LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Misbruik automatische incasso door NUON

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Misbruik automatische incasso door NUON

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

betalingstermijn NUON normaal gesproken14 dagen
Jaarafrekening ontvangen met dagtekening 14 april 2010.
Opmerking op de rekening: wij schrijven af op de 19e van deze maand.

Betalingstermijn 5 dagen dus.

Met het weekend voor de deur geeft je dat 3 dagen om voldoende saldo op je rekening te krijgen.

Niet netjes NUON!!!!!!

Duimschroeven worden zeker weer wat aangedraaid na de overname door Vattenfall :oops:

stofzuigertje

Re: Misbruik automatische incasso door NUON

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Nee, de maandelijkse hebben vaste datum en die jaar afrekening word ongeacht of het nu bij of terug betalen betreft op willekeurig datum gedaan.

U had dus 5 dagen om te protesteren als de berekening en/of meterstanden niet klopten te protesteren.

Tijdens doorgeven/opnemen meterstanden wist U of U geld moest bijbetalen of terug zou krijgen want vorig jaar is het maandbedrag en vermoedelijk verbruik vastgesteld dus bij opname had U kunnen zien of U meer of minder dan opgave vorig jaar gebruikt had.

Tussen opname meter en rekening zit ook nog tijd dus U had tijd genoeg...
Dus deze keer verdedig ik mijn Vijanden waar ik na mijn persoonlijke ervaring liever geen zaken mee doe.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Misbruik automatische incasso door NUON

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Bedankt voor je reactie Stofzuigertje.

Nuon geeft je met een acceptgiro 14 dagen de tijd om te betalen en zij hanteren zelf een betalingstermijn van 30 dagen als je wat terug moet krijgen. Allemaal geen probleem als het allemaal vast ligt in de algemene voorwaarden.

Zelfs al heb je de factuur al helemaal uitgerekend - hoeveel mensen doen dat!?; wist zelf dat het 12 tot 17% scheelde met vorig jaar waarbij het jaar 371 dagen telde - dan moeten ze je nog de afgesproken tijd geven om te kunnen betalen na ontvangst van de factuur - die verder niet op een specifieke datum verstuurd wordt - en die termijn is volgens hun eigen voorwaarden 14 dagen. Is in mijn ogen niet-klantvriendelijk om dan binnen 3 werkdagen een rekening te incasseren. Misbruik van het vertrouwen wat je in hun gesteld heb met het uit handen geven van de incasso's!
De 14 dagen is een uiterste betaal termijn en je mag ook eerder betalen maar van de andere kant heeft Nuon dan ook de verantwoordelijkheid om automatische incasso klanten de tijd te geven om hun geldzaken te regelen.
Acceptgiro klanten 14 dagen dan ook IC klanten 14 dagen!

Voor mij nog steeds een slechte beurt van Nuon.

(stadverwarmingsklant dus geen mogelijkheid om van ze af te komen behoudens volledig eigen energievorziening).

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Misbruik automatische incasso door NUON

Ongelezen bericht door Shine »

U betaalt altijd middels automatische incasso. Op welke dag van de maand vindt deze afschrijving altijd plaats?
Als u altijd de termijnafschrijving op de 19e van de maand laat plaatsvinden, gebeurd dat ook met de jaarafrekening. Deze hebt u in uw geval op een ongunstig tijdstip ontvangen, namelijk de 14e. Indien er betaald moet worden, dan vindt in uw geval de eerstvolgende automatische incasso dus op de 19e plaats.
Het had ook andersom gekund. Had u de jaarafrekening op de 22e ontvangen dan duurde het 3/4 weken voordat het bedrag van uw rekening afgeschreven zou worden.

De 14 dagen betaaltermijn geldt alléén in het geval van acceptgiro betalingen.

Advies: als u de jaarafrekening niet in 1x kunt voldoen is het handig om contact met de leverancier op te nemen en een betalingsuitstel te vragen of anders een betalingsregeling te treffen.

Vattenfall Webcare
verified
Berichten: 355
Lid geworden op: 28 mei 2008 10:49

Re: Misbruik automatische incasso door NUON

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Beste Ali Bensalah,

Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat er bij u enige onduidelijkheid is ontstaan over de datum van een automatische afschrijving.

Als u er geen bezwaar tegen heeft, neem ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op om dit uit te zoeken. Kunt u mij hiervoor uw contractrekeningnummer opgeven? Dan kan ik op basis daarvan uw telefoonnummer achterhalen. Alvast bedankt voor de moeite.

Uw contractrekening begint met (000)300 en staat bijvoorbeeld op acceptgiro’s of uw jaarafrekening. Om u gerust te stellen: met uw contractrekening hebben anderen geen toegang tot uw klantgegevens. U kunt beter niet uw klantnummer op dit forum plaatsen.

Met vriendelijke groet,

De Nuon medewerker

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Misbruik automatische incasso door NUON

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Deze hebt u in uw geval op een ongunstig tijdstip ontvangen, namelijk de 14e.
Ben ik op acceptgiro's nog nooit tegen gekomen. 14 dagen is betalingstermijn.

http://www.nuon.nl/Images/Betalen%20aan ... -73774.pdf

Staat er gewoon in helder begrijpelijk Nederlands en geen voorbehoud voor AC of auto incasso.
Alleen dat AC iets meer kost.
Nuon moet zich gewoon ook voor IC klanten aan deze termijn houden. en geen willekeur en ongunstige tijdstippen.
Hun eigen betalingstermijn is 30 dagen en dan moet jij binnen 5 dagen betalen of langer of korter, gelang de stand van de zon, de maan en de sterren, .
Is potverdikkeme een zakelijke overeenkomst en geen loterij!

Bedrag is - in mijn geval -prima te betalen! Ik hou de meterstanden nauwkeurig bij maar prijswijzigingen in tarieven gecombineerd met een afwijkend stookseizoen kunnen je toch even voor verrassingen zetten (wat gaat die 15% extra nou weer kosten). Ik vind dat je daar gewoon net zoals AC klanten even de tijd voor moet krijgen.

Bij aanpassing van de maandbedragen kan het wel.
Voorbeeld:
1 februari 2010 verhoging. 17 februari incassodatum en 28 januari bericht.
Keurig!
(alhoewel de wijziging van het termijnbedrag aan de hand van de jaarfactuur al na 3 dagen! doorgevoerd word).

ps: heer of dame van MAG: als ik gezellig met een CCC medewerker had willen babbelen had ik het klachtenformulier op de Nuon site wel ingevuld. Maar bedankt voor het aanbod 8)

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Misbruik automatische incasso door NUON

Ongelezen bericht door Shine »

@ Ali:

Mijn energie betaal ik al jarenlang middels automatische incasso. Ten tijde dat ik bij Essent zat (sinds 3 jaar nav switch bij Main) en ik de jaarafrekening kreeg, werd het eventueel bij te betalen bedrag ook steeds op de eerstvolgende automatische incassodag afgeschreven. Wat zoveel betekent dat, afhankelijk op welke dag van de maand de jaarafrekening was opgemaakt ten opzichte van mijn ingestelde automatische incasso datum, kon er of 7 dagen tussen zitten en bij geluk 4 weken voor deze afschrijving.
Toen ik nog middels acceptgiro betaalde weet ik dat ik 14 dagen de tijd om de betaling te realiseren.

Het zou me niet verbazen dat deze werkwijze ook bij Nuon van toepassing is indien er sprake is van een automatische incasso en er een bijbetaling moet plaatsvinden bij de jaarafrekening of bij beeindiging van de levering de eindafrekening.
Vandaar mijn hierboven gegeven reactie.

Ik zie op Nuon site ook staan:
Aan het betalen van de rekening zijn betaaltermijnen en vervaldata verbonden. Als u die overschrijdt, kunnen er extra kosten bijkomen. Betaalt u via automatische incasso, zorg dan voor voldoende bank/giro saldo rond de afgesproken incassodatum.
Link: http://www.nuon.nl/klantenservice/uw-ge ... /index.jsp

Staat er op uw jaarafrekening een vervaldatum waarop de betaling voldaan moet zijn?

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Misbruik automatische incasso door NUON

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Staat er op uw jaarafrekening een vervaldatum waarop de betaling voldaan moet zijn
Is die nog relevant dan!?
Nuon bepaald.
Met de automatische machtiging heb je de controle uit handen gegeven.
Ze doen het voorkomen dat je als klant service krijgt door je de datum van de IC te laten bepalen voor het maandbedrag maar als het om de eindafrekening gaat heb je niets in te brengen (terwijl dit soms behoorlijke bedragen kunnen zijn). En aangezien ze normaal een termijn stellen aan een betaling vind ik dat ze daarmee misbruik maken van het vertrouwen wat je in ze stelt door ze een automatische incasso te geven.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Misbruik automatische incasso door NUON

Ongelezen bericht door ronald g »

Ook ik ben klant bij Nuon en moest een klein bedrag bij betalen maar kreeg ruim de tijd. Ik kan wel begrijpen waarom er bij teruggave een 30 dagen termijn gehanteerd wordt, Het aantal klanten wordt op een payrol gezet en deze gaat eenmaal per maand de deur uit. Termijn bedragen zijn maandelijks gelijk en is makkelijker te verwerken. De accept giro komt op de vierde van de maand binnen met het verzoek binnen twee weken te voldoen. Simpel toch.

Ronald.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Misbruik automatische incasso door NUON

Ongelezen bericht door Shine »

Termijn bedragen zijn maandelijks gelijk en is makkelijker te verwerken.
Ik kan wel begrijpen waarom er bij teruggave een 30 dagen termijn gehanteerd wordt, Het aantal klanten wordt op een payrol gezet en deze gaat eenmaal per maand de deur uit.
Een jaarafrekening, waar sprake is van een bijbetaling is niet een 'maandelijks gelijk'. Als ik uw filosofie er op na houd, dan zouden dergelijk jaarafrekening bijbetalingen ook op zo'n maandelijkse payrol gezet moeten worden. Zoals dat met een teruggave ook gebeurd.
Dit gebeurd niet, dus uw vergelijking, ronald g, gaat hierin helaas dan toch mank.

Gesloten