LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
peterhoek
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 mar 2017 20:03

Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Ongelezen bericht door peterhoek »

Ik heb eind vorig jaar de slimme meter geweigerd omdat ik er geen vertrouwen in heb. Nu lees ik op de website van de netbeheerder:

Betaalt u aan uw energieleverancier een ander tarief voor uw dag- en nachtverbruik? In de toekomst kunt u alleen van dit piek- en daltarief gebruik blijven maken als u een slimme meter heeft.

Dus in feite is het stikken of slikken. Of een slimme meter die na verschillende testen niet naar behoren werkt, of de meter weigeren en geen goedkoper tarief meer tussen 23.00 uur en 07.00 uur en in het weekend.

Hoe dan ook je wordt bestolen.

Zombiemaster
Berichten: 451
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Ja de keuze is aan u: Of mogelijk honderden euros per jaar besparen door de slimme meter te weigeren of 2 euro per jaar verliezen en meer comfort krijgen door geen dag/nacht tarief te gebruiken. Veel meer verdient u niet met een dag/nacht tarief t.o.v. enkeltarief. Enkeltarief is normaliter het gemiddelde tussen dag en nacht tarief.

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Ongelezen bericht door harkja »

Oude meter behouden en elk jaar overstappen waar je de hoogste premie krijgt. Goedkoper dan een woeker slimme meter.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Zombiemaster schreef:Of mogelijk honderden euros per jaar besparen door de slimme meter te weigeren of 2 euro per jaar verliezen en meer comfort krijgen door geen dag/nacht tarief te gebruiken
Hier snap ik niks van.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Klaas Jan schreef:
Zombiemaster schreef:Of mogelijk honderden euros per jaar besparen door de slimme meter te weigeren of 2 euro per jaar verliezen en meer comfort krijgen door geen dag/nacht tarief te gebruiken
Hier snap ik niks van.
Het vastrecht van nachttarief is flink hoger dan het vastrecht van het dagtarief.
Ga eens een half uurtje rekenen gebruik en kosten vastrecht nachttarief tegen de kosten en gebruik dagtarief.

Slimme meters zijn standaard duurder omdat ze meer verbruik aangeven.(ons volgende sjoemel zaak) :lol:
En zijn dus duurder als een oude telwerk meter die alleen dagtarief draait.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Ongelezen bericht door Brainless »

wilhelmima1 schreef: Het vastrecht van nachttarief is flink hoger dan het vastrecht van het dagtarief.
Ga eens een half uurtje rekenen gebruik en kosten vastrecht nachttarief tegen de kosten en gebruik dagtarief.

Slimme meters zijn standaard duurder omdat ze meer verbruik aangeven.(ons volgende sjoemel zaak) :lol:
En zijn dus duurder als een oude telwerk meter die alleen dagtarief draait.
Het vastrecht is helemaal niet hoger.
Je betaald bij dag/nachttarief wel meer voor de stroom overdag en voor het daltarief betaal je een (stuk) minder.
Vroeger was dat voordeliger als je 's avonds je stroomvreters gebruikte (wasmachine/droger/boiler).
Tegenwoordig gebruiken wij overdag ook veel stroom (buiten de wasmachine ed om) zodat het verschil heel klein geworden is en vaak zelfs duurder is geworden.

peterhoek
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 mar 2017 20:03

Re: Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Ongelezen bericht door peterhoek »

Brainless schreef:
wilhelmima1 schreef: Het vastrecht van nachttarief is flink hoger dan het vastrecht van het dagtarief.
Ga eens een half uurtje rekenen gebruik en kosten vastrecht nachttarief tegen de kosten en gebruik dagtarief.

Slimme meters zijn standaard duurder omdat ze meer verbruik aangeven.(ons volgende sjoemel zaak) :lol:
En zijn dus duurder als een oude telwerk meter die alleen dagtarief draait.
Het vastrecht is helemaal niet hoger.
Je betaald bij dag/nachttarief wel meer voor de stroom overdag en voor het daltarief betaal je een (stuk) minder.
Vroeger was dat voordeliger als je 's avonds je stroomvreters gebruikte (wasmachine/droger/boiler).
Tegenwoordig gebruiken wij overdag ook veel stroom (buiten de wasmachine ed om) zodat het verschil heel klein geworden is en vaak zelfs duurder is geworden.
Juist. En als je na 23.00 uur je wasmachine laat draaien en in het weekend ook bespaar je dus wel degelijk. Maar deze optie wordt dus te niet gedaan omdat ik geen slimme meter wil en ik dan wordt gestraft door het goedkope tarief weg te halen.

Maar in feite heb ik toch een contract met de Eneco, hoe kan de netbeheerder dan bepalen dat ik geen recht meer heb op het daltarief?

Zombiemaster
Berichten: 451
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Ja de wasmachine na 23.00 uur draaien bespaart je 2 euro op jaarbasis. Nadeel is dat jezelf en je buren niet kunnen slapen van de herrie. Bespaar je die ellende en neem gewoon enkeltarief af. Voor die paar euro heb je meer comfort en kun je wassen wanneer het je uitkomt. Kun je die 2 euro niet missen? Je buren betalen graag ieder 1 euro per jaar om ongestoord van hun nachtrust te kunnen genieten.

peterhoek
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 mar 2017 20:03

Re: Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Ongelezen bericht door peterhoek »

Zombiemaster schreef:Ja de wasmachine na 23.00 uur draaien bespaart je 2 euro op jaarbasis. Nadeel is dat jezelf en je buren niet kunnen slapen van de herrie. Bespaar je die ellende en neem gewoon enkeltarief af. Voor die paar euro heb je meer comfort en kun je wassen wanneer het je uitkomt. Kun je die 2 euro niet missen? Je buren betalen graag ieder 1 euro per jaar om ongestoord van hun nachtrust te kunnen genieten.
Mijn buren hebben geen last hoor van de wasmachine en ikzelf ook niet. Het is een principe kwestie. Als jij niet doet wat wij willen geven we jouw geen daltarief meer. Voor mijn part bespaar ik 1 euro per jaar. Wanneer, hoe en op welke manier ik gebruik wil maken van het daltarief wil ik zelf bepalen en doet verder niet ter zake.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

peterhoek schreef:Het is een principe kwestie. Als jij niet doet wat wij willen geven we jouw geen daltarief meer. Voor mijn part bespaar ik 1 euro per jaar. Wanneer, hoe en op welke manier ik gebruik wil maken van het daltarief wil ik zelf bepalen en doet verder niet ter zake.
Daar ben ik het volledig mee eens.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Ongelezen bericht door kweenie »

De techniek waarmee bij de oude meters van dagtarief naar nachttarief wordt geschakeld is behoorlijk oud en inflexibel en relatief duur om in stand te houden, zeker naast andere technieken. Deze methode gaat daarom ook verdwijnen. De netbeheerder is degene die deze schakeltechniek over het netwerk stuurt, niet je energieleverancier. Daarom is het ook de netbeheerder die invloed heeft op het moment waarop de techniek wordt uitgeschakeld, niet je energieleverancier. Uiteraard zal dit pas over een paar jaar zijn, als iedereen in de gelegenheid is gesteld om -indien gewenst- de oude meter te vervangen voor een nieuwe meter.

In zekere zin is het vergelijkbaar met het uitfaseren van de analoge televisiesignalen. Een deel van de mensen was nog helemaal gelukkig met de TV over de oude antenne, maar het instandhouden van dat netwerk naast bv het digitenne netwerk is erg duur. Terwijl er maar een kleine groep is die daar baat bij had en er dus een redelijk alternatief is.

peterhoek
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 mar 2017 20:03

Re: Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Ongelezen bericht door peterhoek »

kweenie schreef:De techniek waarmee bij de oude meters van dagtarief naar nachttarief wordt geschakeld is behoorlijk oud en inflexibel en relatief duur om in stand te houden, zeker naast andere technieken. Deze methode gaat daarom ook verdwijnen. De netbeheerder is degene die deze schakeltechniek over het netwerk stuurt, niet je energieleverancier. Daarom is het ook de netbeheerder die invloed heeft op het moment waarop de techniek wordt uitgeschakeld, niet je energieleverancier. Uiteraard zal dit pas over een paar jaar zijn, als iedereen in de gelegenheid is gesteld om -indien gewenst- de oude meter te vervangen voor een nieuwe meter.

In zekere zin is het vergelijkbaar met het uitfaseren van de analoge televisiesignalen. Een deel van de mensen was nog helemaal gelukkig met de TV over de oude antenne, maar het instandhouden van dat netwerk naast bv het digitenne netwerk is erg duur. Terwijl er maar een kleine groep is die daar baat bij had en er dus een redelijk alternatief is.
Dus is de optie van de netbeheerder om gewoon op dezelfde voet door te gaan met beide tarieven en zodra iemand een woning verlaat de oude meter te vervangen door een slimme meter. Nu wordt in feite de slimme meter door je strot geduwd als je gebruik wil blijven maken van dag en nachttarief en wordt het contract eenzijdig verbroken door beide tarieven niet meer aan te bieden als je geen slimme meter neemt.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Ongelezen bericht door bprosman »

Tja... even de zaak omdraaien, waarom zou ik mee moeten blijven betalen om dure systemen als dag/nachttarief omschakeling , acceptgiro's, analoge TV signalen (die in de weg zitten bij uitbreidingen) omdat ze paranoia zijn en alleen reageren op onderbuikgevoelens en Telegraafjournalistiek van Radar.
en wordt het contract eenzijdig verbroken door beide tarieven niet meer aan te bieden als je geen slimme meter neemt.
Overigens zit er bij mij (Eneco) maar 1,5 cent tussen dag en daltarief.
Ik ben geen zuinige klant (5000kWh / jaar) dan zou ik als ik ALLES op daltarief zou doen 75 Euro per jaar besparen.

16again
Berichten: 16119
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Ongelezen bericht door 16again »

kweenie schreef:De techniek waarmee bij de oude meters van dagtarief naar nachttarief wordt geschakeld is behoorlijk oud en inflexibel en relatief duur om in stand te houden, zeker naast andere technieken.
Wat is daar zo duur aan?
Bij analoge TV ging het niet alleen om een zenderpark , met bijbehorend continu uitgestraald vermogen, in de lucht houden. De vrijkomende frequenties konden weer voor miljarden geveild worden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Ongelezen bericht door kweenie »

Dus als het in stand houden van het verouderde systeem bv 10 euro per aansluiting kost en dat je twee euro besparing zou opleveren, dan nog zou je vinden dat het oude systeem in stand moeten worden gehouden? Ze moeten je het blijven aanbieden omdat ze dat je nou eenmaal ooit hebben aangeboden?

Dan zouden we dus ook nog steeds met analoge mobieltjes zitten, naast het gsm netwerk. En analoge televisie naast Digitenne. En even wat verder terug, dan zouden we ook nog steeds een stadsgas leidingnetwerk hebben naast het aardgas, omdat dat ook ooit is omgeschakeld.

Ik ben blij dat we niet tot in den treure oude technologieën in stand houden, tegen steeds hoger wordende kosten.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Ongelezen bericht door bprosman »

Bij analoge TV ging het niet alleen om een zenderpark , met bijbehorend continu uitgestraald vermogen, in de lucht houden. De vrijkomende frequenties konden weer voor miljarden geveild worden.
Ik bedoelde die "inefficiente ouwe analoge meuk" op het kabelnetwerk.

16again
Berichten: 16119
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Ongelezen bericht door 16again »

Ook op het kabelnetwerk geldt, dat de vrijgekomen bandbreedte weer gebruikt kan worden voor nieuwe diensten, hdtv extra (betaal)-kanalen, sneller internet.

Ik ben nog steeds niet overtuigd dat het oude schakelsignaaltje in stand houden zo duur is. Infra ligt er al. Kosten vallen sowieso in het niets bij de slimme meter ellende die netbeheerders zich op de hals gehaald hebben. Gesteggel over rekeningen, en vervangen van sommige typen 1e generatie slimme meters ruim voor afschrijftermijn, dat kost past geld

Zombiemaster
Berichten: 451
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

bprosman schreef:Ik ben geen zuinige klant (5000kWh / jaar) dan zou ik als ik ALLES op daltarief zou doen 75 Euro per jaar besparen.
T.o.v. alles op nachttarief ja, maar t.o.v. 50/50 gebruik maar 37,50 en t.o.v. enkeltarief 40 euro. Maar 100% daltarief is natuurlijk niet mogelijk.
Ik kijk net bij gaslicht naar het goedkoopste aanbod en zie dat enkeltarief bij Eneco zit onder het exacte gemiddelde. Dus blijkbaar hebben ze bij de vaststelling daarvan al rekening gehouden met ca 46/54 verhouding.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Ongelezen bericht door kweenie »

16again schreef:Ik ben nog steeds niet overtuigd dat het oude schakelsignaaltje in stand houden zo duur is. Infra ligt er al. Kosten vallen sowieso in het niets bij de slimme meter ellende die netbeheerders zich op de hals gehaald hebben.
Op termijn kunnen de slimme meters wel in de kosten schelen voor het periodiek opnemen van de standen. Maar dat is weer een heel andere discussie.

Met slimme meters zijn er veel meer mogelijkheden om in de prijzen te differentiëren. De huidige techniek is een vrij lompe techniek. Iedereen binnen het hele netwerk van de beheerder schakelt om 22 of 23 uur om van dag naar nacht. Dankzij de slimme meters kunnen er veel meer verschillende tarieven worden 'bedacht'. En die kunnen dan ook van aanbieder tot aanbieder verschillen. Dan kun je in de toekomst dus de situatie krijgen dat energiebedrijf A al vanaf 18 uur nachtstroom biedt en energiebedrijf B vanaf 23 uur. Of dat er nog weer anders. Je kunt dan ook nog krijgen dat de tijden in de stad afwijken van die op het platteland. of misschien zelfs wel verschillend tussen de zomer en de winter.

De slimme meters bieden zo dus veel meer mogelijkheden dan het ouderwetse systeem. Mogelijkheden waar sommige aanbieders al lang op wachten. En om twee systemen naast elkaar te behouden kost gewoon veel geld. Het is immers niet zo dat het energienetwerk een keer gebouwd is en voor eeuwig zonder enige verandering blijft liggen. Bij iedere vernieuwing of vervanging in het netwerk moet er met die verouderde techniek rekening worden gehouden.

Verder geldt ook nog eens dat het signaal stoort op sommige moderne apparatuur.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Netbeheerder verplicht in feite slimme meter

Ongelezen bericht door thecure »

MichielFRL schreef:Er heeft is een probleem met de eerste generatie digitale meters (misschien ook wel met de draaischijfmeters, maar die zijn niet getest). Nieuwe digitale meters zijn betrouwbaar en kan je dus gewoon laten installeren, slim of niet, het is maar net hoe zeer je je bang laat praten.
Mensen met zonnepanelen of die zonnepanelen overwegen, weten nog steeds niet wat er na 2020 gaat gebeuren. Kunnen we blijven salderen of niet? Met een oude draaischijfmeter blijf je salderen. De meter draait eenvoudig langzamer, staat stil of draait terug.
Een nieuwe meter (ook als je het slimme gedeelte uit laat schakelen) registreert hetgene wat is terug is geleverd. Dit kunnen ze dan gemakkelijk anders (lees: minder) gaan beprijzen. Met een draaischijfmeter levert het teruggeleverde evenveel op als het geleverde.

Gesloten