoe hoog is dat bedrag ? Of is dat 2 euro per maand ?
Gewoon nog en keer het OP lezen, dan is dit toch duidelijk, of niet?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Minimaal 500 kWh ?

Ongelezen bericht door kweenie »

Nee. Je zou dan namelijk uitkomen op 5 ct per kwh. Dat is wel erg laag. Daaromis het een goede vraag wat er precies met die 2 euro wordt bedoeld.

Overigens kan ik mij ook voorstellen dat die 500 kwh het minimale voorschot is, maar dat achteraf wel gewoon een en ander verrekend wordt.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Minimaal 500 kWh ?

Ongelezen bericht door 16again »

Wordt het niet goedkoper om in de winter met een electrisch straalkacheltje bij te stoken?
Dan verbruik je de teruggeleverde electriciteit, en bespaar je gas.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Minimaal 500 kWh ?

Ongelezen bericht door eleven »

16again schreef:Wordt het niet goedkoper om in de winter met een electrisch straalkacheltje bij te stoken?
Dan verbruik je de teruggeleverde electriciteit, en bespaar je gas.
Geen slecht advies, maar de uitspraak van minimum 500 Kwh moet dan toch ergens bij de kabelboer na te lezen zijn en niet een losse flodder afschieten, dat het zo is.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Minimaal 500 kWh ?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hier is vast spraakverwarring. Vermoedelijk gaat het om regels rond saldering van opgewekte energie.
Hier https://www.consuwijzer.nl/energie/duur ... s-salderen is meer info te vinden over saldering. Een passage:
De salderingsgrens is de geleverde energie van het energiebedrijf. In dit voorbeeld 500 kWh. Van de 500 kWh zou de door u terug geleverde energie van 1200 kWh afgetrokken moeten worden. Maar omdat er een salderingsgrens is van 500 kWh, wordt er maar tot 500 kWh afgetrokken. Voor de 700 kWh die over blijft ontvangt u een terugleververgoeding.

Efje
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 nov 2014 19:36

Re: Minimaal 500 kWh ?

Ongelezen bericht door Efje »

Ja, die regel had ik ook al ergens gezien, maar dit is niet helemaal wat er bedoeld wordt.
Ik heb nog de vraag neergelegd bij Greenchoice en nog geen antwoord gehad.
We hebben een oude Ferrarismeter, dus de salderingsregel gaat gelukkig wat gemakkelijker hiermee.
En ik zag dat de eerst afgesproken 500 kWh afgelopen jaar al naar beneden gesteld was naar 250 kWh.
Dus die regel van 500 kWh schijnt dus niet te bestaan, al blijft het dus wel 250 kWh. Ach, valt mee te leven, al is het mij dus niet duidelijk waarom dit dan moet.

Ondertussen ook de vraag gesteld over de verlate jaarnota en binnen twee dagen antwoord retour.
Doordat de meter een lagere stand aangaf, moest het eerst door de controle.
Eigenlijk wel vreemd, daar dit dus al de derde keer was dat we een lagere meterstand hebben en de voorgaande keren geen controle nodig was.

Maar goed, jaarnota vandaag ook binnen en we krijgen 175 euro retour ! En dat bij een maandbedrag van 90 euro. Fijn hoor :D

Gesloten