LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nederlandse Energie Maatschappij

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
(Henk &) Ingrid
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 okt 2010 12:56

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door (Henk &) Ingrid »

koekie52 schreef:Wij willen overstappen van energiemaatschappij en NEM heeft een leuke aktie als je voor 3 jaar vastzet. Je mag een kado van €200,00 uitzoeken,maar die moet je eerst voorschieten en de bon een jaar bewaren. Na een jaar krijgt men het bedrag op de rekening gestort. Belachelijk dat men eerst een kado moet voorschieten om het later terug te krijgen.
Belachelijk! Een kado van € 200,- voorschieten en vervolgens een jaar wachten op het geld wat je hebt vooruitbetaald. Die hopen waarschijnlijk dat je de bon niet meer kunt vinden/kwijtraakt na een jaar ofwel dat je het helemaal vergeet te cashen. Zo gaat dat met de meeste bedrijven. Niet te geloven met wat voor vreemde akties ze wel niet komen tegenwoordig om een klant aan zich te binden, en nog wel voor 3 jaar. Ik zou zeggen: NIET DOEN! Maar dat is geheel mijn mening.

koekie52
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 okt 2009 18:57

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door koekie52 »

Wij gaan zeker niet overstappen naar NEM. En dan noemen ze het nog een Sinterklaaskado!!!!! :evil:

elvie
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 okt 2009 23:20

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door elvie »

Ik ben net overgestapt en je hoeft de bonnen helemaal niet een jaar te bewaren. Je kunt deze direct opsturen. Op hun website staat het heel duidelijk uitgelegd en een declaratieformulier.

Ik vind het wel een toffe actie. Het maakt mij niets uit of ik 200 Euro gelijk terug krijg of het op mijn jaarrekening wordt ingehouden. 200 euro is voor mij een hoop geld. Kun je toch een hoop leuke spullen voor kopen

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door witte angora »

Via Ben (van Ben Woldring) of zoiets heb ik een contract met Dong afgesloten voor een jaar, na twee maanden krijg ik 220 euro op de rekening gestort.

Hoef ik geen bon of niks voor op te sturen, gewoon cash in het handje. Oké, op de rekening dan. :wink:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Zolang er domme mensen zijn, zal de NEM prima zaken kunnen blijven doen. Geef die mensen een sigaar uit eigen doos (€200 terug op je Sint aankopen) en ze zijn zo blij als een kind. Voor deze actie moet je een 3-jaars contract afsluiten bij de NEM. Je betaalt dan (gemiddeld huishouden):

3x € 1903,41 = € 5710,23 (jaarbedrag bij NEM 3-jaarscontract, zie nummer 119 op gaslicht.com)
Min 200 euro "sinterklaasgeld" = €5510,23


Doe je niets en blijf je zitten bij je "regioleverancier" (NUON, Eneco, Essent), dan betaal je circa

3 x € 1814,72 = € 5444,16

Stap je elk jaar over naar DONG, dan betaal je

3 x € 1541,22 = € 4623,66

Waarbij opgemerkt moet worden dat de bedragen iets zullen afwijken omdat de energieprijzen de komende jaren iets zullen wijzigen. Voor de onderlinge verhoudingen tussen de leveranciers zal dat echter minder uitmaken. Het gaat om het globale plaatje.

Maar ongetwijfeld zal de NEM met deze actie veel succes hebben. Voor veel mensen is 200 euro immers "veel centjes"! Waarbij opgemerkt moet worden dat veel klanten van de NEM die 200 euro niet zullen krijgen. De NEM komt afspraken meestal toch niet na. Je zal de sinterklaasbonnetjes in elk geval aangetekend moeten opsturen anders zal de NEM beweren ze nooit ontvangen te hebben.

Bron voor de jaarbedragen: http://www.gaslicht.com
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 24 nov 2010 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Speedyboy
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jun 2009 16:21

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door Speedyboy »

Ik heb de zaak tegen de Nederlandse Energie Maatschappij gewonnen!!Ik was maandelang in conflict met hun totdat ze mij een dagvaarding stuurden.
Ze moesten vorige week voor de rechter verschijnen maar heben ze zich nu terug getrokken. Nu hoef ik dus de opzegboete niet te betalen.

De Nederlandse Energie Maatschappij schreef: Eiseres zoekt akte tot het navolgende: Eiseres wenst, om haar moverende redenen, onderhavige procedure te royeren. Waarvan Akte!

Wat inhoudt dat ze zich terugtrekken.
Nu heb ik ook een brief van de rechtbank gekregen waarin staat dat het proces beeindigd wordt. Ik heb 3 weken de tijd gekregen om te reageren als ik het niet mee eens ben met de uitspraak, bijvoorbeeld als ik gemaakte kosten wil eisen.

Ik wil graag een schadevergoeding eisen en dat had ik eerder genoemd in mijn verweer maar ben bang dat het proces weer verder gaat en dat ik nu zelf voor de proceskosten moet opdraaien.

Hoe zit dat allemaal, stel dat de Nederlandse Energie Maatschappij weigert wat dan?? Alvast bedankt!!

Iedereen kan naar de rechter stappen nu is er bewijs genoeg tegen NEM.
Hoe eerder je bij de Nederlandse Energie Maatschappij weggaat hoe meer je gaat besparen!!
Je wint gegarandeerd als je meer moest betalen dan bij je vorige leverancier.
Dat heb ik ook met de nota's bewezen.
Succes

[opruiende tekst verwijderd door de Moderator]

elfje11
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 feb 2010 11:25

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door elfje11 »

Nouw heb nu al 3 keer een mail verzonden en krijg geen antwoord terug???
Doe ik iets verkeerd :twisted: word ook niet gebeld of gemaild
maar blijf wel achter met dat probleem :evil:

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Ik heb nu Festing Finance aan mijn kont, de rekening is betaald van de NEM, ik wil echter niet de kosten betalen voor contractbreuk, ik had immers maar een jaar contract. De jaar afrekening klopte hier ook niet en ik ben een energie hopper, dus ik wachtte op de juiste meterstanden, niet echt vreemd in mijn ogen.

Nou dat vond het incasso bureau heel erg raar en ze gaan me nu dagen, nou ik heb, doe maar!
Ik eis wel mijn gemaakte kosten terug, want ik ben niet helemaal gek!

Denk ergens, maar zal dan wellicht wel krom denken dat in incasso bureau's gouden bergen beloven aan de opdrachtgevers!
In mijn ogen worden er eisen gesteld die volkomen het rechtssysteem over belasten.
Maar ik zal morgen een spoed betaling gaan doen naar Vesting Finance van
€ 268.24.
We gaan hier voor naar de rechter, ja zekers!
De NEM, nou nee, bedankt zeg!

nie
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 nov 2008 16:44

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door nie »

vandaag de jaarafrekening gekregen: op een maandbedrag van 132 euro zo'n 70 euro op jaarbasis bij te betalen, daarnaast in het eerste jaar 75 euro retour gekregen op jaarbasis, dus dan mag je verwachten dat het nieuwe maandbedrag zo'n 12 euro (145 gedeeld door 12= 12) sowieso duurder wordt dus gaat naar 144 euro , plus nog wat prijsstijging ( zeg 5 a 10 %) , dus dan zou je uitkomen op maximaal zo'n 160 euro.
Niet dus: men stelt doodleuk voor: 188 euro per maand!
Geen uitleg waarom, ook geen opgave van de tarieven waarop dit bedrag is gebaseerd.
Ga je naar hun site dan vind je alleen tarieven voor nieuwe aanmeldingen!
Wat denkt NEM ? dat mensen geen belangstelling hebben voor hun nieuw maandtarief en alles maar slikken?

dus: snel naar een goedkopere maatschappij overstappen is het advies en het lijkt erop dat je dit jaarlijks moet doen.
Als iedereen dat toch gaat doen, dan heb je eerder te maken met een gigantisch administratiekantoor dan met een energieleverancier!

NEM: NIET DOM DOEN!

Wat is trouwens jullie ervaring met NEM na de jaarrekening?

groet Nie

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

@nie: heb je gecontroleerd of de jaarafrekening op zich wel klopte? NLenergie geeft toch wel een specificatie? In deze folder staat waar je jaarafrekening aan moet voldoen:

http://www.consuwijzer.nl/dsresource?ob ... 7&type=pdf

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

@Bob Schurkjens
Misschien zit ie al te lang bij NEM.
Het 1e jaar met de fanfare binnengehaald en in het 2e jaar stevig uitgekleed.
......om de fanfare van te betalen. :mrgreen:

habermas
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 dec 2010 11:07

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door habermas »

Zit sinds een jaar bij NEM. Net de jaarrekening gehad, nadat ik drie weken geleden mijn gasstanden had doorgegeven. Die bleken niet te matchen met wat er bij hen in het bestand staat.

Doorgegeven gasmeterstand is 3500. In het bestand stond 28000. Daar maken zij nu 31000 van, wat neerkomt op een jaarverbruik van 3000m3 (1400 euro). Als ik mijn huidige meterstand vergelijk met die van 3 weken geleden heb ik 70m3 gebruikt, wat neerkomt op verbruik in 1200m3 (gebaseerd op een gemiddelde van november!).

Vanzelfsprekend ga ik niet akkoord met de jaarrekening. Iemand tips over hoe dit het best/effectiefst aan te pakken?

MAXIEM

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door MAXIEM »

habermas

Je kunt zelf een berekening maken van het maandelijkse voorschot bedrag. Deel dat deze ******** firma schriftelijk mede en eis dat ze niet meer dan dat bedrag automatisch innen. Doen ze dat toch (en dat kun je van deze ********** echt wel verwachten, storneer dan dat bedrag en betaal zelf het door jouw vastgestelde bedrag.

Maxiem.

habermas
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 dec 2010 11:07

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door habermas »

Maxiem,

Bedankt voor je reactie. Als ik me baseer op bovengenoemde 1200m3 per jaar zou het bedrag 550 euro zijn. Als je bedenkt dat ik het afgelopen jaar al 1500 (!) euro heb voorgeschoten (en dat voor een eenpersoonshuishouden/flat), zou ik nog zo'n 1000 euro tegoed hebben van NEM...

nie
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 nov 2008 16:44

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door nie »

Bob Schurkjens schreef:@nie: heb je gecontroleerd of de jaarafrekening op zich wel klopte? NLenergie geeft toch wel een specificatie? In deze folder staat waar je jaarafrekening aan moet voldoen:

http://www.consuwijzer.nl/dsresource?ob ... 7&type=pdf

@Bob de jaarafrekening klopt in alle opzichten voorzover door mij controleerbaar ( de diversiteit aan posten waarvoor geld opgehaald wordt blijft enigzins onbegrijpelijk) , ik moet immers een 70 euro bijbetalen zoals ik schreef: zo'n overschrijding kan natuurlijk makkelijk op een jaar tijd
onbegrijpelijk en niet uitgelegd is het nieuwe voorschotbedrag: er staat nergens op welk verbruik en op welke (kennelijk nieuwe) tarieven dit is gebaseerd. en ook via de site van hun kan ik het niet reconstrueren, dus het lijkt inderdaad er op dat je bij elke firma maar een jaar mag blijven, maar dat is toch eigenlijk waanzin???
groet Nie

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

nie schreef: dus het lijkt inderdaad er op dat je bij elke firma maar een jaar mag blijven, maar dat is toch eigenlijk waanzin???
Of .... na de vastecontract termijn updaten, zodat men niet automatisch in slechtere tarieven valt.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

@nie: ik zou je nlenergie-rekening eens naast een prijsopgave leggen op http://www.energieleveranciers.nl/energ ... ac=reviews

Verder kun je - als het goed is - online je nlenergie termijnbedrag verlagen via https://mijn.nederlandenergie.nl/Algemeen/Inloggen.aspx Ik ben benieuwd of dit ook daadwerkelijk mogelijk is. Tip: vul als termijnbedrag 1 euro in. Als het goed is krijg je dan het minimaal te betalen bedrag te zien. Dit is althans het geval bij de leverancier waar ik bij zit (Dong Energy).

elfje11
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 feb 2010 11:25

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door elfje11 »

Zo werd vandaag even gebeld door N.E.M of ik even binnen 24 uur mijn afrekenig wilde betalen ?????zei hoezo ik heb al zo vaak een reactie bij jullie gevraagd en gemaild.maar werd nooit terug gebeld want U heeft mijn nummer toch,En zei mevrouw aan de telefoon???? heeft U een schuld ja nu wel als jij dat zegt of ik nu een schuld voorziening wilde ,of wilden ze me daar aan melden :twisted: gloeiende vuursteentjes ,zo niet dan moest ik een andere leverancier op zoeken,dus altijd netjes betaald
altijd automa ,het stond niet eens in de computer dat ik had gebeld,
En ook geen mail hadden ontvangen ,want dan had het wel in hun pc gestaan
en op deze forum staat wel degelijk dat ik contact met hun moest zoeken???
Dus ze vroeg als ik wel wist wat een schul finac,betekende,ik zei meid heel veel dank maar ben er al mee bezig op radar ????nouw toen was ze :evil: Heb vandaag weer een mail gestuurd wil eens kijken wat ze nu gaan doen wil ook niet in de kou zitten :x Wachten :(Ze hebben mijn telefoon nummer anders hadden ze niet kunnen bellen en nu ook mijn mobiel nummer nu sorry voor mijn typ fouten maar hoop dat jullie daar door heen kijken ben ook niet meer de jongste :wink:

Paris
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 dec 2010 17:11

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door Paris »

in oktober 2010 kreeg ik een brief van een deurwaarder of ik een bedrag van circa 2000,- wou betalen aan de n.e.m ik gebeld met de mededeling dat ik geen contract daar heb , bleek het facturen te zijn van 2008 ik nogmaals aangegeven geen contract daar te hebben en ook nooit gehad te hebben. kreeg ik de voicelog toe gestuurd wat zowel ik niet was als mijn partner niet. veel gerotzooi er om heen aangifte gedaan en wel er zou een oplossing gevonden worden ik moest enkel even bellen om aan te tonen dat mijn stem en die van mijn man niet overeenkwamen met de voicelog , meerdere malen gebeld naar mijn contact persoon ( had zijn mob nr gekregen) telkens niet bereikbaar uiteindelijk zijn voicemail ingesproken ook mijn man even laten spreken.
na een week nog geen reactie nogmaals gebeld , bleek ie de voicemail niet beluisterd te hebben, hij zou het gelijk doen en contact met mij opnemen , nou tot op de dag van vandaag nog niet tot dat ik weer een brief van die deurwaarder kreeg dat ik geen gehoor aan de verzoeken had gegeven wat ik uiterraad wel telkens gedaan hem en nu beweerd ie geen voicemail bericht gehad te hebben terwijl ik hier alle bewijzen heb liggen.

wie heeft zo iets gelijks gehad ?
en hoe is het opgelost...

MAXIEM

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Paris

Met dit fraaie bedrijf moet je echt alles schriftelijk regelen en niet telefonisch. Je hebt dan immers geen enkel bewijs dat je tijdig afwijzend hebt gereageerd. Regel het met een aangetekend schrijven of met een fax. Dat zijn uiteindelijk de enige wettige bewijzen waar je een beroep op kunt doen als je (zoals gebruikelijk bij dit ******** bedrijf) gedagvaard wordt.

Modelbrieven (zelf aanpassen aan de eigen situatie):

Voorbeeld brief1:
(datum)
(Naam en adres)

Geachte ….

Zoals door u aangegeven ben ik mij er niet van bewust, dat ik een overeenkomst met uw cliente zou hebben op grond waarvan ik het door u gevorderde zou moeten betalen. Indien uw cliente in haar vordering persisteert, wilt u mij dan alle daarop betrekking hebbende stukken doen toekomen, waarna ik mij in overleg met mijn rechtsadviseur op de verder tegen uw cliente te nemen stappen zal beraden.

Graag zie ik de stukken binnen 14 dagen na dagtekening tegemoet. Mocht ik binnen deze termijn niets hebben ontvangen, dan beschouw ik de deze zaak als afgedaan.

Indien u mij zonder valide grond noodzaakt om rechtsbijstand in te roepen, dan zullen alle daarmee verband houdende kosten ten titel van onrechtmatige daad op uw cliente worden verhaald.

Onder voorbehoud van rechten en weren verblijft,

Hoogachtend,

(naam en adres)
(geen handtekening!!!)
--------------------------------------------------------------------------------------------
Voorbeeld brief2:

(naam en adres incassobureau)
(datum)

Geachte meneer/mevrouw,

Ik heb kennis genomen van uw brief gedateerd op (datum) waarin u mij maant om een schuld ad € …….. voor (datum) aan u te voldoen.
Mij is echter niets bekend van een schuld die ik bij u of de door u genoemde firma (naam firma) zou hebben.
Ik verzoek u dan ook om de rechtmatigheid van deze vordering binnen 14 kalenderdagen schriftelijk te bewijzen. Mocht ik binnen de genoemde termijn niets hebben ontvangen, dan beschouw ik deze zaak als afgedaan.

Indien u mij echter zonder valide grond noodzaakt om rechtsbijstand in te roepen, dan zullen alle daarmee verband houdende kosten ten titel van onrechtmatige daad op uw cliënte worden verhaald.

Ik zie uw antwoord met belangstelling tegemoet.

Hoogachtend,

(naam en adres)
(geen telefoonnummer)

Ps. Als je een handtekening zet, zet die dan dwars door de adresgegevens zodat zij daarmee geen valsheid in geschrifte kunnen plegen.

Tip2: bewaar altijd een kopie van deze brief.
------------------------------------------------------------------------------------

Voorbeeld brief3:

(naam en adres van incassobureau)

(dagtekening brief)

Geachte heer/mevrouw,

In reactie op uw schrijven van [datum] bericht ik u als volgt. Ik heb nimmer een […………………] bij/met uw cliënt afgesloten. Van een vordering kan dus geen sprake zijn.

[Tevens wijs ik u er op dat de vordering -mocht deze al hebben bestaan- inmiddels verjaard is (art 3:307 BW)].

Indien u anderszins van mening bent, dan kunt u zich wenden tot de kantonrechter. Ik zal mij in dat geval echter in overleg met mijn rechtskundig adviseur, in rechte verweren en alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten op (naam incassobureau) en/of uw cliënte verhalen/

Hoogachtend,

(zet je handtekening dwars door het adres, dan kan iemand die handtekening niet valselijk onder een ander document plakken en kopiëren)
------------------------------------------------------------------------------------------------------

Maxiem.

Note: Let wel, hoe harder zij dreigen met een vonnis en een deurwaarder (doen ze altijd als hun zaak zwak staat), hoe eerder zij afhaken als je behoorlijk tegengas geeft en laat merken dat je niet onder de indruk raakt van hun gespierde taal.
Voor één ding moet je wel zorgen. Schrijf onder je brief wél je volledige naam. Maar zet je handtekening dwars door jouw adres. Sommige bedrijven schrikken er niet voor terug om via via de handtekening te misbruiken op een orderbevestiging of kontrakt. Een handtekening op een kruisjesachtergrond kan ook.

Je dient een kopie van de brief aan de opdrachtgever in dit geval dus (naam van de firma) te sturen.

P.S. als het een fatsoenlijk incassobureau is, dat is aangesloten bij de branchevereniging, dan zijn ze verplicht om je het gevraagde bewijs van jouw (zogenaamde) getekende overeenkomst met (naam van de firma) binnen twee weken toe te sturen.

Zorg er voor dat je ook van deze brief een kopie voor jezelf houdt!

Gesloten